Noe å hente på effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer laerkal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe å hente på effektforsterker?

Hei!

Er forholdsvis newbie, så har et par sprøsmål... Kjører i dag et oppsett med SA 1750 som fronthøyttalere på en Pioneer VSX-LX51 surroundreciver.

Det jeg lurer på er om det er noe å hente på (og evt. hva?) en effektforsterker i tillegg?

Videre lurer jeg på hvorfor det står at høyttalerne har 4-8 ohms impedans, har de ikke enten eller? Og bør jeg da velge å stille forsterkeren min inn på 8ohm??

På forhånd takk!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laerkal
    Hei!

Er forholdsvis newbie, så har et par sprøsmål... Kjører i dag et oppsett med SA 1750 som fronthøyttalere på en Pioneer VSX-LX51 surroundreciver.

Det jeg lurer på er om det er noe å hente på (og evt. hva?) en effektforsterker i tillegg?

Videre lurer jeg på hvorfor det står at høyttalerne har 4-8 ohms impedans, har de ikke enten eller? Og bør jeg da velge å stille forsterkeren min inn på 8ohm??

På forhånd takk!
    For å ta det siste først - la forsterkeren stå på 8 ohm,hvis den ikke slår seg av ved høyt volum!
    Ingen høytalere har fast impedanse - noen 8 ohm's høytalere går under 3 ohm f.eks!
    Om du har noe å hente på effekttrinn er ikke så godt å si - det kommer an på mye! Både høytalere,og hva du savner av lyd!
    Jeg har hatt en sånn LX 51,og prøvde med et Rotel effekttrinn (1562) på 2 x 100w på mine MA høytalere,men den ble solgt igjen,da recieveren spilte bedre alene!

Nå kjenner ikke jeg dine høytalere,så det er litt vanskelig å uttale seg,men er du missfornøyd med lyden,og i så fall med hva?
    Spiller det ikke høyt nok,for lite bass,har du sub osv?
    Har du biampet høytalerne dine? Hvis ikke bør du prøve dette!

Klart et effekttrinn kan hjelpe en god del - spørsmålet er jo også hvor mye penger du er villig til å legge i dette?
    Du må nok spandere noen kr,hvis det skal bli en merkbar oppgradering - hvertfall hvis vi snakker nytt!

Har du muligheten til å prøve noe,så er det absolutt det beste!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk :)

Takk for godt svar! Savner egentlig ikke så mye mer enn de laveste frekvensene, men sub er på vei Men tenkte kanskje om det var noe jeg burde savne, hehe. Har planer om å bi-ampe, skal kjøpe kabler til helgen... Blir spennende å "se" om jeg hører noe forskjell...

Står i manualen til Pioneeren at dersom jeg har høyttalere på 6ohm bør jeg stille forsterkeren på det også :S

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri prøvd å "biampe" på en reciever, men jeg tviler på at det har noe for seg.
    Nå kjenner ikke jeg Pioneeren din eller høytalerne dine, men det det kommer an på er jo om strømforsyningen er stor nok til å drive dette.
    Og det er den i tilfellene jeg har vært borti ikke.

Nå er jo jeg, og alle andre her, påvirket av lyden vi liker best men ut fra min erfaring ville jeg helt klart kjøpt effektforsterker. Så stor som mulig egentlig.

En sammenligning de fleste her kan relatere til er bil, funker ikke med masse HK hvis du ikke har dreiemoment.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar! Savner egentlig ikke så mye mer enn de laveste frekvensene, men sub er på vei Men tenkte kanskje om det var noe jeg burde savne, hehe. Har planer om å bi-ampe, skal kjøpe kabler til helgen... Blir spennende å "se" om jeg hører noe forskjell...

Står i manualen til Pioneeren at dersom jeg har høyttalere på 6ohm bør jeg stille forsterkeren på det også :S
    Det som står i manualen skal du ikke bry deg om,når det gjelder dette med imedansen - la den stå på 8 ohm!
    Gå for biamping som du nevner,og legg heller penger i en kvalitetssub fremfor effektrinn,og del på 80 hz - da avlaster du reciever en god del også - det er mitt råd!
    Da tror jeg du er langt på veg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Jeg har aldri prøvd å "biampe" på en reciever, men jeg tviler på at det har noe for seg.
    Nå kjenner ikke jeg Pioneeren din eller høytalerne dine, men det det kommer an på er jo om strømforsyningen er stor nok til å drive dette.
    Og det er den i tilfellene jeg har vært borti ikke.

Nå er jo jeg, og alle andre her, påvirket av lyden vi liker best men ut fra min erfaring ville jeg helt klart kjøpt effektforsterker. Så stor som mulig egentlig.

En sammenligning de fleste her kan relatere til er bil, funker ikke med masse HK hvis du ikke har dreiemoment.
    Hvis du aldri har prøvd å biampe en receiver,vet du vel kanskje ikke om det hjelper heller?
    At dette kan ha noe for seg i enkelte tilfeller,er helt sikkert,men sikkert ikke i alle!
    Uansett,så er det vel er rimelig enkelt,og billig å prøve,og jeg har hvertfall gode erfaringer med dette når det gjelder Pio!
    Lyden blir rett og slett mer detaljert - såpass at samboeren hørte det lett til og med

Jeg tror han har mer å hente på å kjøpe seg en skikkelig sub,enn et effektrinn!
    Men dette kommer jo litt an på bruken også - er det musikk el film som er mest i fokus?
    Men selvsagt er MASSA effekt å foretrekke,men ikke alltid forskjellen er så stor som man skulle tro!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hvis du aldri har prøvd å biampe en receiver,vet du vel kanskje ikke om det hjelper heller?

Lyden blir rett og slett mer detaljert - såpass at samboeren hørte det lett til og med

Jeg tror han har mer å hente på å kjøpe seg en skikkelig sub,enn et effektrinn!
    Men dette kommer jo litt an på bruken også - er det musikk el film som er mest i fokus?
    Men selvsagt er MASSA effekt å foretrekke,men ikke alltid forskjellen er så stor som man skulle tro!

MASSA? Du er nok full av erfaringer og sammenligningsgrunnlag høres det ut som.
    Men, la nå TS beholde tråden sin og forhåpentlig få nyttige anbefalinger uten at noviser som oss ødelegger den med meningsløse råd..

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 på å prøve biamping først. Jeg merket stor forskjell hos meg ved bi amping. QRT:sikker på du ikke blander sammen med bi wiring nå?
    Bi amping hjelper ganske bra på de fleste forsterkere da du får utnyttet strøm forsyningen fullt i receiveren.
    Hjelper ikke dette kan han jo alltids prøve å få lånt seg en effekt forsterker en plass.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med bi-amping er ikke at man kan spille høyere totalt sett, men at forsterkeren som driver mellomtone og diskant kan slippe å jobbe i bassen og belastes mindre og kan spille med mindre forvrengning når man spiller høyt.

Brukes flere av utgangstrinnene på en surround receiver, vil man jo ofte belaste den samme felles strømforsyningen, slik at man ikke får samme "isolasjon" som man får med bruk av egne eksterne effekt forsterkere.

Hvor velykket det er å biampe med en Pioneer VSX-LX51 surroundreciver på de høytalerne er vel ikke godt å si før man har prøvd.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det blir feil med en slik analogi. For en bilmotor har man typisk helt forskjellig vridnings-moment ut fra hvilket turtall motoren jobber med, og HK er en verdi som man henter ut fra turtall og vridnings moment.

Maks vridnings moment kan gjerne være ved et lavere turtall enn maks HK

Du kan vel egentlig ikke ha masse HK uten dreiemoment, fordi man har fysiske grenser for hvor høyt turtall en motor kan jobbe med. Det handler mye om hvor fysisk stor og tung en motor kan være også for hva den skal brukes til.
    Det er med andre ord en grunn til at en Scania og en formel1 motor har forskjellige turtall der effekten hentes ut, eller se f.eks dette eksempelet på to motorer som har ca like mye HP kan ha helt forskjellig oppbyggning....

Det du sikter til er vel å kunne ha et høyt dreiemoment og hente ut effekt ved lave turtall for å slippe å "gire seg i hjel", men det forholdet har man vel ikke innefor Audio verden....?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye delte meninger her ser jeg...

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Fordelen med bi-amping er ikke at man kan spille høyere totalt sett, men at forsterkeren som driver mellomtone og diskant kan slippe å jobbe i bassen og belastes mindre og kan spille med mindre forvrengning når man spiller høyt.
    Er slik jeg har forstått det også... (Etter hva jeg har hørt og lest tidligere)

Brukes flere av utgangstrinnene på en surround receiver, vil man jo ofte belaste den samme felles strømforsyningen, slik at man ikke får samme "isolasjon" som man får med bruk av egne eksterne effekt forsterkere.

Hvor velykket det er å biampe med en Pioneer VSX-LX51 surroundreciver på de høytalerne er vel ikke godt å si før man har prøvd.
    Time will shåw Kjøpt ekstra sett med kabler i dag!!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MASSA? Du er nok full av erfaringer og sammenligningsgrunnlag høres det ut som.
    Men, la nå TS beholde tråden sin og forhåpentlig få nyttige anbefalinger uten at noviser som oss ødelegger den med meningsløse råd..
    "MASSA" var selvsagt en skrivefeil,hvis du ikke skjønte det!
    Når det gjelder erfaringer og sammenligningsgrunnlag,så høres det hvertfall ut til at jeg stiller noe sterkere enn deg,siden du ikke har prøvd biamping selv som du sier!

Er godt mulig vi er "noviser" begge to,men jeg vil nå ikke si rådene er meningsløse!

Du får ha en fin dag

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt enig i det du skriver her - man må prøve det selv i sitt oppsett,for å finne ut selv!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er slik jeg har forstått det også... (Etter hva jeg har hørt og lest tidligere)

Time will shåw Kjøpt ekstra sett med kabler i dag!!
    Du får fortelle oss om du merket noe forskjell da

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er meget marginalt å vinne på å biampe uten å dele før forsterkning. Teorien bak dette ligger beskrevt her:

BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1

forsterkeren jobber like mye med alle delene av signalet hvis dette ikke filtreres ut FØR forsterker.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    Jeg tror det er meget marginalt å vinne på å biampe uten å dele før forsterkning. Teorien bak dette ligger beskrevt her:

BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1

forsterkeren jobber like mye med alle delene av signalet hvis dette ikke filtreres ut FØR forsterker.
    Ja og nei, den forsterkeren som driver mellomtone og diskant, vil uten aktiv deling få inn hele musikk signalet, det er riktig. Men den belastningen som forsterkeren på utgangene er en helt annen, da delefiltert i høytaleren vil øke motstanden for de frekvensene som ikke blir brukt av elementene, slik at det ikke vil gå noen serlig effekt i de lave frekvensene for mellomtone diskant eller de høye frekvensene for bass systemet. Den forsterkern som driver bass delen vil fremdeles få hoved lasten da bass systemet er det som krever mest effekt.

Brukes aktiv deling, vil man "rendyrke" frekvens området bedre, og deles det riktig i forhold til elementene som skal drives, man kan vel til og med fjærne delefilteret mellom forsterker og element hvis det aktivt deles riktig, men da har man jo også en helt annen høytaler å gjøre også, og kanskje man fjerner seg litt vekk fra den lydsignaturen som høytaler produsenten har tunet delefilteret og høytaleren inn mot....

Her er f.eks en tråd som tar aktiv deling og "bi-amping" et godt stykke videre..
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-selvbygg.html
    Skal man innenfor hifi ty til aktiv deling, krever det vel fort mer elektronikk og målinger osv enn bare å sette opp noen aktive filtere slik det vel var beskrevet i den artikkelen du linket til fiskeren

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •