Hvordan koble sub og DAC til Parasound Halo P3?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble sub og DAC til Parasound Halo P3?

Jeg vurderer å kjøpe forforsterkeren Parasound Halo P3. Jeg er ikke noen ekspert på utganger og innganger og hva som bør kobles hvor, så jeg håper at noen her kan gi meg det med teskje.

Jeg lurer på følgende:
    1. Hvor kobler jeg subwoofer?
    2. Hvor kobler jeg DAC (Cambridge DAC Magic)?
    3. Hvordan kobler jeg til en eventuell sub nummer 2?

Bilde her:
    http://www.parasound.com/img/halo/p3_rear_big.jpg

Hvis denne pre'en er dårlig egnet, kan dere gjerne komme med forslag til alternative sådanne. Helst med noen lunde samme design og tonekontroll.

Håper at noen kan hjelpe meg med dette. På forhånd takk for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg veit med dac, er at du skal koble med rca kabler fra dac til en inngang på forsterker, som foreksempel cd inngangen på forsterker.
    Veit ikke om denne er balansert, forsterkeren, da dac magic har både ubalansert(RCA) og balansert (XLR)
    Og etter at du har gjort det, kan du koble til dine kilder til inngangene på dac magic, enten med optisk eller spdif
    Håper dette var bra nok forklart om å koble til dac

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg skal ha CD-spiller koblet til CD-inngangen på forsterkeren, så DAC'en må inn et annet sted.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DACmagic har balanserte utganger så jeg ville koblet den til P3'en i XLR-inngangene helt til venstre på bildet (Direct1). Hvis du skal bruke tone-kontrollen så må du vel koblet til på en av de andre inngangene, feks AUX, da jeg tror direct1 og 2 går utenom denne.

Hvordan du kobler til sub(er) kommer vel litt an på suben(e). Det er ingen subutgang på P3, men du har en "external loop" som du muligens kan bruke. Det kommer an på suben(e) din(e).

Når det gjelder alternativer så er kanskje Parasound NC2100 et alternativ. Den har ikke balanserte innganger, men har 2 subutganger med delefilter. http://parasound.com/img/nc/2100_rear_big.jpg

Mulig jeg skal selge min NC2100 i sølv så hvis det er av interesse så kan du sende en PM.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Subben kan du koble til med et y-splitt på line out venstre eller høyre.
    Eventuelt kan du bruke høynivå inngang og vanlige høyttalerkabler om subben har dette, da strekker du høyttalere kabel fra effekt til sub og videre til høyttaler.

2. Du velger en annen ingang enn CD-spilleren. Aux f.eks

3. Akkuratt som nr 1. Kjøp deg to stk y-splitt. Koble den ene på left og den andre på right. Left = 1 utgang til sub og 1 utgang til effektforsterker Right = 1 utgang til sub, 1 til effektforsterker.
    Det finnes forforsterkere med sub out og variabel delefrekvens, f.eks lillebroren NC2100 fra Parasound.

edit: Ser Ryback kom meg i forkjøpet, den karen er over alt gitt...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da merkelig at man får dårligere muligheter for subwoofer på Halo enn på New Classic?

Nå har jeg denne suben:
    B&W ASW 10CM Subwoofer | Hi-Fi Klubben

I fremtiden kan det være at jeg får for noe fra Velodyne. Hjelper det deg noe?

Skal vurdere pre'en din. Jeg må lese meg litt opp først. Er denne like god som Halo ellers?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Fredrik: Det er altså ikke mulig å koble både sub og effektforsterker til P3 uten å bruke y-split?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det er mulig, men det degraderer ikke lyden om det er det du er redd for.

For å kjøre uten y splitt kan du bruke line out RCA til subben og XLR til effekt, eventuelt omvendt.
    (Altså: 1: Trekk XLR- fra P3 line out 2 til XLR inn på effektforsterker. 2. Trekk RCA fra Line out 1 på P3 til sub line in. 3. Juster nivå, deling og fase på subben.
    Et siste altenativ er å koble subben til med vanlig høyttalerkabler koblet til effektforsterker akkuratt som en vanlig høyttaler. Da må du trekke kabel videre fra subben til høyttaleren også. Dette heter "High-level in" og "High-level out".

Du trenger ikke delefilteret i Parasound NC2100, dette har du jo på sub.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Et siste altenativ er å koble subben til med vanlig høyttalerkabler koblet til effektforsterker akkuratt som en vanlig høyttaler. Da må du trekke kabel videre fra subben til høyttaleren også. Dette heter "High-level in" og "High-level out".
    Slenger meg innpå her, siden trådstarter kanskje også kommer til å lure på det samme:

Hvordan er det med lydkvaliteten i delefilteret som sitter i subwoofere?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Fredrik.

Men jeg er fortsatt svimmel. La oss si at jeg går for din første løsning med y-split. Kan du gi meg det med den minste teskje ever?

1. Hvor kobler jeg høyttaler left (to plugger)?
    2. Hvor kobler jeg høyttaler right (to plugger)?
    3. Jeg har i dag sub koblet til en preout2 (NAD M3). Det er to plugger, altså en left og en right som går til tilsvarende i suben. Nøyaktig hvor fester jeg disse?
    4. Og med teskje for sub nummer 2
    5. "Left = 1 utgang til sub og 1 utgang til effektforsterker Right = 1 utgang til sub, 1 til effektforsterker". Kan du forklare det du skriver her litt nærmere for et hifi-brødhue?

Takk for din tålmodighet

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Takk, Fredrik.

Men jeg er fortsatt svimmel. La oss si at jeg går for din første løsning med y-split. Kan du gi meg det med den minste teskje ever?

3. Jeg har i dag sub koblet til en preout2 (NAD M3). Det er to plugger, altså en left og en right som går til tilsvarende i suben. Nøyaktig hvor fester jeg disse?
    4. Og med teskje for sub nummer 2
    5. "Left = 1 utgang til sub og 1 utgang til effektforsterker Right = 1 utgang til sub, 1 til effektforsterker". Kan du forklare det du skriver her litt nærmere for et hifi-brødhue?

Takk for din tålmodighet
    Jeg er ikke verdens flinkeste til å formulere slike forklaringer, men jeg gjør et forsøk til.

Du skal gjennomføre tre steg:

1. Line out LEFT & RIGHT skal splittes:

Her kobler du inn én Y-splitt på left og én på right. Denne splitter signalet i to, slik at du i prinsippet nå har to left utganger og to right utganger. Totalt 4 utganger.

2. Effektforsterker kobles til:

Den ene left-utgangen kobler du til left-inngangen på effektforsterkeren du tenker å bruke og denne gir lyd til venstre fronthøyttaler.
    Den ene right-utgangen kobler du til right-inngangen på effektforsterker og gir nå lyd til høyre fronthøyttaler.

3. Subber kobles til:

Etter de to stegene over står du igjen med to utganger til overs. Og det var derfor vi trengte splitten.
    De to utgangene som nå er til øvers kobler du til sub 1 & sub 2.
    Da har du lyd i både høyttaler og sub.

Først av alt, i ditt nye oppsett trenger du bare én kabel per sub.
    Kablene du idag har fra pre out 2 til sub Skal nå brukes fra Parasound P3 line out som beskrevet i punkt 3.
    Forstår du? Gjennomfør punkt 3 med de kablene som i dag står i pre out 2, du trenger bare en kabel pr sub selv om det er en inngang for left og en for right.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Slenger meg innpå her, siden trådstarter kanskje også kommer til å lure på det samme:

Hvordan er det med lydkvaliteten i delefilteret som sitter i subwoofere?
    Delefilteret i subben er nok bra nok det men du tenker kanskje på om signalet som sendes ut fra subben igjen holder like høy kvalitet som det som kom inn?

Her kan jeg dessverre ikke gi noe godt svar, men jeg skulle gå ut fra at signalet ikke forandres nevneverdig, bare tappes inn i subben og så deles det etterpå. Frontene påvirkes ikke av det?
    Signalet som blir sendt videre er fortsatt at fult signal, subben fyller bare på med mer bass, eventuelt strekker seg dypere enn det frontene makter.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert, Fredrik. Tråden er allerede lagret under ”favoritter” grunnet dine fine svar. Men siden jeg først er i gang tror jeg at jeg må mates litt til. Takler du en runde til?

1. Som vi var inne på har jeg altså to kabler til én sub i dag. I nærmeste fremtid vil jeg fremdeles bare ha én sub. Kan jeg bruke de kablene jeg har i dag på samme måte som før fra y-splitene? Altså y-split left til sub input left og y-split right til sub input right? Eller _må_ jeg bruke kun én kabel?

2. Hvis jeg kjøper ytterligere en sub skriver du at jeg kan koble den ene suben til left og den andre til right, ikke sant? Skal jeg da ta én kabel fra y-split left til input left på sub 1, og én kabel fra y-split right til input right på sub 2?

3. Er det noen ulemper med denne måten å gjøre det på som gjør at jeg ikke bør velge Halo P3 fremfor for eksempel NC2100?

4. Hvor får man kjøpt en y-split med god standard, og hva ligger prisen på sånn cirka?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Delefilteret i subben er nok bra nok det men du tenker kanskje på om signalet som sendes ut fra subben igjen holder like høy kvalitet som det som kom inn?
    Ja, det var egentlig det jeg lurte på. Sett at man bruker delefilteret i suben for å kutte bassen på høynivåsignalet som går videre til frontene; hvordan vil dette påvirke lydkvaliteten? Men dette kan man kanskje like gjerne starte en ny tråd om, så vi trenger ikke utlede det videre her.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert, Fredrik. Tråden er allerede lagret under ”favoritter” grunnet dine fine svar. Men siden jeg først er i gang tror jeg at jeg må mates litt til. Takler du en runde til?

1. Som vi var inne på har jeg altså to kabler til én sub i dag. I nærmeste fremtid vil jeg fremdeles bare ha én sub. Kan jeg bruke de kablene jeg har i dag på samme måte som før fra y-splitene? Altså y-split left til sub input left og y-split right til sub input right? Eller _må_ jeg bruke kun én kabel?

Det går fint, da får du sub signalet fra begge kanaler, noe som gir deg 3db høyere nivå.
    2. Hvis jeg kjøper ytterligere en sub skriver du at jeg kan koble den ene suben til left og den andre til right, ikke sant? Skal jeg da ta én kabel fra y-split left til input left på sub 1, og én kabel fra y-split right til input right på sub 2?
    Yes, det skal du. Men at left og right blir riktig er ikke å kritisk da sub info stort sett alltid er mono/likt på begge kanaler. Men jeg ville gjort det slik fordi det er det mest logiske og korrekte.

3. Er det noen ulemper med denne måten å gjøre det på som gjør at jeg ikke bør velge Halo P3 fremfor for eksempel NC2100?

Ikke som jeg ser det, men jeg er ikke 100% sikker på hvordan delefilteret i 2100 fungerer. Jeg TROR at det bare bestemmer hvor mye signal suben skal få. Men hvis det også kutter av frontene, slik som en reciever gjør når du setter høyttalere til small er det selvfølgelig en nyttig funksjon. Da vil den avlaste effektforsterkeren. Her må du nesten lese deg opp selv.

4. Hvor får man kjøpt en y-split med god standard, og hva ligger prisen på sånn cirka?
    Du får dem på clas ohlson, hi-fi klubben og mange andre steder. Kvaliteten her er vel like viktig/uviktig som for signalkabler ellers. surround.no selger dem for 149kr.

Husk du kan også koble til et effekttrinn med XLR kabler og dermed unngå y-splitter osv. Balansert signal har også fordeler når det kommer til støyskjerming.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående delefilter og sub på NC2100:

"Sub Out Jacks—when Inputs 1–6 or the MP3 Input are selected
    • A mono Sub output is created by the Model 2100.
    • Sub 1 & 2 Out jacks carry the same mono signal.
    • The crossover point of the Sub Out jacks is determined by the setting
    of the Low Pass Crossover Frequency knob.
    For an independent stereo system, adjust to taste. When the
    Model 2100 is connected to a surround receiver, adjust the
    crossover frequency so it matches the bass management setting
    in your surround receiver’s setup menu.
    Note: 80Hz is the best place to start if you are not sure how to set
    the crossover frequency.
    Note: If your subwoofer has a built-in non-defeatable crossover,
    set it to its highest frequency to avoid double filtering."

Såvidt jeg forstår kan man dermed kutte frontene? Spørsmålet er hvor viktig dette er. Da jeg prøvde det selv med NAD M3 på B&W CM9 merket jeg ingen forbedring.

Når det gjelder XLR-kabel og balansert er jeg usikker. Jeg har lite peiling på hvor viktig dette er. En tråd som går her på forumet handler om en som syntes at lyden ble dårligere med balansert, mens jeg leste en amerikansk Halo-test som anbefalte veldig at man brukte det. Hvor mye koster en slik kabel, og er det normalt verdt pengene?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til:
    Jeg skal også bruke RCA-kabler fra TV til forforsterker; hvor bør disse plugges inn? Direct 1, kanskje?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Såvidt jeg forstår kan man dermed kutte frontene? Spørsmålet er hvor viktig dette er. Da jeg prøvde det selv med NAD M3 på B&W CM9 merket jeg ingen forbedring.
    Det har nok litt med smak og behag å gjøre. De fleste bruker ikke slik kobling. Den store gevinsten i mine ører er at hovedhøyttalerne vil spille renere og mindre anstrengt. Dessuten opplever jeg at integreringen mellom sub og hovedhøyttaler blir veldig bra når man kjører slik deling. Men, det er noe man nesten må prøve og finne ut av selv. Du har jo prøvd, så da er det nesten opp til deg å vurdere om det er måten å koble på.

Når det gjelder XLR-kabel og balansert er jeg usikker. Jeg har lite peiling på hvor viktig dette er. En tråd som går her på forumet handler om en som syntes at lyden ble dårligere med balansert, mens jeg leste en amerikansk Halo-test som anbefalte veldig at man brukte det. Hvor mye koster en slik kabel, og er det normalt verdt pengene?
    XLR-kabler koster noenlunde det samme som RCA. D.v.s. at man finner dem i alle prisklasser - fra en hundrelapp og oppover. Hvorvidt det er bedre kan avhenge av flere faktorer, men XLR er isolert sett en veldig bra kobling rent elektrisk. Så hvis du har mulighet, så ville jeg brukt XLR.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Rojoh.

Hvor ville du kjøpt XLR-kabler? Pris er selvsagt ganske viktig, men jeg må jo ha noe som er bra nok også.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kanskje kjøpt herfra:
    Balanced Audio Cables at Blue Jeans Cable

Belden 1800F med XLR female/XLR male (hann og hunnplugg). 3 feet/ca. 1m lengde til 25$ + frakt + moms. Pris pr.stk, så bestill 2.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •