Hvordan koble sub og DAC til Parasound Halo P3? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Angående delefilter og sub på NC2100:

"Sub Out Jacks—when Inputs 1–6 or the MP3 Input are selected
    • A mono Sub output is created by the Model 2100.
    • Sub 1 & 2 Out jacks carry the same mono signal.
    • The crossover point of the Sub Out jacks is determined by the setting
    of the Low Pass Crossover Frequency knob.
    For an independent stereo system, adjust to taste. When the
    Model 2100 is connected to a surround receiver, adjust the
    crossover frequency so it matches the bass management setting
    in your surround receiver’s setup menu.
    Note: 80Hz is the best place to start if you are not sure how to set
    the crossover frequency.
    Note: If your subwoofer has a built-in non-defeatable crossover,
    set it to its highest frequency to avoid double filtering."

Såvidt jeg forstår kan man dermed kutte frontene? Spørsmålet er hvor viktig dette er. Da jeg prøvde det selv med NAD M3 på B&W CM9 merket jeg ingen forbedring.

Når det gjelder XLR-kabel og balansert er jeg usikker. Jeg har lite peiling på hvor viktig dette er. En tråd som går her på forumet handler om en som syntes at lyden ble dårligere med balansert, mens jeg leste en amerikansk Halo-test som anbefalte veldig at man brukte det. Hvor mye koster en slik kabel, og er det normalt verdt pengene?
    Slik jeg tolker det avlaster den ikke frontene?
    Den oppretter en sub mono kanal med variabelt lav-pass filter. Det er greit nok, men det er unødvendig for subben inneholder allerede dette. Den eneste fordelen med dette er at du kan justere delefrekvens til subben og volum fra frontpanelet thats it. Det er som sagt mulig jeg tar feil, men det fremgår ikke klart for meg at noen av de andre signalene endres om man bruker sub utgangen. Jeg kan som sagt ta veldig feil her.

XLR og RCA har ikke forskjellig lydkvalitet i utgangspunktet, men XLR er langt mer robust mot støy, samt at selve termineringen er bedre designet. Derfor brukes XLR i profesjonell sammheng. Hjemme hos deg er det antakelig 0 forskjell, men hvorfor ikke handle et par XLR kabler isteden for 2 stk y splitt? Det ser jo litt ryddigere ut og gjør det enkelt å skille hva som er hva mens man kobler.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett angående filteret, Fredrik. Jeg er ennå så fersk på dette at det går litt i surr med alle begrepene i ny og ne

Enig i det du sier om XLR-kabel. Den eneste grunnen til at jeg eventuelt ikke skulle velge det er pris og eventuell bestilling fra USA. Men såvidt jeg forsto var det ikke så dyrt.

Da har jeg fått glimrende hjelp med en hel rekke spørsmål, og jeg har kommet mye lenger i å sortere hva jeg trenger og hva jeg bør gå for. Det blir nok Halo.

Kan noen bare svare på hvor jeg bør koble til RCA-kabler fra TV-en nå, så blir aftenen fullkommen

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan noen bare svare på hvor jeg bør koble til RCA-kabler fra TV-en nå, så blir aftenen fullkommen
    No problemo: På nærmeste ledige RCA-inngang - f.eks. tuner, aux/line eller tape in på P3.

http://www.parasound.com/img/halo/p3_rear_big.jpg

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett angående filteret, Fredrik. Jeg er ennå så fersk på dette at det går litt i surr med alle begrepene i ny og ne

Enig i det du sier om XLR-kabel. Den eneste grunnen til at jeg eventuelt ikke skulle velge det er pris og eventuell bestilling fra USA. Men såvidt jeg forsto var det ikke så dyrt.

Da har jeg fått glimrende hjelp med en hel rekke spørsmål, og jeg har kommet mye lenger i å sortere hva jeg trenger og hva jeg bør gå for. Det blir nok Halo.

Jeg er ikke sikker selv jeg, derfor jeg setter spm tegn bak setningene mine :P Går i surr her og av og til. Umulig å vite alt, fersk eller ikke.

XLR får du over alt, masse billig å finne i norske butikker også. Det er en veldig vanlig kabel

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    No problemo: På nærmeste ledige RCA-inngang - f.eks. tuner, aux/line eller tape in på P3.

http://www.parasound.com/img/halo/p3_rear_big.jpg
    Hva med Direct 1 eller 2?

Fra brosjyren side 6/28: http://parasound.com/pdfs/P3Manual.pdf

"If your best-sounding audio source components has only unbalanced RCA output jacks, connect them to the P3 unbalanced Direct 1 input jacks"

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    XLR får du over alt, masse billig å finne i norske butikker også. Det er en veldig vanlig kabel
    Så store kjeder som Hi-Fi Klubben og Soundgarden har slike til en grei pris?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Direct 1 eller 2?

Fra brosjyren side 6/28: http://parasound.com/pdfs/P3Manual.pdf

"If your best-sounding audio source components has only unbalanced RCA output jacks, connect them to the P3 unbalanced Direct 1 input jacks"
    Direkt 1 og 2 er også linjeinnganger. Disse er koblet utenom tonekontroll og tape-out - altså så direkte og ubesudlet som mulig.

Da blir det vel noenlunde slik: Hvis du ikke trenger å bruke tonekontrollene og vil ha renest lyd, så bruker du direkt 1 eller 2. Føler du at tonekontrollene brukes, så velger du de andre RCA-inngangene. Det er sikkert kjekt å ha tonekontroll på TVn, så bruk tuner, aux-line eller tape inn. CD og eller DAC kan kanskje passe til Direkt inputene? (Avhenger av om du føler du må ha tonekontroll).

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direkt 1 og 2 er også linjeinnganger. Disse er koblet utenom tonekontroll og tape-out - altså så direkte og ubesudlet som mulig.
    Nettopp, det var dette jeg tenkte på, bare litt annerledes enn du gjør. Jeg liker nemlig å ha tonekontroll til musikk, så da må jeg bruke de andre linjeutgangene. Samtidig tenkte jeg at jeg ikke trenger tonekontroll til TV, slik at jeg i det minste der kunne bruke disse "ubesudlete" inngangene.

Nå er jeg fersk når det kommer til TV/film på stereoanlegg. Hva vet jeg, kanskje tonekontroll er et suverent virkemiddel på film? Uansett kan jeg jo bare prøve meg frem her ved å trste ulike tilkoblinger. Det viktigste var i grunnen å få fastslått at det er null problem å koble til alt jeg har tenkt å koble til

Til slutt må jeg nok en gang rose dette forumet. Det er helt fantastisk med så mange hjelpsomme og kunnskapsrike folk som gidder å bruke tid på en stakkar som bare har middels peil. Jeg er meget imponert over kvaliteten her inne.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kanskje kjøpt herfra:
    Balanced Audio Cables at Blue Jeans Cable

Belden 1800F med XLR female/XLR male (hann og hunnplugg). 3 feet/ca. 1m lengde til 25$ + frakt + moms. Pris pr.stk, så bestill 2.

Hvorfor bestille to stykker?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. Jeg antar at jeg skrev det p.g.a. at man normalt får 2 kabler når man kjøper i butikk (stereosett høyre/venstre kanal), mens man her bestiller kabel enkeltvis. Men jeg tenkte ikke på at du kanskje kommer til å kjøre balansert fra f.eks. DAC eller cdspiller, og da må man selvsagt ha flere.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok det faktisk som en selvfølge at man fikk to stykker i slengen, men den gang ei... Da blir det jo ganske så dyrt. Du som tydeligvis kjenner denne sjappa; vet du om de har en god y-split også?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke sjappa bortsett fra at flere fornyde kunder på hifisentralen har handlet derfra + at pris ikke er så ruskende gal i forhold til mye annet i hifi-bransjen. Tror ikke disse kablene er det dummeste å kjøpe. Y-splitt finner du nederst på denne siden:
    Subwoofer Cables from Blue Jeans Cable

Du trenger da en Y-splitt med 1 Male/2 Female. Du bruker da de eksisterende kablene og plugger de i hunn-kontaktene på Y-splitten. Det er to typer: Enten den til 10$ som er kabelstubber med påmonterte plugger, eller den til 2,50$ som er en liten plastboks med plugger (= litt tettere og dårlig plass mellom pluggene).

Nå har jeg jo fulgt trådene dine siden jeg selvsagt ikke kan godta at rockefoten mistes.:-D Hvis du ender opp med Halo P-3, skal du da bruke NADen som effekttrinn? Eller er planen et balansert effekttrinn? I så fall trenger du kanskje ikke y-splitt. Da kan du kjøre balansert mellom P3 og effekttrinn og brukt RCA-utgangene (Line output 1) til sub(ene)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg jo fulgt trådene dine siden jeg selvsagt ikke kan godta at rockefoten mistes.:-D Hvis du ender opp med Halo P-3, skal du da bruke NADen som effekttrinn? Eller er planen et balansert effekttrinn? I så fall trenger du kanskje ikke y-splitt. Da kan du kjøre balansert mellom P3 og effekttrinn og brukt RCA-utgangene (Line output 1) til sub(ene)
    Takk for hjelpen nok en gang

Jeg har kjøpt en Halo A21, så den blir effektforsterker. Håper det blir bra. Som du helt korrekt sier har jeg ikke nødvendigvis bruk for en y-splitt, men det er likevel en fordel å ha en på grunn av følgende forhold:

1) Hvis jeg har en y-split kan jeg sammenligne balansert og ubalansert (inkludert sub). Jeg synes det er greit å sjekke om det er noen forskjell.

2) Hvis jeg har en y-split kan jeg koble til ytterligere en sub.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i den store sammenhengen koster en Y-splitt så lite at den fort kommer i "kjekt å ha"-kategorien.:-D

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil det bli å biampe med 2 x A21?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke anbefale det i ditt tilfelle. Det er ofte mest å hente når man har mindre og svakere effekttrinn. Med A21 føler jeg meg nokså sikker på at gevinsten blir veldig liten i forhold til utlegget. Da hadde jeg heller investert pengene i en 1-klasses DAC/CD-spiller.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan sikkert være et fornuftig råd. Har du noen DAC'er du vil anbefale?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke testet noen DACer siden en gang på 90-tallet. Da prøvde jeg både Audiolab 8000DAC og ikke minst Parasound DAC-2000, noe som var regnet som noe av det bedre dengang. Digitalteknologien har nok tatt noen steg videre siden dengang.

Jeg registrerer at mange synes at det holder med en Cambridge DacMagic til et par tusenlapper, men jeg er hellig overbevist om at det finnes bedre saker der ute. Selv har jeg kun kjørt rene cd-spillere det siste tiåret. Av de mange husker jeg f.eks. Arcam med glede. Så jeg tenker at den nye dacen til Arcam er et godt kjøp. Jeg opplever Arcams spillere å spille balansert - d.v.s. at man ikke får enkelte frekvensområder som stikker seg ut og irriterer. Selv har jeg en Hegel CDP-4mkII cdspiller. Noen vil kanskje anbefale Hegels DAC-10 som sies å låte nokså identisk. Jeg kan med en gang si at disse passer best i anlegg som ikke er for lyse i klangen. Hos meg går det greit siden jeg kjører røreffekttrinn.

Man kan nok helt sikkert få bedre saker også hvor både digital og analogdelen er strukket og trimmet enda noen hakk. Selv har jeg litt lyst på Weiss sin DAC-2 til rett over 20.000. Er det verdt det? Vel, jeg selv opplever at jo bedre kilden er, jo mer levende og gripende blir opplevelsen. Ting må selvsagt matche slik at rockefoten går, og det er ikke lett å forutsi resultatene.

I mellomklassen har man f.eks. Benchmark, men jeg ville nok foretrukket Lavry fremfor Benchmark ut fra hva brukerne skriver om lyden.

Man har også noen rørprodukter, noe som får enkelte til å ta et steg tilbake. Tenker da spesielt på Audio Notes rør-dacer. Vel, alle er ikke nødvendigvis interessert i penest mulig forvrengningstall i specen.

Kort oppsummert: Jeg tror hjemlån er nødvendig her også. Iallefall om man tenker på de mer ekslusive sakene.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra svar. Jeg har tenkt litt på Hegel, men ut fra hva jeg har lest utallige steder har Hegel en lydfilosofi som ikke passer meg.

Arcams DAC er for så vidt interessant, men hvorvidt den er mye bedre enn min nåværende DAC Magic vet jeg ikke. Jeg har ennå ikke lest om DAC'er som heller litt mot det varme i klangen og som er verdt rundt ti tusen kroner. Noe mer enn det ser jeg ikke helt for meg å bruke.

Siden du virker som en "altmuligmann": Har du noen formening om Velodyne DD10 subwoofer?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du føler DacMagicen fungerer bra i oppsettet, ville jeg ikke stresset så mye med bytting. I alle fall ikke med en gang. Heller ta det på sikt hvis det dukker opp anledning til å få lånt noe hjem.

Velodyne blir regnet for å være bra saker det, men har ikke personlig erfaring med merket. Kjekk EQ-meny som vises på tv-skjerm og målemikrofon følger med. Virker som en brukervennlig løsning spør du meg.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •