En dum fråga til....effektforsterkere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En dum fråga til....effektforsterkere.

....om du har et oppsett med en pre eller intergreert forstreker, og du ønsker å
    bruke et effekttrinn, vil effektforsterkeren påvirke lyden i noen grad bortsett fra styrken? Eller vil den være preens kvaliteter som bestemmer lydbildet?
    Vil det være forskjell i lyd på la oss si en klasse a NAD eller en klasse A EC som er like store?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    Dette lurer jeg på også. Etter hva jeg leser er det noen som mener at effektforsterkere har ulike lydsignaturer, mens andre mener at det ikke stemmer. For min egen del kan jeg si at lydbildet har variert temmelig hørbart med ulike forstkerkere, men det er vanskelig å si hva som er årsaken, siden jeg alltid har variert mer enn en parameter av gangen. De gangene jeg har gått fra en effekt til en annen har de to også alltid hatt temmelig ulik spec (strømreserver, oppgitt effekt, PRIS).

Spent på hva ekspertene vil svare her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både pre, effekt, og hvordan de jobber sammen bestemmer sluttresultat.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste avspeiler seg desverre i pris.
    Mange bruker en billig forforsterker fordi de da får råd til en større effektforsterker. Dette betaler seg veldig sjeldent i lydkvalitet.
    Når vi snakker om at mange surround receivere spiller dårligt i stereo er det gjerne forforsterkeren sin feil.
    Selvom effektforsterkeren selvfølgelig skal passe til høyttalerne og det rommet man har (desto større rom man har, om man vil spille litt høyt og desto vanskeligere høyttalere man har, desto kraftigere forsterker trenger man), da er det forforsterkeren sin jobb å ta imot signalet fra kilden og sende dette til effektforsterkeren uten å legge noe til eller trekke noe fra, og det er en vanskeligere jobb enn mange tror.
    Så forforsterkeren er viktigere enn effektforsterkeren mener nå jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Så forforsterkeren er viktigere enn effektforsterkeren mener nå jeg.
    HVIS effektforsterkeren man allerede har er kraftig nok! Hvis man har for lite effekt til ønsket bruk hjelper det ikke å verdens beste forforsterker....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Når vi snakker om at mange surround receivere spiller dårligt i stereo er det gjerne forforsterkeren sin feil.

Ikke helt enig i dette. Ser man på reelle målinger så gir receivere generellt ut lite effekt i forhold hva som er oppgitt (eller det er oppgitt på en snill måte) Det skal ganske så mye effekt til for å drive en høyttaler med normal følsomhet (ca 89-90/1w/m) uten noen form for kompresjon.

Var å hørte på ett system der det var en Beyma TPL AMT med waveguide i går. Følsomheten her er 100db/1w/1m. Impedansen er nesten helt flat hele veien og 8ohm. Denne ble drevet av en Mcintosh MC402 fra 850Hz og opp uten noe passivt filter. Det ble brukt aktiv deling med 24db linkwitz karakteristikk. Jeg fikk hakeslepp når jeg så Wattmeteret på Mcintoshen peaket på 40W når vi dro på litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40W og 100dB/1m... Dro på greit da? Hatt peaker på 110+dB i lytteposisjon vil jeg tippe. Høy følsomhet er deilig!

En standard høyttaler med 87-89db følsomhet måtte hatt over 500W for å produsere tilsvarende lydtrykk. Da sliter de fleste forsterkere...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg detter av.
    La meg si det slik. Jeg har en intergrert forstreker som jeg er veldig glad i lyden på. Det er en liten EC forsterker. Jeg trengre mer trøkk,men vil beholde forsterkeren og må derfor handle et effekttrinn. La oss si på 2x100w da.
    Om man finner to klasse a , vil jeg høre igjen lyden jeg er glad i etter
    at jeg har fått på et effekttrinn? Er det for eksempel det samme om jeg handler det ene eller andre, bare det er god kvalitet? Feks om valget stod mellom en NAD og en AW100 da? Vil de legge til noe i lydbildet på forskjellige måter som jeg vil høre?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    40W og 100dB/1m... Dro på greit da? Hatt peaker på 110+dB i lytteposisjon vil jeg tippe. Høy følsomhet er deilig!

En standard høyttaler med 87-89db følsomhet måtte hatt over 500W for å produsere tilsvarende lydtrykk. Da sliter de fleste forsterkere...

Merk at dette er PEAK, ikke vedvarende.

Hvordan måler du db peak i rommet? Vanlig enkelt utstyr kan ikke gjøre dette. Type Radioshack/iphone. 110db peak er lavt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har oppfattet det selv og har lest om et utall ganger så har en ren effektforsterker litt å si for lydsignaturen og en forforsterker har mye å si. DAC'er er det også forholdsvis lett å høre forskjeller på. Så jeg har konkludert med at den lille fargingen av lyden i effektforsterkere kan ikke gjøre underverker med lyden, men heller bikke den i rett retning. Vil du ha noe som er nøytralt så er vel klasse D det beste med mindre du har for mye penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokis
    ...jeg detter av.
    La meg si det slik. Jeg har en intergrert forstreker som jeg er veldig glad i lyden på. Det er en liten EC forsterker. Jeg trengre mer trøkk,men vil beholde forsterkeren og må derfor handle et effekttrinn. La oss si på 2x100w da.
    at jeg har fått på et effekttrinn? Er det for eksempel det samme om jeg handler det ene eller andre, bare det er god kvalitet? Feks om valget stod mellom en NAD og en AW100 da? Vil de legge til noe i lydbildet på forskjellige måter som jeg vil høre?

NAD og AW100 er epler og surmelk.

nå er ingen av dem klasse A heller for den del. Hverken den du har eller de du lurer på. Class A på fronten av EC står for klasse A som i høy kvalitet, ikke klasse A konstruksjon.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Både pre, effekt, og hvordan de jobber sammen bestemmer sluttresultat.
    +1
    Hvis du går for en EC AW100 som du har tror jeg at du blir sittende med mye av den samme lydsignaturen som du liker med ECI-2. Du vil nok ikke få samme signaturen av med en NAD-effekt. Eneste måten å bli sikker på er å prøve.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...det skal ikke være lett.
    Jeg kommer aldri til å komme dit hvor jeg begynner å nerde på hifi. Det har jeg ikke råd til.
    Jeg er egentlig bare ute etter å finne ut hva som funker bra uten å gå heeelt innerst i skapet. Jeg har etpar andre hobbier hvor jeg gjør det så jeg vet det ikke er lett å dra det ned på nivå hvor vanlige dødlige opererer.

..men jeg trodde faktisk at klasse A ,klassifisering sa noe om hva slags framgangsmåte en bygger på ,og at lå endel kriteria til grunn for å kunne kale noe netopp det. Men hva vet jeg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg detter av.
    Vet ikke hva utstyr du har ellers, kanskje det er en aktiv subwoofer du trenger, denne vil øke trykket nede og du vil få fornemmelsen av at du ikke trenger spille så høyt lenger for samme nytelse av musikken.
    Om du i teorien vil øke lydtrykket med 3 db, da trenger du en dobbelt så stor forsterker, men i praksis kan en forsterker på halvparten av de watt du har nå drive dine høyttalere bedre. Dette henger sammen med det jeg sagde om at effektforsterkeren skal passe til høyttalerne, og jeg synes forsåvidt ikke antall watt har noen sammenheng med dette....
    Klasse A effektforsterkere? Tror du misforstår her, forforsterkere er vanligvis klasse A, skal du ha en klasse A effektforsterker er disse gjerne veldig dyre, tunge og dyre. Desuten virker de som en varmeovn da masser av den strøm de trekker går opp i varme, men okay, lyden er som regel veldig god da.
    En helt vanlig integrert/effekt forsterker kan også jobbe i klasse A, men da vanligvis bare de første wattene.
    En 50 watt klasse A vil drive dine høyttalere mye bedre enn langt de fleste mainstream 100 wattere, og du vil sikkert få mye bedre lyd også.
    En forsterker vil vanligvis øke effekten 8-10 gange under transienter, så spiller man med 1 watt vil forsterkeren bruke 8-10 watt til transienter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..hvor svarer du på spørsmålet mitt her egentlig?

Du lurte på om to ulike klasse A forsterker villle gi deg mer av det du likte i den lille EC. Du spør så om NAD og AW100 vil oppføre seg likt.

Jeg svarte nei ganske så tydlig. De er jo heller ikke klasse A forsterkere. Den du har er heller ikke klasse A.

Er du ute etter samme lyd som den integrerte er AW100 en god plass å starte, men den er ikke lik NAD, og den er ikke klasse A.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..men jeg trodde faktisk at klasse A ,klassifisering sa noe om hva slags framgangsmåte en bygger på ,og at lå endel kriteria til grunn for å kunne kale noe netopp det. Men hva vet jeg.

Klasse A sier hvor langt den går før den må øke strømmen som går gjennom transistorene. Ren klasse A betyr at den ikke kan kjøres over.

Noe mer enn det er det egentlig ikke. Sånn heeeeelt basic forklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...nemlig. Da begynner det å demre! Hehe. De dumme spørsmålene jeg har stil idag har spart meg for mye tid. Skjønner at jeg har litt å gå på ennå
    Hyggelig at dere gidder.

Jeg har en en platespiller og en forsterker,videre noen høytalere jeg skal bytte ut. Forsterkeren er på 2x 50w og jeg kan ivertfall høre at det blir for lite på la oss si etpar B&W i prisklasse 5-8000.
    Jeg har en liten stue og en dame hvis ikke store høytalere korresponderer med hennes stuefengsju Derfor trodde jeg at jeg kunne fikse dette lett ved å handle en ikke altfor stor effektforsterker...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Du lurte på om to ulike klasse A forsterker villle gi deg mer av det du likte i den lille EC. Du spør så om NAD og AW100 vil oppføre seg likt.

Jeg svarte nei ganske så tydlig. De er jo heller ikke klasse A forsterkere. Den du har er heller ikke klasse A.

Er du ute etter samme lyd som den integrerte er AW100 en god plass å starte, men den er ikke lik NAD, og den er ikke klasse A.
    Jeg formulerte meg flåsete. Beklager det.
    At jeg bør velge surmelk over epler er derimot dårlige nyheter for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er svært store forskjeller på effektforsterkeren.
    Testet 3 forskjellige på noen B&W 803 N.NAD 218 var en grusom match med skarp lyd og lite bass.Musical Innovation 2x150W gjorde lyden varm med dyp,fyldig bass..mistet en del detaljer mot Meridian 2x200w.Med Meridian ble lyden nøytral-litt mot det lyse,svært detaljert med heftig punch i bassen som også var svært presis,men gikk ikke like dypt som Musical Innovation.
    En kompis hørte de på NAD-en og på MI-en og kjente ikke igjen høyttalerene.Det vil jeg kalle store utslag.
    På lavt til moderat volum ble MI-en oppfattet som den kraftigste av de.Også viktig å tenke på..lite vits å betale dyre summer for en 2x500 watter når du heller kunne kjøpt en på 2x100 w og kjøpt en bedre pre og evt bedre kilde hvis man sjelden eller aldri spiller spesielt høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....om du har et oppsett med en pre eller intergreert forstreker, og du ønsker å
    bruke et effekttrinn, vil effektforsterkeren påvirke lyden i noen grad bortsett fra styrken? Eller vil den være preens kvaliteter som bestemmer lydbildet?
    Vil det være forskjell i lyd på la oss si en klasse a NAD eller en klasse A EC som er like store?

Du bør kanskje kikke nærmerepå disse produktene:
    Azur 840A (Version 2) Class XD™ integrated amplifier

Azur 840W Class XD™ power amplifier

Tviler på du kommer stort nærmere EC enn dette

De leveres av HiFi Klubben

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •