ONKYO TX-SR608 og "tjuvkobling" av passiv sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question ONKYO TX-SR608 og "tjuvkobling" av passiv sub?

Hei har akkurat fått med meg hjem en ONKYO TX-SR608 forsterker som er iferd med å koble opp. Probelemet er at jeg ikke har fått med meg at den ikke har en forsterket utgang til Subwooferen, så, jeg har Subwoofer, men ingen forsterker.
    Høytaler oppsettet er 5.0 front, senter og bak.
    Jeg har ikke råd til å kjøpe en forsterker akkurat nå, og lurte på om guruen her inne kunne hjelpe meg med følgende:
    Denne forsterkeren har tilkoblinger for to høytalersett til, kunne jeg tatt å brokoblet ett av disse parene( + fra venstre og - fra høyre foran f.eks) og lagt til et passivt delefilter, og koblet opp til subben(300/600W (rms/max)?
    (må man ha last på høyfrekvensen ut av ett passivt delefilter forresten?)

Høytalerne er gamle kirksaetere samt en magnat 1200 sub i 50l bassreflekskasse.

Håper på opplysende svar samt at jeg slipper hånfliring av min manglende tekniske innsikt ;O)
    Takk for tid og ekspertise.
    Mvh AMF.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der er en grunn til at nesten alle subwoofere på markedet er aktive.
    Nei, du kan ikke brokoble en 608 og jeg tviler veldig på du får noe bra resultat av å bruke en vanlig høyttalerutgang til subwooferen, også selvom du har delefilter, bass krever veldig mye effekt og du kan bare regulere volum til subben ved å justere den kanalen opp eller ned i menyen, vet ikke om det er nok.
    Glem subben, sett dine fronter som Large og huk av for "No Sub" i menyen. Da kan du kanskje selge den subben og kjøbe en XTZ eller lignende, eller om du vil bruke den, da må du kjøpe en billig effektforsterker fra finn.no el. lign, men selv da må du ha en der har gain kontroller, og da får du ikke fasejustering som på en aktiv sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har lest.(lurer på å kjøpe denne eller 508 så jeg leste litt i bruker manualen), så kan 608 biampe fronthøytalerene dersom zone 2 greiene ikke var i bruk, men om den kjører full frekvens på begge høytalere utgangene aner jeg ikke? hvis forsterkeren filtrerer ut diskan for høytaler utgangen som skal drive bassen og omvendt så går det jo ikke å drive subben fra den ekstra utgangen, men hvis den i prinsipper kjører ut fulltone signal på begge utgangene så burde det vel i gå an, men da må du også huske på å sette høgtalerene til full size og set tilkoblet sub til no(da spiller den vel fulltone på alle høgtalerene antar jeg).

Dette er bare spekulasjoner, siden jeg ikke har en slik forsterker enda, men sett ut i fra infoen i brukermanualen?

For å være helt ærlig tror jeg ikke det nok kraft fra den ekstra utgangen til å få noe trykk i bassen. Hadde heller forsøkt en rimlig subforsterker i stedet.

Lykke til

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke filtrere bort frekvenser på bare det ene kanalparet ved bi-amping. Du må bare kjøre fullfrekvens på begge. Både høyttalerne og sub'en vil nok odrne med avrulling via de innebygde delefiltrene, men du vil ikke kunne spille like høyt som om du hadde aktiv sub og x-over på f.eks. 80hz.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det "riktige" her er enten å få tak i en egen effekt/sub-amp eller å bytte suben i en aktiv. Å prøve å få det til med Onkyoen vil ikke gå noe særlig bra.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv kjøpt Onkyo 608 og en sub 15" 15" aktiv subwoofer til hjemmebruk. 500W klasse D. - Netthandelen.no

Ville ikke forsterkeren klare å bruke denne subben da?
    Er grønn på dette området, og har ikke fått koblet til subben ennå

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonny85
    Har selv kjøpt Onkyo 608 og en sub 15" 15" aktiv subwoofer til hjemmebruk. 500W klasse D. - Netthandelen.no

Ville ikke forsterkeren klare å bruke denne subben da?
    Er grønn på dette området, og har ikke fått koblet til subben ennå
    jojo.. den sub'n er aktiv, dvs med egen forsterker...
    da er det bare å koble en signal-kabel mellom pre-out (til sub) fra forsterkeren til inngangene på sub'n... :-)

og det finnes vel ingen recievere eller multikanals-effektforsterkere som har egen kanal som er beregnet på (passiv)sub...

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    jojo.. den sub'n er aktiv, dvs med egen forsterker...
    da er det bare å koble en signal-kabel mellom pre-out (til sub) fra forsterkeren til inngangene på sub'n... :-)

og det finnes vel ingen recievere eller multikanals-effektforsterkere som har egen kanal som er beregnet på (passiv)sub...

Det var deilig å høre ble en smule nervøs her nå
    Er det samme hvilken kabel jeg kjøper? Altså om jeg kjøper en 10 meter til 100 kr eller en til 500 kr?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonny85
    Det var deilig å høre ble en smule nervøs her nå
    Er det samme hvilken kabel jeg kjøper? Altså om jeg kjøper en 10 meter til 100 kr eller en til 500 kr?
    Hvis du skal ha 10m kabel så er det en fordel om kabelen er skjermet så du ikke får inn støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OI! her var det mange svar som jeg ikke hadde fått med meg! Takk til dere alle og beklager sen respons.

Dopus, jo, det var det jeg leste meg til jeg også, altså en biamping men dersom jeg har skjønt instruksjonene riktig trengs det to subber? merkelig at man kaller det 5.1 når man viser en planskisse med to subber/woofere. Ville tro man kunne brokoble eller hva det heter +/- fra høyre/venstre for høyere effekt, men da burde det jo blitt tegnet sånn tenker jeg da.

Uansett vil jeg tro at min sub er alt for effekthungrig til å bli kjørt effektivt av 608'n, og så begynte jeg å tenke på litt andre deler jeg har liggende. Jeg har to Yamaha p1600 forsterkere som jeg hadde tenkt å bruke til PA anlegg og spillejobber, men nå skal jeg jammen se om ikke den vil duge til subwooferen istedet, håndtakene kan heldigvis tas av, og dersom viftesuset ikke blir forstyrrende kan man jo alltids lakke den helsvart så den står i stil med resten.
    Får se om det blir akseptablet resulatet med denne kraftpluggen, har et aktivt delefilter for rackmontering også, men det blir vel helt unødvendig når man bruker pre out utgangen for sub og kan justere crossover frekvenser++ fra 608'n.
    Skal gi en tilbakemelding når jeg har fått koblet og kost meg litt :-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amfamf
    Dopus, jo, det var det jeg leste meg til jeg også, altså en biamping men dersom jeg har skjønt instruksjonene riktig trengs det to subber? merkelig at man kaller det 5.1 når man viser en planskisse med to subber/woofere. Ville tro man kunne brokoble eller hva det heter +/- fra høyre/venstre for høyere effekt, men da burde det jo blitt tegnet sånn tenker jeg da.

:-D
    Vet overhodet ikke hva du mener med dette. 2 subber? Hvor har du det fra?
    Du kan ikke brokoble en surround receiver.
    Du trekker en rca kabel fra SubOut, eller LFEOUT til din effektforsterkers ene Main INN inngang. Da kobler du subben på den høyttaler utgang på din effektforsterker der svarer til den inngang du har brukt. ( f.eks. main inn left > Speaker left)
    Da justerer du subbens nivå ned i menyen på receiveren, spiller noe musikk og finder rett nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, skriver på mobilen så beklager et noe kort svar: informasjonen jeg henviser til er på side 15 av denne manualen. Brokobling står det riktignok ikke noe om, det var noe jeg lurte på om var mulig. På samme side står det også at receiveren kan drive et 5.1 system. Mulig jeg har misforstått noe som er elementert for de fleste, men nå vet du iallefall hvor jeg har det fra ;0) Takk atter en gang for ønske om å hjelpe og opplyse. Mvh Amf

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes receivere som kan brokobles, men 608 er nok ikke blandt de.

Du kan bruke to sub'er, det er mange som gjør det, men du må ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •