Dayens Ampino - en fantastisk forsterker fra Serbia

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dayens Ampino - en fantastisk forsterker fra Serbia

Etter å ha lest en mildest talt entusiastisk anmeldelse av Dayens Ampino hos 6moons tok jeg sjansen og bestilte en slik, Jeg fikk forsterkeren i forrige uke og jeg må si jeg er imponert. Det er sjeldent jeg føler at jeg må "misjonere" for utstyr jeg eier, men denne ampen bør alle vite om. Ikke minst fortjener Dayens at verden får opp øynene for arbeidet de gjør. Dette blir i så måte mitt lille bidrag.

Før jeg sier noe om lyden føler jeg at en "disclaimer" kan være på sin plass. Jeg synes, som mange, at lyd er utrolig vanskelig å beskrive, og jeg har ristet på hodet mer enn en gang når jeg har lest hi-fi magasiner. Jeg har forøvrig et ambivalent forhold til slike. På den ene siden liker jeg å lese de, men samtidig er så utrolig mye bullshit skribentene presterer å lire av seg. Også er det tildels utrolig pompøst språk. Jeg har også problemer med å tro på mye som blir hevdet og tar dermed det mest med en spade salt. I lys av debatten i tråden "Hi-End rør eller transistor?" kan det kanskje være på sin plass å nevne at jeg leser ikke datablader/målinger. Uten at det skal legges noe spesielt i det.

Så, endelig om Dayens fantastiske lille Ampino. I ly av kvaliteten må man vel kunne hevde at dette er et nærmest latterlig godt kjøp. Standardutgaven koster 200 Euro. De har også en oppgradert variant med Mundorf kondinger som koster 280 Euro. De sier selv at det er denne de eksporterer mest av. De hevder at oppgraderingen henter fram flere detaljer i lyden, lyden blir mer naturlig og 3D posisjoneringen bedre. Jeg satset på den oppgraderte versjonen.

Forsterkeren er på beskjedne 25 watt, men på mine Klipsch F-2 er ikke det noe problem. Det spiller høyt nok for meg. Den er med følgende mål - 150x285x90 - særdeles plasseringsvennllig.

Det som er så umiddelbart imponerer mest med Ampinoen er oppløsningen, dette er "HD-lyd". Alle lyder/instrumenter framstår krystallklart og kan lett skilles fra hverandre. Jeg har lagt merke til mye nytt i musikken jeg lytter til etter at denne kom i hus. Jeg vil ikke hevde at jeg ikke har hørt det før, jeg har bare ikke like tydelig kunnet høre hva de forskjellige instrumentene bidrar med til lydbildet. For meg gir den også et nytt innhold til begrepet "3-dimensjonal lyd". Når jeg sitter i mørket og lytter kan det brått komme en lyd fra rett foran nesen på meg, eller langt til høyre for der jeg vet høyttaleren befinner seg. Diskanten er krystallklar uten å blir anstrengende. Bassen er særdeles fast, fastere enn jeg er vant til fra min andre forsterker som er en rørkonstruksjon. Mellomtonen er like deilig som i rørforsterkeren min.

Jeg kjøpte Ampinoen for å ha i "bort-fra-kjerringa-rommet", men jeg vurderer sterkt om jeg skal flytte den inn i hovedanlegget. Eller om jeg kanskje skal satse på en av de større forsterkerene fra Dayens der.

Er det andre her som har erfaring med denne forsterkeren? .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nå at Moiz Audio selger disse i Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DanElectro
    Jeg ser nå at Moiz Audio selger disse i Norge.

hei,

prøver å kvalitetssikre Dayens, det er en del mangler i forhold til helhetlige produktet..du har sikkert sett det selv, volumpott, esken etc.

Blir det fremgang i Serbia, skal produktene satses i Norge

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ut som en bra forsterker det du beskriver der.
    Det beviser bare at man ikke trenger å betale i dyre dommer for å få bra lyd.
    280 euro er ikke så mye det, rundt 2400 kr eller noe sånt.
    Håper du får mye glede av denne, og tviler ikke på ditt innlegg at denne er bra.

Chris

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mujtaba
    hei,

prøver å kvalitetssikre Dayens, det er en del mangler i forhold til helhetlige produktet..du har sikkert sett det selv, volumpott, esken etc.
    Esken er litt kjip, og volumpot er litt "uvanlig", men jeg må si at dette plager meg ikke det minste. Ellers synes jeg det er veldig fin finish på forsterkeren. Og viktigst av alt, lyden er utrolig. Har du forresten hørt de dyrere modellene? Om du har det, hvordan er de i forhold? Jeg vurderer sterkt å gå til anskaffelse av en av de.

Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Det beviser bare at man ikke trenger å betale i dyre dommer for å få bra lyd.
    280 euro er ikke så mye det, rundt 2400 kr eller noe sånt.
    Det tilkommer riktignok frakt og mva, men jeg synes fremdeles det er et utrolig godt kjøp. Totalsummen blir et sted mellom 3500 og 4000.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=DanElectro]Esken er litt kjip, og volumpot er litt "uvanlig", men jeg må si at dette plager meg ikke det minste.[QUOTE=DanElectro]

produktet må holde ut minst fem år i Norge (lover og regler), med den potten så er ikke jeg helt optimist

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    produktet må holde ut minst fem år i Norge (lover og regler), med den potten så er ikke jeg helt optimist
    Har du skrudd den opp og sett hvorfor den er litt "slarkete". Jeg er ikke det minste bekymret for feil.

Men igjen, har du hørt de andre forsterkerne fra Dayens? Jeg er veldig nysgjerrig på de.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener du Ecstasy IVse? Burson audio PP-160 låt bedre og byggkvaliteten ligger flere år foran.Prisen ligger et par høvdinger billigere under Serbern

Men nå jobber de med Ecstacy V..:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener du Ecstasy IVse? Burson audio PP-160 låt bedre og byggkvaliteten ligger flere år foran.Prisen ligger et par høvdinger billigere under Serbern

Men nå jobber de med Ecstacy V..:roll:
    Jeg tenkte egentlig på Menuetto og Ecstasy II. Ecstasy IV er litt over mitt budsjett. Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor du er så negativ til en produsent du fører produkter for.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte egentlig på Menuetto og Ecstasy II. Ecstasy IV er litt over mitt budsjett. Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor du er så negativ til en produsent du fører produkter for.

hei er bare ærlig..og vil egentlig ikke ha en " EDGE gcd " tråd om dayens her

Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha
    Virker ikke helt som om dayens opererer på samme måte akkurat:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg er forundret, her har du en forsterker som antakelig er uovertuffen til prisen, også sammenligner du med Edge. Her må det stikke noe under. Kommer Dayens til å forsvinne ut av sortimentet deres snart?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av House
    Haha
    Virker ikke helt som om dayens opererer på samme måte akkurat:wink:

heheh. nå var jeg litt ekstrem men.. som jeg har sagt på telefonen til 2 potensielle kunder, kvaliteten må heves for at norske kundene kan være stolte av å eie Dayens, har vært i dialog med dem siden november 2009. Men ting tar tid dessverre. Ja, ampinoen ruler!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg er forundret, her har du en forsterker som antakelig er uovertuffen til prisen, også sammenligner du med Edge. Her må det stikke noe under. Kommer Dayens til å forsvinne ut av sortimentet deres snart?

håper ikke det har ting på lager:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er Ampino potten blitt modifisert av Olav Sundøy..jippi!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er Ampino potten blitt modifisert av Olav Sundøy..jippi!
    Hva er gjort? Har du bilder?

Og, vet du noe om når monoblokkene (Ampino) kommer?

Håper flere får øynene opp for denne utrolige forsterkeren. Det fortjener den.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0