Strøm til en amerikansk Carver pt-2400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strøm til en amerikansk Carver pt-2400

Hei! Har funnet meg en carver pt-2400 som jeg har sett litt på. Problemet med denne er at den er brukt i USA. Dvs. at det er ikke kontakt på den for å sette inn i et 220-240v strømnett som vi har her i Norge.

Så spørsmålet er om det er mulig å rett og slett bare bytte kontakter på den så du kan koble den rett i veggen? Eller må du gjøre noen forandringer på selve forsterkeren for at den skal få riktig strøm? Evt. adaptere?

"It says to use a variac. This amp requires 2 separate 120vac/15amp circuits. I'm sure a qualified electrician in your area can provide a converter that will split your 220v, for use with this amp"

Sånn jeg forstod det, så er det ikke mulig å rett og slett bare bytte strømledninger?

Takker for alle svar

-Ull3rud

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytter du strømledninger får den jo fortsatt 230 volt, en strømledning endrer jo ikke strømmen fra 230 til 120...
    Tror det blir vanskeligt. Noen forsterkere har en bryter bak for 120/230 volt, men det har denne jo ikke så.
    Andre kan man åpne kabinettet på og flytte noen ledninger innvendig på trafoen, og skifte sikringen, og da bruke 230 volt, men dette må du nesten spørre Carver om denne kan.
    Eller du må ha en strømkonverter der kan konvertere dine 230 volt ned til 120 volt, men da denne må være ganske stor tipper jeg den blir ganske dyr....
    Jeg ville undersøke dette veldig nøye, og er der noen tvil ville jeg absolutt ikke kjøpe den. Er en del ulemper med det, kanskje strømkonverteren blir dyr, du kan risikere å koble 230 volt til den ved en feil, og bruktverdien av amerikanske forsterkere her i Norge er vel ikke alverden heller.
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...problemer.html

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en 60 Hz trafo så kan den bli uhyre varm. Ville holdt meg unna utstyr som kun er laget for USA.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker .. Trodde det var mye styr med å evt endre ting, så da dropper jeg det :P

-Ullerud

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det står 12A 250v rett under strømkabelen om dette har noe å si.
    Er vel egentlig ikke lov å linke til andre sider her.. Men i hvertfall:

CARVER PT-2400 PRO AUDIO AMPLIFIER EXCELLENT - eBay (item 220670558989 end time Sep-26-10 17:19:06 PDT)

Syns også det virker rart om forsterkeren er laget BARE for bruk i USA?

-Ullerud

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er muligheter for å skaffe denne forsterkarn i Norge på bruktmarkedet, det dukker bare opp en sjelden gang.

Snakk med Marius Stenbrenden her på forumet for han har en PT-1800 liggene som han ikke bruker.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en omformer, 220v->110v (og motsatt) som skal tåle 5000w, så den skal klare å kjøre den greia der.
    Jeg selger den for 1000kr, dersom du skulle trenge en slik til å drive forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Takker for alle svar
    Noen som vet ca. hvor mye man må ut med her til lands for en pt-1800/pt-2400 da?

-Ull3rud

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du spurt selger om disse tingene? Da får du kanskje et svar på dine spørsmål....
    Ser at denne forsterkeren koster 250 dollars å sende, da betaler du 750 dollars, pluss du må betale avgift av de 750 dollars når den kommer hit.
    Du kan jo søke litt også, her er Marius sin tror jeg : Carver PT1800 - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har spørt selger, men han snakka om at det var 120V på forsterkeren.. Dvs. "amerikansk strøm".. Tror bare jeg dropper hele greia egentlig :P

Men har SÅRT lyst på en Pt-1800/2400 Regner med at det trøkker en GOD del mer enn CV a1,5kw2, hehe.

-Ullerud

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •