Enda en "Støy i høytalerne" tråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda en "Støy i høytalerne" tråd

Nå har jeg lest veeeldig mange poster her på forumet (og andre steder) om støy i høytalerne. Likevel finner jeg ikke helt ut hva det er som skjer i anlegget mitt. Vi snakker om støy som høres når høytalerne står på "tomgang".

Litt om anlegget:
    Jeg har senter-, bak- og fronthøytalere av Definitive Tech. Som forsterker har jeg en Yamaha RX-V765B med pre out til en ECI-1 stereo forsterker som driver de to fronthøytalerne. En HTPC er koblet til Yamaha'en, i tillegg til en PS3.

Støyen:
    Fra begge fronthøytalerne kommer det en "svak" og konstant hisselyd, men lyden er klart sterkere i den venstre høytaleren. Denne hissingen forsvinner i det jeg skrur av ECI-1 (som de to fronthøytalerne er koblet til). Fra høyre bakhøytaler kommer det en merkbar bølgende "havsus"-aktig lyd. Denne lyden forsvinner i det jeg skrur av Yamaha'en.

Jeg har gjort følgende sjekk: Trukket ut ALLE ledningene og så bare puttet i ledningen til ECI-1. Dette gav samme hisselyd fra fronthøytalerne. Jeg prøvde så det samme med Yamaha'en og det gav samme støy i bakhøytaleren. Skyldes dette strømanlegget i leiligheten? Er det noe jeg kan gjøre for å fjerne støyen? Som dere sikkert vet er dette noe som kan irritere ganske så mye. :cry:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje HTPC'en?
    Pc'er kan sånn generelt være store støykilder i ett anlegg...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrudde av PC'en også og sjekket høytalerne. Det kom fremdeles hissing. Med andre ord kommer det støy fra høytalerne selv om det er kun forsterkeren som er på.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du lyden fra sweetspot?
    Litt sus fra høyttalerne dersom man legger øret helt inntil høyttalerne er ganske normalt etter hva jeg har forstått...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Hører du lyden fra sweetspot?
    Litt sus fra høyttalerne dersom man legger øret helt inntil høyttalerne er ganske normalt etter hva jeg har forstått...
    Dessverre så gjør jeg det. Jeg har også hørt at litt susing er normalt, men dette (fra de to som lager mest lyd) mener jeg er uholdbart høyt. Spesielt bakhøytaleren hører jeg godt.

Det skal også sies at leiligheten ligger i en blokk som ble bygd på sent 50-tall. Tror ikke det er gjort så veldig mye med strømanlegget her siden det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg leser rett nå så har du trukket ut alle signalkabler fra forsterkeren, og det er kun strøm og høytalerne som er tilkoblet?

Har du noe brum i forsterkeren? Du skriver at du også har dette i bakhøytalerne dine, men at det forsvinner når du skrur av receiveren?

Har du kabeltv?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordingsfeil kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Hvis jeg leser rett nå så har du trukket ut alle signalkabler fra forsterkeren, og det er kun strøm og høytalerne som er tilkoblet?

Har du noe brum i forsterkeren? Du skriver at du også har dette i bakhøytalerne dine, men at det forsvinner når du skrur av receiveren?

Har du kabeltv?
    Jeg har ikke trukket ut alle signalkabler, men jeg trakk ut strømledningen til ALT og så satt jeg i strømledningen kun til ECI-1. Så sjekket jeg om det kom støy fra høytalerne. Etter det prøvde jeg med kun Yamaha'en. Begge gangene kom det støy ut av høytalerne (da fra fronthøytalerne da jeg hadde på ECI-1 og den ene bakhøytaleren da jeg skrudde på Yamaha'en). Det høres altså ut som at det kommer noe støy fra forsterkerne ut til høytalerne.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "brum i forsterkeren". Og ja, jeg har kabeltv, men ikke koblet til noen av forsterkerne, kun til tv'en.

Takk for all hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er kabel-tv koblet via noe som er koblet via noe som...?

Jeg foreslår å koble PS3 direkte til ECI1 direkte til fronter. Koble fra og skru av alt annet. Har du fremdeles støy da?

-k

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet med det samme når jeg fikk ny effektforsterkere.

Kjøpte meg en:

ARGON Ground Loop Isolator skilletrafo | Hi-Fi Klubben

...og da blev det helt stille.

Kan jo være vært er forsøk.

Mvh
    Peter

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doubledouce
    Jeg har ikke trukket ut alle signalkabler, men jeg trakk ut strømledningen til ALT og så satt jeg i strømledningen kun til ECI-1. Så sjekket jeg om det kom støy fra høytalerne. Etter det prøvde jeg med kun Yamaha'en. Begge gangene kom det støy ut av høytalerne (da fra fronthøytalerne da jeg hadde på ECI-1 og den ene bakhøytaleren da jeg skrudde på Yamaha'en). Det høres altså ut som at det kommer noe støy fra forsterkerne ut til høytalerne.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "brum i forsterkeren". Og ja, jeg har kabeltv, men ikke koblet til noen av forsterkerne, kun til tv'en.

Takk for all hjelp!
    Bort med alle signalkablene til forsterkeren, det er kun høytalerkabler og strøm som skal være tilkoblet, sett den så frittstående så mulig slik at den er lengst unna mulige støykilder, pass på at høytalerer kablene ikke ligger i nærheten av andre kabler, har du da støy i høytalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd følgende:
    Tatt ut strømledningene til alt. Tatt ut den ene signalkabelen som går til ECI-1. Tatt ut alle signalkabler som går til Yamaha'en. Så satte jeg inn strømledningen til ECI-1 (da var det KUN strøm og høytalerne som er koblet til denne), samme støy kommer fortsatt. Gjorde det samme med yamaha'en, fortsatt samme støy.

Dette viser (så langt jeg kan se) at det ikke kommer støy fra noen av signalkildene, men fra forsterkerne selv. Hva kan dette skyldes? Er dette "brum i forsterkeren"? Og kan dette skyldes strømspenning? Og hva kan man gjøre da? (Mange spørsmål ;-) )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg tror jeg har lokalisert hvor problemet ligger, surroundforsterkeren. Jeg har nå testet 3 forskjellige høytalere på høytalerutgangen som høyre bakhøytaler er koblet til. Jeg testet med den andre bakhøytaleren, en av front'ene og senterhøytaleren. Alle lager samme, høye hisselyd når de er koblet til den høytalerutgangen. I tillegg "knitrer" det fra høytalerne i det jeg kobler dem til den utgangen.

Men hva betyr det? Kan det være strømproblemer med yamaha'en? Eller er det noe som faktisk er feil med den ene høytalerutgangen? Da er jo det absolutt noe som skal fikses (må ta den med til Elkjøp da).

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste forsterkere har en svak susing i diskanten på tomgang. På mine Bryston effekttrinn er denne knapt hørbar selv om jeg legger øret helt inntil. På andre forsterkere jeg har hatt, har susingen vært mer hørbar. På et par eldre forsterkere jeg hadde for noen år siden, var det såpass at det kunne anes fra lytteposisjon. Men aldri plagsomt. Så hvis det er plagsomt, er det noe som ikke er som det skal være.

Det er vanskelig å si hva dette kan komme av. Jeg opplevde en markant økning av susing i den ene kanalen ved ett tilfelle - etter en kortslutning av den ene høyttalerutgangen for mange år siden - og selv om det ble byttet utgangstransistorer, gikk ikke susingen helt tilbake til nivået den var på før skaden. Det kan være at du har hatt et lignende lite uhell uten at du har merket det. Eller at du har hatt varmgang i forsterkeren. Jeg opplevde en kraftig susing i høyttalerne med en Primare surroundprosessor for mange år siden - og det viste seg at displaybelysningen var synderen. Med avslått belsyning, ingen støy. M.a.o. mange muligheter..... Hvis du med strømproblemer, tenker på strømforsyningen fra nettet, tror jeg du kan se bort fra det her - slikt kan bety en marginal forskjell, men her snakker vi om noe i en helt annen størrelsesorden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    De aller fleste forsterkere har en svak susing i diskanten på tomgang. På mine Bryston effekttrinn er denne knapt hørbar selv om jeg legger øret helt inntil. På andre forsterkere jeg har hatt, har susingen vært mer hørbar. På et par eldre forsterkere jeg hadde for noen år siden, var det såpass at det kunne anes fra lytteposisjon. Men aldri plagsomt. Så hvis det er plagsomt, er det noe som ikke er som det skal være.

Det er vanskelig å si hva dette kan komme av. Jeg opplevde en markant økning av susing i den ene kanalen ved ett tilfelle - etter en kortslutning av den ene høyttalerutgangen for mange år siden - og selv om det ble byttet utgangstransistorer, gikk ikke susingen helt tilbake til nivået den var på før skaden. Det kan være at du har hatt et lignende lite uhell uten at du har merket det. Eller at du har hatt varmgang i forsterkeren. Jeg opplevde en kraftig susing i høyttalerne med en Primare surroundprosessor for mange år siden - og det viste seg at displaybelysningen var synderen. Med avslått belsyning, ingen støy. M.a.o. mange muligheter..... Hvis du med strømproblemer, tenker på strømforsyningen fra nettet, tror jeg du kan se bort fra det her - slikt kan bety en marginal forskjell, men her snakker vi om noe i en helt annen størrelsesorden.
    Takk for informativt svar!
    Det du beskriver med markant økning i sammenheng med kortslutning ligner en del på det jeg har problemer med nå. Jeg har aldri hatt såpass merkbar susing i bakhøytaleren som jeg har nå. Helt nøyaktig når dette har skjedd er vanskelig å si, men jeg kan umulig ikke ha lagt merke til det tidligere.

Jeg får sende en mail til Elkjøp og Yamaha i Norge å høre hva de har å si. Når man først legger merke til en ting som dette blir den svæært irriterende.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trenger i og for seg ikke være noen kortslutning heller. Det er nok at en eller annen dippedutt - og dem er det mange nok av - tar kvelden, eller blir litt løse i en av de mange loddepunktene. Som sagt: mange muligheter.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ville bare komme med en liten oppdatering her (hater når man aldri får vite hva som skjedde i tråder som dette :-D ). Jeg endte opp med å levere forsterkeren til Elkjøp som så videresendte den til reparasjon. Forsterkeren ble levert 29. desember og var ferdig fikset 14. januar. Forholdsvis fornøyd med hvor lang tid det tok å få den fikset, hadde vel forventet at det skulle gå minst én uke til.

Forsterkeren fikk byttet hele hovedkortet og er nå muse stille på tomgang. Problemet med hissing ble altså fikset 100%! Jeg er veldig fornøyd!

Nå lurer jeg på om problemet kan være noe som har oppstått pga. dårlige tilstander i strømnettet her i leiligheten. Er dette mulig? Eller har jeg bare vært uheldig med hovedkortet da jeg kjøpte forsterkeren? Er det noen som har noen formeninger om dette?

Jeg har lite lyst til at hissingen skal komme sakte, men sikkert tilbake.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •