Forsterker til Vienna Acoustics og/eller Tannoy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til Vienna Acoustics og/eller Tannoy

Hei godtfolk

Etter et vanvittig trøkk av anbefalinger, hyggelige tilbakemeldinger og interessante meningsutvekslinger i CM9-tråden, håper jeg nå på å få høste av deres kunnskaper enda en gang

Etter å ha hørt en god del høyttalere, og etter å ha lest om drøssevis av andre, sitter jeg igjen med en god magefølelse for Vienna Acoustics Concert Grand og Tannoy Definition DC8T (eventuelt DC10T). Begge disse høyttalerne har imponert meg stort. Jeg utelukker ikke at det kan dukke opp interessante utfordrere til disse, men da må det virkelig være bra.

Jeg grubler mye på hvorvidt Vienna eller Tannoy er det beste valget ut fra min smak. Jeg liker trøkk, men samtidig et ikke-stressende lydbilde. Jeg liker åpenhet, men samtidig en ikke-skjærende diskant. Jeg liker en klar mellomtone, men ikke nødvendigvis en rett-i-trynet-mellomtone. Mens jeg er rimelig overbevist om at Vienna er en behagelig høyttaler som ikke medfører lyttetretthet, synes jeg at Tannoy virker litt mer frempå. Samtidig virker det som om Tannoy har en vanvittig flott klarhet og ”naturlighet”; antakelig er den mest ”hifi-korrekt” av de to. Den er nøytral, men ikke på en steril og tannløs måte. Den virker heller ikke slitsom i diskanten, men trolig mer enn Vienna. Kanskje er Vienna den mest engasjerende? Kanskje har Vienna større sweetspot? Det er ikke lett…

Men la oss (les: meg) komme til saken. Uansett hvilke av disse høyttalermerkene jeg måtte falle ned på trenger jeg forsterker, og det er i den forbindelse at jeg håper på deres assistanse. Jeg ser for meg en kraftig forsterker med nok av strøm. Noen øvrige egenskaper jeg ønsker meg:

- Heller varm enn kald
    - Dynamisk
    - Trenger ikke å være den aller strammeste i bassen
    - Tydeliggjør mellomtone, men uten at den blir for frempå
    - Oppløst diskant, men likevel avrundet så det ikke blir skrikende
    - Punsj og morofaktor et stort pluss
    - Konklusjon: trøkk i bassen, middels frempå i mellomtonen, tilbakelent diskant

Dog må det selvfølgelig tas forbehold om matching. Jeg vil for eksempel tro at Vienna kan ”tåle” en noe mer frempå og attakkerende forsterker enn Tannoy (igjen: etter min smak).

Merker som Hegel, Bladelius og Lyngdorf, med sin stramhet og analytiskhet, appellerer ikke umiddelbart til godfølelsen hos meg, men det er lov å prøve å overbevise meg om at jeg tar feil. Merker som McIntosh, Electrocompaniet og Emitter I (som jeg hørte hos Stereofil) får det til å krible, men prisen er brutal. Hvis disse skal bli aktuelle må jeg enten bli veldig rik (usannsynlig på kort sikt) eller jeg må ha flaks på brukten (det er jo lov å håpe).

Da står jeg igjen med hva man kan kalle for mellomsjiktforsterkere – de som ligger rundt 25-45 000 kroner. Altså ikke blant de dyreste, men heller ikke blant de billige. Kombinasjoner jeg har tenkt mye på er følgende:

Parasound Halo P3 / Halo A-21 = 35000 kr
    Primare PRE30 / A32 = 45000 kr
    Rotel RC-1580 / RB-1582 = 24000 kr

I tillegg kan Abrahamsen monoblokkene som skal komme senere i høst bli spennende.

Jeg har ikke kommet over så mange flere i dette prissjiktet som har tilsvarende kraft, men det finnes kanskje alternativer? Jeg er opptatt av enkel tilkobling til sub (gjerne to stykker) og DAC.

Hvilke kombinasjoner ville du anbefalt til henholdsvis Vienna og Tannoy? Legg gjerne ved noen beskrivende ord om klang, og spesifikasjoner om watt og strømressurser.

På forhånd takk for alle kommentarer

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt Vienna, men utfra beskrivelser rundtom ville jeg vurdert å prøve ut Doxa. Godt mulig at det ikke hadde funket, men jeg tror det ville fungert bra likevel.

Tannoy? Vel, jeg har en slags følelse av at de ulike seriene er bittelitt forskjellig voicet, og dermed ikke nødvendigvis spiller aller best på samme elektronikk. Det sagt: Jeg ville sjekket ut typisk engelsk elektronikk til DC8T/DC10T. Roksan eller Rega kanskje? Resonans (butikk) i Stavanger har er bredt utvalg av elektronikk samt har hatt flere Tannoy-modeller inne i butikken. Jeg ville tatt en telefon og hørt om de hadde en formening.
    Resonans Lyd & Bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Undrer litt på hvorfor du ikke har med Monitor Audio GS 20 el. 60 (Gold) som alternativ jeg. Om ikke annet, så er jo det høyttalere som bygger opp under de karakteristikkene du har satt. De er vel litt "frempå" i diskant, men kun på en positiv måte. Du skal ha en forsterker som er skarp i toppen før det blir problem.
    Jeg er selv i "byttehøyttalermodus", der Tannoy DC8T og Monitor Audio GS er de 2 som "foreløpig" står på shortlist. Vienna er "skrotet" fra lista, da de er litt for laidback og "pus".

MA GS 20 har jeg testet hjemme. Stua mi er litt "vanskelig" med refleksjoner osv. Rommet hjelper ikke akkurat på å dempe diskant om du skjønner. GS 20 synes jeg låt ganske så bra. Punchy bass, klar mellomtone med litt kropp og oppløst, detaljert og klar diskant.
    Det er dessverre ikke like lett å få testet DC8T, da de ikke har utlån.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til dere begge for svar.

@Rojoh: Du foreslår Doxa, Roksan og Rega. Vet du om noen forhandler(e) som fører disse merkene på Østlandet, gjerne rundt Oslo?

@erys: Monitor Audio kan muligens være et alternativ? Frempå i diskant er noe jeg er allergisk mot; det skal mye til at det oppleves positivt for meg. Men for all del: jeg feller ingen dom før jeg har hørt det selv. Når sant skal sies hadde jeg faktisk MA GS60 på min liste over aktuelle høyttalere. Jeg dro til en butikk for å høre dem, men de var ikke inne på det tidspunktet. Grunnen til at jeg ikke har dratt tilbake er at jeg opplevde innehaveren som veldig "selgertype"-aktig; du vet... typen som kan alt, som alltid vet best hva du trenger, som alltid har bedre forslag enn de du selv kommer med, som alltid snakker nedsettende om andre butikkers merker mens hans egne er fantastiske og så videre. Du vet... typen som har dollartegn i øynene fremfor et ønske om å gjøre deg fornøyd. Slike er jeg like allergisk mot som skarp diskant.

Men: nå handler denne tråden om forsterkere da.

Newcomer Hifioraklet sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte VACG på Ayon triton og Pioneer SC-LX90 susano her om dagen.

Låt alt annet enn "laid back".
    Trykket bra, bra driv, punch, og gikk dypt.

Ellers så satt jeg igjen med intrykket av at de er svært godt balanserte.
    Klarte ikke å peke ut noe som var feil eller overdrevet aksentuert.
    Rett og slett svært musikalske som jeg har hørt folk nevne før.

Ville valgt Vienna, spes. med tanke på din allergi mot for mye nivå i plagsomme diskanter.
    Vienna er rafinerte ville jeg sagt, ikke "laid-back".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til forsterker(e) innenfor din prislimit (selvom du kanskje må vurdere bruktmarkedet) og preferert lydkarakteristikk:
    McIntosh MA6900. Her har du tilstrekkelig effekt, 5-bands EQ - og Loudness (selvom den ikke er god). Dukker opp på bruktmarkedet fra tid til annen fra 25K og oppover.
    Accuphase bør du også lytte til. Her finnes det også noe på bruktmarkedet, men Tor hos Lyric har "alltid" noe på lur - som han gir gode priser på.
    Luxman har også alternativer, men er mer "sjelden" på brukten - og blir nok for dyre nye - i den effektklassen du skisserer.
    Og - som du selv nevner > Abrahamsen er "tilbake" med karakteristikker i retning av den gamle "compani-sounden".

Så finnes det jo rør-amper da, som ivaretar diskant/mellomtoneønsket ditt, men kanskje ikke helt effekten du ønsker (uten å bli skrekkelig dyrt)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen tanker om hvilken pre som er best av Parasound Halo P3, Primare PRE30 og Rotel RC-1580? Kanskje en av disse kan matche de nye Abrahamsen-blokkene?

McIntosh er råtøft, men da avhenger det som nevnt av en god bruktpris.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale en Cary SPL-03 pre samt et mandig transistoreffekttrinn. Låter meget bra på Vienna Haydn Grand. Caryen tilfører punch, en liten avrunding i toppen, samt en herlig mellomtone. Mitt inntrykk er at preen tegner et stort lydbilde med god holografi og detaljering. Det ligger en nesten ubrukt pre på børsen til ca 10k. Nypris er rundt 30k så det er et kupp i seg selv.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Har noen tanker om hvilken pre som er best av Parasound Halo P3, Primare PRE30 og Rotel RC-1580? Kanskje en av disse kan matche de nye Abrahamsen-blokkene?

McIntosh er råtøft, men da avhenger det som nevnt av en god bruktpris.
    Jeg ville ikke anbefalt PRE30 til Vienna. Slik jeg har opplevd preen på Vienna låt den kaldt og uengasjerende. Etter et par virkelig dårlige demoer på Vienna med Rotelelektronikk på BMH kan jeg ikke anbefale det heller.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass Labs Aleph

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til VA så vil jeg annbefale Marantz pm11s2. Den er slik du beskriver. Til Tannoy vet jeg ikke da jeg har forliten kunnskap til å føle meg trygg på en annbefaling.

Stereofil i Oslo har både, marantz, Tannoy og Vienna.... Kanskje en tlf dit kunne hjelpe deg noe på vei.

Selv enda jeg opp med Triangle Quartet da fruen likte designet bedre enn Vienna.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha sett litt nærmere på Xindak også...

Eksempelvis:

Xindak PA-1 - Audiofoni - Høykvalitets HiFi produkter

Vet om en som bruker de på Tannoy G15 med veldig godt resultat...

Å så finne en god rør-pre...

Blokkene har kraft og finnesse som det holder.
    Klangen er forholdsvis nøytral, men heller kanskje litt mot det varme, noe jeg ikke ser på som negativt iallefall....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale begge to.
    Mens Viennaen kjæler med tonene (og øregangene dine) så har Tannoy en realistisk dynamikk.

Vienna låter best med en litt kjølig klang. En engelskmann med en "stiff upper-lip"?
    Har lyttet til bla. EC og syntes det låt bra, men vel "hyggelig".
    Derimot har Tannoy sansen for litt varme og hørt gamle Dimension 10 med rør.. Låt slettes ikke ille

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye Roksan Caspian M2 er på trappene hos Sound Planet - Importør av førsteklasses lydprodukter.... Med tanke på hvor godt K2 spilte med Mozart så kan det kanskje være en ide?

Skjønte på Eivind hos Sound Planet at denne skulle være på vei inn nå rett rundt svingen.....

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Jeg ville ikke anbefalt PRE30 til Vienna. Slik jeg har opplevd preen på Vienna låt den kaldt og uengasjerende. Etter et par virkelig dårlige demoer på Vienna med Rotelelektronikk på BMH kan jeg ikke anbefale det heller.
    Hehe, dette er jo typisk. Så snart jeg får forhåpninger om at et merke kan passe, er det selvsagt andre som har dårlige erfaringer med kombinasjonen. Det er det som er problemet med hifi; det er aldri enighet om at noe som helst funker bra

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Vienna låter best med en litt kjølig klang. En engelskmann med en "stiff upper-lip"?
    Har du noen eksempler?

Newcomer Hifioraklet sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naim supernait, Roksan Caspian er nevnt, Sugden masterclass, Mcintosh, Pass Labs Aleph er nevnt.

Ayon om du velger rør, da med "analytiske rør".

Du har et luksusproblem.

Det er snakk om personlige preferanser.
    Du har fått mange gode tips her i tråden.
    Lytterunde er påkrevd!

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=68512&cat=13

denne er en veldig bra match til Vienna (har den integrerte utgaven selv). Du trenger dog en preamp. nøytral diskant, tydelig mellomtone og stram men ikke særlig partyfaktor i bassen. jeg skal prøve den på tannoy dc10 bare jeg får karret meg til Oslo med den.

så vidt jeg vet selger Avi fortsatt preampen, denne koster ca 20k. da har du et veldig bra forsterkersett til under 30 lapper.

JEG hadde hvertfall ikke vært i tvil. Min Avi S21 skal jeg ha til den (eller jeg selv) dør.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Je har et sett med Densen B200/B310 til salgs. Kjøpt hos HiFiCenteret i Oslo, opprinnelig pris Kr. 24.000,-
    Ta en titt på disse på nettet, spiller veldig fint.

petter.saunes@gmail.com

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •