Bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Bi-amping

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping

Hei!

Jeg har gått til innkjøp av 2stk brukte Parasound HCA1000 og har tenkt å bi-ampe disse til et par Dali Helicon 400.

Min første tanke var å bruke en Parasound til en høyttaler men etter mye lesing her på avforum fant jeg ut at høyttalere på 4ohm blir delt ned til 2ohm ved bruk av et slikt oppsett, så da måtte jeg legge den ideen på hylla.

Mitt spm vedr. bi-amping er som følger:
    Skal jeg kun koble en stk rca fra Parasound nr.1 (f.eks.Left) til Left pre-out på min Onkyo 905 og en rca fra Parasound nr.2 fra Right til right pre-out på Onkyo'n?
    Og ved dette oppsettet, blir ohm'ene halvvert da også?

Vet at jeg må ha dobbelt opp med HT kabler, samt fjerne ledningen mellom inng.på ht. Usikkerheten kicker inn vedr koblingen av parasound til onkyo.

Har lest manual til onkyo gang på gang men blir ikke klokere.
    Sett tegninger som er lagt ut av andre medlemmer her på forumet, men de dreier seg bare om hvordan kablingen skal foregå på selveste ht. Dette var selvfølgelig kjekt å vite!

Håper noen kan ta seg 5min(?) til å svare på dette, hadde satt ENORMT stor pris på det!

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått kan man koble en y-splitt fra høyre pre out på receiver. Deretter kobler du ledning fra hver av utgangene på y-splitt til hhv. Høyre og venstre kanal på effekttrinn. Deretter kobler du høyttaler kablene fra f.eks høyre til HF og venstre til LF. Det samme gjøre for venstre pre out fra receiver.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det smarteste vil være hvis du bruger en forstærker til hver højttaler. Dette fordi trafoén så ikke skal arbejde lige så hårdt som hvis den skal trække bassén i begge højttalere.
    En 4ohm højttaler bliver ikke til en 2ohm belastning når du bi-amper. Den er jo netop på 4ohm når både diskant/mellemtone og bass trækkes.
    Det vil overraske/undre mig meget om der er producenter der laver deres højttalere så de bliver en hårdere belastning fordi man bi-amper.

Hvis du benytter en forstærker til en højttaler og bi-amper bør du som der skrives anskaffe en y-splitter, så du kan sætte hver pre-out til begge indgange på hver deres forstærker.

Mvh. l´Blundt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Etter hva jeg har forstått kan man koble en y-splitt fra høyre pre out på receiver. Deretter kobler du ledning fra hver av utgangene på y-splitt til hhv. Høyre og venstre kanal på effekttrinn. Deretter kobler du høyttaler kablene fra f.eks høyre til HF og venstre til LF. Det samme gjøre for venstre pre out fra receiver.
    Takker! Skal teste dette

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •