PC vifter på "12v trigger"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC vifter på "12v trigger"

Mulig feil forum. Men:

Vil kjøle ned stereobenken med noen PC vifter. Disse ønsker jeg at skal slå seg på når forsterkeren er på. Forsterkeren har "12v trigger". Kan man få kjøpt et ferdig relè her som kan brukes mot mitt oppsett?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må du inn med en strømforsyning til viftene, 99,9% sikker på at du får kun en kort 12 volts puls ut på triggerutgangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er enig i det. Har lest meg frem til det også.
    Ser at flere har bygget selv et relè her med 12v strømforsyning utenom, problemet er bare at jeg ikke har disse ferdighetene :-)

Så om noen kan bygge og jeg betale, eller om noen vet om et slikt relè som er å få kjøpt så er det akkurat det jeg er på jakt etter tror jeg.

(... hvis ingen har noen andre løsninger).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ei standard psu (strømforsyning) til pc startet ved at 2 ledere kortsluttes. Så jeg vil tro at det er bare å koble trigger til rele til lederne på psu, og du skulle være i mål.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et 12V/230V-relé som du får kjøpt f.eks. på Clas Ohlson, gjør jobben:

Clas Ohlson Internettbutikk

Du kobler 12V signalet fra forsterkeren inn på 12V-kontaktene på reléet, kutter strømkabelen til viften, og kobler stumpene til 230V-kontaktene. Om strømforsyningen til viften ikke er 230V, spiller ingen rolle - dette virker uansett.

Jeg styrer DAC og sub på denne måten.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Et 12V/230V-relé som du får kjøpt f.eks. på Clas Ohlson, gjør jobben:

Clas Ohlson Internettbutikk

Du kobler 12V signalet fra forsterkeren inn på 12V-kontaktene på reléet, kutter strømkabelen til viften, og kobler stumpene til 230V-kontaktene. Om strømforsyningen til viften ikke er 230V, spiller ingen rolle - dette virker uansett.

Jeg styrer DAC og sub på denne måten.
    Kunne du ha forklart dette en gang til på en annen måte? Jeg datt nemmelig ut når man skulle koble viften til 230, regner med dette var på 230 siden på releet og at det var PSU og ikke viften som skulle inn på 230?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan prøve:

Det 12V-230V-releéet jeg linket til, har 12V styrestrøm. D.v.s. at med 12V fra forsterkeren "på", slår reléet seg på. Når forsterkeren slås av, forsvinner disse 12 Voltene, og reléet slår seg av. At reléet benevnes 12V-230V betyr bare at man kan koble inntil 230V AC på reléets kontakter. Ikke mer - men gjerne mindre.

Har PC-viften det er snakk om f.eks. 12V strømforsyning - kutter man denne og kobler på reéets 230V-kontakter. Pass på polariteten - slik at man kobler pluss og minus likt i begge ender av reléet. I dette tenkte tilfellet bryter reléet en 12V strømtilførsel i stedet for en 230V strømtilførsel - det går like bra det.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, hjernen min hadde fungert bedre hvis jeg hadde satt meg bedre inn i hvordan ett rele fungerer... Kunne ha brukt 5V til styrestrøm for å koble inn feks 24V med ett annet type rele?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk!

Det var et Clas Ohlson prosjekt håpet dette var. Dette ser da bra ut!

Relèt har da altså inn- og utganger for strøm (i mitt tilfelle 12v) + en styringsstrøm på 12v (trigger-inngang). Altså 3 inn/utganger. Riktig?

Regner med at det medfølger en bruksanvisning for forklarer greit. Så kjøper jeg bare en 12v omformer og kutter kablene og kjører de inn på støm inngangen.

Clas Ohlson i morgen :-)

FORRESTEN - ET TIL SPØRSMÅL:
    Må også handle 3,5mm jack kabel også til 12v triggeren og kutte opp denne. Men om jeg handler stereokabel (monokabler er ikke lett å skaffe), hvilke ledere skal jeg da bruke på kabelen?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare dobbelt sjekk at reléet ikke trekker for mye. Det står i manualen, eller bakpå forsterkeren hvor mye 12v trigger utgangene takler. Er reléet for tungt å drive så ryker utgangene. Men av erfaring så skal det reléet være greit.

Sjekk drift spenningen, det er normalt oppgitt. Disse reléene tar normalt 10x i oppstart, altså når det slår inn, i forhold til hva den bruker å holde seg inne. Denne oppstarten kan ta knekken på utstyr. Dette fant jeg ut den kjedelige veien, ved at 8 stk bevegelses følere tok kvelden

Jeg regner med at du vil bruke 12v utgangen siden forsterkeren din ikke har 230v utgang.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Skjønner, hjernen min hadde fungert bedre hvis jeg hadde satt meg bedre inn i hvordan ett rele fungerer... Kunne ha brukt 5V til styrestrøm for å koble inn feks 24V med ett annet type rele?
    Ja - hvis reléet reagerer på 5V styrestrøm er det bare å kjøre i vei. Clas Ohlson reléet mitt fungerer faktisk på rundt 5V styrestrøm - det har jeg testet - men det er sikkert best å sjekke først. De kan ha fått et annet fabrikat eller en annen type inn i sortimentet siden jeg kjøpte.

Og som AndersT2 sier: det er ikke alle forsterkere som tåler altfor mange av disse reléene. Ett pleier å gå greit, men jeg kjørte 3 på én og samme forsterker - og da gikk det ikke så bra. I mitt tilfelle ikke verre enn at forsterkerens automatsikring slo ut, slik at 12V-utgangen var i business igjen etter en restart av forsterkeren.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hendelsesloysa
    Fantastisk!

Det var et Clas Ohlson prosjekt håpet dette var. Dette ser da bra ut!

Relèt har da altså inn- og utganger for strøm (i mitt tilfelle 12v) + en styringsstrøm på 12v (trigger-inngang). Altså 3 inn/utganger. Riktig?

Regner med at det medfølger en bruksanvisning for forklarer greit. Så kjøper jeg bare en 12v omformer og kutter kablene og kjører de inn på støm inngangen.

Clas Ohlson i morgen :-)

FORRESTEN - ET TIL SPØRSMÅL:
    Må også handle 3,5mm jack kabel også til 12v triggeren og kutte opp denne. Men om jeg handler stereokabel (monokabler er ikke lett å skaffe), hvilke ledere skal jeg da bruke på kabelen?
    Jeg tror at det reléet jeg linket til kan bryte en 3-4 tilkoblinger samtidig - med samme 12V styrestrøm. Men det kan ha forandret seg siden jeg kjøpte mitt.

Clas Ohlson har 3,5 mm mono-jackplugger - ikke noe problem, det - og så lodder du bare på en vanlig lampettledning - eller noe tilsvarende - i begge ender.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Bare dobbelt sjekk at reléet ikke trekker for mye. Det står i manualen, eller bakpå forsterkeren hvor mye 12v trigger utgangene takler. Er reléet for tungt å drive så ryker utgangene. Men av erfaring så skal det reléet være greit.

Sjekk drift spenningen, det er normalt oppgitt. Disse reléene tar normalt 10x i oppstart, altså når det slår inn, i forhold til hva den bruker å holde seg inne. Denne oppstarten kan ta knekken på utstyr. Dette fant jeg ut den kjedelige veien, ved at 8 stk bevegelses følere tok kvelden

Jeg regner med at du vil bruke 12v utgangen siden forsterkeren din ikke har 230v utgang.
    Riktig. Forsterkeren har ikke 230v utgang med relè på, men den har "12v trigger" så da vil jeg bruke denne og supplere med en 12v strømadapteren. Da skal jeg sjekke hvor mye 12v trigger utgangen takler av strøm trekk.

Og jeg har tenkt å koble på 2 til 4 vifter på strømutgangen på Clas Ohlson relèt.

Skal også prøve relèt på 5v: Har en PC og vil bruke USB portene til å trigge vifter i stereo skapet jeg har. Kunne jo brukt 12v utgangene på PC strømforsyningen, men dette er en Acer PC og garanti etc ryker om jeg begynner å åpne opp der. Skal i alle fall prøve på 5v og se om det fungerer. Prøvde 5v direkte på viften, måtte hjelpe vifta i gang og det var ikke alt mye trekk i vifta :-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du usikker på hvordan dette skal kobles, kan du bare bruke lommelyktbatterier og en lyspære for lommelykter for å finne ut av det. Eller send meg et PM - så skal jeg prøve å hjelpe deg.

Mitt Clas Ohlson relé viste seg å fungere aldeles utmerket på et 4,5V batteri. Polariteten spiller ingen rolle i forhold til hvordan reléet fungerer - det er bare for å være sikker på at viften din går riktig vei at polaritet kan være et poeng.

M.h.t. antall vifter du kan koble på, er det nesten ingen begrensninger. På de kontaktene som du skal koble viftene på, snakker vi om 5A kapasitet - så du kan ganske sikkert koble en liten håndfull vifter på kontaktene. Det er bare 12V-kontakten fra forsterkeren som kan være kilen - ikke for reléets skyld, men fordi enkelte forsterkere har begrenset strømkapasitet på 12V-utgangen.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . Da skal jeg sjekke hvor mye 12v trigger utgangen takler av strøm trekk.
    Hvilken forsterker har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam Solo Movie 2.1

Testa relet fra Clas Ohlson her nå. Får det ikke til å fungere.
    Relet har to utganger for strøm: en som kobles på når 12v trigger ikke er på, og en som kobles på når 12v trigger ER på. Får kun strøm på den ene, dvs når 12v trigger ikke er på. Virker da som om relet ikke registrerer "nok strøm" (eller noe) fra 12v triggeren fra forsterkeren. Hmmm ...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var god lesing. Brukes 12V trigger til å skru på/av andre komponenter? slik som du kan gjøre i bilstereoen. Ved å koble kabler mellom radioen og forsterkere.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilde av hvordan jeg har koblet mitt relé i stuen:

Vedlegg 70239

På 12V-inngangen på reléet er det koblet kabler fra 12V-triggerutgangen på forsterkeren. Strømkabelen til DACen er kuttet og koblet på hver sin side av reléet - på de andre kontaktene på reléet.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam Solo Movie 2.1

Testa relet fra Clas Ohlson her nå. Får det ikke til å fungere.
    Relet har to utganger for strøm: en som kobles på når 12v trigger ikke er på, og en som kobles på når 12v trigger ER på. Får kun strøm på den ene, dvs når 12v trigger ikke er på. Virker da som om relet ikke registrerer "nok strøm" (eller noe) fra 12v triggeren fra forsterkeren. Hmmm ...
    Du har ikke et slikt lite 9V-batteri som man har f.eks. i brannvarslere - slik at du kunne prøve deg litt frem? Du skal høre veldig tydelig når reléet reagerer på strøm på styrestrøminngangen. Det gjelder bare å finne de rette kontaktpunktene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9v batteriet fungerte, hørte tydelig ja når relèt slo inn.

Men 12v trigger utgangen på Arcam forsterkeren fungerer ikke. Nå bruker jeg en avkappa stereo minijack kabel. Skal forsøke en mono kabel også, men har ikke loddebolt så får ikke loddet en selv og ingen selger monokabler, men skal kjøpe en plugg og prøve manuelt bare for å se om jeg får kontakt.

5v fra USB utgangen på PC-er er nok for lite. Ser at relèt slår såvidt inn, beveger seg litt der inne men slår ikke helt ut. Synn ...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •