Med Onkyo TX-NR808 vinner Norge 1-0 over Portugal med dobbelt så mange spillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Med Onkyo TX-NR808 vinner Norge 1-0 over Portugal med dobbelt så mange spillere

Ikke rart at Norge vant fotball-landskampen i går. Ifølge Onkyo hadde Norge dobbelt så mange spillere. Se nedenfor.

ONKYO TX-NR808: GOD LYD, DÅRLIG BILDE

Jeg har nylig kjøpt surround receiveren Onkyo TX-NR808 hos Elkjøp (7995 kr). Heldigvis kan jeg returnere den. Lyden er ganske bra, men bildet er elendig.

Først litt om utstyret jeg har testa den med.
    - Jeg benytter HD-PVR dekoder fra Canal Digital (dvs Sagem 101-ST).
    - HDTV'en er en Sony KDL-52W5500 (52' LCD).
    - Høyttalere fra Bowers & Wilkins (5.1 oppsett, p.t. uten subwoofer),
    -- hovedhøyttalere: B&W CDM 9NT,
    -- senterhøyttaler B&W CDM CNT og
    -- to eldre B&W DM12 som surround-høyttalere.
    - Cambridge Audio Azur 840C cd-spiller og DAC.
    - Acer 6935G bærbar PC med blu-ray spiller og S/PDIF optisk lydutgang
    (FLAC, apple lossless, Spotify streaming i 320 kbit/s).
    - Gode kabler benyttes.

Jeg testa først TX-NR808 som lydanlegg. Mine høyttalere er ganske tungdrevne. Uten bi-amping sleit receiveren med gjengivelsen. TX-NR808 har god støtte for bi-amping. Etter bi-amping og oppkobling av dobbelt sett med kabler til hovedhøyttalerne ble lydopplevelsen ganske god. TX-NR808 hadde kraft nok til god dynamikk og kontroll, bedre enn forventa av en relativt billig surround-receiver. Den innebygde DAC'en gjorde en grei jobb, men resultatet ble langt bedre når jeg brukte DAC'en i Cambridge Audio Azur 840C (og brukte analog forbindelse mellom TX-NR808 og 840C, samt valgte "direct" lyd i TX-NR808 ).

Videobildet som TX-NR808 produserer er en stor skuffelse. Etter en overraskende positiv lydopplevelse var jeg innstilt på å beholde TX-NR808, men alle problemene med bildet og lyd/bilde-synkronisering gjør TX-NR808 ubrukelig i praksis.

Først oppdaga jeg svært dårlig lyd/bilde-synkronisering da jeg så på TV-kanaler fra Canal Digital. Jeg har overhodet ikke problemer med lyd/bilde-synkronisering når Sony TV'en er direktekobla til HD-PVR dekoderen. TX-NR808 gir mulighet for A/V-synk i intervallet 0 - 250 ms, og jeg måtte bruke en justering på hele 200 ms for å orke å se Dagsrevyen. Å skru på Lip-sync ga ingen effekt.

Neste problem var stor volumvariasjon mellom kanalene fra Canal Digital. Ved bruk av TX-NR808 sin "Audyssey Dynamic Volume" skrudd på "Medium" eller "Heavy" ble det bedre, men jeg er redd dette kan gi dårligere lydkvalitet. Jeg har tidligere brukt analog ut fra HD-PVR for å utjevne lydvariasjoner, noe som kan ødelegge surroundlyden.

Canal Digital leverer videobilder i 1080i, og TX-NR808 gir mulighet for oppskalering til 1080p. Umiddelbart ser dette ut til å fungere greit. Ved nærmere granskning viser det seg at TX-NR808 gjør en elendig jobb med bildeprosessering. Jeg oppdaga dette først da jeg så fotball-landskampen mellom Norge og Portugal i går kveld (7.9.2010, TV2 HD). Fotballspillere i fart ga etterslep/skygge, en spiller som løp fort ble nesten til to spillere! De røde draktene til de norske spillerne hang fast i lufta lenge etter at spillerne hadde løpt vekk fra stedet. Dette var ikke fullt så synlig med portugisernes drakter. Ikke rart at Norge vant - med dobbelt så mange spillere. - Jeg prøvde ulike innstillinger på TX-NR808 (resolution: through ("pass through", "no conversion"), auto, 720p, 1080i, 1080p), men uansett innstillinger på TX-NR808 hadde spillerne etterslep/skygge. Jeg prøvde også å skru av og på "motionflow" på Sony TV'en, fortsatt samme problem. Til slutt kobla jeg bort hele surround-receiveren og kobla TV'en direkte til HD-PVR, og jeg fikk endelig se kampen i god kvalitet uten etterslep og kunstige skygger i bildet. Jeg la også merke til at videobildet var langt bedre uten bruk av TX-NR808; skarpheten var bedre, bedre kontrast, bedre farger, bedre opptegning. Også på andre kanaler, både HD og vanlig, ble videobildet langt bedre uten bruk av receiver. TX-NR808 ødelegger rett og slett mye av bildekvaliteten. Men Onkyo gir en god boost til landslaget.

Jeg har ikke klart å oppgradere firmware'n til TX-NR808, verken via nett eller usb, på tross av å ha fulgt anvisningene til punkt prikke. Men ifølge ny firmare sin release note skal denne ikke løse de nevnte problemene.

Jeg har sendt forespørsler til Onkyo Support via de korrekte offisielle kanalene (web, epost - med påført serienr etc), men de ønsker tydeligvis ikke å svare. Det er leit at TX-NR808 har så mange videorelaterte problemer. Den gir god surroundlyd, men det hjelper lite hvis man også ønsker å bruke den mot TV-apparatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den ikke passthrough på bildet? Da skal ikke bildet påvirkes i det hele tatt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan bruker du analog ut fra HD-PVR til surroundlyd??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Har den ikke passthrough på bildet? Da skal ikke bildet påvirkes i det hele tatt.
    Jeg har prøvd "through" som ifølge manualen skal gi "pass through" eller "no conversion". Dessverre gir dette ikke bedre bilde, også med passthrough skrudd på er bildet dårligere via receiveren enn direkte fra hd-pvr.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvordan bruker du analog ut fra HD-PVR til surroundlyd??
    Jeg tenkte mest på analog ut fra HD-PVR til stereoanlegg, noe som utjevner volumforskjeller. Jeg antar at analog ut fra HD-PVR tilsvarende kan brukes mot en surround receiver, som jo kan skape en slags surroundlyd ut ifra en 2 kanalskilde. Har ikke prøvd med Onkyo enda.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor var det bare Norge som fikk "dobbelt så mange spillere" ?
    Var det 2 dommere også (på banen) ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yxeney
    Jeg har prøvd "through" som ifølge manualen skal gi "pass through" eller "no conversion". Dessverre gir dette ikke bedre bilde, også med passthrough skrudd på er bildet dårligere via receiveren enn direkte fra hd-pvr.
    Har onkyo selv PR-SC886, den gir ingen påvirkning på bildet med passtrough, det skal ikke din gjøre heller, eller noen andre med samme mulighet. Så det er en feil en eller annen plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hvorfor var det bare Norge som fikk "dobbelt så mange spillere" ?
    Var det 2 dommere også (på banen) ?
    Det var bare 3 dommere på banen. Dommernes drakt ga ikke noe særlig gjenskinn/skygge.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har onkyo selv PR-SC886, den gir ingen påvirkning på bildet med passtrough, det skal ikke din gjøre heller, eller noen andre med samme mulighet. Så det er en feil en eller annen plass.
    Kan det være at det er satt Through som hovedpreferanse, og så overstyrt på enkeltinngangens setup-side? Har ikke forsterkeren min rett foran meg nå, men dette kan settes både som hovedinnstilling og så overstyres på enkeltinnganger, f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Kan det være at det er satt Through som hovedpreferanse, og så overstyrt på enkeltinngangens setup-side? Har ikke forsterkeren min rett foran meg nå, men dette kan settes både som hovedinnstilling og så overstyres på enkeltinnganger, f.eks.
    Tror det stemmer ja. Man må aktivisere passtrough to plasser i menyen.

Active cognito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri hatt noe problemer med dette fra min onkyo 876, men nå har vel den en annen chip (hqv reon)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det stemmer ja. Man må aktivisere passtrough to plasser i menyen.
    Takk for tips. Dette skal jeg se nærmere på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB! Etter firmware-oppdatering av Onkyo TX-NR808 og resetting av HD-PVR fra Canal Digital (tilbakestilling til standardinnstillinger) ble mange av problemene løst, se status nedenfor.

Tilfeldigvis fant jeg viktig info på Onkyos supportsider i USA (http://www.us.onkyo.com/download/software.cfm): THE A/V RECEIVER MUST BE IN USB MODE IN ORDER TO PREFORM THE UPDATE (Onkyo Europe sa ingenting om dette). For å få den i USB mode måtte følgende gjøres: "Press the Net/USB input selector button 3 times". Deretter gikk oppdateringa bra (fra nedlasta og utpakka firmware-fil på usb-minne). Annen dok. om firmware-oppdatering er feil. - Med siste firmware på Sony KDL-52W5500, Onkyo TX-NR808 og Sagem 101-ST HD-PVR - samt full reset av alle apparatene og med restart, først av receiveren, fungerte mange ting mye bedre.

Status for problemene med Onkyo TX-NR808 (ny firmware) og Canal Digital HD-PVR (resatt) er som følger:

--- DÅRLIG LYD/BILDE-SYNKRONISERING: Synkroniseringen er nesten ok uten A/V-synk kompensasjon. Det er fortsatt noe feilsynkronisering, som antakelig kan justeres med Onkyo sin A/V-synk korreksjon. Feilsynkroniseringen varierer fra kanal til kanal.

--- STOR VOLUMVARIASJON MELLOM KANALENE: Volumvariasjonene fra kanal til kanal er ikke lenger noe problem, også uten bruk av "Audyssey Dynamic Volume". Det er fortsatt noen variasjoner, men disse er til å leve med. HD-PVR sin fjernkontroll kan nå justere volumet på alle kanaler (tidligere var det kun receiveren som kunne justere volumet på enkelte HD-kanaler).

--- DÅRLIG VIDEOBILDE VED BRUK AV SURROUND RECEIVER: Jeg har mistanke om at dette nå er bedre, men jeg har ikke rukket å teste det enda. Jeg har heller ikke testa om passthrough nå virker. En ny landskamp på TV2 HD hadde vært et fint testgrunnlag... - Visning av blu-ray filmer fra en annen kilde via receiveren (ikke passthrough) gir god kvalitet.

--- ANTENNEKABEL: En dobbel eller trippelskjerma antennekabel er svært viktig for bildekvalitet og mottak. Ved å legge antennekabelen langt unna strømkilder unngås støyproblemer. NB! Det var ikke støyproblemer med signalene som var grunn til de nevnte problemene (A/V-synk, volumvariasjon, bildekvalitet).

Onkyoen oppfører seg nå bedre enn tidligere, kanskje godt nok til at jeg beholder den. Lyden er god og bildet er kanskje greit nok... Hva synes dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fortsatt videoproblemer med TX-NR808

Jeg så et opptak fra fotballkampen på nytt etter firmware oppgradering og resetting. Det samme problemet er der fortsatt: de røde draktene gir fortsatt etterslep og konturene rundt dem er ikke gode (glorete/diffuse). Dette skjer uansett hvordan jeg stiller inn TX-NR808 (1080p, 1080i, 720p, through etc). Det skjer også når passthroug er satt på globalt (Input/Output Assign > Monitor Out > Resolution = Through) og for kilden (Source Setup > Picture Adjust > Picture Mode = Through). Kobler jeg hd-pvr dekoderen direkte til TV'en er det ikke noe etterslep for de røde draktene i fart, de tegnes presist hele tida - og videobildet ser bedre ut. Irriterende! Onkyoen låter veldig bra, men jeg kan ikke ha en receiver som gir kunstige effekter og som prosesserer og ødelegger videosignalet på tross av at passthrough er skrudd på.
    Tror dere det kan være en feil med videodelen i mitt eksemplar?

Newcomer CW-Sephiroth sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ny i dag

Jeg har nettopp satt opp min nye Onkyo TX-NR808 å jeg har ingen videoproblemer.
    Men Tv Norge DH klarer den ikke å vise. no signal står det bare

Ken

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Firmware update

Litt offtopic, halveis anyways, men får error 3-51 ved firmware update. Suggestions? Og får man forresten spotify ved upgrade? Har googlet litt men ikke funne noe info om dette.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 808 jeg også,men merket aldri noe til slike problemer.
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •