Lyd via HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Lyd via HDMI?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd via HDMI?

Først, jeg har rett og slett ikke peiling på dette, så ha tålmodighet med meg.

Til ha har jeg brukt optisk kabel fra pc til reciever og det har fungert bra. Bilde går via HDMI fra pc til tv.

Nå har reciveren sluttet å virke og jeg venter på ny i posten, så da må jeg få lyd på tv på en annen måte.

Tv er det noe utdaterte Komplett.no - Samsung 40" LCD-TV LE40R81B som er tilkoblet pc via Komplett.no - PowerColor Radeon HD 3450 256MB DDR2,

Så da er spørsmålet mitt: Må jeg ha et spesielt tv-kort på pcen for å få lyd via hmdi, eller skal det i utgangspunktet virke å bare skur opp lyden på tv direkte? (noe som ikke gir meg lyd nå)

Videre lurer jeg på hva som vil være det beste videre når ny reciever kommer i hus av å koble lyd til reciever via optisk kabel eller lyd og bilde i ett via hdmi? Alt skal uansett gå via hmdi fra komponentene og via reciever før det går til tv, så om lyd da overføres på samme måte vil jo det helt klart være det beste, forutsatt at jeg får alle lydformater og flerkanalslyd på denne måten.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    antagligvis er det ein innstilling på pcen som gjør at du velger lyd ut via hdmi. Tven kan ha dedikert inngang for pc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er godt mulig, skal få sett på det senere :-)

Men, overfører skjermkortet mitt lyd via HDMI? Og vil det da gi samme støtte for dts, ac3, hd-lyd osv som en får via optisk kabel?

Er det ikke noe med at det kreves en viss stander på hdmi for å få overført lyd, eller er jeg helt ute å kjøre her nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også sette ATI HDMI-enheten til å være din primære lydenhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skjønner jeg.

Men vil jeg få ut DTS osv til nye reciveren når jeg bruker hdmi kabel til lyd? Hva med avspilling av musikk, vil dette også fungere fint?

Har valg av kabel noe å si? Jeg har jo en hdmi kabel som jeg kjøpte i lag med tv for noen år siden.

Hva med xbox, vil de sende ut lyd via hdmi?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et HD 3450 skal du (forutsatt ingen problemer med hardware og at ting ellers er riktig konfigurert) ha minst samme signalmuligheter over HDMI som med SPDIF. Husker ikke om disse taklet multikanal-PCM, men for å bitstreame HD-lyd til forsterker/reciever må du i alle fall opp til HD 5xx0.

Edit: Hvis kortet er uten HDMI-kontakt trenger du også en AMD/ATI-spesifikk DVI->HDMI konverter. En standard overgang vil neppe ha pinnene disse kortene bruker for audio koplet opp.

Xbox (antar du mener 360) sender også lyd (Stereo, DD 5.1 eller WMA Pro) over HDMI.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut hvor problemet var, og selvsagt var det at skjermkortet mitt ikke har hdmi ut, men jeg har brukt dvi-->hdmi kabel. Sjekket bare ene enden av kabelen.

Så da blir det innkjøp av nytt skjermkort innen kort tid :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper evt. en slik vil fungere. 88,- levert som brevpost.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qwert
    Tipper evt. en slik vil fungere. 88,- levert som brevpost.
    Du vil bare få overført bilde via den. Dvi-D overfører kun digitalt bildesignal

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt skjermkort er bestilt, så da løses problemet der:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Du vil bare få overført bilde via den. Dvi-D overfører kun digitalt bildesignal
    Generelt sett, ja. Men i dette tilfellet nei. Signalprotokollen for HDMI og DVI er i bunn og grunn den samme, og ATI/AMD brukte en proprietær overgang (som den jeg lenket) med en liten eeprom til å gi skjermkortet ny EDID-informasjon. Dermed switsjet det over til å sende ut "HDMI-signaler" (med lyden innvend) via DVI-utgangen som deretter fikk de korrekte pinnene rutet til en HDMI-kontakt i dongelen.

Hvorfor de gjorde det på denne måten må gudene vite. Kompatibilitetshensyn (handshake-problemer osv.) opp mot annet utstyr i HDMIs barndom, kanskje? Noen senere hovedkort med ATI 780G kunne også sende ut signaler med lyd over DVI-porten uten noen spesiell dongle.

Mest for opplysningens skyld siden trådstarter bytter ut skjermkortet, men likevel.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qwert
    Generelt sett, ja. Men i dette tilfellet nei. Signalprotokollen for HDMI og DVI er i bunn og grunn den samme, og ATI/AMD brukte en proprietær overgang (som den jeg lenket) med en liten eeprom til å gi skjermkortet ny EDID-informasjon. Dermed switsjet det over til å sende ut "HDMI-signaler" (med lyden innvend) via DVI-utgangen som deretter fikk de korrekte pinnene rutet til en HDMI-kontakt i dongelen.

Hvorfor de gjorde det på denne måten må gudene vite. Kompatibilitetshensyn (handshake-problemer osv.) opp mot annet utstyr i HDMIs barndom, kanskje? Noen senere hovedkort med ATI 780G kunne også sende ut signaler med lyd over DVI-porten uten noen spesiell dongle.

Mest for opplysningens skyld siden trådstarter bytter ut skjermkortet, men likevel.
    Hørtes spesielt ut, hehe

Bra det ordner seg for Trådstarter!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •