Slark i potmeter på NC2100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slark i potmeter på NC2100

Kjøpte en demobrukt Parasound NC2100 på nettet hos en forhandler. Snakket litt med forhandleren i forkant av kjøpet og fikk beskjed om at produktet var strøkent. Det jeg har merket når volumet er lavt så er det en skjevhet i lydbildet, ganske stor faktisk, det er nesten så du ikke hører at det kommer lyd ut av venstre høytaler og at alt spiller i høyre høytaler.

En annen ting er jeg merker en liten slark når jeg bruker volumkontrollen på forsterkeren, har sjekket de andre kontrollerne og de er fine og faste. Slarken er mellom 1-2 mm. Er dette noe jeg skal reklamere på, eller er det normalt på disse forsterkerne at de blir litt mindre faste i fisken etter litt bruk?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på denne.. Har også en NC 2100 med skjevhet i lydbildet.. Dvs det mye mindre futt i den ene høyttaleren selv om balansen står i null. Likeså om jeg bytter høyttaler på effektforsterkeren. Det er med andre ord ikke effektforsterkeren som feiler, men forforsterkeren..

Noen med tips om hva dette kan skyldes?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min NC2100 har vært på service for skjevt lydbilde, husker ikke helt hva som ble skiftet, men det var noen småkomponenter - dog ikke potmeter. Gikk på garanti.

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde også en NC2100 med skjevhet, denne ble reparert på garanti. Tydeligvis en kjent svakhet ved disse..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billige analoge forforsterkere har dette problemet og det mest normale er at lyden begynner på høyre før venstre kommer.Fyren jeg diskuterte dette med har jobbet for Electrocompaniet og selv om de er dyre fremhevet han de som absolutt en av de verste på dette problemet.
    Jeg målte 60 db (høres lite ut) i lytteposisjon før jeg følte lyden var lik i begge kanalene.Det synes jeg er for mye på kveldstid eller hvis jeg vil lese til musikk osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken og Rimjob, ble det 100% etter reparasjonen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, lydbildet smatt tilbake i balanse. Har en testlåt hvor det er lyd som skal sitte dead senter og det gjorde den.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Joda, lydbildet smatt tilbake i balanse. Har en testlåt hvor det er lyd som skal sitte dead senter og det gjorde den.
    Ok...så det var ikke bare på veldig lavt volum, det var uansett volum?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Ok...så det var ikke bare på veldig lavt volum, det var uansett volum?
    Så godt som alle "normal-volum", men jeg pleier ikke å lytte til hverken ultrarolig bakgrunnslyd eller beinknuser-volum i rommet mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Så godt som alle "normal-volum", men jeg pleier ikke å lytte til hverken ultrarolig bakgrunnslyd eller beinknuser-volum i rommet mitt.
    Ahh...ok. Min normaliserer seg ganske raskt, men som Sven sier så blir det for høyt litt sent på kvelden med andre i huset som skal sove...

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat samme problem selv. Kjøpte for ca et halvt års tid siden en NC 2100, men etter en drøy uke forsvant lyden fra venstre høytaler totalt, og kom ikke tilbake. Måtte levere inn denne å fikk tilbake en splitter ny forforsterker fra forhandleren.

Men problemet er som dere beskriver, spiller jeg lav musikk kommer det lyd kun fra høyre høytaler (justerer jeg balansen over på venstre kommer det ingen lyd). Er utrolig irriterende, da dette betyr at jeg ikke kan spille musikk på lavt nivå uten at lydbildet blir helt feil. Må skru opp en del før lydnivået blir likt. Er tydlivis en svakhet på disse forforsterkerne.

Kan jeg levere inn forforsterkeren til forhandleren i håp om å få det fikset, eller er dette en svakhet på Parasound 2100 som jeg bare må leve med ?

Jeg har tidligere hatt billige NAD receivere som har fungert fint, så jeg forventet litt mer av en forforsterker i den prisklassen...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistet lyden i venstre kanal litt gradvis på min 2100 også, men leverte den tilbake til forhandler og fikk den fikset uten kostnad for meg.

Nå fungerer den på alle voluminstillinger hos meg.

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pratet med forhandler, og forhandleren tok kontakt med importøren angående problemet. Problemet er tydlivis et kjent problem hos Parasound, men jeg fikk følgende råd: Forandre på gain'en på effektforsterkeren, slik at jeg må skru høyere på volumet på Parasounden, da skal jeg mest sannsynli ''komme forbi'' det punktet der lydbildet er skjevt. Prøvde nå dette, med dårlig resultat. Jeg forandret på gain'en, slik at jeg måtte skru veldig høyt opp på potmeteret på Parasounden. Stilte gain'en slik at jeg måtte skru potmeteret til kl 12, og da var det kun VELDIG SVAK lyd i begge høytalerne. Justerte så på balansen mellom høyre og venstre front, og problemet var der fortsatt; Når det såvidt var lyd i høyre front, var venstre front held død. Virker altså som om lydbiltet er skeivt gjennom hele registeret.

Utrolig irriterende dette, siden det er min andre NC 2100 med problemer...Vurderer sterkt å levere inn denne, for så å oppgradere til Parasound Halo P3 forforsterker, da får jeg forhåpentlivis en forforsterker som fungerer 100 %.

Noen som har noen råd angående dette? Er Halo serien veldig mye bedre enn New Classic serien?...For da vurderer jeg å oppgradere 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått min NC2100 tilbake fra service, potmeteret ble byttet. Nå strømmer godlyden ut i stua mi igjen, har virkelig savnet forforsterkeren mens den har vært på service, tok nesten 4 uker fra jeg sendte den til jeg fikk den tilbake, ikke helt happy med det da. Men skjevheten er borte og den spiller sinnsykt bra nå. En skikkelig genistrek av en forforsterker. :smile:

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har min NC2100 mistet lyden på venstre utgang.. mer eller mindre iallefall.. kjenner at hvis jeg "rigler" litt på balansekontrollen så kommer lyden igjen for en liten stund.. men forvinner raskt igjen.
    vil vel tr det er selve potmeteret her som er gåent?
    kjøpte denne brukt for noen år siden, så dette må jeg sikkert ordne selv.
    "lyden forsvinner ikke helt da, blir veldig lavt og skraper kan en si"
    har jo svinget en loddebolt i min tid, men er dette noe jeg kan skifte selv?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •