CM5 hvilken forsterker (DAC?) ? (10000+,-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CM5 hvilken forsterker (DAC?) ? (10000+,-)

Hei, har etter mange års bruk av avforum, lært mye, fått mange dyre ideer Men har tidligere ikke giddet å registerer meg.
    Han som regel funnet svarene jeg lette etter ved å søke 8)

Har for øyeblikket et surroundanlegg, beståene av en Onkyo TX-DS494 og 5 små triste yamaha ht're. Har lenge tenkt å kjøpe meg et nytt, fullstendig surroundanlegg, men har i senere tid innsett at jeg egentlig vil ha et stereoanlegg.

Da jeg for det meste bruker pc'en til er å høre på musikk fra Spotify og FLAC rips.

Siden rommet hvor jeg har anlegget er relativt lite, har jeg tenkt at jeg ikke trenger store gulvstående høytallere, og tenker heller kjøpe noen dyrere stativhøytallere.

Har siklet på B&W CM5 en stund og bestemt meg for dem.
    Men nå som receiver er unødvendig, har jeg problemer med å finne en grei stereoforsterker. Tenker å bruke ca 10000,- er litt fleksibel kan sikkert kaste i en ekstra tusenlapp eller to

Lurer egentlig på hva jeg trenger, effektforsterker, intgrert forsterker?
    Lest og fått anbefalinger som mener at NAD eller ROTEL passer bra til B&W, da de er tungdrevne. Har ingen personlig forhold til noe merke, så jeg helt åpen for anbefalinger :-)

når det kommer til musikk smak, går det i hele spektere fra rap og dubstep til jazz og klassisk.

Og da kommer spørsmålet om jeg trenger en dac, da jeg til nå har brukt onkyo'en med optisk til PC'en, som er lydkilden.
    Onkyo'en har dessverre ikke preout, så jeg kan da ikke forsette å bruke den som dac. Med mindre jeg kobler forsterkeren til hodetelefon utgangen.

Tenker på å kjøpe en skikkelig DAC, sett litt på Abrahamsen V.6, denne virker god, og det er ett pluss for usb-inngang for da kan jeg også bruke den på laptopen.
    Tenker å bruke rundt 5000,- ekstra for det.

Takker på forhånd for alle svar,
    og håper at noen kan hjelpe meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv denne høyttaleren (cm5) noen kombinasjoner som jeg synes låter helt fantastisk er: (i rekkefølge etter hva jeg synes låt best..)

1: Music Angel (rør forsterker) (egentlig generelt rør forsterkere) ca 4-5000kr
    2: Cambridge Audio (vilanbefale Cambridge 740a / 840a,) maks 8500kr
    3: Densen (finner dem på brukten fra 4-5000kr +)

min topp 3 liste. prøvd disse høyttalere på en rekke forsterkere, men viktig å trekke med at det er etter mine preferanser, er ikke sikkert dette er dette du er ute etter, men en peke pinn på hva som passer ganske godt:-D

Lykke til med valg av forsterker!

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naim Nait XS kan jo også være noe om du liker at lyden skal være litt mer rocket og ikke for analytisk. Selv har jeg Supernait med innebygget DAC som gjorde stor bedring av B&W 805S når jeg hadde dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, skal sjekke de ut :-)

Rørforsterker? Litt skeptisk, da jeg de passer kanskje best til akustisk musikk, eller tar jeg feil?

Ellers liker jeg varm, fyldig lyd med mye, og god BASS.
    Er som en av mange, sliter med bass-adiction.
    Analytisk lyd er egentlig ikke noe krav, men tenker ikke på no Cerwin Vega opplegg.

Noen som erfaring med NAD C375BEE? (9000,-)

EDIT: Tenker å kjøpe en kratig en når først gjør det, så kan eventuelt bruke den til effektforsterker senere, og da mest sannsynlig med langt større, og dyrere høytallere.

ReEdit. Sjekka ut Naim'en den virker "litt" for liten, Cambridge 840a virker perfekt, stort pluss for XLR-ingang, da jeg tenker å bruke det fra Abrahamsen v.6 DAC'en. Forresten det står at Cambridge'en har preout betyr det at, jeg kan koble på en subwoofer? (sett litt på SVS 12'' )

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polakken
    Rørforsterker? Litt skeptisk, da jeg de passer kanskje best til akustisk musikk, eller tar jeg feil?
    Rørforsterker er for spesielt interesserte. Rent teknisk skyldes "rørlyden" høy harmonisk forvrengning; altså at forsterkeren legger til toner som ikke finnes på innspillingen. Noen synes det høres "fyldigere", "varmere" eller til og med "klarere" ut.

Cambridge er en favoritt hos meg; da spesielt 840A. Lyden kan kanskje beskrives som "det motsatte av" rørlyd -- klar og ren. Men ikke glem at Bowers & Wilkins eier Rotel, og bruker forsterkere derfra under utvikingen av nye "mellomklasse"-høyttalere.

Både Cambridge og Rotel har tonekontroller, så du kan legge til den (egentlig overdrevne) bassen du ikke får med en nøytral forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samarbeidet mellom B&W og ROTEL visste jeg ikke om, kanskje det derfor mange nevner denne kombo'en 8).

Men du har Cambridge'en har du noe (negativt) å si om den, virker nesten for god til å være sann

Tonekontroll er dessverre noe det beste jeg vet :-), beklager å si det men jeg digger å booste bassen til det hinsidige

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, er det bare jeg i hele verden som synes Cambridge Audio stinker skikkelig? Jeg hadde en Azur 640a V2.0. Den var faktisk så ille at det tok fullstendig fra meg all glede med musikk - og jeg er ingen "lydsnobb". Var bare en utrolig "døll" lyd i den. Dvask bass og ullen diskant. Og ja, jeg prøvde den på flere høyttalere. Kan det ha vært noe galt med akkurat den ampen? (uten at jeg klarer å se hva det skulle være)

Jeg ser at CA får kanonomtale overalt og blir anbefalt av gudoghvermann og jeg kan ikke skjønne det. Faktisk er det slik at dette merket alene har gjort meg særdeles skeptisk til hele hi-fibransjen.

Jeg hadde forresten også RIAA'en til CA også den er heller laber. Dessuten måtte jeg inn å lodde i den etter kort tid.

Ikke nok med det, jeg lot meg lure til å kjøpe fullt CA-anlegg og har dermed også DVD89. Lydmessig er denne helt OK, men himmel for en elendig mekanikk. DVD-spillere til et par hundrekroner skrangler VESENTLIG mindre når skuffen kommer ut. Jeg kjenner faktisk at jeg blir forbannet når jeg tenker på dette merket. Heldigvis er det ute av huset nå.

Altså, for å holde meg litt til tråden. Styr unna Cambridge Audio!

Beklager, jeg bare måtte få det ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra å høre skrekkhistoriene også,

"når noe virker for godt til å være sant, er det som som regel det"

Men skal undersøke Cambridge litt mer før jeg avkaster ideen, har nå sett litt på Rotel RB-1572 som koster det samme som C375BEE 9 tusen. Men Rotel RB-1572 er bare effektforsterker, trenger jeg en preamp?, tenkte at DAC'en på en måte erstatter preampen.

Takker for alle svar!

EDIT: Så nå at Rotel RB-1572 bruker xlr til signal, og da burde det vel bare å koble ROTEL rett på Abrahamsen'en...
    I Don't know

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DanElectro
    Hmm, er det bare jeg i hele verden som synes Cambridge Audio stinker skikkelig?
    Bortsett fra en hel del audiofile snobber, er du nok forholdsvis alene.

Angående "døll" lyd, kan det skyldes flere ting. Du kan ha hatt høyttalere som forsterkeren ikke greide å drive skikkelig. 640 er en relativt svak forsterker. Eller det kan være at din lydsmak heller mot det mer svulstige.

Men skal undersøke Cambridge litt mer før jeg avkaster ideen, har nå sett litt på Rotel RB-1572 koster det samme som C375BEE 9 tusen. Men Rotel RB-1572 er bare effektforsterker, trenger jeg en preamp?, tenkte at DAC'en på en måte erstatter preampen.
    Delte løsninger koster alltid mer enn en integrert forsterker med samme spesifikasjoner. Først og fremst fordi kasse og strømforsyning utgjør en stor del av materialkostnadene.

Noen DACer kan brukes som forforsterker -- men ikke alle. Et minimum er at de har volumkontroll på linjeutgangen. Beresford har dette, og den kinesiske Matrix, og en håndfull andre. Cambridge, Hegel, Electrocompaniet, Abrahamsen, Arcam har det ikke.

Skal du ha fjernkontroll, finnes det imidlertid bare to seriøse alternativer: Benchmark DAC1 HDR (en har også en analog inngang, til RIAA/platespiller) og Logitech Transporter (som også er en nettverksstreamer). Men begge koster over 15.000.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er brukt aktuelt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, fjernkontroll er ikke noe must, skal bruke det opp mot pc, så da kan jeg justere volumet der, om jeg ikke gidder å reise meg for å justere volumet

Men tilbake til det siste spørsmålet, vil det funke å koble Rotel'en rett på Abrahamsen v6, ser egentlig ikke noen grunn til at ikke skal funke.

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Er brukt aktuelt?
    Vel, er egentlig det, men føler for å kjøpe noe nytt. Liker å vite historien til tingene mine, og at det bare jeg som har fiklet med dem.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, er egentlig det, men føler for å kjøpe noe nytt. Liker å vite historien til tingene mine, og at det bare jeg som har fiklet med dem.
    Ser den, men du får jo noe helt annet hvis du vurderer brukt. B&W trenger jo en kraftig sak for å våkne, så hvis du tenker brukt har du et helt annet spekter å velge i. Går jo Krell'er for den prisen, som grisebanker cambridge og NAD på alle måter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tilbake til det siste spørsmålet, vil det funke å koble Rotel'en rett på Abrahamsen v6, ser egentlig ikke noen grunn til at ikke skal funke.
    Det vil "funke" rent teknisk -- men du vil få maks volum hele tiden.

Å regulere volum på et digitalt signal fra datamaskin, er ikke bare-bare...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresford TC-7520 DAC har volumkontroll og variabel ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det vil "funke" rent teknisk -- men du vil få maks volum hele tiden.

Å regulere volum på et digitalt signal fra datamaskin, er ikke bare-bare...
    Ok, sånt rent teknisk funker det ikke men som jeg forstår er ikke bare bare å juster lyden på pc'en uten å påvirke lyden mtp kvalitet?

Driver å ser på Hegel D10, litt dyr og den har heller ikke volumkontroll så da kan jeg liksågodt ta v6'en til halve prisen.

Har sett på Beresford Caiman DAC, kjøper isåfall rett Storbritania til rundt 2500,- med moms og toll og frakt.

Vet ikke hvorfor denne er så mye billigere enn "konkurentene" ser man på specs er mange av de neste identiske, men med svært varierende priser.

Denne har hvertfall volumkontroll og USB (greit til laptopen), men mangler xlr som jeg har hørt er å foretrekke?...

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Ser den, men du får jo noe helt annet hvis du vurderer brukt. B&W trenger jo en kraftig sak for å våkne, så hvis du tenker brukt har du et helt annet spekter å velge i. Går jo Krell'er for den prisen, som grisebanker cambridge og NAD på alle måter.
    Liker tankegangen din, men jeg tro faktisk at en Krell vil bli overkill til og med for meg, og jeg elsker å overkill'e. Men å sette av en halv BMW bare for å drive to stativhøytallere er nok noe bare JEG ville funnet på!

Tenker å "begrense" meg, hvis det går, til maks 15000,- for DAC + Forsterker.

Ja da, det er mer jeg lurer på ser at det usb teknologi som heter Async som tydligvis skal gjøre det mulig med 96Khz over usb istenden for 44.1 khz, En dac med dette ville vært meget interessant da jeg kunne brukt usb til pc'en og ta xbox'en via optisk, også greit for hytteturer da jeg kunne utnytte lyd fra laptopen optimalt.

Enda en EDIT:
    Beresford TC-7520 DAC har volumkontroll og variabel ut.
    Har du noen erfaringer med den? Utifra hva jeg har forstått er det, den samme som Beresford Caiman.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen erfaringer med den? Utifra hva jeg har forstått er det, den samme som Beresford Caiman.
    Joda, jeg har den og er veldig godt fornøyd. Nå skal det tilføyes at jeg har ikke sammenlignet den med andre DACer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har den og er veldig godt fornøyd. Nå skal det tilføyes at jeg har ikke sammenlignet den med andre DACer.
    Godt å høre koster ikke allverden heller :-)

Har så og si bestemt meg for å gå for ROTEL 1572 til effekt, 250w i 8ohm kan ikke slå feil

Hva jeg skal bruke som preamp blir vanskligere for hvert minutt, konklusjonen er at jeg trenger en DAC med hodetelefonutgang, XLR ut, og optisk og usb inn.

Har dessverre ikke funnet utenom Benchmark DAC1 USB, som koster nesten 10 tusen, og virker litt kjedelig, kan være designet for alt jeg vet :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på Beresford Caiman DAC, kjøper isåfall rett Storbritania til rundt 2500,- med moms og toll og frakt.

Vet ikke hvorfor denne er så mye billigere enn "konkurentene" ser man på specs er mange av de neste identiske, men med svært varierende priser.
    Beresford er en billig, kinesisk DAC som er modifisert. Caiman har en bedre hodetelefonforsterker enn 7520.

Naturligvis blir det mye billigere å kjøpe en DAC rett fra China, enn via en europeisk mellommann.

Et alternativ er Matrix mini-i, som selges på eBay. Den har gode komponenter, EBU/AES, S/PDIF BNC/koaks, TOSlink og USB inn, S/PDIF koaks ut, og analoge utganger hodetelefon (1/4" jack), RCA og XLR. Kan settes til fast eller variabel output. Svakhetene er en intern strømforsyning som visstnok sitter litt for nær vitale deler, og et display som skjemmes av refleksjoner. Dyrere enn Beresford, men billigere enn europeiske DACer med færre funksjoner.

Angående USB: Uten egen driver på datamaskinen (noe som bare er vanlig med eksterne lydkort; ikke hi-fi-DACer), er dette begrenset til 16 bit/48 kHz. Men viktigere er det, at det betyr en metallforbindelse mellom datamaskin og musikkanlegg -- noen som kan forårsake strøyproblemer. Optisk er førstevalget her, da det danner et galvanisk skille.

Har dessverre ikke funnet utenom Benchmark DAC1 USB, som koster nesten 10 tusen, og virker litt kjedelig, kan være designet for alt jeg vet
    Denne har ikke forforsterker-funksjon. For å få det, må du ha DAC1 PRE (uten fjernkontroll) eller HDR (med fjernkontroll). De er begge vesentlig dyrere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at du ikke trår feil med Rotel, jeg har testet Rotel på DM683 og det hørtes helt utmerket ut.

Men ett annet merke jeg har har fått litt sansen for er Parasound, det som skrives er at de har bra kontroll på bassen. Parasound NC2100 med NC2250 kan muligens fungere for deg. Eller en P3 og en A21

NAD bør du i allefall høre før du kjøper... min erfaringer er masse bass og en diskant som freser i øregangene. Hegel HD10 bør du også høre før ett kjøp, utfra det jeg leser om denne kan den bli litt lys, derfor valgte jeg en V6 som jeg holder på å spille inn akkurat nå, om jeg blir fornøyd er en annen sak, mulig jeg må prøve Hegelen også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Skal sjekke ut den Matrix mini-i, men er alltid litt skeptisk til kvaliteten på "uorginale" kopier fra Kina, selvom den har alle funksjonene jeg spurte etter, så jeg skal absolutt vurdere det.

Takk for tipset, hvis den viser seg å være slik, er den ett soleklart valg.

EDIT: Trekker tilbake det jeg sa om jalla Kina kopi, den ser ut og virker solid. Og er heller ikke mistenklig billig, tenkte med en gang på Zero dac'ene og de har jeg hørt mye forskjellig om.

Sitter nå og vurder å bestille Matrix mini-i til sverige, så slipper jeg unna avgifts*******, og da kommer det på 2600,- med frakt. Noe jeg mener er billig. Da kan jeg kople pc'en til bnc/coax og xbox'en via optisk.

Er klar over at coax kan medføre støy på signalet, isåfall blir det å manuelt bytte mellom xboxen og pcen, eller å skaffe seg en spdif switch som sikkert er pratisk i lengden.

Summary: PC - Matrix mini-i - (xlr) - ROTEL 1572 med noen nydelige B&W CM5
    Har noen noen innspill på dette oppsettet? Hva ville du kjøpt?...

ReEdit: Noen som vet om det er mulig å koble en subwoofer til dette?

Enda en EDIT: Ser ut til at det ikke er xlr på ROTEL 1572 likevel,
    noen som vet om en effektforsterker med xlr?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •