CM5 hvilken forsterker (DAC?) ? (10000+,-) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    F###! Ser ut til at det ikke er xlr på ROTEL 1572 likevel,
    noen som vet om en effektforsterker med xlr?

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha lest hele tråden så ville jeg som en tidligere har anbefallt, anbefalle deg Parasound NC2100 med NC2250 Dette er en helt syk kombo for en grei penge. Kommer på brukten til tider. Dette sammen med en CAMBRIDGE DacMagic ville vært en fin kombo. Men skal du ha en intigrert forsterker å kjøpe nytt så kanskje DENON PMA-1510AE ville vært tingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polakken
    Rotel har også modeller med XLR, men jeg har ikke oversikt over hvilke.

De fleste "eksperter" hevder at man ikke hører forskjell på XLR og ubalansert phono om det ikke er snakk om lange kabelstrekk.

Teoretisk kan det uansett være en forskjell, dersom apparatene er fullbalanserte -- dvs at kanalene og jord er helt adskilte gjennom hele signalveien. Men slik er det ikke sikkert at det er...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du med XLR?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Teoretisk kan det uansett være en forskjell, dersom apparatene er fullbalanserte -- dvs at kanalene og jord er helt adskilte gjennom hele signalveien. Men slik er det ikke sikkert at det er...
    De som hører forskjell er de som ikke har justert nivåene likt med RCA utgangene, du kan ha opptill 6 db forskjell på XLR utganger kontra RCA. Støy på mikronivå tror jeg vi snakker om på ett kabelstrekk på 1 meter. 30-40 meter så er jeg med på teorien.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers liker jeg varm, fyldig lyd med mye, og god BASS.
    Er som en av mange, sliter med bass-adiction.
    Hvis du er en bassadict med preferanse for varm lyd bør du tenke deg godt om før du velger B&W CM5. Det finnes andre høyttalere som høyst sannsynlig vil tilfredsstille dine krav bedre.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cayin S200

Rene vannvidd om den ikke er solgt enda. Bedre forsterker til BW skal du lete lenge etter!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle nye svar som har kommet, sitter nå bare venter på pengene skal pøse inn 8)

Men, jeg har forsatt et par spørsmål...
    Hvor stor forskjell er det på DAC rent lydmessig, siden prisene varierer vilt og "specs'ene er like". Ja, jeg merker forskjell mellom onboard i pcen og via optisk til jalla onkyo'n min.

Men likevel, fikk en liten ide, hva med å kjøpe en receiver og koble den til en effektforsterker. Vel, jeg trenger ikke 7.2 kanaler og masse bildeprossesering da jeg kjører bilde rett fra pc til tv'en med hdmi.

Men når en grei dac koster fra 3-4 tusen++, og da gjøre meg avhenging av en preamp.

Ser at Yamaha RX-V767 koster rundt 5 tusen på nettet, og denne har preout + en million andre inn og utganger. Pluss en haug andre funksjoner. Hjernen min sier dette må være for godt til å være sant, med mindre DAC'en i Yamaha'en er betraktlig dårligere.

Isåfall hvis dette ikke er alt for dumt ser det ut til at det blir RX-V767+ROTEL 1572+B&W CM5.

Og senere en subwoofer, tenker SVS 12'' eller lignende :-D

beklager Walloftext men, spørsmålet er altså er disse dedikerte dac'ene så forskjellige fra hverandre og de som sitter i nyere receivere?

EDIT: utifra førstepost kan det kanskje virker som jeg bare trenger anlegg til musikk, det går faktisk en del timer til film og tvserier i uka, pluss det hender jeg gamer litt xbox og pc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor forskjell er det på DAC rent lydmessig, siden prisene varierer vilt og "specs'ene er like". Ja, jeg merker forskjell mellom onboard i pcen og via optisk til jalla onkyo'n min.
    Det er svært få DACer som ikke holder god kvalitet på konverteringen. Chipsene som sitter i billige DACer er oftest de samme som sitter i dyre DACer.

Men det kan være forskjeller på den analoge siden. Ingen DACer jeg har vært borti (med unntak av helt enkle dingser til et par hundrelapper) har hatt problemer med støy eller forvrengning, men enkelte DACer har en distinkt "lydsignatur", eller klangbilde om man vil, som man kan like eller mislike.

Nå har jeg ikke hørt skikkelig dyre DACer -- men i prisklassene under 10.000 kroner mener i alle fall jeg at forskjellene går på smak og behag, og ikke objektiv lydkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra hva du skriver, vil det ikke for meg egentlig være noen vits med en dedikert DAC, med mindre jeg er villig til å legge ut mer enn 10000,-.

For jeg jeg opplever ingen støy i hodetelefonene i mitt nåværene anlegg. Jeg tror dette skyldes at det ikke blir støy på signalet når det går over optisk.

Men, hvor mye forvrengning det er, eller hvor kildetro lyden min er, har jeg ingen anelse om.

Og det med kildetrolydsignatur, bryr jeg meg mest om at faktisk om all informasjonen i filen eller cd'en blir "plukket opp", slik at jeg slipper følelsen av at noe mangler.

Har selv opplevd at musikk fra youtube kan lyde godt på påkostede anlegg. Og at lyden bluray kan engasjere på lavbusjetts 5.1 hvor designet teller mer enn kvaliteten.
    Men uansett føler jeg at det i de tilfellene manger noe.

Men etter unødvendig mange ord fra min siden, lurer jeg fremdeles på, hvorvidt hva som i mitt tilfelle vil være det beste valget?

(Yamaha RX-V767+ROTEL 1572+B&W CM5)

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv testet en del forsterkere til CM7.

Mitt tips er å se etter noe fra Arcam (for eksempel A38, A32 eller A90) eller Densen (B130, B110 eller evt. B-100 eller DM10, de sistnevnte er ganske gamle modeller)

Naim skal jo også være bra til disse.

Tror ikke du skal være så redd for at forsterkere fra de nevnte merkene skal bli for små. Naim og til dels de andre har jo som filosofi at mye av dynamikken faktisk ligger i forforsterkeren. Arcam og Densen har dessuten som oftest relativt store strømforsyninger selv om det ikke er oppgitt så mange watt.

Kanskje Hegel H70 med innebygget DAC også kan være verd å teste?

CM-serien har en ganske "varm" klang, og bør ikke pares med forsterkere som låter for mørkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel h70 virker interessant, men ser at den har mye lavere effekt enn Rotel'en. i tillegg leste jeg i testen i lydogbilde at DAC'en ikke var det helt store, da mistenker jeg dessverre at det kan være at DAC'en i RX-V767 er i samme liga.

Tenker at det kan være greit å legge litt penger i effektleddet mtp fremtidige bytte av høytallere. Tenker å kjøpe CM9 når jeg får litt større bopel.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper litt jeg, sett litt på et Hegel oppsett, men har innsett at det fort blir for dyrt.

Har ingen kunnskap på hvor viktig preampen er i et oppsett med en god DAC og en kraftig effektforsteker.

Men skjønner at preamp er nødvendig hvis skal kunne justere volumet ol.

Men, hvis kjøper en RX-V767 (5000,-) og Rotel 1572 (9000,-).
    Kan jeg bruke Yamaha'en som DAC, og hvis den leverer kan jeg senere oppgradere med en dedikert DAC.

Kan tenke meg at det blir enklere å inkludere en sub i oppsettet når den tid kommer... 8)

Beklager alle spørsmålene, men uansett noe som har noen innspill på oppsettet?

Takker for alle svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen kunnskap på hvor viktig preampen er i et oppsett med en god DAC og en kraftig effektforsteker.
    Her er det delte meninger.

Noen mener at forforsterkeren er den viktigste komponenten i anlegget og av avgjørende betydning for lydkvaliteten; andre mener at den er et overflødig mellomledd som kan erstattes av en volumkontroll og om nødvendig en kildevelger (eventuelt de to kombinert i en passiv forforsterker).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, da fikk jeg bekreftet teoriene mine, da ser det ut til at jeg bestiller anlegget i løpet av en måneds tid. :-D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •