"smell" i pre-out på Denon 2311

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"smell" i pre-out på Denon 2311

Jeg finner ikke svar på dette noenplass, så da spør jeg her. Hver gang jeg starter min Denon avr-2311 reciever sender den ut en slags puls fra pre-out som resulterer i et "smell" i høyttalerene via effektforsterker, og et dunk fra subben.

Noen ide til hva det er? Hvor kraftig dette smellet er avhenger av hvor lenge recieveren har vært av. Når den har stått over natta er den liksom fullt ladet til å gi fra seg et smell når du skrur den på, men om du da skrur den av og på igjen da så kommer det bare et lite "knepp".

Minner litt om en slags jordfeil spør du meg?

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gyllen regel at effektforsterkeren ALLTID skal skrus av FØRST, og på SIST. da slipper du smell.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår på min effektforsterker både før, under og etter at jeg har slått på min Denon receiver 4308. Intet smell her. Hvis det også kommer lyder fra subben høres dette litt merkelig ut, spør du meg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner jo også at jeg slipper unna problemet om jeg skrur på effektforsterkeren etterpå, men jeg er mer ute etter å fikse problemet fremfor å gå rundt det. Det kommer som sagt et dunk i subben også.

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sansynligvis en liten fabrikasjonsfeil. Er ikke sånn i min 2310 heller.
    Si ifra til Hifi-klubben så fikser de det sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da mener i allefall Hi-Fi Klubben at den saken er avsluttet...

Jeg tok med recieveren til butikken og forklarte problemet. Han jeg pratet med da mente at slik skulle det selvfølgelig ikke være, og sendte inn recieveren til reperasjon. Han pratet noe om en mulig defekt mutefunksjon som skulle hindre at en slik puls kom ut til høyttalerene. Det hørtes sannsynlig ut i mine ører. Gode gamle forsterkere har ingen slik funksjon og dermed kan man forvente en slik puls ved påslag.

Så fikk jeg endelig recieveren tilbake igjen, uten at de hadde fikset noenting. Et lite "knepp" i høyttalerene var normalt ble jeg forklart. Jeg ble passelig irritert for å si det slik. Et lite knepp kan jeg godta, men dette er ikke noe knepp. Jeg fikk en annen kar til å teste recieveren i butikken og selvfølgelig kom det et smell. Han var enig i at slik skulle det ikke være, og etter mye om og men gikk jeg fra butikken med en ny reciever.

Men etter jeg kom hjem fant jeg ut at denne nye har akkurat samme feilen!! Det er altså ikke snakk om en feil på min reciever, men Denon 2311 er bare slik. Spørsmålet mitt er jo hvorfor? Har de fjernet denne mutefunksjonen fra nyere recievere for å kutte kostnader? Jeg synes det er helt idiotisk at en reciever til 7500 kr skal gi smell i høyttalere ved påslag.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer smellet? Når du tar på effektforsterkeren?

Dvs Er effektforsterkeren på når du starter denon eller omvendt?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smellet kommer når reciever slåes på etter effektforsterker.

Og ja, jeg vet at effektforsterker burde slåes på etterpå, men det er ikke poenget. Alt utstyret jeg har bortsett fra effektforsterkeren styres av en enkelt fjernkontroll, og da hender det seg rimelig ofte at effektforsterkeren blir stående på fordi jeg rett og slett glemmer den. Når jeg da slår på anlegget igjen kommer dette smellet, og det irriterer meg for å si det rett ut.

Det som irriterer mest er at min gamle 1908 ikke var slik, og som du ser er det flere som sier at de heller ikke har det slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme reciver med effekt forsterker tilkoblet, å ikke noe smell der.. men kommer et lite knepp når den bytter lydmodus, men det er jo bare i selve forsterkeren vel å merke. Litt rart at de på hifi klubben sier det skal komme slik lyd, for da er det jo i utgangspunktet noe galt med min? :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkuratja. Du kan starte recieveren lydløst selv om effektforsterkeren står på fra før?

Har funnet ut at med min 2311 nummer 2 så kommer ikke det smellet hver eneste gang. Det er liksom ingen sammenheng. Det kommer helt ann på dagsformen til recieveren.

Men dette er jo selvfølgelig helt normalt. - I følge Hifiklubben.

Jeg har nesten vurdert å sende en mail til Denon for å høre hva de sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det ha noe med jording? Er ledningen for strømtilførsel med jording? Om den er det, kan du jo prøve å kople den til et uttak med jording.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det slik på min 3311 selv, når effekten står på. Men er ganske sikker på at det bare kommer en slags "puls" når volumet står litt høyt på. Prøv å skru ned volumet først, sjekk om det kommer da?
    Min tråd

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det kommer et lite dunk/smell i høyttalerene når effektforsterker er påslått føre "preamp" er normalt. Men hvorfor noen ikke får det, kan være avhengig av hva slags poweramp dem har! Noen er mer følsomme enn andre når det får "innsignal".

Men hva er egentlig problemet? ting fungerer vel som det skal ellers? Hvorfor skru av pre når du ikke skrur av power?!

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, dette smellet kommer i alle høyttalere, inkl sub, og ikke bare de høyttalerne som er koblet på effektforsterkeren?

Jeg bare brainstormer litt her for å få igang tankeboksen..

Kommer smellet bare ved oppstart av receiveren på en bestemt kilde (tv, DVD mm)? Eller helt på måfå, også uavhengig av hvilken kilde den står på når den startes? Kan det være at strømkabelen til receiveren krysser og har vesentlig påvirkning på akkurat den kildeinputen, og kan problemet løses ved å separere strømkabelen til receiveren fra signalkabelen til den aktuelle kilden? Man skal vel ikke se bort ifra at problemet kan sitte tidligere i signalveien enn mellom receiver og effektforsterker? Bare tenker høyt her.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill folkens!

b3nd1k:
    Nå vet jeg i allefall at det ikke er noe vits i å investere i en større modell for å se om problemet blir borte da. Det er mulig dette har noe med volumet recieveren står på, det har jeg ikke undersøkt enda, men anlegget står sjeldent på noe høyt volum når det slåes av.

skorob:
    Ettersom at det også kommer et dunk i subben, og at det smalt når vi kobla opp recieveren hos HFK, så utelukker jeg effektblokka mi som feilkilde.
    Hos HFK hadde vi heller ikke kobla noenting til recieveren. Den sto helt alene sammen med en effektforsterker, og det ga samme resultat. Han som kobla det opp for meg var helt enig i at slik skulle det ikke være, og var ganske snar med å koble recieveren fri igjen. Det var visst en noe dyr effektblokk..

..bjørnar..:
    Helt uavhengig av inngang ser det ut som. Kan nevnes at smellet kommer akkurat i det reciever slåes på. Altså hvis du gjør det manuelt kommer det akkurat når du har fingeren på knappen. Inngangen velger vel recieveren et par sekunder etterpå, og så kommer lyden fra inngangen.

Dette er nok et klassisk tilfelle av at strøm i en spole gir en puls når du starter recieveren, uten at jeg helt husker hva det heter akkurat nå (transient muligens?). Og ja det er helt normalt, det er rett og slett sånn en spole fungerer. Men dagens recievere kompenserer for denne.. Alle unntatt de siste modellene fra Denon ser det ut som. Min forrige 1908 gjorde det, og alle andre recievere jeg har prøvd gjør det. Jeg må vel ordne meg en slags triggerfunksjon, eller et rele som stryres av harmony-kontrollen. Og så blir det et helt annet merke nestegang jeg handler reciever!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •