ulyd fra forsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post ulyd fra forsterker.

hei. har nå kjøpt
    Fence Audio Stage-250Pmk2 - Forsterker | Pa | Fnky
    som jeg har koblet opp til
    Fence Audio Stage-1212mk2 - Høyttalere | Pa | Fnky

bruker speakon kabel fra forsterkeren til høytalleren (brokoblet til 1 høytaller)
    men jeg hører at det er en ulyd. som om forsterkeren får dårlig signal.
    bruker jack fra pc som ender opp med RCA inn til forsterkeren.
    har det noe med at det er koblet opp til pcen? eller at fence audio er et "billig merke" hva kan det være?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har jordet elektrisk anlegg hjemme hos deg, kan problemet ditt skyldes at du har direkte kontakt mellom PC og forsterker via signalkabelen - at det har oppstått en såkalt jordsløyfe. PC er en ganske vanlig kilde til problemer i så henseende.

En annen mulighet er at du har vært litt kjapp med tilkoblingene - at RCA-pluggene dine ikke er trykket helt på plass. Da vil du også oppleve problem med lyden. En dårlig kontakt i kablene eller i forsterkerinngangene kan gi samme symptomer - men slikt er relativt uvanlig, da.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hvis du har jordet elektrisk anlegg hjemme hos deg, kan problemet ditt skyldes at du har direkte kontakt mellom PC og forsterker via signalkabelen - at det har oppstått en såkalt jordsløyfe. PC er en ganske vanlig kilde til problemer i så henseende.

En annen mulighet er at du har vært litt kjapp med tilkoblingene - at RCA-pluggene dine ikke er trykket helt på plass. Da vil du også oppleve problem med lyden. En dårlig kontakt i kablene eller i forsterkerinngangene kan gi samme symptomer - men slikt er relativt uvanlig, da.

hva kan jeg putte inn mellom pc og forsterker for at det skal fixes a ? vanelig cd spiller eller noe ?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel - vi VET jo ikke om det er jordsløyfe som er problemet, da. Det er bare en gjetning fra min side - basert på at dette er et ikke helt uvanlig fenomen når det gjelder PCer.

For å ta det enkleste først: hvis du har et elektrisk anlegg UTEN jord, er det ikke jordsløyfe som er problemet. Da skyldes ulyden din noe helt annet.

Har du et elektrisk anlegg med jordede stikkontakter, kan du prøve å koble forsterker til nettet via en skjøteledning uten jord - ikke helt comme il faut, men det virker. Hvis ulyden forsvinner når du gjør dette, er det jordsløyfe som er problemet. Hvis ulyden ikke forsvinner, ligger problemet et annet sted.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    hei. har nå kjøpt
    Fence Audio Stage-250Pmk2 - Forsterker | Pa | Fnky
    som jeg har koblet opp til
    Fence Audio Stage-1212mk2 - Høyttalere | Pa | Fnky

bruker speakon kabel fra forsterkeren til høytalleren (brokoblet til 1 høytaller)
    men jeg hører at det er en ulyd. som om forsterkeren får dårlig signal.
    bruker jack fra pc som ender opp med RCA inn til forsterkeren.
    har det noe med at det er koblet opp til pcen? eller at fence audio er et "billig merke" hva kan det være?
    Har du forsøkt andre signalkilder da, som f.eks å koble til en CD-spiller?
    Om ulyden da forsvinner, så ligger jo problemet åpenbart i komboen PC - forsterker.
    Egentlig ingen "bombe", da som allerede nevnt - en PC i et slikt oppsett gir nesten garantert problemer i en analog kobling mellom PC og forsterker.

Løsningen kan nok lang på vei være en skilletrafo som Niels linker til, men den beste løsningen vil nok være å implementere en DAC mellom PC og amp!
    Da kan du bruke den digitale utgangen fra PC´n i stedet, og dermed bør problemet være eliminert. ;-)

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips; Vis du har laptop; Trekk ut strømledningen og se om du får ulyden når den går på batteriet. Har endel kompiser som opplever dette.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg fant ut problemet. skal prøve og koble til cd spiller også men jeg fant ut at rca kabel hadde 350mv mens xlr og 1/4" jack har 700mv. kan hende xlr eller 1/4" jack kan løse problemet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •