12v trigger starter ikke effektblokker fra v1800

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

12v trigger starter ikke effektblokker fra v1800

Har fått ett par vincent blokker i hus og tenkte jeg skulle bruke 12v trigger utgangen fra v-1800`n og slå på blokkene med.
    Koblet kabel fra remote out på receiver og inn på power inngang på blokk nr 1, derifra control utgang og innpå power inngang på blokk nr 2.
    Men ingen av de slår seg på når jeg slår på receiver...
    Har prøvd og satt kabelen på control,out in fra receiver og byttet i alle bauger og kanter men de slår seg ikke på.Hvis de står på når jeg setter in 12v kabelen så slår de seg derimot av...

Remote står på i advanced menyen på receiveren også.Skjønner ikke hvorfor dette ikke fungerer...
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det svaret du leter etter, men har du sett litt i manualen?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du målt at du får 12 volt ut av 1800?

Har du prøvd med bare en blokk av gangen?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det har jeg faktisk
    Der står det bare avmerket hva den utgangen er til.
    Så i manualen til Vincent og der står det at hvis du har en vincent forforsterker kan du fjernstyre blokkene, men jeg vil vel tro at 12v trigger er 12v trigger?
    Er to utganger bakpå yamahaen men ingen av de slår på blokkene.
    Gir snart opp,har prøvd alle mulige komboer bak der uten at de slår seg på.De slår seg kun av hvis de står på når jeg kobler itl jack pluggen...
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem med min 1800 og Parasound NC2250 og NC2125, de slo seg hverken på eller av.

Nå på mine Emotiva blokker derimot fungerer det prikkfritt.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, snodig greie.
    Men det kan jo være at ikke alle trigger signal går omhverandre, selv om det høres ut som det bare er ett 12v signal receiver sender ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. korsen ska æ forklare dette, på Pioneer forsterkeren min måtte æ aktivere Trigger funksjonen sjøl i forsterker menyen. Både for når jeg så på TV(HDMI1 utg) og Blu-Ray. vess den ikkje va aktivert så slo den sæ ikkje på som e problemet ditt? har du skjekket dette i bruksanvisninga onkli?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener.Har ikke funnet noe i manualen om dette, annet enn at det er en trigger utgang for tilhørende utsyr som det så fint står.
    Har prøvd med både en og to blokker og i alle mulige kombinasjoner med jack pluggen men får de ikke til å slå seg på.Eneste de gjør hvis de står på når jeg kobler inn jack i dem er at de slår seg av...
    Har selvsagt prøvd og ha blokkene både på og avslått når jeg kobler inn jack pluggen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Remote out er vel ikke trigger.

Dette med trigger er ikke så enkelt som man i utgangspunktet skulle tro. Det er forskjell på hva forsterkerne krever av spenning. Min Rotel tar AC/DC fra 3v til 30v. Se om du finner ut hva Vincent'ene krever og så prøv å mål hva triggerene på receiveren gir.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mange effekttrinn er det slik at du må velge manuell eller 12V-oppstart ved hjelp av en bryter eller velger - som regel på baksiden av forsterkeren. Har du sjekket alle muligheter her?

Ellers er det slik på f.eks. min Primare surroundprosessor, at jeg må konfigurere 12V utgangen på hvert eneste valg av kilde jeg har lagt inn. Har jeg gjort det på inngang "CD", må jeg likevel gjøre det på inngang "TV", inngang "Tuner" etc. etc. - ellers virker det ikke som det skal.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Remote out er vel ikke trigger.

Dette med trigger er ikke så enkelt som man i utgangspunktet skulle tro. Det er forskjell på hva forsterkerne krever av spenning. Min Rotel tar AC/DC fra 3v til 30v. Se om du finner ut hva Vincent'ene krever og så prøv å mål hva triggerene på receiveren gir.
    Nei - men når jeg googler på bilder av receiveren, ser man tydelig at det er utganger for "12V trigger" - som det står. Jeg fikk ikke til å lese den bittelille skriften, men det er verdt å merke seg at på 12V triggerutgangen står det med liten skrift "Max ...mA" - .. står for uleselig.

Her kan det også ligge en hund begravet: Hvis triggerutgangen blir overbelastet, kutter den vanligvis ut, og forblir død. Jeg har prestert å overbelaste slike triggerutganger ved et par anledninger - det er helt uforutsigbart hva som skal til.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skreiv feil da jeg skrev remote lenger opp her, mente selvsagt trigger utgangen.
    Ja det står ett eller annet om max ett eller annet der, men har ikke sett det da det er så mørkt bk der.
    Men hvis den har koblet ut, er det noen måte å få koblet den inn igjen?eller er det rett og lsett slutt da?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en slags automatsikring her - de pleier å virke ved neste forsøk etter et lite minutt eller to, eller de resetter seg når du slår av forsterkeren og slår den på igjen.

Men du er sikker på at effekttrinnene dine ikke har en liten vippebryter eller noe slikt på baksiden? På mine Bryston effekttrinn har jeg noen nærmest usynlige knapper som man ikke får øye på sånn uten videre. En venn av meg hadde kjøpt seg det største Primare effekttrinnet, og det var dødt - inntil jeg fortalte ham om denne mikroskopiske lille velgeren på baksiden. Da virket plutselig 12V triggerinngangen.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en bryter bak der, men den er for auto off etter hva jeg så i manualen.at de slår seg av etter 30 min uten signal inn. Har prøvd med denne i både auto og off posisjon...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    .....Hvis de står på når jeg setter in 12v kabelen så slår de seg derimot av...
    Dette tyder på at du ikke får noe 12V-signal ut fra receiveren din. 12V-inngangen på effekttrinnene dine er tydeligvis konstruert slik, at dersom det står en plugg der, er 12V-inngangen automatisk aktiv. Når inngangen er aktiv, må forsterkeren få 12V inn for å slå seg på og holde seg i påslått tilstand - og den vil slå seg av straks du plugger inn noe som ikke leverer 12V.

Du har ikke tilgang til et multimeter, slik at du kan måle spenningen ut fra receiveren?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg har det. Skal få målt litt senere i dag og poste hva jeg får.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måler 11,45volt ut fra receiveren.
    Kansje det er den halve volten som mangler på 12v som gjør at blokkene ikke slår seg på?
    At de må ha minst 12.00v for og slå seg på?
    Skal prøve og sende en mail til noen som forhandler vincent og høre om de vet hvor mye volt de må ha.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Måler 11,45volt ut fra receiveren.
    Kansje det er den halve volten som mangler på 12v som gjør at blokkene ikke slår seg på?
    At de må ha minst 12.00v for og slå seg på?
    Skal prøve og sende en mail til noen som forhandler vincent og høre om de vet hvor mye volt de må ha.
    Alle slike triggerinnganger jeg har vært borti, har hatt et ganske romslig slingringsmonn. I en periode brukte jeg en strømforsyning med regulerbar spenning (3-15V eller noe sånt) pluss et eksternt relé - det gjorde jeg for å unngå brumming som oppsto ved direkte tilkobling mellom 12V-utgang og 12V-inngang på boksene - og selv da jeg regulerte spenningen ned i 4,5V, fungerte triggermekanismen. Jeg måtte helt ned i 3V før jeg merket at det begynte å bli litt ustabilt. Ligger du i området 10-15V, burde ikke Vincent-boksene dine ha noen problemer. Det skal bli interessant å høre hva slags svar du får på henvendelsen din.

En annen sak jeg tenkte på, er polariteten på disse 12 Voltene. Normalt skal ikke det ha noen betydning, men en del forsterkere har angitt hvor du har pluss og hvor du har minus - det KAN jo ha en betydning hos deg - men det er bare et siste lite hofteskudd i mørket.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte mail til BM Audio og forklarte problemet.
    Fikk til svar at han trodde de trengte 12v for og slå seg på men dette skulle han sjekke opp, samt skulle han sjekke om det var mulig med en modifisering som gjorde at det gikk med min spenning.

Kansje du er inne på noe med polariteten der, har brukt de kablene som fulgte med vincentene men jeg kan jo prøve med en vanlig stereo jack kabel og se om det blir noe forskjell da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde problemer med Yamaha og 12v trigger på Parasound effektforsterkern jeg også, det jeg gjorde til slutt var å kutte minijack kabelen på midten, testet så med et 9v batteri og fant ut at hvilen ledninger som tigget effektforsterkern.
    så fant jeg ut hva som var + og - ut i fra Yamahaen, det viste seg at + og - ut fra Yamahaen ikke var + og - på Parasounden, så da var det bare å koble om, så fugerte det helt supert.

Vet ikke om dette er tilfelle med ditt system, men velger du å kutte kabelen for å teste, husk å koble i fra kabelen før du kutter den og ikke kotrslutt ledningene når du tester.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •