Skal eg selge eller ta vare på min gamle stereoforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal eg selge eller ta vare på min gamle stereoforsterker?

Hei

Eg har, som mange andre, oppgradert frå stereo til surround og fått ein forsterkar og cd-spelar til overs.
    NAD C352 integrert forsterkar og NAD C521BEE cd-spiller.

Eg har hatt dei i 6 år eller noko i den dur og dei fungerer jo utmerket. Problemet er at dei ikkje blir brukt. Samtidig får eg forsvinnande liten pengesum for dei. Halv pris er jo ofte vanlig for slikt. Det vil sei 2500 for ein strøken og kanllgod forsterkar.

So då tenker eg, kva om eg berre pakker det ned og tar det fram når eg har bygd hus og har eit ekstra rom eg vil ha lyd i. Dette vil nok vere mange år fram i tid. Men ikkje meir enn 10. Kanskje 5. Vil eg då pakke fram eit fungerande system? Eller vil elektronikken eldast av å ikkje bli brukt og det er bedre å få eit par tusen for det no.

Eg ser jo for meg at om forsterkaren kjem til å bli brukt då, så blir det heilt sikkert med ei digital kjelde, og eg må kjøpe meg ein D/A konverter i tillegg. Då går vel kanskje heile vinninga opp i spinninga?

Blei langt dette her, men kva gjer du/ville du gjort?

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selg nå!
    Får du halv pris for 6 år gammelt utstyr må det anses som relativt mye.

Jeg har selv utstyr som har stått nedpakket og ubrukt siden 70-tallet, det kommer aldri til å bli brukt igjen, da det har vært mange oppgraderinger siden den tid. Står derfor lagret som klenodier med en viss affeksjonsverdi. Men som sagt, anbefaler å selge mens det ennå er salgbart. Så kjøper du deg noe nytt og fint siden.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får alltids bruk for en forsterker eller to. Jeg har etterhvert opparbeidet meg tre brukbare anlegg her hjemme - og en god forsterker er gull verdt. Her om dagen kom eldstemann hjem og lurte på om han kunne få låne en forsterker - og det kunne han. Premie til far for den.

Det er egentlig ikke så ille at du ikke får så mye for den gamle forsterkeren din. Speilbildet av det er at du alltids får kjøpt en grei forsterker til en latterlig lav pris den dagen du trenger den - sånn sett kan du like gjerne selge. Elektronikk bør brukes jevnlig - minst et par ganger i året. Legger du den i møllpose i årevis, kan du risikere at visse komponenter - særlig kondensatorer - ikke virker lenger.

M.h.t. DAC er det bare å være forberedt. I vår digitale hverdag - med digital lyd fra PC, digital-TV, etc. etc. - er DACen helt sentral når det gjelder kvaliteten på lyden du får ut. Men også her går utviklingen i gunstig retning for alle glade hifi-kjøpere. Gode DACer er billige - ingen grunn til å få panikk her.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sprikande svar her. Einig med begge. Forsterkaren er jo knall, så vemodig å få 2 lusne tusen for den liksom. Trur eg pakkar den ned eg. Cd-spilleren derimot, er vel kanskje ikkje like aktuell. Men den får eg vel heller ikkje solgt.

Sjølv om Tronic har eit poeng, med salgbarheit, så har egentlig Ulf-B overbevist meg om å ikkje selge. Eg kan heller sette strøm på systemet og teste det ein gang i året.....trur eg....kanskje...jau, den blir pakka ned, Kjekt å ha

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et lite anlegg på et annet rom? Et par små høyttaler koster ikke mange hundrelappene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Sprikande svar her. Einig med begge. Forsterkaren er jo knall, så vemodig å få 2 lusne tusen for den liksom. Trur eg pakkar den ned eg. Cd-spilleren derimot, er vel kanskje ikkje like aktuell. Men den får eg vel heller ikkje solgt.
    Men så må du tenke på at det finnes mange nyere (og gjerne mere knall) produkter der ute så er halv pris mye i forhold til masse av det som ligger på brukten. Som regel holder det med 2 år før prisen er halvert.
    Sånn er dessverre bruktmarkedet:
    - Man får sjelden den prisen man ønsker.. Både ved kjøp eller salg.

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville solgt røklet. Om ti år får du noe mye bedre til 2500 brukt uansett.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x80 watt til 2500 om 10 år? Sikker? Hmmm.. Skeptisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg skjønner at det kan høres litt tvilsomt ut, men det er i bunn og grunn ganske sikkert. Kjøpekraften øker hvert år - produktutviklingen likeså. 2x80 Watt er et greit utgangspunkt, men ikke noe sensasjonelt. Poenget med mitt svar ovenfor, var at har du et noenlunde jevnlig behov for en forsterker nr. 2 - f.eks. som jeg har rigget meg til både her og der her hjemme - kan du gjerne beholde den. Har du derimot ikke har bruk for forsterkeren din i et anlegg nr 2 og kan bruke den noenlunde jevnlig, er det ikke noe stort poeng å putte den i møllposen. Da kan du like gjerne selge den.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje... Nei eg veit ikkje... Få tenke litt meir på det. Men takk for alle svar. Sjølv om eg ikkje kom noko nærmare ei avgjerdsle, og sidan salg er eit tiltak, blir den nok ikkje solgt Kanskje eg er kjempehappy for det om eit par år...

Forøvrig var ikkje poenget at 2x80 watt var så sensasjonelt. Den vil aldri bri brukt til å noko hovedanlegg, men det er ein forsterkar som kan drive det meste av mindre høgtalarar.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid et lite dilemma, dette. Likevel: Etter mange år med kjøp og salg av brukt hifi, har jeg kommet til at brukbørsen er den mest effektive lagringsplassen for bokser jeg ikke har bruk for i øyeblikket. Jeg selger dem til en grei pris - og kjøper dem tilbake til den samme greie prisen, hvis jeg angrer meg eller behovene endrer seg. Elektronikk - det være seg forsterkere eller CDspillere - har ikke godt av å stå ubrukt i lange perioder ad gangen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •