HK 3490 eller 980 til Dynaudio DM 2/7?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HK 3490 eller 980 til Dynaudio DM 2/7?

Har i dag følgende utstyr:

- Dynaudio DM 2/7
    - Denon DVD-1940 cd-/dvd spiller
    - NAD C340

Nå er det NADèn klar for utskiftning, og vel så det. Har sett litt på både cambridge, NAD og HK, men må si at det frister å prøve ut en HK nå. Budsjettet er på 4-5000 kr.

Valget står derfor egentlig mellom HK 980 og HK 3490. Forsterkeren skal brukes til musikk (mest fra pc, men også cd) og film i stereo. Evt radio vil også blir brukt en del.

HK 3490 kan man nå få til ca 4000 kr på nettet, og det frister veldig. Jeg vil gjerne hive meg på digital-bølgen, men er usikker på hvor mye "bedre lyd" det er å hente på dette. I dette tilfellet vil jeg kunne koble CD-, DVD-spiller og pc til digitalt (via USB lydkort som jeg også må kjøpe).

Så da er spørsmålet: Vil digital tilkobling til HK 3490 (musikk fra pc og film fra dvd) gi en såpass stor lydmessig gevinst at jeg burde gå for HK 3490 fremfor HK 980? (Radio er også et pluss)

Takker for alle tilbakemeldinger!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo litt ann på alternativet. Hvordan hadde du tenkt å koble opp 980?

Hvis planen er å kjøre jack ut fra pc eller gjennom et billig lydkort og spille av cd gjennom en dvd/bluray spiller så tror jeg absolutt 3490 vil låte bedre, Kjører du derimot fra en grei cd spiller og investerer i et bedre eksternt lydkort/dac så er det nok mer potensiell golyd i 980. 980 har større strømforsyning og får muligens mer skryt lydmessig.

Selv har jeg hatt 3490 og var fornøyd med denne helt til jeg kjøpte meg Klipsch, da låt det for flatt og det ble for mye diskant. Ellers synes jeg den hadde meget god kontroll på både mine Jbl e100 og Klipsch rf52.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    980èn ville vel blitt koblet opp på omtrent samme måte som C340èn i dag - gjennom jack ut fra pc (uten spesielt potent lydkort) og analog tilkobling fra DVD-1940.

Er derfor jeg vurderer det dithen at jeg ved digital tilkobling av pc og dvd-spiller kanskje kan oppnå en større og rimeligere gevinst enn å oppgradere resten av utstyret sammen med en 980...

Jeg har forstått det slik at jeg ved å kjøpe et eksternt usb-lydkort med digitalutgang kan oppnå betraktelig bedre lyd ved avspilling fra pc?

Har bare hørt 980 på 2/7ène, og det låt bra syns jeg. Regner ikke med at det vil være noe anderledes med 3490.

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haraldo
    Har bare hørt 980 på 2/7ène, og det låt bra syns jeg. Regner ikke med at det vil være noe anderledes med 3490.
    3490 er en reciever.
    De har somregel litt mindre krefter enn hva integrerte (980) har å rutte med.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    3490 er en reciever.
    De har somregel litt mindre krefter enn hva integrerte (980) har å rutte med.
    Klar over den. Men etter hvilke høyttalere jeg har hørt andre drive med 3490 så er jeg ikke bekymret for manglende effekt. Bør uansett være en oppradering fra min nåværende C340

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3490 har like mye krefter som de fleste integrerte i samme prisklasse.
    980 leverer vel uvanlig mye strøm til å koste under 5000kr.

Vi snakker vel 50A og 80A hvis jeg ikke tar helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magb: Brukte du digitalinngangene på 3490 når du hadde denne?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker en relativt rimelig cd/dvd spiller som kilde er der sikkert bedre lyd å hente ved å bruke d/a konverteren i enten en separat d/a eller i en forsterker.
    Skal du bruke flere digitale kilder er det viktigt du velger en forsterker der kan vokse med dine behov, kjøper du feks. en forsterker med bare en digital inngang går der bare noen dager før du savner fler.
    Da slipper du også ekstra bokser, som usb dac som du nevner, denne trenger du jo ikke om du har digital ut fra din pc.
    Jeg har Get boksen, Squeezeboksen og Mac`en koblet til digitalt til min forsterker. Bruker aldrig cd/dvd spilleren mer....kun om jeg må se en konsert dvd f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man har en forsterker eller DAC med en eller få digitale innganger, kan man bruke en S/PDIF-switch.

F.eks. denne:

SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Denne Inday'en er den mest funksjonelle switchen jeg har funnet, med 2x4 innganger: Man kan velge mellom inngang 1-4 med fjernkontroll, mens den optiske og koaks-kontakten på hver inngang switcher automatisk, slik at den optiske stenges når apparatet som er koblet til koaks-kontakten slås på. Man kan m.a.o. koble inntil 8 ulike kilder til denne boksen.

Skulle man ha behov for enda mer, kan man bruke to switcher på samme fjernkontroll. Støtter også Logitechs universalkontroller. En litt dyrere versjon har kontakt for tilkobling til datastyrte fjernkontrollsystemer.

S/PDIF-signalet føres rett igjennom, uten noen form for tap eller omforming. Om man ønsker det, kan man koble den optiske og koaks-utgangen til ulike DACer, og bruke dem samtidig.

Stygg som juling i kjip plast med plagsomt sterktlysende display, og gjør seg best skjult bak annet utstyr -- men det er ikke noe problem med en IR-forlenger av et eller annet slag.

Kommer på ca 1.000 norske kroner levert på Posten, med frakt og norske avgifter betalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Når du bruker en relativt rimelig cd/dvd spiller som kilde er der sikkert bedre lyd å hente ved å bruke d/a konverteren i enten en separat d/a eller i en forsterker.
    Skal du bruke flere digitale kilder er det viktigt du velger en forsterker der kan vokse med dine behov, kjøper du feks. en forsterker med bare en digital inngang går der bare noen dager før du savner fler.
    Da slipper du også ekstra bokser, som usb dac som du nevner, denne trenger du jo ikke om du har digital ut fra din pc.
    Jeg har Get boksen, Squeezeboksen og Mac`en koblet til digitalt til min forsterker. Bruker aldrig cd/dvd spilleren mer....kun om jeg må se en konsert dvd f.eks.
    Godt poeng. Derfor tenker jeg at to digitale innganger i denne omgang er bedre enn ingen.

Det jeg ser for meg nå er å koble dvd-spilleren (optisk eller coaxial) til forsterkeren digitalt. Denne brukes også som cd-spiller.
    Den andre digitale inngangen har jeg tenkt å koble til pc på, for musikkavspilling. Jeg har ikke digital utgang på de to bærbare pcène jeg har i dag. Har derfor tenkt å kjøpe et eksternt lydkort, uvisst hvilket. (Tips mottas med takk!)
    Tuneren jeg har i dag for kabel-tv har ingen digital lydutgang. Denne har jeg i dag koblet til forsterkeren ved en sånn ordinær rød/sort lydkabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ser for meg nå er å koble dvd-spilleren (optisk eller coaxial) til forsterkeren digitalt. Denne brukes også som cd-spiller.
    Den andre digitale inngangen har jeg tenkt å koble til pc på, for musikkavspilling. Jeg har ikke digital utgang på de to bærbare pcène jeg har i dag. Har derfor tenkt å kjøpe et eksternt lydkort, uvisst hvilket.
    Et eksternt lydkort av brukbar kvalitet, vil sannsynligvis også ha en DAC som kan matche en receiver.

Men jeg ville anbefale deg å tenke litt langsiktig her. Om du ikke har bærbar PC med optisk utgang, betyr det at PCene er gamle og antagelig snart må skiftes ut. Med mindre du trenger lydkortet til opptak fra analoge lydkilder eller mikrofon, vil du ikke ha behov for det når du kjøper en ny PC, da du kan koble den rett til DAC/receiver med optisk kabel.

Det finnes omformere som gir deg optisk utgang fra USB. Jeg ville tro at dette blir rimeligere som en midlertidig løsning, enn et fullverdig USB-kydkort.

Om du holder deg til bærbare datamaskiner, er det uansett mye lettere å forholde seg til en trådløs forbindelse, enn en kabel. I likhet med optisk kabel, og i motsetning til USB og koaks-kabel, betyr trådløs forbindelse at datamaskinen er isolert fra musikkanlegget, slik at støyproblemene mange har med en metallkabel mellom de to, helt unngås. Mange trådløse systemer er dyre, kompliserte og avhengig av egen programvare, mens Apple AirPort Express bare koster noen hundrelapper og kan brukes med allslags programvare om du installerer hjelpeprogrammet Airfoil.

Når det gjelder CD, har jeg ikke hatt en slik spiller i huset på mange år. Har heller ikke brukt DVD eller BD, siden denne typen spillere er trege i oppstart og vanskelige å navigere med på musikk-CDer. Jeg har brukt laptop'en og iTunes som CD-spiller, og har rippet alle CDer til harddisk (som WAV/AIFF eller Apple Lossless) etterhvert som jeg har spilt dem. Nå ligger så å si hele musikksamlingen på harddisk.

Tuneren jeg har i dag for kabel-tv har ingen digital lydutgang. Denne har jeg i dag koblet til forsterkeren ved en sånn ordinær rød/sort lydkabel.
    Når det gjelder vanlig stereolyd, er det like greit ikke å koble tuneren direkte til musikkanlegget, men kjøre lyden via TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Et eksternt lydkort av brukbar kvalitet, vil sannsynligvis også ha en DAC som kan matche en receiver.

Men jeg ville anbefale deg å tenke litt langsiktig her. Om du ikke har bærbar PC med optisk utgang, betyr det at PCene er gamle og antagelig snart må skiftes ut. Med mindre du trenger lydkortet til opptak fra analoge lydkilder eller mikrofon, vil du ikke ha behov for det når du kjøper en ny PC, da du kan koble den rett til DAC/receiver med optisk kabel.

Det finnes omformere som gir deg optisk utgang fra USB. Jeg ville tro at dette blir rimeligere som en midlertidig løsning, enn et fullverdig USB-kydkort.

Om du holder deg til bærbare datamaskiner, er det uansett mye lettere å forholde seg til en trådløs forbindelse, enn en kabel. I likhet med optisk kabel, og i motsetning til USB og koaks-kabel, betyr trådløs forbindelse at datamaskinen er isolert fra musikkanlegget, slik at støyproblemene mange har med en metallkabel mellom de to, helt unngås. Mange trådløse systemer er dyre, kompliserte og avhengig av egen programvare, mens Apple AirPort Express bare koster noen hundrelapper og kan brukes med allslags programvare om du installerer hjelpeprogrammet Airfoil.

Når det gjelder CD, har jeg ikke hatt en slik spiller i huset på mange år. Har heller ikke brukt DVD eller BD, siden denne typen spillere er trege i oppstart og vanskelige å navigere med på musikk-CDer. Jeg har brukt laptop'en og iTunes som CD-spiller, og har rippet alle CDer til harddisk (som WAV/AIFF eller Apple Lossless) etterhvert som jeg har spilt dem. Nå ligger så å si hele musikksamlingen på harddisk.

Når det gjelder vanlig stereolyd, er det like greit ikke å koble tuneren direkte til musikkanlegget, men kjøre lyden via TV.
    Okei, så jeg bør da egentlig bare benytte nåværende løsning fra pc til receiver, inntil jeg får meg ny pc eller kan få slik en trådløs løsning?
    Er ikke ofte jeg hører på cd nei.. benytter som regel pcèn. Ser imidlertid en del på dvd, hvor det er kjekt med ok stereolyd

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Broderen har HK980 på DM7 og han synes den mangler endel krefter, men ellers grei.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med XTZ Class-A 100D3 - XTZ Class A100 D3, Sort XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten - brukt til ca 5 000 kr? Noen som har erfaringer med denne?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt den men den er likt av mange og får veldig gode tester. Selv liker jeg desverre ikke utseendet på denne, så det får meg litt på vrangen.
    Switchen som Fahnsen nevner er en god ide ja.
    Jeg har all musikken på harddisk, bruker trådløs overføring til en Squeezebox og digital ut til min dac. Siden dac`en brukes til alle digitale kilder har jeg samme signatur på lyden, noe jeg synes om.
    En annen løsning er jo å finde den forsterker du liker, kanskje fra bruktbørsen, og da kjøpe f.eks. en Beresford Caiman som dac, da har du også en meget god hodetelefon forsterker.
    Beresford Media & Electronincs Ltd

Men ja, mange veier til Rom er der jo.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magb: Brukte du digitalinngangene på 3490 når du hadde denne?
    Ja, både fra pc og billig dvd spiller.

Sammenliknet med både dvd spiller og ikke minst pc så var det ganske mye å hente på dette. Det spillte kraftigere og mindre slitsomt enn fra dvd spilleren. Fra pc hadde jeg ett kabelstrekk på 10 meter og her var det ikke tvil om at det var ganske store forskjeller fra minijack.

Merk at dette var en rimelig dvd spiller og onboard lydkort.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Broderen har HK980 på DM7 og han synes den mangler endel krefter, men ellers grei.
    Da blir iallfall 3490 for liten...

Jeg ville sett etter en brukt forsterker med litt krefter og en ny relativt rimelig dac som f. eks HRT Music Streamer eller Cambridge DacMagic.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at en XTZ Class A100 D3 er på vei! Så nå skal det i alle fall ikke stå på innganger...

Mitt neste issue blir da hvordan jeg skal koble sammen suppa for å oppnå best mulig lyd.

Digitalmottaker - tv - forsterker: Har hdmi fra mottaker til tv. Er det videre kurant å koble med minijack fra tv til forsterker, eller? Tven er en panasonic 42" Plasma tv, ca ett år gammel.

Dvd-/cd spiller (denon dvd 1940) - forsterker : Jeg har digitalutgang på spilleren, så her er det vel best å koble digitalt til forsterker? gjelder både filmseing og evt cd-spilling. Er det forskjell på coax og optisk tilkobling her?

Pc - forsterker:: Forsterkeren har jo innebygd DAC. Men for at denne skal benyttes så har jeg forstått det slik at signalet inn på forsterkeren må være digitalt, og jeg har såvidt jeg vet ingen digitale utganger på pcèn. Noen måter dette kan løses på (unntatt å kjøpe ny pc)? For jeg regner med at en slik løsning vil være bedre enn å koble med minijack fra pc-forsterker?

Igjen: Takker for alle tilbakemeldinger! ;-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv`en er ikke en kilde så ikke koble denne til din forsterker.
    Du kopler fra din dekoder, med digital optisk eller coax, til din forsterker.

Du kan bruke digital coax fra din dvd spiller til forsterkeren ja, der er ingen forskjell på coax og optisk. Du får jo ikke surroundlyd fra din forsterker, så sett det digital utgangssignalet til PCM i dvd spillerens meny.

Pc: avhenger av hva du vil, du kan jo kjøpe en Airport Express og bruke digitalt ut fra denne om du vil. Nu har du kjøpt en forsterker der ikke har usb dac, ellers kunne du brukt usb ut fra pc`en, men hvilke investeringer har du tenkt på i fremtiden? Med en Logitech Duet eller brukt Squeezebox får du fjernkontroll, og kan streame fra pc`en og ta ut signalet digitalt til din forsterker.
    Eller, du kan kjøpe et nytt lydkort der har digital ut jo, men da må du ha kabel fra pc til forsterker og har ikke fjernkontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, nå skjønner man at man henger litt etter utviklingen de siste årene...

Ser at tuneren har s/pdif utgang, så regner med at denne kan benyttes.
    Digitalt fra dvd til forsterker er grei.

Når det gjelder musikk fra pc så må jeg tydeligvis gå til en del anskaffelser. En slik squeezebox (som jeg faktisk aldri har hørt om) virker genial. Ser at man kan få kjøpt brukte slike til en grei pris. Dette virker som den letteste og beste løsningen, da jeg kan bruke DACèn i forsterkeren fremfor å kjøpe ny.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •