En god forsterker til alt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En god forsterker til alt

Finnes det "Hybrid fosterker"? Altså forsterken, er delt i seperate forsterkere?
    F.eks slik som:

Der man har en seperat front forsterker og en til bakhøytallerene?

Tenker ikke på ren Sorrund forsterker.

Men en forsterke som er så god, at den klarer å gi god lyd i 2.1 kanaler
    Og klarer å gi god 7.1 lyd, kanskje ikke like høyt per høytaller.

F.eks ved 2.1 lyd klarer forsterken å gi 200 ekte watt per kanal i 4 ohm.
    Mens i 7.1 klarer forsterken å gi 60 watt i 4 ohm.

Nå ser jeg ikke etter bestemt merke, men går for den dere mener er nærmest.

Dette går litt mere på http://avforum.no/forum/receivere-fo...-sa-gx350.html men håper å finne en kobinasjon som gjør lyden i top klasse.

Angående Relistiske watt, skal 100 ekte watt spille som konsert?

På min Technics SA-GX350 så spilles det ganske så høyere etter 30% effekt belastning?

Er det slik at alle forsterker gir ulikt effekt etter belasting? Noen må belastet 50% for å få passe lyd, mens andre klarer bare 10% for å få passe effekt.

Er det bra å ha en slik forsterker, som 10% av totale maks effekt, med tanke på hva som er mulig?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener denon avr4810 har en slik preamp del... som faktisk helt av de andre kanalene ut, samt delene i preampen, og blir en vanlig "stereo" preamp i stereomode... husker ikke helt 100%, men vet skal ha en iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Mener denon avr4810 har en slik preamp del... som faktisk helt av de andre kanalene ut, samt delene i preampen, og blir en vanlig "stereo" preamp i stereomode... husker ikke helt 100%, men vet skal ha en iallefall.
    Er helt klart en dyr forsterker. 25 000 kr.

Men er dette Recerver delux?
    Omtrent i den pris klassen man får det beste på begge deler, men som ikke er alverdens dyr heller?

Er det bedre med 2 seperate forsterker? Bedre for lyden og lommeboken? Har nok plass til 2 småe forsterkere, så det trenger neppe så kraftig forsterker til å drive bakhøytaller, senter.

Subwoolfer, har jeg egen forsterker til (Faktigst 2 stk en med 2 stk 12" elemeter (Zahry D250) og en med 2 stk 8" elementer og pioneer forsterker stereo.

Sånn sett, hvis jeg skal ha seperate forsterker og bruke enten digital eller RCA til de ekstra forsterkerne, hva bør jeg gå for da?

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High end , watt, spille som konsert....................................

Here we go again

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener de bruker 100 watt per høyttaler når aha spiller sine siste konserter. Også har de vel en surround reciver som fordeler signalene rundt.

Fra spøk til alvor:

IKKE sammenlikn konsert med den lyden du har hjemme. Det går bare ikke.

Du skal ha en ny forsterker? Hvilken prisklasse?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde håper helst maks 6 000 kr, men om det er billigere så er det fint.

Kan være 2 seperate forsterkere, siden jeg mistenker det ville blitt bedre.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel ja.....merkelige valg du har gitt.
    Som sagt før, få deg en aktiv subwoofer istedet for det tull med en separat forsterker til en hjemmelaget subwoofer, hvordan regulerer du volum på 2 forsterkere slik det blir likt?
    Der ligger en XTZ 99W på bruktbørsen nå, kjøp den....men allerhelst kjøp 2 da du da får mye bedre bass.
    Da kjøper du en vanlig stereoforsterker siden det spiller bedst i stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Javel ja.....merkelige valg du har gitt.
    Hvordan regulerer du volum på 2 forsterkere slik det blir likt?
    Går vel ann å bruke Jack utgang til hodetelefoner, men lyden blir neppe bra, og kan ødlegge forsterken.

Vet ikke hvordan 5.1 Surrond pioneer, pakke på elkjøp funger, siden det er sikkert en seperat forsterker i subwolferen og en til hovedhøytallerne + bakhøytallerne.

Nå finnes det en bass utgang på de fleste 5.1 forsterker, men muligens den gir for svak lyd?

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub utgangen på de fleste receivere sender bare ut ett signal som forsterkeren i SUBWOOFEREN (uten L faktisk) bruker.Dette signalet øker i takt med volumet på forsterkeren så det blir da subforsterkeren som du må justere evt volum på.

Gjør som Niels sier, kjøp deg ett par aktive subber og kutt ut dette med 2 separate forsterkere til en hjemmelaget sub.Det kommer garantert ikke til og bli bra i det hele tatt.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med:

Onkyo TX-SR608B hjemmekinoreceiver

Er det en god forsterker til prisen?

Eller er Onkyo noe som Technics? Eller Zahry? Altså ikke en god forsterker som Hamang kardom?

Hvordan lyd gir Onkyo? Gir den noe som NAD eller noe som pioneer?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode recivere:
    Pioneer, HK, denon, Yamaha, onkyo. Alle disse er lett å sette opp og gir det mange funksjoner for pengene. Alle har også romkorreksjon.

Si hvis jeg har glemt noen merker.

Nå finnes det en bass utgang på de fleste 5.1 forsterker, men muligens den gir for svak lyd?
    Det stemmer ikke. Subb-utgangen gir den gainen som den får fra reciveren. Alt det kan du stille i reciver.

Husk at MV ikke har noe å si for hvor mange db du spiller. DB måler måler db, ikke reciverens MV.

Bedre tråd dette, enn de som sporet helt av. Spør færre spørsmål, så får du ofte bedre svar.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Gode recivere:
    Pioneer, HK, denon, Yamaha, onkyo. Alle disse er lett å sette opp og gir det mange funksjoner for pengene. Alle har også romkorreksjon.
    Det jeg har hørt, foreløpig.

Pioneer, gir vass lyd (Mye bass, loudness) men mangel på mellomtone, dynamikk, diskant.

Denon & Onkyo For de som er mere opptatt av HDMI utganger, funksjoner, men bryr seg ikke så mye om lydkvalitet. Lyden er ok men ikke god nok lyd sammenlignet med andre.

Hamang kardon Er mere fokusert på god lyd, gode strømforsyninger, god kvalitet, men utstyrer er kjeldent blandt det nyeste.

Yamaha Blanding av Denon og Harmang kardon.

NAD Nærme Hamang kardon, men er mere opptatt av lyd?

Nå vet jeg ikke hva Technics går under, men muligens hakket under Denon & Onkyo?

Nå vet jeg ikke om det er helt på jordet, men har hørt det av selgere på Hifiklubben, og lefdal, så muligens det stemmer?
    Men sammenlignet med høytaller, hos lydia, hva er det best egnet til det? Holder det med Onkyo?

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Technics er ikke verdig til å bli nevnt med noen av de. og det du har skrevet om de forskjellige merkene her kommer du til å få MYE diskusjon på, helt på jordet beskrivelse av merkene.

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    og det du har skrevet om de forskjellige merkene her kommer du til å få MYE diskusjon på
    Håper du skjønner det er det han er ute etter

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Technics er ikke verdig til å bli nevnt med noen av de. og det du har skrevet om de forskjellige merkene her kommer du til å få MYE diskusjon på, helt på jordet beskrivelse av merkene.
    Nå er det vel, noen forsterkere som prioterer lyd, andre som prioterer HDMI.

Men å forstå hvilken kategori man hører til. Så er det viktig å vite sånn omtrent hva man bør gå for.

Forstår det at forsterkene er gode, og dårlige på hver sin måte.

Men hvem vil dere si, passer best til seriekobet, av typen: Kit 2800 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning ?

Eller dobbelt sett av Kit 2400 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning ?

Nå har jeg ikke tenkt å kjøpe bokhøytaller forsterker. Små 6,5" elementer, gir for dårlig lyd på 3x 8" elementer eller mere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Håper du skjønner det er det han er ute etter
    Jeg er ute etter, god lyd, morderne forsterker.
    Ikke ute etter en diskusjon på 10 sider.

Forstår nok at dere mener, Technics er noe billig forsterker greier.

Men er dette standard?
    *Kortsluttingsikker
    *Ingen susing i høytallerne
    *Ingen kritring
    *Digital volumkontroll (Uendlig dreibart hjul).
    *Levetid minimun 10 år?

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Jeg er ute etter, god lyd, morderne forsterker.
    Ikke ute etter en diskusjon på 10 sider.
    Da går NORMALE folk rundt å lytter til forskjellige, til man finner det man liker best og kjøper dette.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    LMH1, vi vil bare understreke at vi synes det er flott at også unge brukere tar turen innom sidene. Vi skal prøve å hjelpe deg så godt vi klarer, men det er viktig at du først bruker litt tid på å sette deg inn i begreper og slikt, les gjerne gjennom noen av guidene våre samt tråder (foreta deg søk).

Så, for å gi deg et svar - NEI - ingen av de oppsettene du foreslår gir deg noe som kommer i nærheten av "konsert" lyd. Det gjør ikke selv anlegg til 500.000, og er heller ingen måletning for de aller fleste oppsett i et normalt hjem. Det du ønsker er en realistisk fremstilling av kildematerialet du spiller av, og til dette finnes det jo mye bra der ute. Legger du noen tusinger i en god stereoforsterker er det ofte bedre enn å betale masse for surroundfunksjoner på bekostning av den generelle lydkvaliteten. Høyttalere finnes det også mye bra av der ute, et par bokhyllevarianter kan gjøre god nytte for seg, der f.eks. XTZ har noen fine varianter som låter bra. Du finner også mye spennende på bruktmarkedet, trål deg gjerne gjennom AVtorget her inne og hør gjerne med oss om du finner noe du synes ser spennende ut!

Når det er sagt - ØNSKER du faktisk max guffe og "PA-lyd", er det vel greit å se litt på "herr Cerwin" og gjerne en heftig PA kraftblokk. Du blåser riktignok av deg hørselen på 1-2-3, det låter forvrengt og jxxxxx, men jeg hadde jo selv et slikt oppsett i hus da jeg var 15!

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Da går NORMALE folk rundt å lytter til forskjellige, til man finner det man liker best og kjøper dette.
    Problemet her er som følger:

NR1 Nettbutikker er dette vanskelig
    NR2 Frakten begge veier er neppe lønsomt å bruke på åpen kjøp
    NR3 Av de få butikkene som tilbyr lytting av høytaller/forsterker bruker de som regel 6,5" elementer for å få bedre lyd
    NR4 Lyden vil alltid bli bedre i butikk, en hjemme hvis vi snakker om profosjonelle selgere, som lurer kunden med feil dyrt anlegg.
    NR5 Selgeren kan ikke spille på fullt og da blir det vanskelig å vurdere om en forsterker virkelig er bra.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Nå er det vel, noen forsterkere som prioterer lyd, andre som prioterer HDMI.
    Ingen forsterkerprodusenter prioriterer hdmi over lyd. Det finnes hdmi switch for dette. Kjøper du Onkyo får du etter min meining veldig mykje for pengene.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •