En god forsterker til alt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Så, for å gi deg et svar - NEI - ingen av de oppsettene du foreslår gir deg noe som kommer i nærheten av "konsert" lyd. Det gjør ikke selv anlegg til 500.000, og er heller ingen måletning for de aller fleste oppsett i et normalt hjem. Det du ønsker er en realistisk fremstilling av kildematerialet du spiller av, og til dette finnes det jo mye bra der ute. Legger du noen tusinger i en god stereoforsterker er det ofte bedre enn å betale masse for surroundfunksjoner på bekostning av den generelle lydkvaliteten. Høyttalere finnes det også mye bra av der ute, et par bokhyllevarianter kan gjøre god nytte for seg, der f.eks. XTZ har noen fine varianter som låter bra. Du finner også mye spennende på bruktmarkedet, trål deg gjerne gjennom AVtorget her inne og hør gjerne med oss om du finner noe du synes ser spennende ut!
    Nå trenger jeg ikke allverden med lyd, på et rom på 5-6 kvadratmeter, en 100 watt bør vel holde, vertfall ikke noe dårlige en Technics SA-GX350 som jeg bruker i dag.

Men dere forstår vel, at jeg ikke kan ha en dårlig forsterker til en såpass stor høytaller?

Nå vil jeg ikke bruke noe mindre en 8" elementer, siden de begynner å vibrere bare jeg skrur litt på lyden, men 3x 8" skal litt før de blir belastet og fyller rommet bra med lyd, syns jeg. Så bra at jeg ikke trenger ekstra høytaller, men har det uansett.

Kommer til å bruke 5.1 siden jeg også vil ha hjemmekino på filmer, syns der det blir kjedelig med 2.1.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Nå er det vel, noen forsterkere som prioterer lyd, andre som prioterer HDMI.
    hva slags logikk er dette?

HDMI er et heldigitalt lyd- og bildegrensesnitt, i stand til å sende ukomprimerte datastrømmer.

De forsterkerene som prioriterer lyd kan er de som prioriterer RCA Spdif og XLR og HD15?

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå vil jeg ikke bruke noe mindre en 8" elementer, siden de begynner å vibrere bare jeg skrur litt på lyden, men 3x 8" skal litt før de blir belastet og fyller rommet bra med lyd, syns jeg. Så bra at jeg ikke trenger ekstra høytaller, men har det uansett.
    HAHAHAHAHAHAHAHAHA. Dagens!

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå trenger jeg ikke allverden med lyd, på et rom på 5-6 kvadratmeter, en 100 watt bør vel holde, vertfall ikke noe dårlige en Technics SA-GX350 som jeg bruker i dag.

Men dere forstår vel, at jeg ikke kan ha en dårlig forsterker til en såpass stor høytaller?

Kommer til å bruke 5.1 siden jeg også vil ha hjemmekino på filmer, syns der det blir kjedelig med 2.1.
    Hvis rommet er på 5-6 kvadrat, vil eg ikkje anbefale høyttalere med 3stk 8" elementer. Her klarer du deg nok med stativhøyttalere. Kjempepris på Klipsch om dagen. hvis du skal ha stol/sofa, tv, 5.1 surround på 5-6 kvadrat så kan det bli rimelig trangt...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her er som følger:

NR1 Nettbutikker er dette vanskelig
    NR2 Frakten begge veier er neppe lønsomt å bruke på åpen kjøp
    NR3 Av de få butikkene som tilbyr lytting av høytaller/forsterker bruker de som regel 6,5" elementer for å få bedre lyd
    NR4 Lyden vil alltid bli bedre i butikk, en hjemme hvis vi snakker om profosjonelle selgere, som lurer kunden med feil dyrt anlegg.
    NR5 Selgeren kan ikke spille på fullt og da blir det vanskelig å vurdere om en forsterker virkelig er bra.
    takk, deilig å få litt fakta på bordet... ...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Hvis rommet er på 5-6 kvadrat, vil eg ikkje anbefale høyttalere med 3stk 8" elementer. Her klarer du deg nok med stativhøyttalere. Kjempepris på Klipsch om dagen. hvis du skal ha stol/sofa, tv, 5.1 surround på 5-6 kvadrat så kan det bli rimelig trangt...
    Er det ikke slik med morderne, riktig rom.

At man helst ikke bør ha for mye i det, som kan gi vibrasjoner, eller dårlig lyd?
    Kjedlig om lyden blir ødlagt på grunn av det.

Man har alltid plass, hvis man prøver å bruke plassen fornuftig, er egentlig soverom, men ja plass er det, hvis man bruker plassen riktig.

Kunne ikke tenke meg å ha småe høytallere:
    http://www.cleverhome.com.au/images/...aker-hires.jpg

4" bass + 1" diskant, tja selv om de er av høy verdi, må man huske på at større høytaller gir bedre lyd/effekt ut av høytallerne.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling her blir Klipsch rb-51 eller rb-61 i stereo oppsett. Sett dem på stativ og mat dem med en forsterker på rundt 100W så har du plenty med lyd i det lille rommet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har hørt, foreløpig.

Pioneer, gir vass lyd (Mye bass, loudness) men mangel på mellomtone, dynamikk, diskant.

Denon & Onkyo For de som er mere opptatt av HDMI utganger, funksjoner, men bryr seg ikke så mye om lydkvalitet. Lyden er ok men ikke god nok lyd sammenlignet med andre.

Hamang kardon Er mere fokusert på god lyd, gode strømforsyninger, god kvalitet, men utstyrer er kjeldent blandt det nyeste.

Yamaha Blanding av Denon og Harmang kardon.

NAD Nærme Hamang kardon, men er mere opptatt av lyd?

Nå vet jeg ikke hva Technics går under, men muligens hakket under Denon & Onkyo?
    Dette er fjas fra ende til annen. Samtlige merkene du nevner har hyggelige forsterkere i din prisklasse som fint vil klare å drive et par små stativhøyttalere som du tydeligvis sikter deg inn på.

men noen konsertlyd vil du ikke få.

Og hør på resten av gjengen og kjøp aktiv sub.
    --
    Thorbjørn

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ned skalere bildet ? Det er meget stort og ødelegger hele sidevisningen. 8)

Men hvis du skal ha noe rocket og billig til rommet ditt så ville jeg sett på ikon 1 og CV 12" subb. Brukt så vil du få dette meget billig. Ligger også mange billige surround forsterkere på brukten. Bare kjøp en med de nye lydformatene.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MPX.no - Onkyo TX-SR508B hjemmekinoreceiver
    Mykje for pengene. Denne kan du trygt kombinere med Dali Ikon 1 som Ostemannen anbefaler i posten før meg. Forsterkeren vil være up-to-date i lang tid for "normalt" musikk- og filmbruk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    MPX.no - Onkyo TX-SR508B hjemmekinoreceiver
    Mykje for pengene. Denne kan du trygt kombinere med Dali Ikon 1 som Ostemannen anbefaler i posten før meg. Forsterkeren vil være up-to-date i lang tid for "normalt" musikk- og filmbruk
    Jeg regner med at Komplett.no - Onkyo TX-SR608B hjemmekinoreceiver er ennå bedre igjen og mere fremtidrettet.

Er begge forsterkere mye bedre en Technics forsterkeren jeg har? Og kan spille langt høyere med onkyo selv på 3x8"?

Eller vil det gir langt dårligere lyd, enn på Technics? Ønsker ikke å kjøpe nye høytallere med det første.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg annbefaler er om du skal ha en surround receiver. Kjøp en med Pre-Out. (Det vil si at den ved senere anledning kan styre en effektforsterker, noe som er veldig greit om man ønsker å oppgradere til større høyttalere en gang i fremtiden)

Edit : Ang lytting. Du bor i Sandvika... Det er flust av Hifi butikker i området ditt. For ikke å snakke om Oslo eller Drammen som er rett utenfor bygrensa.

De fleste selgerene vil ikke lure deg. Det er jo du som velger hva du vil høre på. Ikke han/hun. Du klarer vel å definere hvilken høyttalere lyden kommer fra? Det samme gjelder jo forsterkeren. Skru volumet opp eller ned så finner du temmelig fort ut om det er den som spiller eller ikke.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at Komplett.no - Onkyo TX-SR608B hjemmekinoreceiver er ennå bedre igjen og mere fremtidrettet.

Er begge forsterkere mye bedre en Technics forsterkeren jeg har? Og kan spille langt høyere med onkyo selv på 3x8"?

Eller vil det gir langt dårligere lyd, enn på Technics? Ønsker ikke å kjøpe nye høytallere med det første.
    608 er kraftigere og bedre utstyrt. Den er ikke nødvendigvis mer fremtidsrettet.

Jeg har en H/K AVR-245 som pre og jeg savner ingenting. Den oppskalerer ikke til 1080p engang!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den har stort sett meir av det gode, så hvis du har behov for 6stk hdmi, 30W extra på utgangene, så er den ett bra valg. Her må du tenke på pris kontra kva du faktisk har bruk for.

Men hvilke høyttalere har du idag?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få tak i en gammel Cayin DP12-EX surround forsterker. Nok kraft til å drive omtrent alt du noen gang vil dytte på den.

Den har ikke en eneste videokrets eller bilde ingang. Kun et monster av en forsterker for deilig og kontrollert lyd. 2x650vA og 200.000uF. Sann kjærlighet

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Få tak i en gammel Cayin DP12-EX surround forsterker. Nok kraft til å drive omtrent alt du noen gang vil dytte på den.

Den har ikke en eneste videokrets eller bilde ingang. Kun et monster av en forsterker for deilig og kontrollert lyd. 2x650vA og 200.000uF. Sann kjærlighet
    Surround forsterker Cayin / Spark DP12EX - FINN Torget

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var mistenksomt billig... Om den forsterkeren der fungerer 100% er det et sinnsykt kupp. Hadde jeg hatt pengene nå hadde jeg tatt bilen å ventet utenfor døra til han stod opp!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et så lite rom kan du fort få alfor mye bass/dårlig bass med store høyttalere. Det er bedre å gå for små høyttalere. Du skal ikke være noe redd for bra utslag på elementene da alle kvalitetshøyttalere klarer det fint uten noe tap av lydkvalitet. Hvor kraftig forsterker du trenger avhenger av høyttaler og det er ikke noe du bare kan lese ut i fra antall watt (litt komplisert). Stativhøyttalere med ett 6" element vil trolig fungere best. Så kan du tilføye med en subwoofer i tillegg. Ta et skritt om gangen og begynn med å finne høyttalere som passer ditt rom.

Og kan du ikke prøve å skrive bedre norsk? Du blir tatt litt mer seriøst da. F.eks skrives det ikke høytaller, men høyttalere.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg stemmer ja til å stenge denne tråden før den tar av for mye som den andre gjorde

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår at folk synes det er morsomt og "plage" en tulling som absolutt ikke gidder og høre etter.. Men hva er egentlig poenget med å poste noe da? Om han vil være liten og ignorere alt han får av hjelp..

Forstår ikke hvorfor folk gidder og holde liv i slike tråder engang.. :cry:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •