[Solved] Skal kanskje kjøpe Denon AVR-1911, trenger et svar.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[Solved] Skal kanskje kjøpe Denon AVR-1911, trenger et svar.

Jeg har nylig gått til innkjøp av den C7705 plasma-tv og C6900 BluRay fra Samsung. Nå har jeg en gammel sorround-receiver fra Harman/Kardon (AVR 3550). Denne har ikke HDMI-kontakter, og jeg tenkte nå å kjøpe ny surround-receiver. Har derfor kikket på Denon AVR-1911...

Men så har jeg problem. Jeg skal altså koble sammen TV, parabol dekoder, Playstation 3 og den nye BluRay-spilleren. Vanligvis når vi ser tv, får vi lyden gjennom de innebygde høytalerne, noe som kona gjerne ser forblir på den måten. Samtidig ønsker jeg at all lyd fra PS3 og BluRay kjøres over surround-høytalerne. Bilde ønsker jeg å kjøre over HDMI for alle kilder.

Jeg ser av brukerveiledningen at det kan stilles på noe som heter "HDMI Audio Out", men det kommer ikke fram om det gjelder for alle kildene under ett, eller om en kan stille separat for hver kilde.

For dere som har denne receiveren: Er det mulig å stille inn slik at all lyd fra parabol-dekoderen går via receiver til tv (HDMI), samtidig som at all lyd fra de andre kildene sendes videre til høytalerne koblet til receiveren (og da ikke sendes videre til tv'en)?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare kjøre HDMI fra dekoder og rett i TV'en hvis du uansett ikke skal kjøre TV-lyden ut på anlegget?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig noen unntak til regelen om at vi ikke bruker surround'en på tv-sendinger. Det hender at vi ser film på kanaler som sender med surround-lyd, og muligheten for enkelt å bytte hadde vært fint. Og så var det da det med å kunne koble både bilde og lyd via receiveren (om det egentlig har noe for seg).

Nå har den nye dekoderen min også optisk utgang, så kanskje løsningen er å koble HDMI direkte til tv og optisk til receiver. Da blir det én ekstra kabel da...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo lære kjærringa å slå på receiveren.

Personlig så bruker jeg alltid anlegget når jeg ser på TV om sendingen er i surround eller ikke. Har ikke brukt TV-lyden siden jeg jeg hente opp TV'en den dagen jeg fikk den. Lyden blir jo uendelig mye bedre. Men hvis kjærringa vil ha TV-lyd fra TV'en så er HDMI til TV og optisk til receiver en mulighet. Det finnes endel receivere som sender lyden fra HDMI gjennom til TV'en når receiveren er avslått. Kanskje det står noe om det i manualen.

EDIT: Har bladd i manualen, men finner ikke noe lurt. Men det dukker nok opp noen som vet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt googling tror jeg at svaret er funnet. Det lar seg altså gjøre å videresende både lyd og bilde via HDMI til TV'en når receiveren er i standby.

Følgende er sakset fra denne siden:

- HDMI passthru has been improved. What this means is when the receiver is off (standby mode), it will let a device’s a/v signal pass through to your TV. In my case I let the Directv receiver passthru, so you can watch TV without surround sound being turned on. When you turn on the receiver, only the video signal is passed through to the TV. This is a big feature with the wife and in-laws. The improvement with this model is you can assign which HDMI input gets passed through, on the 1909 it was only the first device
    Jeg legger merke til at kone-argumentet kommer opp her også Så da tror jeg saken er løst.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •