Valgets kvaler - sorround-receiver eller dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kvaler - sorround-receiver eller dac

Hei godtfolk

Jeg har bygget meg en htpc hvor jeg har lagret all musikk og film. Musikken spiller jeg gjennom squeezebox. Denne er koblet analogt til en relativt moderat og ganske gammel denon stereoforsterker med et par gode høyttalere koblet til. Lyd fra htpc når jeg spiller musikk går foreløpig bare rett til tv over hdmi.

Ønsket om bedre lyd har meldt seg, og jeg kommer til å gjøre slik at lyd fra film samt når jeg ser på tv også blir sendt gjennom stereoanlegg.

Tenkte først at en hjemme-kino-receiver hadde vært tingen å kjøpt seg. Leste litt rundt, og så at en del folk var skuffet over lydkvaliteten på musikk når de gikk over fra stereoforsterker til en slik receiver (om en da ikke gikk veldig opp i pris).

Så gikk tanken over til en dedikert dac, koble squeezebox og htpc digitalt til denne, og så analogt fra denne til forsterkeren jeg har. Leste litt om dette, og her er meningene mildt sagt delte om i hvilken grad en slik dac utgjør en forbedring.

Så der står jeg nå. Budsjettet er opp til 6.000 (sånn rundt omkring). Er det noen som har noen gode meninger om hva som vil gi mest økt lydkvalitet av ny receiver eller en ekstern dac? Eventuelle andre lure løsninger jeg ikke har tenkt på?

Svar mottas med takk:-)

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har planer om flere kanaler (høyttalere) vil det vel være mest naturlig å teste ut en dac. For rundt 2k kan du få mye bra. Ta ett søk her på forumet så kommer det opp mange lignende tråder om dac´er.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen har en tendens til å skru opp forventningene til ett produkt opp i skyene selv om man bare snakker om nyanser i forandringer... Noen snakker om "prikken over i" Skal jeg bruke 6000 eller 60.000 så skal jeg ha mere enn bare nyanser og en prikk...

I ditt tilfellet så ville jeg ha handlet via nett, testet ut produktet i 2 uker for deretter gjort opp en mening, er denne "boksen" virkelig verdt 6000 kroner? Tilfører denne boksen lyden noe som gjør at jeg er villig til å betale 6000 kroner for den? Hvis svaret er nei så returnerer du produktet og prøver noe annet.

Jeg tror helt klart at en ekstern DAC har noe for seg, og jeg mener at det er forskjeller på kabler også...Men jeg tviler på at det er kabler som er verdt mere enn 2000 kroner rent lydmessig. Da blir forskjellene så små at det koster mere enn hva det smaker. Billigste og greieste er hvis du får lånt produktene før du kjøper...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble en Cambridge DacMagic:-)
    Og forskjellen var absolutt verdt pengene. Eneste utfordringen nå er at jeg merker at det gir lyst på enda bedre lyd :-)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass deg nå! Du er i ferd med å få en svært dyr sykdom.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •