Tips til bruk av en Rotel effektforsterker i hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer zorro sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til bruk av en Rotel effektforsterker i hjemmekino?

Hei,
    Supert forum. Akurat hva jeg trengte nå

Jeg har en Rotel RB-870BX fra 80-tallet som jeg syns gir god lyd (i alle fall i mine ører).

Jeg vil oppgradere stereoannlegget mitt til flerkanals lyd (Dolby Digital, DTS e.l.). Har ikke stor peiling på hva som er å anbefale av lydstandarder, så fint om noen kan si meg hva jeg bør satse på.
    Jeg vil beholde Rotelforsterkeren, men vet ikke helt hvordan jeg best kan utnytte den. Bør jeg bruke den til fronthøyttalere, eller brokoble den og bruke den til sub?

Jeg regner med å bygge høyttalere selv. Og har sett på DynaBel Isis/Nut/Geb som et rimlig alternativ. Det blir uansett høyttalere i denne prisklassen, kanskje pluss noen tusen. Og de skal bygges selv.

Jeg trenger altså et forslag til Receiver/integrert flerkanalsforsterker som jeg kan bruke sammen med Rotelforsterkeren.
    Prisklassen bør være rundt 3-5000,- men jeg kan strekke meg til det dobbelte om det finnes produkter som er verd denne merprisen.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet. :wink:

Du kan da sjå etter ein brukt RSX-1055. Den kan du få til 6-8k. Støtter DD og DTS, men ikkje dei "hypermoderna" formata. Der kan du jo forske litt med effektrinnet ditt.

Ellers har du jo dei nye Receivarane til Yamaha da. RX-V 650 og 750. Dei har alt, inkludert romkorreksjon.

Har du da teinkt å bygge ein passiv sub, so kan du bruke effekktrinne ditt til den og ja.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innlegget.

Jeg har en sort Yamaha radiotuner fra tidlig 90-tall som jeg syns holder i massevis for meg. Da syns jeg det blir litt smør på flesk å kjøpe en receiver (receiver = integrert forsterker med radio?). Vet du om det finnes Yamaha-forsterkere med tilnærmet samme specs som de to du har nevnt (RX-V 650 og 750)?

For å bruke Rotelforsterkeren som forsterker til sub, hva må en flerkanalsforsterker/receiver ha for utgang? Lavnivå sub-utgang??

Takk

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zorro
    Jeg har en sort Yamaha radiotuner fra tidlig 90-tall som jeg syns holder i massevis for meg. Da syns jeg det blir litt smør på flesk å kjøpe en receiver (receiver = integrert forsterker med radio?). Vet du om det finnes Yamaha-forsterkere med tilnærmet samme specs som de to du har nevnt (RX-V 650 og 750)?
    ops: ...jeg tror jeg fant svaret selv. Prisen! :cry:

Blir nok en receiver da..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zorro
    For å bruke Rotelforsterkeren som forsterker til sub, hva må en flerkanalsforsterker/receiver ha for utgang? Lavnivå sub-utgang??
    Ja. Og det har ALLE flerkanalsforsterker/receivere. (hvis noen finner noe eksotisk avvik fra denne regelen, så bekrefter det bare at det er en regel )

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk