Receiver til kun stereobruk, watt like gode som i effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Receiver til kun stereobruk, watt like gode som i effektforsterker?

Spørsmålet høre sikkert dumt ut, men skyter ut alikevel.

Har planer om å kjøpe en receiver, men skal foreløpig kun benytte to fronhøyttalere. Det skal med andre ord kun kjøres stereo.

Grunnen til at jeg vil ha receiver er hdmi-switchingen, samt at jeg da er klar for oppgradering til hjemmekino dersom trangen melder seg.

Spørsmålet mitt da, er om jeg får noen nytte av å kjøpe en stereo-effektforsterker på 2x140 watt (Marantz MM-7025) kontra å bare bruke Marantz SR7005 med sine innebygde 2x125 watt (oppgitt målt effekt i stereodrift) ?

Receiveren skal jo yte 125 per kanal, og vil jeg ha noe særlig utbytte av å ha en effektforsterker på 15 watt mer per kanal ?

Planlagte høyttalere er B&W 683..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller har en effektforsterker vanligvis mer krefter til å klare lavere impedanser selv om selve effekten ikke er større ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DM683 ja... De liker strøm, og du bør koble de til noe som kan levere nok strøm, watt er uvesentlig i denne sammenhengen, watt sier absolutt ingenting. Beste indikasjonen på at forsterkeren har noe under panseret er å løfte på den, er det tungt så er du på rett vei, mao det sitter mest sannsynlig ei vettu strømforsyning i den. Uten en ordentlig strømforsyning så kan det bare stå så mange watt det bare vil, det vil på det beste låte flatt og kjedelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    DM683 ja... De liker strøm, og du bør koble de til noe som kan levere nok strøm, watt er uvesentlig i denne sammenhengen, watt sier absolutt ingenting. Beste indikasjonen på at forsterkeren har noe under panseret er å løfte på den, er det tungt så er du på rett vei, mao det sitter mest sannsynlig ei vettu strømforsyning i den. Uten en ordentlig strømforsyning så kan det bare stå så mange watt det bare vil, det vil på det beste låte flatt og kjedelig.
    Så i klartekst sier du at en effektforsterker vil klare å levere mer strøm enn en receiver vil ?

Nå har ikke den effektforsterkeren kommet på Marantz sine sider enda, så vet ikke noen vekt, men SR7005 veier ca 13 kg.
    La oss si at MM-7025 veier ca 7 kg da, da har den vel litt mer vekt enn det receiveren kan ha til forsterkerkanaler samt forforsterkerdel..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Så i klartekst sier du at en effektforsterker vil klare å levere mer strøm enn en receiver vil ?
    Uten tvil, ta feks en Vincent SP-331, 2x150 watt strømforsyning på 1 kw, 19 kilo veier dette effekttrinnet. Skal du ha en receiver som gir like mye strøm på kanalene så koster det fort mange penger. Onkyoen min, 807, veier rundt det samme som Vincenten, 7x180 watt har de satt på denne og veier 1 kg mindre... sier seg selv at dette er bare bløff rent effektmessig. Gir kanskje 180 watt i ett brøkdel av ett sekund så faller effekten drastisk fordi strømforsyning ikke greier å gi nok strøm hele tiden.

Du vil få bedre lyd med stereo forsterkeren, men går glipp av HDMI mulighetene. Kanskje du burde vurdere en annen løsning hvis du vil ha både i pose og sekk? At DM683 krever sin forsterker bør du ha i bakhodet.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også ganske opplest og vedtatt at en dedikert forforsterker+effekt eller en stereo integrert forsterker gjerne gir et bedre resultat for musikk i stereo enn stereobiten på en receiver. Musikk i stereo er ofte en egen bolk i receiver-tester, og både disse og litt egen erfaring underbygger dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solgte en effektforsterker (Meridian 557,2x200w med 1600 VA strømforsyning ) og byttet bort B&W 803 N mot Monitor Audio GS 60.Planen var hjemmekino og at receiveren skulle gjøre jobben alene.Jeg ble sååå skuffa når jeg skulle teste høyttalerene og receiveren,svært lite bass.Receiveren er målt til 2x185 w i stereo.Jeg hadde en annen effektforsterker på 2x150 w (Musical Innovation) liggende da en annen effektforsterker er på reperasjon.
    Det var et ENORMT løft og nå er jeg sinnsykt fornøyd med høyttalerene.Men vet ikke om jeg hadde giddet å legge så mye i Marantz effekttrinnet.Hadde nok sett på noe annet og kraftigere.
    Emotiva XPA 2 kanskje?Ryktet på B&W 683 er at de ELSKER effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Det er vel også ganske opplest og vedtatt at en dedikert forforsterker+effekt eller en stereo integrert forsterker gjerne gir et bedre resultat for musikk i stereo enn stereobiten på en receiver. Musikk i stereo er ofte en egen bolk i receiver-tester, og både disse og litt egen erfaring underbygger dette.
    Men veldig dumt å gjøre det slik hvis jeg plutselig vil ha hjemmekino da..
    Får klare meg med forforsterkerdelen i en receiver

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om stereo er 1st prioritet kan du jo kjøpe en integrert stereoforsterker med prosessorinngang, og en billig surroundreceiver med preout.
    Alle dine stereo kilder og dine front høyttalere er tilkoblet den integrerte, og din dvd spiller er tilkoblet receiveren.
    Nå bruker du den integrerte til stereo, og den integrerte vil fungere som effektforsterker når du ser film, det bedste av to verdener.
    Marantz er ikke de verste til å spille stereo, men likevel...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestillt meg en Parasound NC2100, ut i fra det jeg leser så er denne The Missing Link i mitt anlegg som består av Onkyo 807 med Doxa Model 73 som effektforsterker, har bestandig syntes at jeg har manglet mye ved vanlig musikkavspilling, blir mest sannsynlig å slenge på en Hegel HD10 også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Om stereo er 1st prioritet kan du jo kjøpe en integrert stereoforsterker med prosessorinngang, og en billig surroundreceiver med preout.
    Alle dine stereo kilder og dine front høyttalere er tilkoblet den integrerte, og din dvd spiller er tilkoblet receiveren.
    Nå bruker du den integrerte til stereo, og den integrerte vil fungere som effektforsterker når du ser film, det bedste av to verdener.
    Marantz er ikke de verste til å spille stereo, men likevel...
    Ja jeg vet om den muligheten, men er bare at jeg må ha muligheten for å koble til 7 kilder og jeg har ikke sett noen integrert/forforsterker med så mange i min prisklasse.

Dessuten vil anlegget bli brukt like mye til film i to kanaler som musikk...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7 kilder? Hvilke er det da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC
    Blu-Ray
    PVR-dekoder
    Platespiller
    Mediaspiller
    PS2
    iPhone

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så ikke dum ut den der igrunn =)
    Er det mulig å få noe rabatt på Soundgarden eller er det faste priser som på Hifi Klubben ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sagde, dine surround kilder tilsluttes en surround receiver, ellers får du ikke surroundlyd jo...
    Men ok, B-Tech har en liten omskifterboks for de der trenger flere innganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7 kilder er da ikke uvanlig idag.

For egen del har jeg organisert det slik at 4-5 av dem deler én digital inngang/DAC via fjernstyrt S/PDIF-switch, mens eventuelle bærbare spillere må dele analog inngang med platespiller/RIAA.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg glemmer det ofte. Jeg har bare 4 jo.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Den så ikke dum ut den der igrunn =)
    Er det mulig å få noe rabatt på Soundgarden eller er det faste priser som på Hifi Klubben ?
    Sånn som jeg ser det,så har de bedre priser og gir bedre priser på demoprodukter.
    Se på Soundgarden sine sider,der er en liste over alle demoproduktene i de forskjellige butikkene.Bl.a Hegel H200.Det tar litt tid å laste ned alle filene,men hva gjør man ikke for å gjøre et kupp :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Sånn som jeg ser det,så har de bedre priser og gir bedre priser på demoprodukter.
    Se på Soundgarden sine sider,der er en liste over alle demoproduktene i de forskjellige butikkene.Bl.a Hegel H200.Det tar litt tid å laste ned alle filene,men hva gjør man ikke for å gjøre et kupp :-)
    Takker for tips

Er mye å vurdere i denne jungelen av produkter..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •