Receiver til kun stereobruk, watt like gode som i effektforsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Om stereo er 1st prioritet kan du jo kjøpe en integrert stereoforsterker med prosessorinngang, og en billig surroundreceiver med preout.
    Alle dine stereo kilder og dine front høyttalere er tilkoblet den integrerte, og din dvd spiller er tilkoblet receiveren.
    Nå bruker du den integrerte til stereo, og den integrerte vil fungere som effektforsterker når du ser film, det bedste av to verdener.
    Marantz er ikke de verste til å spille stereo, men likevel...
    Men hvor finner jeg en slik integrert forsterker med prosessor-inngang som har såpass bra med strøm at jeg kan klare å få dette samt rimelig receiver med pre-out til maks 12-13 000 kr ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Men hvor finner jeg en slik integrert forsterker med prosessor-inngang som har såpass bra med strøm at jeg kan klare å få dette samt rimelig receiver med pre-out til maks 12-13 000 kr ?
    Kanskje en løsning med Emotiva surround-forforsterker og Emotiva XPA 5 hadde vært noe?
    Eller stereo-forforsterker+div effektforsterker fra Emotiva+en receiver som du finner bl.a hos SURROUND.NO
    Emotiva sin side :
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-Video Processor

2 greie sider å kikke på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Kanskje en løsning med Emotiva surround-forforsterker og Emotiva XPA 5 hadde vært noe?
    Eller stereo-forforsterker+div effektforsterker fra Emotiva+en receiver som du finner bl.a hos SURROUND.NO
    Emotiva sin side :
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-Video Processor

2 greie sider å kikke på.
    Takker for tips..

Har sett at receivere med pre-out ofte ligger fra ca 6 000 kr..
    Da har jeg ca 6-7 000 kr til integrert eller for- og effektforsterker.

Blir ikke det litt snaut når jeg har såpass begrenset budsjett?
    Vil jeg ikke få mer igjen for pengene om jeg lar receiveren være forforsterker på alt, også heller legge alle de resterende kronene i en god effektforsterker?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikkvaliteten vil sikkert lide litt om du velger receiver+effekt, men det kommer jo an på hvor fanatisk du er.

Dette burde uansett hjelpe deg et stykke på veien. Prisene er tatt fra Kart - L-Sound AS
    Yamaha RX-V767 til 5200kr
    Rotel RB-1572 til 8100kr

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Musikkvaliteten vil sikkert lide litt om du velger receiver+effekt, men det kommer jo an på hvor fanatisk du er.

Dette burde uansett hjelpe deg et stykke på veien. Prisene er tatt fra Kart - L-Sound AS
    Yamaha RX-V767 til 5200kr
    Rotel RB-1572 til 8100kr
    Supert forslag!

Det der så ut som en bra pakke da, den burde jo i alle fall effektmessig ha god kontroll på B&W 683 ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert forslag!

Det der så ut som en bra pakke da, den burde jo i alle fall effektmessig ha god kontroll på B&W 683 ?
    Blir lyd ja... men kontroll...? Du stirrer deg blind igjen på watt, vi snakker nå om klasse D ikke tradisjonell AB drift. Hør gjerne en klasse A forsterker også... jeg testet 683 på en JungSon Duro klasse A...og det spillte ganske rått. Noen sier at klasse D låter slankere, andre avfeier det som bull, har ikke testet denne teknologien selv og er selvfølgelig åpen for det. Men Lyngdorfen jeg vurderte en gang i tiden, som hadde "stålkontroll" på 683, oppskrytt av enkelte, slaktet av andre som kjedelig og klinisk lyd.

1582 har jeg testet på 683... ja det låt bra...noe av det bedre jeg har hørt på disse høytalerne, men det finnes andre alternativer også som får frem det siste i dem også... :-D

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om de fleste produsentene skryter en forsterker på 7x25w opp til 7x100++ finnes det også noen få som både holder seg til fakta og leverer gode produkter.
    En gammel Rotel reciever jeg har stående er oppgitt til 5x75 / 2x100(120?) og den har en 850w strømforsyning.

Recievere fra merker som Rotel, Arcam, Sunfire osv er nok veldig nærme å være like gode en effektforsterker med tilsvarende oppgitt effekt. Ihvertfall så lenge de kjøres i stereomodus.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, watt er det eneste der står i hodet på folk etterhvert. Du gjør samme feil som alle andre med dårlig stereo, ikke kjøp en surround receiver om du vil ha bra lyd i stereo!
    Forforsterkerdelen i mange receivere er så dårlig i stereo, da hjelper det lite med en effektforsterker der skal viderebringe et allerede dårligt signal.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, watt er det eneste der står i hodet på folk etterhvert. Du gjør samme feil som alle andre med dårlig stereo, ikke kjøp en surround receiver om du vil ha bra lyd i stereo!
    Forforsterkerdelen i mange receivere er så dårlig i stereo, da hjelper det lite med en effektforsterker der skal viderebringe et allerede dårligt signal.
    Da hadde det vært fint om dere som kan dette opplyse oss litt bedre.Har spurt om hva man bør se på når man leter etter f.eks effektforsterker.Men ingen svar å få.Vet hva kondensatorbank,strømforsyning,dempingsfaktor osv er,men lær oss gjerne hva utgangstransistorerne,signal-støy forhold,input gain osv har å si.Og hva er det med fase på forsterkere ?
    Har selv kjøpt seperat forforsterker til musikk med home theater input.Er på jobb noen uker av gangen,men det blir gøy å teste det når jeg kommer hjem.
    Når folk uttaler at en stereo forsterker på 2x30 watt yter mer og er bedre enn en surround receiver på 7x140,så hadde det vært greit å vite hvorfor og hvordan hvis du skjønner spørsmålet mitt.
    Mener ikke å virke kritisk,bare nysgjerrig og lærevillig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet høre sikkert dumt ut, men skyter ut alikevel.

Har planer om å kjøpe en receiver, men skal foreløpig kun benytte to fronhøyttalere. Det skal med andre ord kun kjøres stereo.

Grunnen til at jeg vil ha receiver er hdmi-switchingen, samt at jeg da er klar for oppgradering til hjemmekino dersom trangen melder seg.

Spørsmålet mitt da, er om jeg får noen nytte av å kjøpe en stereo-effektforsterker på 2x140 watt (Marantz MM-7025) kontra å bare bruke Marantz SR7005 med sine innebygde 2x125 watt (oppgitt målt effekt i stereodrift) ?

Receiveren skal jo yte 125 per kanal, og vil jeg ha noe særlig utbytte av å ha en effektforsterker på 15 watt mer per kanal ?

Planlagte høyttalere er B&W 683..

Du har ikke vurdert andre høyttalere enn B&W 683? Det kan gjøre valget av elektronikk noe lettere...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sånn at langt de fleste der har en surround receiver synes lyden er grei, og har man effektforsterker på synes man det er fint, og sånn det skal være ifølge "normen".
    Når de da prøver en helt vanlig integrert forsterker, gjerne på 50 watt, da får de bakoversveis av lydforbedringen i stereo.
    En rimelig surround receiver er optimert for surround og kjemper en vanvittig kamp om markedsandeler, watt blir målt nedoverbakke med solen i ryggen og stemmer sjeldent med virkeligheten.
    Forforsterkerdelen brukt til stereo er mildt sagt elendig i disse receiverne.
    Desuten er effektforsterkerne sjeldent konstruert til å drive virkelighetens høyttalere, bare en ren ohmsk belastning, og da får man virkelig problemer om man stoler på fabrikantens lovord om en fantastisk forsterker til spotpris.
    En separat effektforsterker på 50 watt har gjerne bedre strømforsyning enn en surround receiver der lover 7 x 100 watt, utgangstransistorene er av bedre kvalitet og forsterkeren tåler litt vanskeligere belastninger.
    Dette med å tåle litt vanskelige belastninger høres veldig tydeligt noen ganger. Synes man lyden er litt flat, diskanten er nermest fraværende og det lyder litt a la transistorradio, ja da har man problemer, men det kan være man tror det skal være sånn når man akkurat har brukt sparepengene på ny receiver.
    Det er veldig vanskeligt å matche en forsterker til en høyttaler, der er mange tråde herinne om anbefalinger fra folk der har en gitt kombo, men disse folk har jo også forskjellig smak egentlig. Man kan ikke velge forsterker ut i fra tekniske data, da faktisk hellere ut i fra pris vil jeg sige, selvom dette heller ikke alltid holder mål, hvem forventer en ulv i fåreklær når vi snakker Rotel RB-1510 til 4K?
    Jeg har hatt latterlig billige integrerte vintage forsterkere der har spilt ringer rundt f.eks. Thule IA350B der kostet 25K så dette med valg er veldig vanskeligt. Herinde er der nul interesse for vintage forsterkere selvom man kan finde virkelige godbiter for billig penge, og de grisebanker mange moderne forsterkere.
    Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette med surround, det er fint i seg selv, men jeg synes kanskje folk blir lurt trill rundt av reklamer for noe der er foreldet imorgen, men ja, sånn er det jo med mange ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sånn at langt de fleste der har en surround receiver synes lyden er grei, og har man effektforsterker på synes man det er fint, og sånn det skal være ifølge "normen".
    Når de da prøver en helt vanlig integrert forsterker, gjerne på 50 watt, da får de bakoversveis av lydforbedringen i stereo.
    En rimelig surround receiver er optimert for surround og kjemper en vanvittig kamp om markedsandeler, watt blir målt nedoverbakke med solen i ryggen og stemmer sjeldent med virkeligheten.
    Forforsterkerdelen brukt til stereo er mildt sagt elendig i disse receiverne.
    Desuten er effektforsterkerne sjeldent konstruert til å drive virkelighetens høyttalere, bare en ren ohmsk belastning, og da får man virkelig problemer om man stoler på fabrikantens lovord om en fantastisk forsterker til spotpris.
    En separat effektforsterker på 50 watt har gjerne bedre strømforsyning enn en surround receiver der lover 7 x 100 watt, utgangstransistorene er av bedre kvalitet og forsterkeren tåler litt vanskeligere belastninger.
    Dette med å tåle litt vanskelige belastninger høres veldig tydeligt noen ganger. Synes man lyden er litt flat, diskanten er nermest fraværende og det lyder litt a la transistorradio, ja da har man problemer, men det kan være man tror det skal være sånn når man akkurat har brukt sparepengene på ny receiver.
    Det er veldig vanskeligt å matche en forsterker til en høyttaler, der er mange tråde herinne om anbefalinger fra folk der har en gitt kombo, men disse folk har jo også forskjellig smak egentlig. Man kan ikke velge forsterker ut i fra tekniske data, da faktisk hellere ut i fra pris vil jeg sige, selvom dette heller ikke alltid holder mål, hvem forventer en ulv i fåreklær når vi snakker Rotel RB-1510 til 4K?
    Jeg har hatt latterlig billige integrerte vintage forsterkere der har spilt ringer rundt f.eks. Thule IA350B der kostet 25K så dette med valg er veldig vanskeligt. Herinde er der nul interesse for vintage forsterkere selvom man kan finde virkelige godbiter for billig penge, og de grisebanker mange moderne forsterkere.
    Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette med surround, det er fint i seg selv, men jeg synes kanskje folk blir lurt trill rundt av reklamer for noe der er foreldet imorgen, men ja, sånn er det jo med mange ting.
    Har ikke hatt en skikkelig ren stereo forforsterker siden jeg hadde Aragon og EC for 12 år siden.Har siden brukt receivere som pre,så gleder meg til å se om jeg er enig med deg.Selv om forforsterkeren min ikke er av det dyre slaget.
    Takk for et langt,utfyllende svar :-)
    Kanskje dagens blader som f.eks Hjemmekino og Lyd og bilde er med på å forvirre folk ? De skriver noen ganger at receivere,blu-ray spillere osv nesten er verd sin pris opp i mot stereo-forsterkere og rene cd-spillere?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ett veldig bra siste innlegg her Niels, jeg fikk min forforsterker i dag... og alle brikkene bare fallt på plass lydmessig, hadde aldri i min villeste fantasi forestillt meg at forforsterkerbiten var så steike dårlig i en receiver. Lyd og Bilde, Hjemmekino har jo gitt Onkyo bra score på musikkbiten...sammenlignet med hva har jeg lyst til å spørre? Men det er ikke første gang at jeg er på kollisjonskurs med skribentene der.

Forforsterkeren til effekttrinnet er den investeringen som har gjort mest med lyden foruten høytalerkjøp hos meg. Jeg føler en lettelse, en byrde er av mine skuldre...endelig skal jeg slippe å lure mere om Audessey har gjort sakene sine rett, det får duge til hjemmekino, kommer aldri mere til å spille musikk gjennom en receiver igjen...verken med romkorreksjon eller Pure Audio.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kommer til å gå for en Emotiva XDA-1 DAC/Digital forforsterker sammen med en XPA-2 jeg
    Så får jeg bare koble platespilleren via inngang på lydkort på pcen og ut via digital.

XPA-2 har jo store strømressurser til å holde B&W 683 i ørene..

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kommer til å gå for en Emotiva XDA-1 DAC/Digital forforsterker sammen med en XPA-2 jeg
    Så får jeg bare koble platespilleren via inngang på lydkort på pcen og ut via digital.

XPA-2 har jo store strømressurser til å holde B&W 683 i ørene..
    Men støtter tanken din, jeg skal også kjøpe XDA-1.
    Emotiva kommer også med en stereo-forforsterker i løpet av året, XSP-1. Kommer nok til å kjøpe den også.8-)

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Har ikke hatt en skikkelig ren stereo forforsterker siden jeg hadde Aragon og EC for 12 år siden.Har siden brukt receivere som pre,så gleder meg til å se om jeg er enig med deg.Selv om forforsterkeren min ikke er av det dyre slaget.
    Takk for et langt,utfyllende svar :-)
    Kanskje dagens blader som f.eks Hjemmekino og Lyd og bilde er med på å forvirre folk ? De skriver noen ganger at receivere,blu-ray spillere osv nesten er verd sin pris opp i mot stereo-forsterkere og rene cd-spillere?
    Uten at eg har fått testet skikkelig og på uinspilt dvd spiller, Pioneer BDP-LX52 som elkjøp solgte på nette forge helg til 2700ca, så spiller denne ca samme som cd-spilleren min, Music Hall CD25.2 som vart oppskrytt i hifiblader til å vere like god som 2-4 ganger prisen av dyrere cd spillere. Men det er jo cd spiller og ikke forsterker.
    Forsterker bør en leite litt etter, finnes mange som er mye bedre en disse typisk kjente merka.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •