Betydningen av 3D receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Betydningen av 3D receiver?

...kan noen fortelle meg det?

Jeg går nemlig med planer om å kjøpe meg hjemmekinoannlegg, og har i den forbindelse utpekt B&W MT-8 som et mulig høytalersett, og i tillegg vurderer jeg Harman Kardon AVR360 som en aktuell receiver.

Og da kommer spørsmålet mitt flyvende..

Ettersom jeg i tillegg har planer om å investere i et 3D tv om ikke så alt for lenge, bør jeg ta hensyn til dette i valg av receiver?

Er det slik at en "vanlig" receiver ikke er kompatibel med 3D på noget vis?

Det skal ilegges at mine faglige kunnskaper er inteteksisterende, og jeg forbeholder meg derfor retten til å grave litt..

Takker for alle svar!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne kjøre 3D via receiver så må den støtte HDMI 1.4. Gjør den ikke det så må du kjøre bildet fra spilleren rett i TV'en. Du vil nok fungerer, men da får du ikke HD-lyd siden det krever HDMI.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt riktig Gurba.
    Det kommer flere og flere 3D-blurayspillere med 2 hdmiutganger.
    Har selv en slik.
    Dermed kjører jeg 3D-bildet rett opp i tv fra spiller.
    Og den andre hdmi-porten sender HD-lyd til min "gamle" forsterker.

Så HDMI 1.4 forsterker er ikke et must for å få HD-lyd og 3D bildet.
    Men det forenkler kabelhysteri og switching.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er trygg uannsett om du kjøper HK AVR 360. Det kommer en firmware oppgradering til den i september som gir den HDMI 1.4 og 3D støtte :-)

Harman Kardon to Upgrade AVRs to HDMI 1.4

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JuleKino
    Du er trygg uannsett om du kjøper HK AVR 360. Det kommer en firmware oppgradering til den i september som gir den HDMI 1.4 og 3D støtte :-)

Er dette med firmware oppgradering mulig på alle HDMI 1.3 sånn i prinsippet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnendre

Jeg mistenker at det er mulig, bare se hva Sony har gjort med PS3. Men de ulike produsentene foretrekker sikkert at vi kjøper nytt, og dermed ikke tilbyr muligheten....

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ved å oppdatere en HDMI1.3 enhet (PS3) til 3D vil man ikke få 3D i 1080p.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    Men ved å oppdatere en HDMI1.3 enhet (PS3) til 3D vil man ikke få 3D i 1080p.
    Både HDMI 1.3 og 1.4 has samme krav til båndbredde så problemet ligger ikke der. PS3 bruker forøvrig 1080p24 på 3D Blu-ray, kun 3D spill er begrenset til 720p60 pga. prosesseringsbegrensninger.

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noe spesielt siden januar?
    HDMI 1.3 Will Support 3D After All | High-Def Digest
    Hold everything — HDMI 1.3 gear will work with 3D | DVICE
    Så 3D 1080p på 1.3 går så lenge det er 24hz maks?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prinsippet er det mulig, men det avhenger av at HW er kompatibelt, så jeg ville ikke tatt det for gitt at alle receivere med 1.3 kan oppgraderes til 1.4 uten og sjekke med leverandør først
    EDIT: Det er flere funksjoner som følger HDMI v1.4 enn 3D, ref denne siden:
    HDMI :: Manufacturer :: HDMI 1.4 :: FAQ for HDMI 1.4
    "
    Can older HDMI (v.1.0 - 1.3) devices be firmware-upgraded to take advantage of the new features introduced in HDMI 1.4?

Probably not. Most of the new features introduced in HDMI 1.4 will require a new HDMI chip to enable, and cannot be upgraded via firmware.
    "

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    I prinsippet er det mulig, men det avhenger av at HW er kompatibelt, så jeg ville ikke tatt det for gitt at alle receivere med 1.3 kan oppgraderes til 1.4 uten og sjekke med leverandør først
    Det skjønner jeg, men feks en Pioneer LX82 er jo relativt ny og da burde det kanskje være mulig mm Pioneer ønsker at jeg skal kjøpe meg en ny en ?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjønner jeg, men feks en Pioneer LX82 er jo relativt ny og da burde det kanskje være mulig mm Pioneer ønsker at jeg skal kjøpe meg en ny en ?
    Godt poeng, jeg har tenkt litt på dette selv. Kan se ut som Harman/Kardon skal slippe en slik FW oppgradering i løpet av september, om alle funksjonene kommer med eller om det kun er med tanke på 3D har jeg ikke funnet ut av. Men i forhold til Pioneer så har jeg ikke sjekket opp noe, du kan jo bare ta en rask telefon til f.eks. Soundgarden og høre med dem da

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å oppdatere firmware til recivere med HDMI 1.3c kort til å ihvertfall støtte HDMI 1.4a passtrough burde vel gå greit. Da båndbredden sikkert er tilstrekkelig, og vi prater om ren passtrough uten noen form for prosessering er det vel muligens bare å endre litt på EDID infoen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JuleKino

Tusen hjertelig takk for alle svar!!!!

Jeg er imidlertid usikker, dvs. uviten, om receiveren vil være kraftig nok ift. høytalersettet som vurderes.

Da legger jeg til grunn denne artikkelen fra lydogbilde.

http://www.hifiklubben.com/files/Tes...lde_200908.pdf

Mon tro om den holder mål eller må man opp i størrelse? :-?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D er jo 3D men alikevel flere typer
    Det er flere måter å sende/mota/vise 3D å det er forskjell kvalitet

Ser man Blu Ray 3D spesifikasjonen.....Frame sequential 3D (Frame Packing ) som er beste man kan få er vel ikke dette forenlig med hdmi 1.3
    Har man HDMI 1.4a så takler den fint 3D

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eljazz
    Tusen hjertelig takk for alle svar!!!!

Jeg er imidlertid usikker, dvs. uviten, om receiveren vil være kraftig nok ift. høytalersettet som vurderes.

Da legger jeg til grunn denne artikkelen fra lydogbilde.

http://www.hifiklubben.com/files/Tes...lde_200908.pdf

Mon tro om den holder mål eller må man opp i størrelse? :-?
    Hehe, det er jo alltid ett spørsmål da, kan man få nok effekt, og hvor mye er nok? Her er det nok mange meninger. De anbefaler en receiver mellom 6-8000, hmm, syntes heller de kunne angitt i effekt, det hadde vel kanskje vært litt lettere og forholde seg til. HK går jo for og være kraftige forsterkere, i forhold til andre merker i samme (pris)klasse da.
    Men en annen ting du bør tenke på (nå tenker jeg litt "høyt" her), HK er vanligvis ganske mørk i lydbildet, og det sies vel generelt ihvertfall at B&W også er det, så hvordan vil det matche?
    Men nå ødelegger jeg vel kanskje hele planen din her, ikke meningen det altså

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    Har det skjedd noe spesielt siden januar?
    HDMI 1.3 Will Support 3D After All | High-Def Digest
    Hold everything — HDMI 1.3 gear will work with 3D | DVICE
    Så 3D 1080p på 1.3 går så lenge det er 24hz maks?

How PS3 Outputs 3D Video « TheSixthAxis.com kan kanskje være av interesse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er jo alltid ett spørsmål da, kan man få nok effekt, og hvor mye er nok? Her er det nok mange meninger. De anbefaler en receiver mellom 6-8000, hmm, syntes heller de kunne angitt i effekt, det hadde vel kanskje vært litt lettere og forholde seg til. HK går jo for og være kraftige forsterkere, i forhold til andre merker i samme (pris)klasse da.
    Men en annen ting du bør tenke på (nå tenker jeg litt "høyt" her), HK er vanligvis ganske mørk i lydbildet, og det sies vel generelt ihvertfall at B&W også er det, så hvordan vil det matche?
    Men nå ødelegger jeg vel kanskje hele planen din her, ikke meningen det altså
    Hehe.. nei, det gjør ikke du, jeg er nemlig åpen for forslag.

Har du et tips til noe annet som kan duge og som er kanskje er mer egnet? 8)

Bør ikke ligge særlig over 5-6K.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eljazz
    Hehe.. nei, det gjør ikke du, jeg er nemlig åpen for forslag.

Har du et tips til noe annet som kan duge og som er kanskje er mer egnet? 8)

Bør ikke ligge særlig over 5-6K.
    Hmm, vet nesten ikke om jeg tør anbefale noe siden jeg ikke har hørt høyttaler settet. Men generellt så liker jeg lyden til HK jeg altså, men jeg liker også lyden til Onkyo veldig godt. Onkyo er gjerne litt mere "rafinerte" enn HK, og kan nok oppleves som lysere enn HK også. Jeg gjorde ihvertfall det når jeg sammenlignet min gamle TX-NR700 og en nyere TX-NR807 med den HK'n jeg har i dag.
    I prisklassen du ser på kan du kansje få Onkyo TX-NR708 (på komplett.no hvis du plusser på 400 kroner) Den har pre-out også, hvis du ønsker det. Ellers så har jeg sett at Soundgarden butikkene kjører lagertømming nå, og noen få av disse butikkene har VSX-LX52 på salg til 6000,- Men det skal sies at jeg kun har lest om denne, ikke hørt selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vet nesten ikke om jeg tør anbefale noe siden jeg ikke har hørt høyttaler settet. Men generellt så liker jeg lyden til HK jeg altså, men jeg liker også lyden til Onkyo veldig godt. Onkyo er gjerne litt mere "rafinerte" enn HK, og kan nok oppleves som lysere enn HK også. Jeg gjorde ihvertfall det når jeg sammenlignet min gamle TX-NR700 og en nyere TX-NR807 med den HK'n jeg har i dag.
    I prisklassen du ser på kan du kansje få Onkyo TX-NR708 (på komplett.no hvis du plusser på 400 kroner) Den har pre-out også, hvis du ønsker det. Ellers så har jeg sett at Soundgarden butikkene kjører lagertømming nå, og noen få av disse butikkene har VSX-LX52 på salg til 6000,- Men det skal sies at jeg kun har lest om denne, ikke hørt selv.
    Takk skal du ha. Imponert over utstyrslisten til Onkyo TX-NR708. Den ser solid ut og er heller ikke avskrekkendes dyr. Der fikk jeg noe å tenke på. 8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •