Anlegg med internett radio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg med internett radio

Hei!
    Min far sin gamle Tandberg Sølvsuper 11(!) skal ut etter mange års tro tjeneste på hytten. Jeg tenkte at siden han har fiber kunne det vært greit med ett kompaktanlegg eller en forsterker med mulighet for wlan internettradio, til nød kablet.

Er det noen her som vet om produkter som ikke er altfor dyre, og kan anbefales?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et utall internett-radioer å få kjøpt, ofte kombinert med andre komponenter, som FM/DAB-radio eller musikkstreamere. Mange har trådløs tilkobling.

Før du bestemmer deg, er det noen forhold du må tenke over.

Trådløs eller kablet:

De fleste slike apparater bruker 802.11g. Dette er en gammel og ganske treg standard. Bruker du samtidig nettverket til datatrafikk, er det mye bedre å bruke 802.11n-standarden. Men for å kunne kjøre PC'en over n og internettradioen eller musikkstreameren over g, trenger du en relativt dyr router. Med en vanlig ruter må du velge, og altå kjøre datatrafikken med den tregere g-standarden.

Så er det internett-radio i seg selv:

Du får inn en million stasjoner i inn- og utland -- men de aller fleste sender med elendig lydkvalitet. Uansett om du kobler radioen til et brukbart stereoanlegg, blir lyden som fra en billig lommeradio...

Det finnes radioer med både FM, DAB, DAB+ (den nye standarden som ennå ikke er i bruk i Norge) og internett-radio. Flere kan også streame musikk fra PC eller Mac. Da er du garantert dekket i flere år framover.

Finnes fra en tusenlapp og oppover. Men de billigere modellene har gjerne innebygget forsterker og høyttalere, og noen ganger linjeutgang så de kan kobles til et ordentlig stereoanlegg. Men de har gjerne én stor mangel: De har bare fast montert antenne; ikke separat antenneinngang. Dermed kan mottaket bli så som som om du ikke bor gunstig til. For DAB kan dårlig mottak bety at du ikke får lyd i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg vil h internett radio er pga dårlige radioforhold på hytten, og det endrer seg nok ikke med det første. Mulig signalene blir bra med DAB men jeg tviler....

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått over til internettradio i hele huset her hjemme. Alle tunere - både DAB og FM er forlengst solgt. Jeg har fire Squeezebox Classic - som er koblet til alt fra nummer-én-anlegget i stuen til diverse småtteri på PC-rommet. I tillegg har jeg én Squezebox Radio. Lydkvaliteten er aldeles fortreffelig. Klart at det finnes stasjoner som sender på elendige bitrater - men jeg har et par tre, fire håndfuller fra hele verden som har svært god lyd, og som jeg har lagt inn som favoritter. Blues, jazz, klassisk - you name it. Pluss alle de viktigste NRK-kanalene. I skrivende stund sitter jeg og lytter til en reklamefri jazz-stasjon i USA - strålende lyd selv på det mange vil kalle et high-end-anlegg.

Ulempen med en løsning basert på Squeezebox er at man må ha en PC som surrer og går. På en hytte er det kan hende lite attraktivt.

Men det begynner å komme en del ganske brukbare småradioer som gir deg mulighet til å fange opp hele verden - uten at det koster skjorta, og uten at du trenger PC. Link til test i Lyd & Bilde av et utvalg slike: Test av Pinell Supersound IR608 V6 Radio - Lyd og Bilde

På noen av disse kan du ta ut signaler både analogt og digitalt - for tilkobling til stereoen, og da får du naturligvis stereolyd fra disse små boksene. At en del av disse bare har én høyttaler og spiller i mono, burde for øvrig ikke skremme noen. Min Squeezebox Radio spiller bare i mono, men den låter forbausende bra.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg har gått over til internettradio i hele huset her hjemme. [...] Lydkvaliteten er aldeles fortreffelig.
    Hos meg er lydkvaliteten på NRKs kanaler elendig. Svært merkbart når jeg svitsjer mellom DAB (best), FM (brukbart, men skurring pga dårlig signal på inne-antenne) og internett-radio. Jeg har forøvrig tre ulike kilder til internett-radio; alle med samme dårlige lydkvalitet.

Hvilken bitrate får du på NRK-kanalene?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I skrivende stund får jeg følgende bitrater via Squeezebox på NRKs nettradiokanaler:

NRK P1: 160 kbps CBR
    NRK P2: 172 kbps VBR
    NRK P3: 160 kbps VBR
    NRK Alltid Klassisk: 320 kbps CBR
    NRK Alltid Nyheter: 172 kbps VBR

De kanalene jeg ellers har lagt inn som nettradiofavoritter, ligger i området 128 kbps og oppover.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I skrivende stund får jeg følgende bitrater via Squeezebox på NRKs nettradiokanaler
    Stemmer med mine tall. Og fortsatt svært mye dårligere lyd enn 'ordentlig' radio, ved direkte sammenligning.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - da er det nok dette med smak og behag igjen, da...

Min smak gikk i retning av at DAB var bedre enn FM, mens nettradio slo alt sammen. Frigjorde i hvert fall mye plass og penger da jeg solgte unna alle tunerne mine - og CDspillerne mine, også. Pluss dette med at jeg har det beste av det beste fra hele verden - uten å måtte forholde meg de begrensningene som ligger i å være avhengig av signaler gjennom luften.

Et slags paradoks - i hvert fall overrasket det meg - er det at det er på de to beste anleggene mine, at jeg synes at dette med nettradio virkelig har noe for seg. På kjøkkenet kunne jeg godt ha levd med den lille DAB-radioen jeg hadde der - før den deiset i gulvet og sa takk for seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - da er det nok dette med smak og behag igjen, da...
    Mulig det.

Jeg opplever internett-kanalene (der de kan sammenlignes direkte) som mørkere i klangen, og (for å bruke en klisjé) "mindre detaljerte" i de høyere frekvensområdene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt en Pinell Supersound II receiver før ca. 1 mnd. siden, testene på dinside.no og teknofil.no var gode, så jeg solgte min Pure One DAB-radio, med tanke på at med Supersound II får jeg både DAB-delen og internett-radio i samme box.

Nå angrer jeg veldig !!!

Er faktisk veldig skuffet med elendige receiveren i Supersound II. Den er så dårlig at jeg får bare en lokal stasjon på FM delen, og ingenting på DAB !?! Jeg trodde det var en mandagsprodukt og har byttet den rett etter at jeg kjøpte den, men problemet er det samme !!
    Jeg bor i Bergen, hvor dekning er helt ok, både på FM og på DAB-delen.

For sammenligning, en dårlig baderom "duck-radio" fra Clas Ohlson for en hundrelapp får 6-7 stasjoner på FM-båndet, plassert rett ved siden av "supersound".
    Pure One DAB-radio som jeg dessverre har solgt for å kjøpe Supersound klarte mer enn ti DAB-stasjoner plassert samme sted, signal var utmerket !

Så min anbefalling er IKKE KJØP denne hvis du ikke bor i nærheten av en sender !!!

Newcomer Pinellsupport sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har hatt noen radioer med svak sende styrke og disse blir byttet ut av oss uten kostnad, send en mail til support@pinell.no så sender vi deg retur lapp og vi sender en ny uten dette problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte saken en stund, men jeg vil bare si at radioen ble byttet som lovet, og alle feilene som jer beskrev tidligere her er borte nå.

Supersound fungerer veldig bra, dab- og fm-receiver er helt topp, mange stasjoner som tidligere ikke fantes i det hele tatt har nå utmerket signal.

Vil også takke Pinellsupport for hjelp...

Newcomer Pinellsupport sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt og høre at du er fornøyd det setter vi veldig pris på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •