Lurt å skru av forsteker? Blir meget varm!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Stranden sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurt å skru av forsteker? Blir meget varm!

Hei! Har en Onkyo 506, og jeg vet den kan bli litt varm etter det jeg har lest. Men tydligvis kan den bli så varm at den streiker. Etter lengre perioder stoppa ps3en og alt hang seg. Da sto onkyoen litt trangt, så jeg flytta den og det bedra seg.

Uansett, av og til går jeg fra forsterker uten å skru den av. Kan dette dumt? Kom hjem fra en vakt nå og forsterkern har stått på i 10 timer uten noe lyd, men enda er den glovarm på toppen. Den står fritt og det er normal temp i leiligheta.

Er dette farlig, eller ikke? Burde man skru av forsterkern uansett? Jeg pleier å gjøre det, men av og til glemmer jeg av det.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den tåler sikkert mer enn du tror, så lenge du har ok lufting.. det ville vær litt dumt for onkyo sin del å produsere titalls tusen forsterkere som ikke takler sine egne arbeidsforhold.
    viss ikke så har du min. 1år garanti eller inntil 5år reklamasjon.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som den får for lite plass rundt seg. Da skal det ikke mye til for at den blir for varm. Gi den mer luft
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Stranden sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neida, den har godt med luft over og på siden. 25 cm over seg og på siden. Regner med at den greier seg ja, men at den står og blir så varm enda det ikke spilles noe musikk? Det er kanskje normalt!

Takker for svar uansett! Burde vel hatt en vifte på den også, om det er veldig varmt i rommet

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo blir visst veldig varme, men hvis den ikke tåler å stå med skikkelig med luft rundt seg så ville jeg ha klaget til selger.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du gir den kjøleavstand ihht. manualen skal alt være OK. Men. Er du bekymret mtp. brannsikkerhet så slår du den av. Er du bekymret for slitasje av interne komponenter (uttørking), så slår du den av når den ikke brukes.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og selvfølglig, når vinteren kommer og kulden setter inn, kan den stå på. 8)

BTW: når skal man bygge inn varmepumpefunksjonalitet i forsterkere?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er plaget med at Onkyoen din blir varm er det nok lurt å slå av forstekeren, ja. Et søk på google indikerer at forsteking i hovedsak benyttes på paibunner ;-)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren din bør ikke bli varmere enn at du skal kunne legge hånden på topplokket uten å følge ubehag.

M.h.t. lufting: du sier at du har godt godt med luft over og på siden - men hva med lufting bak? Står receiveren i en hylle med tett bakplate, kan det likevel bli for liten luftsirkulasjon.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stranden
    Hei! Har en Onkyo 506, og jeg vet den kan bli litt varm etter det jeg har lest.
    Onkyo blir varm ja, men skjønner ikke hvorfor du må lese at den blir varm, hvis du har den, er det jo bare å kjenne på den, eller??:idea:

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik var yamahen min også.Kunne nesten ikke holde handa oppå den etter at jeg hadde spilt høyt en stund.Da hadde den ca 5cm lufting rundt seg på alle kanter.

Men nå, etter at den fikk ny plass med god plass over og rundt seg så blir den bare god og lunken.Har du prøvd og sette forsterkeren din helt åpent og se om det kan hjelpe noe?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en PC-kabinettvifte på toppen hjelper? Det finnes endel som nesten ikke lager bråk i det hele tatt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •