innebygd rikstv og lyd gjennom reciver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

innebygd rikstv og lyd gjennom reciver

hei, skal hjelpe en kompis å koble opp en ny yamaha 5.1 reciver.
    Han har også nylig kjøpt seg en samsung led tv (usikker på hvilken modell, var den elkøp hadde kampanje på til 10000 for en stund tilbake) han bruker rikstv gjennom tven.. altså ingen boks...
    spørsmålet mitt er da hvilken kabel trenger han for å få lyd fra tven gjennom reciver?
    Til bluerayspiller å xbox er det ingen problem, der bruker en soklart hdmi

håper på raske svar

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste lyd-ut alternativ man har er via optisk. Så kjøp en toslink optisk kabel =)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får en da hdlyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det gjør du ikke.
    Uansett så sendes ikke noe med HD-lyd på riks-tv, så liten vits på det området.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sender virkelig rikstv ingenting med hdlyd?
    så da er eneste mulighet å få seg en rikstvboks viss rikstv skulle begynne å sende ting med hdlyd?
    eg har selv canaldigital å er meget fornøgd med lyden når dei sender i hd, rart at ikke rikstv sender litt skikkelig lyd også

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du missforstår litt ang "HD-lyd". Ingen sender "HD-lyd" over satelitt, eneste måten å få HD-lyd er via Bluray.
    Selv om bildet er i 720p / 1080i, betyr det ikke at lyden også er i HD. Lyden er stortsett den samme gamle. I beste fall 5.1, som da også rikstv støtter.

Så en optisk kabel støtter de krav rikstv har av lyd, og man vil få utnyttet det hele fult ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vhjelle
    sender virkelig rikstv ingenting med hdlyd?
    Så vidt jeg har forstått, så er ikke noen av HD-lydformatene med i spesifikasjonen til noen av DVB-variantene. Jeg tror i det hele tatt det ikke er særlig mange kanaler som bruker noen andre lydsystem enn mp2, Dolby Digital eller HE-AAC i Europa. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men jeg har i hvert fall inntrykk av at selv DTS er svært sjeldent brukt i TV-sendinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en sånn "eminent" CD boks og på noen få HD kanaler noen ganger har jeg DD 5.1 lyd signal. Har aldri sett DTS. Tviler sterkt på at de noen gang kommer til å sende HD lyd pga plass problemer. Særlig gjelder riks tv som ikke akkurat har overskudd av plass på sitt sende nett(de har ikke plass til mange flere HD kanaler uten å fjerne noen andre vanlige kanler). Det meste går dog i stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn i forhold til HD-lydformatene, dvs. spesielt de tapsfrie formatene DTS HD Master Audio og Dolby TrueHD, så er det verdt å huske på at man har veldig få muligheter til å tweake bitraten.

Hele poenget med de tapsfrie kodekene er at man ikke skal miste noen informasjon. I de tilfellene der man støter på sekvenser som er vanskelige å komprimere, vil man bli tvunget til å bruke mer plass for å få med all informasjon. I verste fall kan man ende opp med å la lengre sekvenser være helt ukomprimert. Når du har seks kanaler med 16 bits, 48kHz lyd, så betyr det en bitrate på ca. 4,6Mbps. Går du opp til 8 kanaler, 24 bits, 48kHz, så dobles bitratebehovet til 9,2Mbps.

Dette er selvfølgelig peak bitrate, og gjennomsnittet vil sannsynligvis ligge på rundt 60%, altså hhv. 2,8Mbps og 5,5Mbps. I dag bruker RiksTV ca. 7-8Mbps på bilde og lyd tilsammen på HD-kanalene, så lyden vil legge beslag på en uforholdsmessig stor andel av deres totale bitbudsjett hvis man skulle begynne med HD-lyd.

Når man til sammenligning får "bra nok" lyd med Dolby Digital på 448kbps (og sikkert enda lavere med HE-AAC), så tror jeg ikke du skal holde pusten mens du venter på at noen TV-kanaler vil tilby HD-lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •