Effektforsterkervalg - mange ulike råd = rådvill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterkervalg - mange ulike råd = rådvill

Kan først legge til at jeg har postet dette også i Dali-forum, men det er fort gjort at enkeltposter forsvinner i mengden i aktive forum, så jeg ville gjerne lage en egen post på dette. Håper da det også går bra

Hei! La meg starte med å si at jeg ikke er noen HiFi-ekspert, men det ville vel fortsettelsen avslørt uansett. Poenget er at siden jeg er amatør så har jeg rådført meg med en del eksperter, eller i alle fall personer som jeg anser å ha peiling på området. Det fører fort til forvirring har jeg fått erfare, for det er mange meninger om en sak...

Saken er at jeg har et Dali Ikon-system (mk1) bestående av Ikon 7 front, 5 bak, Vokal 2 og Ikon sub. Jeg har en Marantz sr6004 reciever (oppgitt til 7x110w), og jeg har dermed tenkt at jeg trenger en effektforsterker til dette systemet. I utgangspunktet var min tanke å kjøre en to-kanals forsterker på frontene. Det første spørsmålet var da hvor mye effekt jeg bør tenke at en stereoforsterker bør ha for å gi et godt løft til frontene. Jeg har spesielt sett på Rotel RB-1572, eventuelt den rimeligere 1562. Førstnevnte er oppgitt til 2x250 i 8 ohm. Er det noen som har erfaringer med noen av disse, spesielt opp mot Ikon-serien eller eventuelt har andre anbefalinger med tanke på to-kanals effekttrinn?

Jeg har også blitt anbefalt å ikke kjøpe effektforsterker bare til frontene, men minst til front pluss senter for å opprettholde en mest mulig lik klangbalanse. Vil dette egentlig være et stort poeng med nevnte oppsett, eller hva tenker man? Forslag har også vært å kjøpe en multikanalsforsterker som kan kjøre alle høytalerne, og for eksempel gjennom bi-wire øke effekten ganske markant. Marantz MM8003 er nevnt, 8x140w. Men er dette noe stort poeng? Reciver vil da ikke være helt slapp i fisken hvis den også slipper å dra frontene?

Er det derfor noen som har noen tanker/anbefaling angående to- kontra multikanals effekttrinn? Jeg har ikke tenkt å bruke så mye penger som mulig, og hvis det finnes gode forslag på konkrete forsterkere i dette systemet så tas alle tips mot med stor takk!

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva Audio XPA-3 Three Channel Power Amplifier
    Denne 3kanals powerampen kanskje ?

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Emotiva Audio XPA-3 Three Channel Power Amplifier
    Denne 3kanals powerampen kanskje ?
    Den har jeg vurdert ja, om det nå er sånn at tre-kanals er å anbefale. Det virker på ingen som helst måte dumt, og anmeldelser jeg har lest har jo vært eksepsjonelt gode. Har du erfaring med denne saken selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva som ble nevnt over er meget populære forsterkere,spesielt her på forumet.Dessverre aldri fått hørt de selv.
    Selv spiller jeg en del musikk,så jeg har gått for kombinert stereo/hjemmekino løsning.Dvs at forforsterkeren slår seg av på film og signalet går fra receiveren til effektforstrekeren.Jeg hadde lagt mest i en strømsterk stereo-effektforsterker på f.eks 2x200 enn en multi på 5x150..Er ikke Ikon 7 6 ohm? Mulig jeg tar feil her,men en del brukere av Vokal 2 klager over at den er litt puslete.Så mulig den trenger effekt for å våkne.Jeg tror nok receiveren din fint greier å drive senter og bak.
    Angående Marantz effekttrinnet så er det vel MYE på markedet som gir mer for pengene på den.
    Dette var min mening som er glad i musikk også.Hjemmekino-entusiastene har sikkert en annen mening,og fint om du skriver hvor mye du bruker det til til film og musikk.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re;

Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Den har jeg vurdert ja, om det nå er sånn at tre-kanals er å anbefale. Det virker på ingen som helst måte dumt, og anmeldelser jeg har lest har jo vært eksepsjonelt gode. Har du erfaring med denne saken selv?
    -Jeg har ikke prøvd den selv, men Emotiva er ganske populært på forumet så noen kan nok gi deg bedre svar. At det er en 3kanals har ingenting å si ,annet en at du ikke får 5 kanals "kraftløft" (Bakhøyttalerne). Den er meget interessant for min del også ,og jeg tror hvis jeg skal gå over til litt "pen" lyd ,så står nok den ganske langt opp på lista av kandidater. (Emotiva ihvertfall)

Du kan jo lese litt her ; http://avforum.no/forum/receivere-fo...iva-audio.html

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale effekt til senter også siden denne er veldig viktig i filmsammenheng. Du får ikke utnyttet effekten i frontene hvis senteren holder igjen og selv om receiveren får mindre å jobbe med uten frontene så er det begrenset effekt uansett. Selv har jeg en Rotel RMB-1575 som driver frontrekka og baksurround.

Rotel RMB-1575 5x250W Class D Effektforsterker - - L-Sound AS

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har råd så anbefaler jeg at du kjører en 2 kanals effekt til frontene.
    I dette tilfellet så kan anbefale Emotiva på det varmeste Har en XPA-2 i mitt eie og den utfører jobben sin strålende. XPA-2 har mere effekt og strørre strømforsyning en XPA-3. Så mitt forsalg er:

Front: Emotiva XPA-2
    Resten: Emotiva XPA-5

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva XPA-3
    5000,-

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst tusen takk for alle forslag og anbefalinger! Økonomi spiller dessverre en viss rolle når dette innkjøpet skal gjøres, og det gjør at kombinasjonen xpa-2 og 5 blir for dyr. Jeg ser absolutt poenget med det, og det virker som en heftig kombo, men jeg må bare bite tenna sammen og være fornuftig...

Derfor virker xpa-3 som en veldig god investering, både med tanke på økonomi og ikke minst effekt/resultat. Jeg får nok ikke muligheten til å teste det ut, så sånn sett blir den jo en ørliten sjanse, men det jeg har lest rundt omkring virker jo svært så lovende! Jeg har jo som nevnt sikla litt på Rotel sine alternativer, men hvis man ønsker å dra med senter så det kjøres på tre kanaler så blir også prisen en ganske annen ser det ut til. Rotel har så vidt meg bekjent ingen tre-kanals forsterkere, så da må jeg vel opp på RMB-1575 eventuelt, så lenge man ser på watt (jeg vet det ikke er hele sannheten). Prisen på denne er dessverre uaktuell for meg i skrivende stund.

Usikker på om jeg klarer å vente så mye lenger med innkjøpet nemlig, så kanskje jeg bare skal bestemme meg for nevnte sak :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

heisann!

Jeg foreslår en smart ting i ditt tilfelle:

Du kjøper en Emotiva XPA 3 - front + center, det er dette som primært skaper lytteopplevelsen din på film.. Pling og plong kommer i bakkanalene (+/-) hehe..

Har selv Marantz SR8002 + Emotiva XPA 3 og en Marantz SACD 7001 KI Signature som jeg har koblet opp mot Dali Helicon 400..

Jeg mener at det oppsettet du har vil gi deg knall lyd om du går for Emotiva XPA 3 til frontrekka. Ikke tenk på bakkanalene enda, kun dersom du over tid føler at det mangler noe bak... tviler jeg du vil tenke, men mulig..?

Du gjør et knakende godt valg og ja det låter både klangmessig bra og luftig og varmt med denne komboen i mitt oppsett. Du vil nok neppe angre

Kan du ikke gi meg en tilbakemelding når du har valgt og hørt litt?

Lykke til!!

Marius

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leta lenge etter en sånn en brukt før jeg gav opp og kjøpte 1575.

Rotel RMB-1075 - FINN Torget

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere hensyn å ta gitt! Emotiva oppfyller nok ikke praktiske og visuelle krav i heimen, så den blir nok ikke den boksen i denne omgang likevel (jeg klager faktisk ikke, har en svært så tolerant samboer). Uansett, da var man jo tilbake på planleggingsstadiet, og jeg tenker på Rotel igjen. Tenkte da kanskje jeg kunne starte med to kanaler og bygge ut etter hvert som økonomien tillater det. Men jeg lurer på; hvordan er egentlig lydsignaturen på denne? Jeg har lest at noen mener den kan bli vel lys for Ikon, mens andre (og kanskje de fleste jeg har lest) sier den er varm eller nøytral i klangen. Noen som kan si noe om det? Jeg ser du har en 1575 Gurba

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Emotiva som ble nevnt over er meget populære forsterkere,spesielt her på forumet.Dessverre aldri fått hørt de selv.
    Selv spiller jeg en del musikk,så jeg har gått for kombinert stereo/hjemmekino løsning.Dvs at forforsterkeren slår seg av på film og signalet går fra receiveren til effektforstrekeren.Jeg hadde lagt mest i en strømsterk stereo-effektforsterker på f.eks 2x200 enn en multi på 5x150..Er ikke Ikon 7 6 ohm? Mulig jeg tar feil her,men en del brukere av Vokal 2 klager over at den er litt puslete.Så mulig den trenger effekt for å våkne.Jeg tror nok receiveren din fint greier å drive senter og bak.
    Angående Marantz effekttrinnet så er det vel MYE på markedet som gir mer for pengene på den.
    Dette var min mening som er glad i musikk også.Hjemmekino-entusiastene har sikkert en annen mening,og fint om du skriver hvor mye du bruker det til til film og musikk.
    Først og fremst har du rett med tanke på Ikon og ohm, den er oppgitt til 6 ohm. Jeg føler ikke jeg har kjørt systemet lenge nok til å kunne si noe bestemt om senteren er puslete eller ikke, så trenger nok litt tid på meg der.

Når jeg når ser ut til å (måtte) gå litt bort fra Emotiva XPA-3 så er vel tre-kanals alternativer ikke det mest utbredte fra andre aktuelle produsenter så vidt jeg har oppfattet. Mine preferanser når det gjelder musikk kontra film er nok noe sånt som 60-40 i favør musikk, kanskje til og med mer, så fokus på frontene er nok ikke så dumt. Hvis jeg velger å gå for en stereoløsning denne gangen for å forsterke frontene så er det jo fortsatt mulig å bygge ut senere. Jeg er litt spent på Rotel må jeg si, og jeg kan tenke meg å få til litt hjemlån av deres 1572 for å teste dette. Har også sett på NAD c275 og Lyngdorf 2175, og også her kan du jo være fint å få testet ut litt så jeg får bedre følelsen av hvordan lydsignaturene fungerer på mine Ikon. Jeg er fortsatt takknemlig for alle innspill som måtte komme, og takker igjen for de som har kommet så langt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Jeg er litt spent på Rotel må jeg si, og jeg kan tenke meg å få til litt hjemlån av deres 1572 for å teste dette. Har også sett på NAD c275 og Lyngdorf 2175, og også her kan du jo være fint å få testet ut litt så jeg får bedre følelsen av hvordan lydsignaturene fungerer på mine Ikon. Jeg er fortsatt takknemlig for alle innspill som måtte komme, og takker igjen for de som har kommet så langt
    Jeg hadde en Emotiva XPA-2 for å drive mine Yamaha Soavo 1PN fronter. Har nå gått over til Rotel RB-1572 etter at Emotiva forsterkeren tok kvelden etter tordenvær. Synes Denon receiveren gav nok kraft til å drive centeren så den matchet frontene ved filmavspilling så 3-kanals var ikke interessant. Det er spesielt ved musikk man får nytte av effektforsterker og jeg må si at Rotel 1572 matcher Emotiva XPA-2 når det gjelder kraft. Bass er mye kraftigere med effektforsterker og diskanten løftes og er mer luftig. Den er behagelig å høre på. Rotel 1572 på 11 kg bruker ICE-power blokkene fra B&O og gir nesten samme effekt som Emotivas 36kg XPA-2 - og er bare halve størrelsen.

Når det gjelder Lyngdorf 2175 tenkte jeg å kjøpe denne, men gikk bort fra tanken etter å ha lest brukererfaringer som beskriver lavere effekt ved 0,1% THD og at den kutter ved et visst nivå. Søk og les i forumet. Ref Snickers-is: Lyngdorfen gir vist 110W med 0,1% THD over hele frekvensregisteret

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Min første effekt var XPA-3 og gav forntrekka liv og kontroll. Men min center ville ha mer...Derfor kjøpte jeg XPA-2 til frontene og lot centeren sammen med 2stk surround få XPA-3 alene. Nå tror jeg mine høytalere yter opp i mot maks8)
    Dama synes at Emotiva produktene ser pene ut8)
    Tror ingenting er i nærheten av prisen til EMO.

Brukte lang tid 8) for og handle yamaha 861 7X105w og var fornøyd, spesielt når jeg kjøpte den ny i UK for 2500kr:twisted: Ble 4000kr med moms og frakt men da gikk den for 8000 her i landet. Synes det er synd og måtte kjøpe et Emotiva produkt, som er laget i Kina, sendt til USA og sendt til Norge. Alikevel er den "best" priset.
    Er lei av og bli rævkjørt i Norge, og synes det er deilig og slippe "sleipe selgere" som synes det er greit at produktet deres er priset kanskje 100% mer, bare fordi produktet paserte Norskegrensa.
    Og bare for og si det Emotiva tjener nok gode penger...

Edit: En pen og god løsning er UMC-1, pluss XPA-5. Mitt valg om jeg kunne gjort alt om igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •