Receiver med pre inn, kan den fungere som effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver med pre inn, kan den fungere som effekt?

Jeg har en H/K AVR745 receiver hvor senter forsterker-delen har streiket, så jeg skal skaffe meg en ny receiver. Har kommet frem til at jeg vil ha en billigere receiver med pre-out og etterhvert så skal jeg skaffe meg en effekt forsterker.

Jeg kjører i dag HK'n på ett par KEF iQ90, de spiller kanonfint, men de trenger MASSE kraft hvis jeg skal spille skikkelig høyt (noe jeg ikke gjør så ofte, men gud så deilig det er de få gangene jeg drar på), så jeg må ha en effekt som kan levere MASSE strøm, slik som HK'n

Så jeg har vel forsåvidt to spørsmål til dette:

1)
    Det jeg er litt usikker på er hvordan det vil funke og bruke HK'n som effekt hvis jeg kobler pre-out fra ny receiver inn på front H/V på 6ch. direct input på HK'n? Er det noen som har erfaringer med dette? Det sies vel at denne inngangen egentlig ikke er beregnet for det jeg ønsker og bruke den til tror jeg, uten at jeg ser problemet, så tenkte og spørre litt rundt først

2)
    Grunnen til at jeg ønsker og gjøre det slik, er at jeg gjerne kunne tenke meg og spare til en litt bedre effektforsterker, eventuellt en integrert med home theather inngang, slik som for eksempel Hegel H200 har. Jeg spiller mest stereo så det er mulig at jeg til slutt vil gå for en slik løsning istedefor en ren effekt. Da det sannsynligvis vil gi en bedre forforsterker del enn de billige receiverene har. Noen som har erfaring med dette også?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer ikke. Du må ha main inn terminaler.
    Hvorfor ikke bare spille uten senter da inntil du får din nye receiver, eller få din gamle fikset, kanskje det bare er en liten ting.

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvorfor ikke bare spille uten senter da inntil du får din nye receiver, eller få din gamle fikset, kanskje det bare er en liten ting.
    Ikke ødelegg for han nå da.
    Har han funnet en perfekt unskyldning for å oppgradere

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, ja, desverre.
    Men, jeg er ikke sikker på en billig receiver med preout blir en oppgradering, det er gjerne forforsterkeren i billige surround receivere der ikke er så bra på stereo.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hvis han kobler fra pre-out front på den nye receiveren til f.eks. "Tape"-inngangen på den gamle receiveren?

Så konfigurerer han den gamle receiveren til å spille stereo, kobler høyttalerne til frontkontaktene på den gamle receiveren, velger kilde "Tape" og stiller volumknappen på et passende nivå som er lett å huske. Da vil signalet går gjennom to forforsterkerledd, men han vil få brukt effekttrinnet i den gamle receiveren sin.

Kan hende ikke ideelt med to forforsterkerledd - særlig ikke med tanke på at det er en enda billigere receiver som er aktuell - men jeg har hørt at andre har vært heldige og fått det til å låte sånn noenlunde på tilsvarende måte. Vi snakker jo ikke high-end her uansett - no offense.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer ikke. Du må ha main inn terminaler.
    Ok, da hadde jeg hørt riktig, at det ikke ville fungere.
    Men jeg gjør som du foreslår i dag og har gjort det ett halvt år ca, kjørte en ny kalibrering og satt det opp med 4 høyttalere, to front + to bak.

Som NEO83 er inne på, så er jeg vel litt klar for en forandring i oppsettet

Men som du sier så er jo sikkert forforsterker delen på de billigere receiverne dårlige, så derfor jeg også tenkte på ett alternativt oppsett med for eksempel Hegel H200, EC ECI5 eller Parasound sin NC2100 + NC2250, alle disse skal ha AV inngang for tilkobling til receiver med pre-out mener jeg.

Kan se ut som jeg uansett på inngå ett kompromiss her, og at jeg enten må klare meg med det jeg har til jeg kan ta meg råd til og kjøpe allt på en gang, eller kjøpe en ny billig receiver nå, og leve en stund uten og kunne spille høyt. Begge deler er til og leve med

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo forresten ofte en ser gode priser på de større dyrere receiverne uten HDMI 1.4 nå også da. Som bla. Onkyo x007 serien og de større Pioneer og Yamaha receiverne. Men jeg er litt usikker på hvor lurt det er og hande uten HDMI 1.4 nå.

Jeg ser for meg følgende scenario:
    -Tv jeg har i dag støtter det ikke. Blir forhåpentlig ikke nytt tv på minst 2-3 kanskje 4 år.
    -Blu-Ray spilleren jeg har i dag støtter det ikke. Dette er vanligvis en billig sak og bytte ut og betyr ikke så mye i den store sammenhengen.
    -Hva meg utgivelse av filmer? Man er jo avhengig av at filmene er i 3D for og ha noen glede av det. Hvor mange filmer er pr. i dag gitt ut i 3D og hvor vanlig vil det være om 2-3 år?

Dette er vel sikkert flere som har dette "dilemmaet" kansje?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker pre out på centerkanalen på 745`en da? hva med å kjøpe en billig/brukt monoblokk/stereoforsterker med main in, og koble center til den?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av onkelm81
    virker pre out på centerkanalen på 745`en da? hva med å kjøpe en billig/brukt monoblokk/stereoforsterker med main in, og koble center til den?
    Det var ett bra tips, må sjekkes

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der skal gå bare godt... kjør inn R+L fra preout feks på cdspiller inngangen til forsterkern du ønsker å bruke, sett siste forsterker til å spille i stereo.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hva hvis han kobler fra pre-out front på den nye receiveren til f.eks. "Tape"-inngangen på den gamle receiveren?

Så konfigurerer han den gamle receiveren til å spille stereo, kobler høyttalerne til frontkontaktene på den gamle receiveren, velger kilde "Tape" og stiller volumknappen på et passende nivå som er lett å huske. Da vil signalet går gjennom to forforsterkerledd, men han vil få brukt effekttrinnet i den gamle receiveren sin.

Kan hende ikke ideelt med to forforsterkerledd - særlig ikke med tanke på at det er en enda billigere receiver som er aktuell - men jeg har hørt at andre har vært heldige og fått det til å låte sånn noenlunde på tilsvarende måte. Vi snakker jo ikke high-end her uansett - no offense.
    Ja og bruke en annen kilde enn 6ch input kan kansje være ett alternativ. Men jeg er heeelt enig, dette blir definitivt ikke high-end, men kanskje en preliminær løsning frem til jeg får en bedre løsning

Men har tenkt litt mer på forslaget til onkelm81 også, hvis forforsterkeren fremdeles funker kunne jeg jo forsåvidt kjøpt en effekt forsterker med en gang (eventuellt en 5 eller 7 kanals), også kjøpt en prosessor i neste "etappe".
    Kan hende det virker litt tungvint og ta litt av gangen, men sånn er det noen ganger, kan ikke få allt med en gang (ihvertfall ikke hvis en ikke skal bruke kredittkort ).

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange veier som fører til Rom - og hver av dem har mange krokveier og omveier. Hvis pre-out-center - hvis du har det, da - fungerer, er det en grei løsning å kjøpe en monoblokk, eventulet et billig stereo effekttrinn. I sistnevnte tilfelle kan du t.o.m. biampe centerhøyttaleren din - hvis den har dobbelt sett høyttalerterminaler. Da havner du i en ganske eksklusiv klubb, tror jeg - biamping av senterhøyttalere hører man ikke om så ofte.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det er mange veier som fører til Rom - og hver av dem har mange krokveier og omveier. Hvis pre-out-center - hvis du har det, da - fungerer, er det en grei løsning å kjøpe en monoblokk, eventulet et billig stereo effekttrinn. I sistnevnte tilfelle kan du t.o.m. biampe centerhøyttaleren din - hvis den har dobbelt sett høyttalerterminaler. Da havner du i en ganske eksklusiv klubb, tror jeg - biamping av senterhøyttalere hører man ikke om så ofte.
    Hehe, ja biamping av senter har jeg aldri sett (eller hørt) før, men en må jo være den første

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ellers er fornøyd med receiveren skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du ikke leverer den til service. Du kan fortelle verkstedet de ikke skal fikse noe før du vet hva det koster.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ellers er fornøyd med receiveren skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du ikke leverer den til service. Du kan fortelle verkstedet de ikke skal fikse noe før du vet hva det koster.
    Hvis jeg sa at jeg er fornøyd så har jeg kanskje uttrykket meg litt feil, jeg er fornøyd med at den er strømsterk, det trenger KEF'ene. Men det er jo en gammel receiver, så en av grunnene til at jeg ønsker og bytte er nettopp det, bla. støtter den ikke de "ikke lenger helt så nye" HD-formatene. I tillegg har jeg aldri fått til og rute bilde signaler til tv via forsterkeren, jeg har kanskje ikke prøvd lenge nok når jeg har sett på det. Men uansett så har jeg ikke fått det til, og nå gidder jeg ikke sette meg ned og se noe mer på det
    Jeg ønsker og begynne å skaffe meg noe nytt utstyr, enkelt og greit.

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI 1.4 er ikkeno must normalt sett. Du har ikke 3D på W4000 heller.
    Kan gjøre et bra tilbudskjøp på 1.3 recievere nå, og heller kjøpe en 3D bly-ray spiller med 2 HDMI ut om det skulle bli aktuelt noen gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •