Ny forsterker, forslag isteden for Technics SA-GX350

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker, forslag isteden for Technics SA-GX350

Hei har en eldre Technics SA-GX350 forsterker, vet ikke om det går for en veldig dårlig i dag, men kunne tenke på en bedre forsterker. Siden både FM radioen er så dårlig, at man kan si, lydinntrykket trekker forsterkeren ned, så neste forsterker blir heller med DAB eller internettradio, som kobles til nettverk ledningen TP kabel. Ellers så har jeg kjøpt Popcorn Hour A-200 med 1,5 TB harddisk som man kan bruke som internettradio så jeg kan nok droppe å ha radio, å helle bruke popcorn som mediaavspiller.

Hovedhøytaller: Stereo
    Har Kit 2400 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning som hovedhøytaller + en ekstra MGR A-1708 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning i hver høytaller, for å få best mulig lyd. Slik at høytalleren spiller 300 watt (men bassen klarer bare en 100 watt per stykk med seriekobling.)

Bakgrunnshøytaller: Stereo
    MGR F-2006W - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    http://www.ljudia.no/Archive/itemima...ment-piezo.jpg som er ganske så lik som den i hovedhøytalleren, men bare litt billigere og anderledes utsendet.

Musical Encyclopaedia D93 blir også tilleggshøytaller til bakgrunnshøytallerne.

Jeg får bare ta den kritikken, at (etter deres mening) så er jeg er dårlig på lyd, dere mener nok disse høytallerene er like dårlig som logitech på high end, men jeg er ikke enig der, siden jeg mener forsterkeren har mere å si en høytallerne i dette tilfellet. Høytallerkassene er i sponplate, men syns ikke det gir noe veldig dårlig lyd. Men ja bruker for det meste "MP3" låter, siden jeg ikke gidder å bytte plater hele tiden. Senere tror jeg går for harddisk langring uten komprimering slik at da kan jeg får "Blueray lyd" på en 1TB harddisk.

Har desverre, ikke plass til 5.1 (Men har 2 forsterkere fra før, med 2 stk 12" + 2 stk MGR A-1708 som blir ren bass forsterking, hvis jeg ønsker å spille høyere. Men hovedhøytallerene klarer å spille bra lyd, på både klassisk musikk og rock, men skal det blir mye donkdunk musikk som dere kaller det, gir ikke bassen god nok trykk, på grunn av hovedforsterkeren ikke har loudness.

Nå vet ikke jeg hva som jeg skal si som minmumskrav men starter med dette:
    • Skruterminaler i metall
    • Gir ikke susing eller kritring når man endrer på volumstyrken
    • Bør kunne kobles med HDMI kabel, samt RCA
    • Bør ha Dab eller Internettradio
    • Bør ikke gå over 4000-5000 kr klassen, i så fall bør det være virkelig god forsterker
    • Bør ikke støye formye slik at lyden blir forstyrret
    • Mininum på 100 watt uteffekt (tenker ikke på strømbruk)

Er Pioneer, NAD gode forsterkere? Eller vil dere anbefale noe annet?

Bør helst støtte 5.1 (Vertfall mulig å koble til 6 høytallere) bør helst fjerne sus og skrurringer slik at lyden blir så nærme "High end" som mulig, trenger ikke å være "High end" men høres så bra som mulig.

Fint om forsterkeren er så kraftig som bildet:
    Slik at level 1 spiller sånn passe, level 2 spiller ganske så høyere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener dere om?

Harman/Kardon AVR 255 - Forsterker/Receiver (HiFi) - Finn beste pris hos Prisguide.no

Pioneer VSX-918V-S A/V receiver sølv - Pioneer - Receiver/Forsterker - Pioneer VSX-918V-S A/V receiver sølv - Netshop.no - pc data foto minne digital

Er det noen som er spessielt bra?
    At den spiller høyt er en fordel, også gir god lyd.
    Bør tåle en del, litt kjedelig hvis forsterkeren røyker etter en dag eller er like dårlig lyd som den jeg har fra før av.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sagt før, kjøp en integrert stereoforsterker, de spiller mye bedre i stereo. Nad har utmerkede forsterkere for deg, men de har ikke digitale inngange, da må du ha en ekstern D/A konverter om du vil bruke digitale kilder direkte.
    Om du absolutt vil ha surround vile jeg gå for HK modellen av de to du nevner her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK, er det et bra merke sammenlinget med pioneer?

Kanaler: 7 kanaler
    Utg.effekt 8 Ohm: 595 Watt
    THD v/oppgitt effekt: 0.07 %

Tror dere dette stemmer? klarer denne forsterkeren å dra elementene i 2 ohm uten å ryke?

Gir denne forsterkeren den beste lyden og effekten i denne prisklassen, og er umulig å utkonkurere?

Ser også på filmer, så det er viktig det er mulig med 5.1 lyd.

Hvordan blir lyden på denne forsterkeren? Blir lyden flat eller veldig fyldig?
    F.eks med Loudness, EQ, som kan stilles lyden etter egent ønske.

Håper noen kan gi meg informasjon med fordel å ulemper med ulike forsterkere i denne kategorien.

Pioneer har jeg mest erfaringer med, gir god bass med loudness, men ikke så mye diskant eller mellomtone, Technic er kankje bedre på lyder uten alt for mye bass, men gir en del bass uten loudness.

Kan man bruke 4 stk 10" bass elementer på HK forsterken uten at lyden blir for flat?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen surround receivere kan drive 2 ohm, hvorfor må du ha 2 ohms kapasitet?
    Nesten alle receivere kneler under 4 ohm.
    Utgangseffekt 595 watt, hvor har du fundet det tallet? Er det ikke antall watt den forbruker for full guffe? Det er ikke samme som utgangseffekt.
    Harman Kardon har gjerne 5 x 60 watt, og det er rikeligt til de fleste høyttalere da HK måler sine watt på en litt annen måte enn flere av konkurentene.
    Men ellers, HK er et utmerket merke ja.

Istedet for å snakke elementer, snakk da høyttalere, da blir det så mye enklere....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ingen surround receivere kan drive 2 ohm, hvorfor må du ha 2 ohms kapasitet?
    Nesten alle receivere kneler under 4 ohm.
    Utgangseffekt 595 watt, hvor har du fundet det tallet? Er det ikke antall watt den forbruker for full guffe? Det er ikke samme som utgangseffekt.
    Harman Kardon har gjerne 5 x 60 watt, og det er rikeligt til de fleste høyttalere da HK måler sine watt på en litt annen måte enn flere av konkurentene.
    Men ellers, HK er et utmerket merke ja.

Istedet for å snakke elementer, snakk da høyttalere, da blir det så mye enklere....
    Fordi jeg har seriekoblet 3 stk 8" elementer med standard 8 ohm, så vil tro jeg er nede på enten 2 eller 3 ohm. I tilegg kommer pezio diskanten uten demping. Merker ikke noe dårlig lyd, uten om litt susing på når noen ganger jeg skrur opp eller ned lyden eller hvis jeg prøver å legge merke til det, litt kvitring, sus, men merker ikke så mye til det, om jeg ikke prøver å høre det.

Utgangeffekt fikk jeg hos prisguide. Så det muligens det er feil:
    Harman/Kardon AVR 255 - Forsterker/Receiver (HiFi) - Finn beste pris hos Prisguide.no

Er HK minst dobbelt så kraftig som Technics SA-GX350 forsterker?
    Slik at den forsterken jeg bruker nå, bør fint finnes bedre.

Hva er grunn til på forsterken jeg har nå, så er det ikke så stor forskjell om jeg koblet fra + til minus eller minus til pluss på lyden?

Men gjør jeg den feilen på Zachry D 250, blir lyden som et vibrerende diskant, slik at elementet 12" flytter seg mye, men lyden blir diskantaktig?

Skulle vi måle hvor høyt HK spiller, blir det omtrent som Zachry D 250? så det er mere nok en det man bør ha av forsterker.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    ...Men gjør jeg den feilen på Zachry D 250, blir lyden som et vibrerende diskant, slik at elementet 12" flytter seg mye, men lyden blir diskantaktig?..
    Blir ofte litt mye på en gang her.. så man kan jo ta en ting av gangen (det bør du også gjøre)

Kobler du en av høyttalerne feil +/- (eller omvendt av den andre) så vil basselementet i den ene høyttaleren bevege seg innover samtidig som basselementet i den andre høyttaleren vil bevege seg utover. Da vil lydbølgene fra de to høyttalerne kansellere hverandre og du hører ingen (eller bare litt/vag/ubestemmelig) bass. Diskanten vil du fortsatt høre. Regner med at det var det du mente?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved seriekobling ØKES motstanden, ved paralellkobling HALVERES motstanden.

Ehh, jeg er ikke helt med. Du sagde du hadde et sett høyttalere, fra Ljudia, dette settet hadde 2 bass enheter i hver høyttaler, nu siger du du har 3 basser i serie, skjønner ikke helt dette.
    Du vil normalt ikke kunne høre forskjell om du bytter pluss og minus på begge høyttalere ved forsterkeren, bytter du bare en hører du forskjell.

Igjen, få deg et sett ordentlige høyttalere, slutt å lek med enheterne, kjøp ferdige høyttalere, du vil aldrig få god lyd med din eksperimentering.
    Kjøp den HK, og kanskje noen Dynavoice høyttalere og en aktiv subwoofer, da er du på gang hvertfald.
    Dynavoice M-65 EX Natural Oak Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kjøper HK forsterken først også ser om jeg får god lyd, bør få bedre lyd en den forsterkeren jeg har nå.

Hvis ingen har bedre forslag til noe maks 5000 kr som er bedre.

Hvordan lyd får man ved 5.1? bare ekko i bakhøytallerne men ikke noe mere?

Nå har jeg ikke hørt Dynavoice M-65 EX men vil anta disse ikke gir romfølse, tror nok at de jeg har gir litt bedre gjenklang, ekko, og diskant + bass.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1. er 6 separate lydspor, akkurat som stereo er 2 separate lydspor.
    Ser du en film i 5.1 hvor en helikopter kommer mot deg og flyr over deg vil det sige at lyden kommer forfra for da å gå over deg, og ende opp bak deg. Det er ingenting med ekko å gjøre.
    Stereo kan avspilles i alle høyttalerne om du vil. Du kan jo laste ned manualen til den HK og studere den.
    Medhensyn til din beskrivelse af Dynavoice, jeg aner ikke hva du prater om, tror ikke du selv vet det heller.
    Takk for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1. er 6 separate lydspor, akkurat som stereo er 2 separate lydspor.
    Ser du en film i 5.1 hvor en helikopter kommer mot deg og flyr over deg vil det sige at lyden kommer forfra for da å gå over deg, og ende opp bak deg. Det er ingenting med ekko å gjøre.
    Nå finnes det gode 5.1 forsterkere og det finnes egentlig dårlige 5.1 som egentlig burde være bare stereo forsterker. Om forsterkeren har utgang for 6 høytallere trenger ikke så si at lyden blir bra i alle høytallerne.

De dårligste, omtrent som min Technics forsterker gir bare ekko i bakhøytallerne som går under kategorien dårlig 5.1 forsterker.

Medhensyn til din beskrivelse af Dynavoice, jeg aner ikke hva du prater om, tror ikke du selv vet det heller.
    Takk for meg.
    Hvordan kommer Dynavoice M-65 EX ann sammenlignet med
    DALI Concept 6? Mistenker de er ganske så like, bare prisen sier at dali er bedre, når tror jeg ikke foreløpig kommer å kjøpe noen av disse høytallerne med det første, men er jo et tips jeg kan vurdere senere. Men 6,5" elementer gir ikke like bra lyd som 8", også er størrelsen bedre til mitt rom, siden jeg har en del ting oppå høytalleren, som en slags hylle. Men alikevell blir ikke lyden dårlig.

Selv foretrekker jeg en del bass, så tror disse 2 stk 6,5" elementene blir litt lite sammenlignet med 3 stk 8", men er jo billige MGR elementer så det bør vel finnes en god del bedre en det.

Om man ikke liker mye bass, og skrikende diskant, kan man bare skru ned lyden eller bruke (EQ/Lydinnstillingene) og dempe det man mener spiller for høyt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Nå finnes det gode 5.1 forsterkere og det finnes egentlig dårlige 5.1 som egentlig burde være bare stereo forsterker. Om forsterkeren har utgang for 6 høytallere trenger ikke så si at lyden blir bra i alle høytallerne.

De dårligste, omtrent som min Technics forsterker gir bare ekko i bakhøytallerne som går under kategorien dårlig 5.1 forsterker.
    Du mener ikke dette seriøst, gjør du? Du vet ikke hva suround egentlig er, eller?
    5.1 surround sound - Wikipedia, the free encyclopedia
    Se Dolby ProLogic også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •