Kjøpehjelp: receiver og høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kjøpehjelp: receiver og høyttalere

Jeg er på jakt etter musikkanlegg til stuen. På grunn av liten plass, må jeg nøye meg med et stereo-oppsett.

Tanken min var likevel å investere i en surroundreceiver – forutsatt at dette er noenlunde forsvarlig lydmessig. Dette fordi det virker praktisk kun å ha en HDMI-kabel fra mediasenter-PC (og på et senere tidspunkt bluray-spiller) til TV-en. Eller er det tåpelig å investere i en surroundforsterker når man ikke ønsker surroundlyd?

Ettersom receiveren skal plasseres i en benk med skapdører foran, må jeg finne en løsning for å kommunisere med enheten via fjernkontroll på tross av skapdørene. Er det noen som har noen forslag til hvordan man kan løse det tilfredstillende?

Jeg trenger også høyttalere. Gulvstående er ikke aktuelt, høyttalerne skal plasseres på en benk. Det er viktig at høyttalerne tar seg godt ut. Jeg lekte litt med tanken på Arcam Muso, kan det være et godt valg?

Subwoofer er foreløpig ikke aktuelt - den måtte evt. vært trådløs, og det har jeg per dags dato ikke budsjett til.

Forslag til receiver og høyttalere mottas med takk! Jeg ser for meg at prisen totalt ikke bør overstige 7000 kroner.

(Håper jeg plasserte posten i en akseptabel kategori :)

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sindres
    Jeg er på jakt etter musikkanlegg til stuen. På grunn av liten plass, må jeg nøye meg med et stereo-oppsett.

Tanken min var likevel å investere i en surroundreceiver – forutsatt at dette er noenlunde forsvarlig lydmessig. Dette fordi det virker praktisk kun å ha en HDMI-kabel fra mediasenter-PC (og på et senere tidspunkt bluray-spiller) til TV-en. Eller er det tåpelig å investere i en surroundforsterker når man ikke ønsker surroundlyd?

Ettersom receiveren skal plasseres i en benk med skapdører foran, må jeg finne en løsning for å kommunisere med enheten via fjernkontroll på tross av skapdørene. Er det noen som har noen forslag til hvordan man kan løse det tilfredstillende?

Jeg trenger også høyttalere. Gulvstående er ikke aktuelt, høyttalerne skal plasseres på en benk. Det er viktig at høyttalerne tar seg godt ut. Jeg lekte litt med tanken på Arcam Muso, kan det være et godt valg?

Subwoofer er foreløpig ikke aktuelt - den måtte evt. vært trådløs, og det har jeg per dags dato ikke budsjett til.

Forslag til receiver og høyttalere mottas med takk! Jeg ser for meg at prisen totalt ikke bør overstige 7000 kroner.

(Håper jeg plasserte posten i en akseptabel kategori
    Gratulere me steget inn i HiFi verdenens herlige verden

Skal du ha stereo, så kjøp dedikert stereoforsterker, lyden er så myyye bedre ellers har du alltid mulighet for ir forlenger for å oppnå connection mellom forsterker og kontroll.

Med tanke på budsjett kan jeg virkeli anbefale og se litt på brukten

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=66496&cat=12 Tannoy stativhøytalere - fantastiske

CAMBRIDGE Azur 550A Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben Cambridge er jo et kjent for god kvalitet og lyd
    Litt usikker på hvordan Tannoy og Cambridge er sammen, men trur ikke jeg er på villspor her

Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville garantert gått for en stereoforsterker!!

du kan tenke deg at med en receiver til samme pris vill du få utnyttet 2/7 del av.

sett på b&w 686 og cambridge one dab?

CAMBRIDGE One DAB+ / B&W DM686 stereoanlegg | Hi-Fi Klubben

når du tenker på det med lyd obilde er det enkleste å bruke hdmi fra kilden til tven og deretter en coax eller optisk til forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med de 2 forgje innleggene. Stereo forsterker gir deg mye bedre lyd for pengene. Men...:
    Mange stereoforsterkere mangler digital tilkobling. Dette vil føre til at du fort får tilkoblingsproblemer når du skal bruke det i et TV oppsett. De fleste tv'er har i dag digital opdisk eller koax ut. Har du en forsterker med opdisk eller koax inngang kan du koble alt utstyret ditt til tv'en, for så å kjøre en kabel fra tv'en og inn i anlegget. Anlegget vil da altid spille lyden som tv'en viser.

Av forsterker kan jeg feks anbefale Onkyo sin TXSR608B. Her får du mye kraft til å drive høyttalere, samt at den er kompatibel med det meste du kan finne på å koble til. Denne får du kjøpt billig på elkjop.no nå for 3995,-

Høyttalere er det utrolig mye å velge i, men NS555 til 3295 (elkjop.no) er en fin match. Da er du nesten innenfor budsjette på 7K

Brukt markedet er selvfølgelig også ett godt alternativ..

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josse1982
    Helt enig med de 2 forgje innleggene. Stereo forsterker gir deg mye bedre lyd for pengene. Men...:
    Mange stereoforsterkere mangler digital tilkobling. Dette vil føre til at du fort får tilkoblingsproblemer når du skal bruke det i et TV oppsett. De fleste tv'er har i dag digital opdisk eller koax ut. Har du en forsterker med opdisk eller koax inngang kan du koble alt utstyret ditt til tv'en, for så å kjøre en kabel fra tv'en og inn i anlegget. Anlegget vil da altid spille lyden som tv'en viser.

Av forsterker kan jeg feks anbefale Onkyo sin TXSR608B. Her får du mye kraft til å drive høyttalere, samt at den er kompatibel med det meste du kan finne på å koble til. Denne får du kjøpt billig på elkjop.no nå for 3995,-

Høyttalere er det utrolig mye å velge i, men NS555 til 3295 (elkjop.no) er en fin match. Da er du nesten innenfor budsjette på 7K

Brukt markedet er selvfølgelig også ett godt alternativ..
    Men nå ville jo han ha bokhyllehøytaler/stativhøytaler, NS555 er gulvstående
    608 er jo en svak surroundreceiver, mens de beste til hans bruk er stereoforsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    obs.. Glemte at det var bokhylle høyttalere.. Da vil jeg anbefale noe annet en NS555

TXSR608 er ingen svak forsterker. Klart det finnes mye kraftigere, men den har en meget god strømforsyning for å være i denne prisklassen.
    Stereoforsterker nevner jeg nok en gang at gir mest for pengene, men pga tilkoblingsmuligheter detter de fleste bort..

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med DALI LEKTOR 3 Høyttalere | Hi-Fi Klubben og NAD C315BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben ?

Det trur jeg kan være en god pakke med mye og stor lyd til en god pris

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Hva med DALI LEKTOR 3 Høyttalere | Hi-Fi Klubben og NAD C315BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben ?

Det trur jeg kan være en god pakke med mye og stor lyd til en god pris
    Enig med deg på høyttalerene. Men står fortsatt fast på at til bruket det her er snakk om, så er det dumt å ikke ha noen digitale innganger på forsterkeren.
    Hadde det vært en som skulle koble til en CD-spiller og bare nyte musikk, så hadde dette vært en strålende pakke.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på XTZ Class A100 D3, Sort eller XTZ Class A100 D3, Sølv
    Disse har digital inn og er meget kraftig, bygget som en tanks og ser bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Se på XTZ Class A100 D3, Sort eller XTZ Class A100 D3, Sølv
    Disse har digital inn og er meget kraftig, bygget som en tanks og ser bra ut.
    Her er vi inne på noe Klarer vi å finne noen fine høyttalere uten at vi går mye over 7K..? Ikke mye å velge i her. Nærmeste jeg kan klare å annbefale er IQ10 fra Kef. CA 4K. Og da er vi jo langt over budsjettet.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om budsjettet ikke kan strekkes: Yamaha NS-333
    Eller du kan gå for XTZ 93.23 High Glossy

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Om budsjettet ikke kan strekkes: Yamaha NS-333
    Eller du kan gå for XTZ 93.23 High Glossy
    Kjenner ikke XTZ-93.23 så godt, men NS333 er ganske flate i lyden. Egner seg fint som bakhøyttalere, men ikke som frittstående høyttalere. Da ville jeg heller ha vurdert en billigere forsterker og bedre høyttalere.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josse1982
    obs.. Glemte at det var bokhylle høyttalere.. Da vil jeg anbefale noe annet en NS555

TXSR608 er ingen svak forsterker. Klart det finnes mye kraftigere, men den har en meget god strømforsyning for å være i denne prisklassen.
    Stereoforsterker nevner jeg nok en gang at gir mest for pengene, men pga tilkoblingsmuligheter detter de fleste bort..
    Jeg mente svak iforhold til ren "tilsvarende" stereoforsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Tusen takk for svar, beklager at jeg ikke tidligere har kommet med noen respons. Jeg har spinket og spart litt - hårda studentlivet - og kommet opp med et alternativ:

- Tannoy Revolution Signature DC4 3998,-
    - NAD Viso TWO 4998,-
    - NAD DB 1 - dabtuner 698,-

Høyttalerne er jo meget pene og lyden er heller ikke så verst. Viso TWO har DVD-spiller, hvilket strengt tatt er unødvendig til min bruk, imidlertid har den tilsynelatende digitalinnganger, hvilket kan være kjekt (jeg tenker kanskje senere å investere i denne og koble den rett i anlegget). Videre ser jeg at den har IR-in, hvilket jeg antar gjør den lett å operere med fjernkontroll selv om enheten skulle stå i skapet. Dessuten kan den lett kobles til en DAB-tuner; jeg er svak for alt ting digitalt og ser frem til å kunne se direkte hvilke sanger som spilles på radioen.

Innspill mottas med takk - har jeg rotet det til eller kan dette bli bra?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •