Offisiell tråd for Yamahas nye RX-VXX67 receiver-serie - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 32 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 638
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Josephsen
    Ja dette er jeg vel kjent med, men finner ingen informasjon ang hva den deler subber til med front til large og ekstra bass. Altså på z11 hadde jeg mulighet til og velge delefrekvens selv med frontene til large. Det valget er ikke på 3067
    Jeg skjønner at Yamaha har gjort dette. Det er ikke riktig lydteknisk å ha subben innkoplet når man har valgt frontene til "large" ! (i 2ch stereo)
    Alternativet for deg er å kople subben til "front pre out" og bruke delefilteret i subben.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komfort
    Jeg skjønner at Yamaha har gjort dette. Det er ikke riktig lydteknisk å ha subben innkoplet når man har valgt frontene til "large" ! (i 2ch stereo)
    Alternativet for deg er å kople subben til "front pre out" og bruke delefilteret i subben.
    Da har jeg forsøkt følgende løsninger for og få 11.2 og 9.2 til og virke tilfredstillende.
    Power amp er satt til 7ch +front. Bruker da effekt på front og center.
    Når jeg da har koplet til presens back prioriterer han disse fremfor sur back uansett dsp modus. Når jeg kopler fra presens back velger den sur back når den for signal fra tuner (satelitt) men når jeg spiller av film i true hd er der ikke lyd i surr back. Altså ikke lyd bak uansett hvilket dsp modus jeg velger.
    Dette vil jo si att den velger uansett presens back selv om ikke disse er koplet fra og kalibrering er kjørt på nytt uten presens back. Hvorfor dette skjer aner jeg ikke. og dette er over hode ikke i samsvar med det som står oppgitt i bruksannvisning på side 23. og videre. Dette vil si att 3067 ikke er kompatibel 11.2 prosessor om man ikke kjører effekt på presens foran og bak. Og den er da ikke kompatible med store front høytalere da det er samme preout på presens og front.... Og i på toppen av dette kan man ikke velge hva man skal dele sub på med fronter til large.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Hei, kjøpte en 3067.
    Noe av grunnen til at jeg ville prøve denne er kalibreringen med 2 subwoofere.

1)
    Jeg kobler da disse i pre-out til subwoofer hvor det står (Front og Back), selv om jeg har disse i front?

2)
    Velger Right + Left i subwoofer oppsett når jeg har begge i front og vil ha dette til å være lfe mono signal, men at begge skal kalibreres hver for seg?

3)
    Rk i Denon, pioneer og yamaha er ca jevnt gode med tanke på fase justeringen også ned i sub området?
    Noen som har full kontroll på disse tingene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question HDMI, skru av TV.

Heisann!

Akkurat gått til anskaffelse av en RX-V667, og er kjempegodt fornøyd med denne. Benytter PC (Mediaportal) til TV, film, musikk osv. Har koblet PC til TV (Samsung Plasma PS50C7705) via HDMI på receiveren.

Utfordringen min er, PC er satt til å skru av TV etter x antall minutter inaktivitet. Dette fungerer når jeg kobler PC direkte til TV, men når jeg kjører gjennom recevier så kommer bare bakgrunnsbildet på receiveren, og TV er fortsatt slått på. Skjermkort er ATI Radeon 5450 om det skulle være relevant.

Er det i det hele tatt mulig å kjøre passthrough av DPMS signal? Er det noe jeg har oversett i innstillingene? Stor takk for alle svar :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josephsen
    Da har jeg forsøkt følgende løsninger for og få 11.2 og 9.2 til og virke tilfredstillende.
    Power amp er satt til 7ch +front. Bruker da effekt på front og center.
    Når jeg da har koplet til presens back prioriterer han disse fremfor sur back uansett dsp modus. Når jeg kopler fra presens back velger den sur back når den for signal fra tuner (satelitt) men når jeg spiller av film i true hd er der ikke lyd i surr back. Altså ikke lyd bak uansett hvilket dsp modus jeg velger.
    Dette vil jo si att den velger uansett presens back selv om ikke disse er koplet fra og kalibrering er kjørt på nytt uten presens back. Hvorfor dette skjer aner jeg ikke. og dette er over hode ikke i samsvar med det som står oppgitt i bruksannvisning på side 23. og videre. Dette vil si att 3067 ikke er kompatibel 11.2 prosessor om man ikke kjører effekt på presens foran og bak. Og den er da ikke kompatible med store front høytalere da det er samme preout på presens og front.... Og i på toppen av dette kan man ikke velge hva man skal dele sub på med fronter til large.
    Ja, her har Yamaha bommet litt med 3067 ! Jeg regner med (og håper for Yamaha sin del) at det kommer en firmware update på dette problemet med at du kun kan kjøre innbygget effekt på front ved 11.2. 3067 har bare 7 innebygde effektforsterkere på lik linje med 2067 og det burde ha vært mulig å drive presence med innebygget effekt og resten med ekstern effekt. Dette problemet gjelder ikke for 2067, da denne kan kjøre innebygget effekt på front precence og da er front pre ut ledig til ekstern effekt.

Tipper Yamaha jobber med firmware update as we speak.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kjøpte en 3067.
    Noe av grunnen til at jeg ville prøve denne er kalibreringen med 2 subwoofere.

1)
    Jeg kobler da disse i pre-out til subwoofer hvor det står (Front og Back), selv om jeg har disse i front?

Riktig

2)
    Velger Right + Left i subwoofer oppsett når jeg har begge i front og vil ha dette til å være lfe mono signal, men at begge skal kalibreres hver for seg?
    Riktig, det er bare èn LFE kanal på DTS-HD og DD-HD så det er den kanalen som vil gå til subbene. Hvis du kun vil ha LFE signal til subbene må du sette alle ht til "Large" (da vil subbene være frakoplet i 2ch modus)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, det er bare èn LFE kanal på DTS-HD og DD-HD så det er den kanalen som vil gå til subbene. Hvis du kun vil ha LFE signal til subbene må du sette alle ht til "Large" (da vil subbene være frakoplet i 2ch modus)
    Jeg leste det som jeg hadde skrevet og kan skjønne det ikke ble helt riktig, men
    det jeg egentlig prøvde å spørre om: Dette er helt riktig koblet og på denne måten tar denne 3067 seg av all fasing av subber hver for seg og samspillet mellom fronter og subber. Eller må jeg av en eller annen grunn gjøre dette på gamle måten, som å stille subber sammen i fase med fronter manuelt før RK.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurt å sjekke det manuelt om du lurer, men fasene skulle den ha god kontroll på:wink:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Lurt å sjekke det manuelt om du lurer, men fasene skulle den ha god kontroll på:wink:
    Det var det som jeg var usikker på, for når jeg satt etter på å byttet om på fasen og deaktiverte en sub fra menyen, ble det mer trykk fra en sub. Hørte og følte tydlig når jeg slo på to igjen at sub ble mer sentrert, men med mindre fysikk og lyd :???: Blir ikke helt klok på disse tingene, enda så mange ganger jeg tenker at jeg har skjønt det Det ble mer trykk når jeg satt oppsetet til en foran og en bak tidligere, men ikke med den siste RK testen..
    Ps dag johnsen: Det er noe dere hadde riktig, som jeg ikke får til. Da jeg fikk forsterkeren prøvde jeg pattern 2 og det var mer info i bunnen og et bredere lyd bilde enn jeg klarer å få i mitt eget rom he he..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste det som jeg hadde skrevet og kan skjønne det ikke ble helt riktig, men
    det jeg egentlig prøvde å spørre om: Dette er helt riktig koblet og på denne måten tar denne 3067 seg av all fasing av subber hver for seg og samspillet mellom fronter og subber. Eller må jeg av en eller annen grunn gjøre dette på gamle måten, som å stille subber sammen i fase med fronter manuelt før RK.
    Ja det er riktig. Hvis du bruker LFE inngang på subbene så klart. Receiveren sender ut test lyder og finner avstand, nivå og fase på kompenserer for dette så det blir riktig i forhold til de andre høyttalere. Samspillet mellom sub og høyttalere bestemmes av delefrekvensen som receiveren setter automatisk avhengig av evnen høyttalerne har til å gjengi bass. F.eks en liten høyttaler vil få delefrekvens på 80-100 hz, da vil resten gå til subben. En stor høyttaler vil få "large" da vil ikke noe av bassen til den kanalen gå til sub.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan man se om YPAO er aktiv? Er vant til pioneer som lyser deg rett i tryne med MCACC og PHASE.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelp.....:

har endelig fått koblet opp min 667 jeg kjøpte fra Lefdal i høst.

Men (og ydmykt - jeg har enda ikke lest brukermanualen):
    er det ikke mulig å se TV koblet med HDMI fra CD boks via 667 til TV, og høre musikk fra annen kilde samtidig?

edit: er det slik at om man har kilde med bilde (CD boks/DVD/BD) så vil bildesignaler fortsatt passere gjennom selv om man velger en annen kilde på receiver til lyd ?
    Hva om man har flere HDMI kilder, og bruker DVD spiller som CD spiller - passerer allikevel bildesignal fra én HDMI kilde når en annen HDMI kilde kun sendes lyd (CD plate)?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hjelp.....:
    har endelig fått koblet opp min 667 jeg kjøpte fra Lefdal i høst.

Men (og ydmykt - jeg har enda ikke lest brukermanualen):
    er det ikke mulig å se TV koblet med HDMI fra CD boks via 667 til TV, og høre musikk fra annen kilde samtidig?

edit: er det slik at om man har kilde med bilde (CD boks/DVD/BD) så vil bildesignaler fortsatt passere gjennom selv om man velger en annen kilde på receiver til lyd ?
    Hva om man har flere HDMI kilder, og bruker DVD spiller som CD spiller - passerer allikevel bildesignal fra én HDMI kilde når en annen HDMI kilde kun sendes lyd (CD plate)?
    Jeg har lest manualen grundig og testet, men det ser ikke ut til at man kan lytte til andre kilder (radio, CD etc.) mens man ser på TV (med TV-signalet via HDMI til receiveren og videre til TVen).

Er dette normalt for andre receivere i denne prisklassen? Hadde satt stor pris på kommentarer fra folk her inne. Det at man kan "assigne" en HDMI-inngang til en annen lydinngang (analog/coax/optisk) kun EN gang, er en gedigen begrensning Men siden jeg aldri har hatt receivere med HDMI før, vet jeg ikke om dette er vanlig ...

Skjønte ikke så mye av det siste spm. du la til etterpå ...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KarlOveman
    Jeg har lest manualen grundig og testet, men det ser ikke ut til at man kan lytte til andre kilder (radio, CD etc.) mens man ser på TV (med TV-signalet via HDMI til receiveren og videre til TVen).

Er dette normalt for andre receivere i denne prisklassen? Hadde satt stor pris på kommentarer fra folk her inne. Det at man kan "assigne" en HDMI-inngang til en annen lydinngang (analog/coax/optisk) kun EN gang, er en gedigen begrensning Men siden jeg aldri har hatt receivere med HDMI før, vet jeg ikke om dette er vanlig ...

Det perfekte hadde vært å kunne assigne hvilken som helst lyd inngang til hvilken som helst bilde inngang. Av en eller annen grunn har Yamaha begrenset dette til følgende:

1. Coax/opt inngang 1-6 kan tilordnes AV 1-7 og A 1-4
    2. Analog input er låst til henholdsvis AV 1-4 og A 1-4
    3. AV 5-7 har IKKE analog inn mulighet, men coax/opt lyd kan tilordnes disse.

Begrensingen er de analog inngangene som er låst til AV 1-4 og A 1-4, mens de digitale lydinngangene kan man trikse med som man vil.

Løsning: om mulig kople alle enheter med coax/opt lyd i tilegg til HDMI. Jeg sitter akkurat nå og har bilde fra PC mens lyden kommer CD spiller (optisk). Hvis man har en kilde med analog utgang kan du bruke splitter på analoge inngangene for å få jokket det til :-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste spm. er egentlig en utbrodering av det første

Har sjekket rundt og det er ikke mulig nei, slik du også har kommet frem til.

Men komfort er inne på noe - bruke alternativ kabling fra DVD spiller for lyd, men akk - så var det det å slippe kabelspaghettien da..... Har liksom vært der, for nå er det heldigvis kun HDMI kabling rund baut.

PC er koblet optisk til AV1, så teoretisk skal jeg få lyd fra PC og bilde fra HDMI kilde - eller hva, komfort? Tror receiver at AV1 også skal inneholde bilde?

MEN: 667 har jo zone 2 så jeg kan jo sette opp et par ekstra høyttalere til den zonen og styre lydsignalet den vegen.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvordan ekstra ledninger skal kunne fikset dette med å kunne se på TV mens man hører på CD, radio, musikk fra PC og andre lydkilder.

Har man koblet TV-dekoderen til f.eks. HDMI2, så kan man kun "assigne" én lydinngang til denne. Når man virkelig skal se på TV, ønsker man selvsagt å ha TV-lyd samtidig, ergo lyden komme enten via HDMI-kabelen eller ved å "assigne" en annen lydinngang til HDMI2 med ekstra kabling fra TV-dekoderen.

Når man skal lytte til CD, radio, PC o.l., må man skifte lydinngang, og denne kan altså ikke "assignes" til HDMI2, slik at man kan se på TV (uten TV-lyd) samtidig.

Jeg hadde håpet at man kunne lagre flere innstillinger der en gitt HDMI-inngang (f.eks. HDMI2) ble "assignet" til flere lydinnganger, slik at bildesignalet ble sluset videre via HDMI uansett hvilken annen lydkilde jeg hørte på.

Er dette umulig selv på dyrere modeller eller andre merker?
    I så fall skjønner jeg ikke hvordan folk med dyrt anlegg i stua overlever med denne enorme begrensningen :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste spm. er egentlig en utbrodering av det første

Har sjekket rundt og det er ikke mulig nei, slik du også har kommet frem til.

Men komfort er inne på noe - bruke alternativ kabling fra DVD spiller for lyd, men akk - så var det det å slippe kabelspaghettien da..... Har liksom vært der, for nå er det heldigvis kun HDMI kabling rund baut.

PC er koblet optisk til AV1, så teoretisk skal jeg få lyd fra PC og bilde fra HDMI kilde - eller hva, komfort? Tror receiver at AV1 også skal inneholde bilde?

MEN: 667 har jo zone 2 så jeg kan jo sette opp et par ekstra høyttalere til den zonen og styre lydsignalet den vegen.....
    Jepp, Audio på AV1 kan du velge mellom analog RCA (AV1) og opt/coax 1-6. Bilde velges automatisk i pri rekkefølge (HDMI, komponent, S-video, kompositt)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvordan ekstra ledninger skal kunne fikset dette med å kunne se på TV mens man hører på CD, radio, musikk fra PC og andre lydkilder.

Har man koblet TV-dekoderen til f.eks. HDMI2, så kan man kun "assigne" én lydinngang til denne. Når man virkelig skal se på TV, ønsker man selvsagt å ha TV-lyd samtidig, ergo lyden komme enten via HDMI-kabelen eller ved å "assigne" en annen lydinngang til HDMI2 med ekstra kabling fra TV-dekoderen.

Når man skal lytte til CD, radio, PC o.l., må man skifte lydinngang, og denne kan altså ikke "assignes" til HDMI2, slik at man kan se på TV (uten TV-lyd) samtidig.

Jeg hadde håpet at man kunne lagre flere innstillinger der en gitt HDMI-inngang (f.eks. HDMI2) ble "assignet" til flere lydinnganger, slik at bildesignalet ble sluset videre via HDMI uansett hvilken annen lydkilde jeg hørte på.

Er dette umulig selv på dyrere modeller eller andre merker?
    I så fall skjønner jeg ikke hvordan folk med dyrt anlegg i stua overlever med denne enorme begrensningen :???:
    Du har ekstra stor begrensing da du ikke forstår hvordan receiveren din virker ;-) Men den er litt tricky på akkurat dette så det er forståelig. Skal prøve å forklare:
    -Ikke tenk HDMI 1,2 osv tenk AV 1,2 osv
    -AV1 inneholder AV1 (HDMI, komponent, S-video, kompositt) på bildefronten. Receiveren sender automatisk bilde ut fra disse inngangene i pri rekkefølge.
    -AV1 kan tilordnes følgende lydinnganger: AV1 (HDMI), AV1 (analog RCA), opt/coax 1-6
    Dette gjøres i to trinn:
    1. Først velger du mellom HDMI-Analog-opt/coax i OPTION-AUDIO SELECT menyen
    2. Deretter velger du hvem av opt/coax inngangene som skal tilordnes AV1 i SETUP-FUNCTION menyen.

Nå kan du se TV og høre lyd fra annen kilde :-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, Audio på AV1 kan du velge mellom analog RCA (AV1) og opt/coax 1-6. Bilde velges automatisk i pri rekkefølge (HDMI, komponent, S-video, kompositt)
    Finner ikke noe valg i menyen mellom RCA og opt/coax på AV1.....
    Og receiver gir meg "dummy" bakgrunnsbilde når jeg tester å spille musikk mens DVD spiller film (skjermen)

edit: aha, denne fungerer:
    velg HDMI du vil se fra
    "on screen" > input > HDMI2 (f.eks) > pil opp > audio in > AV1 (kilden du vil høre fra)

Ulempen er at du må endre tilbake til audio in > HDMI2 hvis du vil høre fra bildekilde

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig jeg ikke skjønner hvordan receiveren virker, selv om jeg har lest hele bruksanvisningen mange ganger og testet en god del

Du har ekstra stor begrensing da du ikke forstår hvordan receiveren din virker ;-) Men den er litt tricky på akkurat dette så det er forståelig. Skal prøve å forklare:
    -Ikke tenk HDMI 1,2 osv tenk AV 1,2 osv
    -AV1 inneholder AV1 (HDMI, komponent, S-video, kompositt) på bildefronten. Receiveren sender automatisk bilde ut fra disse inngangene i pri rekkefølge.
    -AV1 kan tilordnes følgende lydinnganger: AV1 (HDMI), AV1 (analog RCA), opt/coax 1-6
    Mulig det er slik på din 2067, men ikke på min 767. AV1 inneholder f.eks. ikke S-video og kompositt. De andre opplysningene får jeg heller ikke til å stemme, og bruksanvisningen nevner ikke dette med prioritert rekkefølge med et eneste ord.

Dette gjøres i to trinn:
    1. Først velger du mellom HDMI-Analog-opt/coax i OPTION-AUDIO SELECT menyen
    2. Deretter velger du hvem av opt/coax inngangene som skal tilordnes AV1 i SETUP-FUNCTION menyen.

Nå kan du se TV og høre lyd fra annen kilde :-)
    Min 767 har ingen AUDIO SELECT i OPTION-menyen. Jeg kan gå inn i ON SCREEN-menyen, velge INPUT, deretter HDMI2 (der TV-dekoderen min er tilkoblet) og så spesifisere hvilken lydinngang jeg vil "assigne" HDMI2 til. Spesifiserer jeg AV1/optisk, der lyden fra PCen kommer, kan jeg nyte musikk fra iTunes mens jeg ser på TV. Men da har jeg altså ikke TV-lyd når jeg vil se på TV, og det vil jeg jo 90% av tiden :-?

Etter det jeg kan se, kan man kun assigne hver HDMI-inngang til én annen lydinngang. Men jeg håper jeg tar feil, og vi som sliter litt med dette, setter pris på hjelp og tips fra dere andre.

Er det forresten andre med 667 eller 767 som klarer å følge bruksanvisningen fra Komfort? Kanskje man må opp til 1067/2067/3067 for å finne denne fleksibiliteten...

edit: aha, denne fungerer:
    velg HDMI du vil se fra
    "on screen" > input > HDMI2 (f.eks) > pil opp > audio in > AV1 (kilden du vil høre fra)

Ulempen er at du må endre tilbake til audio in > HDMI2 hvis du vil høre fra bildekilde
    Ja, var vel dette jeg beskrev over. Og da må man langt inn i menyen hver gang, og det er fryktelig tungvindt og komplett uaktuelt for min del

Side 13 av 32 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •