Gode stereoforsterkere mellom 4k og 8k - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 82
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er ikke så mange stereoforsterkere som har digital inn. HK har et par og nevnte XTZ. Sikkert flere, men...

Du kan bruke eksternt lydkort med enten digital eller USB.
    det hørtes ganske greit ut, fordi om jeg kjøper dac, må jeg fortsatt forbedre lydkortet til pcen, siden det er rævva, kjøper jeg lydkort med innebygd dac slår jeg to fluer i en smekk, gjenstår bare å finne en sånn en til levelig pris

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der en del misforståelser og myter ute og går her. Hva mener du med at en rca-minijack har dårlig lyd? Utroligt...
    Nu skal du gå over til stereo, men har et problem med d/a konverter og syns det er teit.
    Du visste vel hva du gikk over til, eller?
    Om noen måneder skal du selge den stereoforsterker fordi du vil ha surround igjen, eller?
    Kjøper du et bra lydkort, som der er masser av eksempler på i f.eks. htpc trådene, og en vanlig integrert forsterker har du hva du trenger, eller du kan kjøpe en Airport Express og overføre lyden trådløst fra pc til forsterker.
    Jeg har forsterker til 50000,- og bruker rca-minijack kabel, Toslink og rca kabler av absolutt billigste sort så glem de myter om at en sånn kabel har dårlig lyd.
    Lyden bestemmes av kilden, forsterker og høyttalere.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Der en del misforståelser og myter ute og går her. Hva mener du med at en rca-minijack har dårlig lyd? Utroligt...
    Nu skal du gå over til stereo, men har et problem med d/a konverter og syns det er teit.
    Du visste vel hva du gikk over til, eller?
    Om noen måneder skal du selge den stereoforsterker fordi du vil ha surround igjen, eller?
    Kjøper du et bra lydkort, som der er masser av eksempler på i f.eks. htpc trådene, og en vanlig integrert forsterker har du hva du trenger, eller du kan kjøpe en Airport Express og overføre lyden trådløst fra pc til forsterker.
    Jeg har forsterker til 50000,- og bruker rca-minijack kabel, Toslink og rca kabler av absolutt billigste sort så glem de myter om at en sånn kabel har dårlig lyd.
    Lyden bestemmes av kilden, forsterker og høyttalere.
    da snakker vi sånn kabel som det her? Google Bilder-resultat for http://www.saizelectronic.es/images/minijack_cable.jpg

har brukt det lenge, og overføring via sånn jack osv er det noe bra? har alltid lest dårlige erfaringer om det. Da jeg bytta fra det til spdif ble ting bedre også, eller inbilte jeg meg det bare? hifi shapper osv anbefaler også skikkelige signalkabler pga veldig lav kvalitet på de rca kablene der man får kjøpt på clas ohlson?

skal vel ikke ha surround før om neste år, kanskje enda lenger, skal kjøre stereo, men skal kjøpe surroundhøyttalere sakte men sikkert, samt center osv, og etterhvert receiver, men først stereo og effekt, der pc er kilden

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kjøper de kabler man har lyst på, det kan avhenge av utseende, fabrikat og pris. Forhandlere anbefaler selvfølgelig alltid bedre kabler, ellers er de jo ikke selgere...
    Ja, jeg bruker en sånn kabel.
    Når du bruker en sånn kabel bestemmes lyden av kvaliteten på de analoge utgange på ditt lydkort, din forsterker og høyttalere, ikke av kablen, synes egentlig dette er logisk.
    Når du bruker digital overføring bestemmes lyden av d/a konverteren i din dac, forsterker og høyttalere.
    Bruk så mange penger som muligt på forsterkeren, du vil ikke angre.
    Se på dine forslag, Primare er nevnt f.eks.
    Rotel RB-1510 koster 4K, da trenger du en god forforsterker, kanskje rør, det er mitt forslag, billigt blir det også.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    starter med stereo i første omgang da, hva med å bruke en sånn en? BANDRIDGE BAP432 stereo-minijack | Hi-Fi Klubben og gode stereosignalkabler? ved å bruke sånn så er det forsterker og høyttaler som gjelder for lydkvaliteten? og + lydkortet?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UANSETT hvilken kabel du bruker er det kilden, dac, forsterker og høyttalere der bestemmer lyden.
    Jeg skjønner det sitter langt inne, men kom forbi meg, da skal jeg vise deg kablene der går til tonehodene på min Tandberg TCD 440A kassettspiller, de er tynnere en sytråd nemlig, og da skal jeg spille inn et stykke musikk for deg slik at du kan høre originalen, og lyden på båndet samtidig. Da tror jeg alle dine fordommer er borte nemlig.
    Les om RB1510 på hifisentralen bl.a., det er en skikkelig ulv i saueklær.
    Grunden til du fikk bedre lyd med spdif er selvfølgelig ikke kablen, men fordi du overfører lyden digitalt til en annen dac, da får du gjerne en annen lyd.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel i utgangspunktet ikke egenskapene til de minijack-kablene som kan ødelegge lyden, men utgangen på PC'en trenger ikke å gi så godt lyd. Det er nok endel forskjell på lydkortene. Billige kabler uten skjerming kan også gi støy, men ikke nødvendigvis. På grunnlag av dette så KAN det være greit med optisk fra PC til en god DAC, men det er billigst å prøve med minijack først.

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    det hørtes ganske greit ut, fordi om jeg kjøper dac, må jeg fortsatt forbedre lydkortet til pcen, siden det er rævva, kjøper jeg lydkort med innebygd dac slår jeg to fluer i en smekk, gjenstår bare å finne en sånn en til levelig pris
    Jeg har forgjengeren til denne, og er veldig godt fornøyd, Audio Advantage Micro II

Noen flere til greie priser,

Behringer UCA202, Behringer UCA202 U-Control lydkort - Musikklink AS

Behringer UCA222, Behringer UCA222 U-Control USB lydkort - Musikklink AS

M-AUDIO Transit USB Lydkort, M-AUDIO Transit USB Lydkort - Musikklink AS

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo A-5VL

det er så teit! må da gå an å anskaffe en stereoforsterker som ser fin ut, har digital inn og har greit med krefter? noen som vet om det går å kjøpe et eksternt lydkort til pcen med innebygd dac. Koble rca fra stereo (rød/hvit) til lydkortet, og så spdif fra pcen inn til lydkortet?
    Kanskje denne kunne ha vært noe?

Bedre lyd for pengene i stereo - Lyd og Bilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Shanling SLM-A40MKII

det er så teit! må da gå an å anskaffe en stereoforsterker som ser fin ut, har digital inn og har greit med krefter? noen som vet om det går å kjøpe et eksternt lydkort til pcen med innebygd dac. Koble rca fra stereo (rød/hvit) til lydkortet, og så spdif fra pcen inn til lydkortet?
    Shanling SLM-A40MKII

Har denne sjøl, låter veldig bra. Men veit ikke om den er så lett å få tak i lenger, tipper den ikke produseres lengre.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    UANSETT hvilken kabel du bruker er det kilden, dac, forsterker og høyttalere der bestemmer lyden.
    Jeg skjønner det sitter langt inne, men kom forbi meg, da skal jeg vise deg kablene der går til tonehodene på min Tandberg TCD 440A kassettspiller, de er tynnere en sytråd nemlig, og da skal jeg spille inn et stykke musikk for deg slik at du kan høre originalen, og lyden på båndet samtidig. Da tror jeg alle dine fordommer er borte nemlig.
    Les om RB1510 på hifisentralen bl.a., det er en skikkelig ulv i saueklær.
    Grunden til du fikk bedre lyd med spdif er selvfølgelig ikke kablen, men fordi du overfører lyden digitalt til en annen dac, da får du gjerne en annen lyd.

ååååh! nå forstår jeg, nemlig fordi receiveren har innebygd dac!! men er digital lydoverføring bedre enn analog? tror det blir en rotel/marantz med dac magic, prøver å holde meg nermest mulig 10k for rf-82 + forsterker. Noen gir gode pakketilbud på fronter og stereoforsterker. Med dac i tilegg må jeg nok regne med litt til

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om digital er bedre en analog er et vanskeligt spørsmål. Digital må uansett konverteres til analog, spørsmålet er hvor dette skal gjøres og hvor penge penge du vil legge i det.
    En ekstern dac har gjerne den fordel at du kan bruke den med andre kilder, kabel tv dekoder f,eks.
    Som Gurba siger er Toslink gjerne optimalt imellom pc og dac/forsterker fordi det har galvanisk skille og du slipper støy fra pc, men, det betyr jo du må ha ekstern dac.
    Der er mange virkelig gode lydkort til billig penge, se htpc trådene.
    Som sagt kan du jo kjøpe en Logitech Duet, da kan du streame musikk trådløst, og den har en ok dac bygget inn. Fjernkontroll er en fin ting....

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Kanskje denne kunne ha vært noe?

Bedre lyd for pengene i stereo - Lyd og Bilde
    denne har jeg testet på klipschene, likte den ikke, havnet på andre plass bak marantz og foran yamaha i mine ører

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Jeg har forgjengeren til denne, og er veldig godt fornøyd, Audio Advantage Micro II

Noen flere til greie priser,

Behringer UCA202, Behringer UCA202 U-Control lydkort - Musikklink AS

Behringer UCA222, Behringer UCA222 U-Control USB lydkort - Musikklink AS

M-AUDIO Transit USB Lydkort, M-AUDIO Transit USB Lydkort - Musikklink AS

ser ikke forskjellen på specsene til de to behringene, men de ser ganske bra ut, kanskje jeg skal prøve ut en av dem og senere oppgradere til dac magic? det ser ut som det mest fornuftige valget, den er utrolig populær

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital signaloverføring er kan hende ikke bedre - bare annerledes. For digitale signaler er det slik at kvaliteten på informasjonen i signalet holder seg på 100% så lenge signalet er "godt nok". Den mindre hyggelige siden, er at når signalet ikke er godt nok, detter kvaliteten til 0% - d.v.s. ubrukelig. Dette betyr at når det virker, er det så godt som det kan bli - og når det ikke virker, er det ubrukelig.

Analoge signaler forringes mer gradvis. Når signalet skal gjennom analoge forsterkere og deretter ut på vandring i diverse kabler - og særlig hvis man har veldig lange kabelstrekk som fanger opp støy - kan man oppleve at man får hørbart dårligere lyd. Men man mister ikke alt plutselig - det skal mye til at man mister all informasjon som ligger i det opprinnelige signalet.

Du finner en klar analogi i forskjellen mellom en platespiller og en CDspiller. Selv om stiften er dårlig og LP'en er slitt, vil du som regel høre hva som spilles. Med skurring og alt - men det blir lyd. Når det oppstår skader på en CD - og disse blir for omfattende for CDspillerens feilrettingskretser - blir musikken rett og slett borte.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Digital signaloverføring er kan hende ikke bedre - bare annerledes. For digitale signaler er det slik at kvaliteten på informasjonen i signalet holder seg på 100% så lenge signalet er "godt nok". Den mindre hyggelige siden, er at når signalet ikke er godt nok, detter kvaliteten til 0% - d.v.s. ubrukelig. Dette betyr at når det virker, er det så godt som det kan bli - og når det ikke virker, er det ubrukelig.

Analoge signaler forringes mer gradvis. Når signalet skal gjennom analoge forsterkere og deretter ut på vandring i diverse kabler - og særlig hvis man har veldig lange kabelstrekk som fanger opp støy - kan man oppleve at man får hørbart dårligere lyd. Men man mister ikke alt plutselig - det skal mye til at man mister all informasjon som ligger i det opprinnelige signalet.

Du finner en klar analogi i forskjellen mellom en platespiller og en CDspiller. Selv om stiften er dårlig og LP'en er slitt, vil du som regel høre hva som spilles. Med skurring og alt - men det blir lyd. Når det oppstår skader på en CD - og disse blir for omfattende for CDspillerens feilrettingskretser - blir musikken rett og slett borte.
    skjønner, kan man på en måte da si at dersom man har en rask trådløs forbindelse så er trådløs best for å unngå støy og forstyrrelser ?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner, kan man på en måte da si at dersom man har en rask trådløs forbindelse så er trådløs best for å unngå støy og forstyrrelser ?
    Trådløst kan også være utsatt for støy og problemer. Jeg har fire Squeezeboxer og én Squeezebox Radio her hjemme - og kjører digitale signaler trådløst i hele huset. Til Squeezeboxene og deretter til DACer jeg har rundt omkring. Men det har hendt - om enn ikke veldig ofte - at signalene til det rommet som ligger lengst unna, blir for svake - og da bryter det hele samman. Squeezeboxen og DACen reagerer med å lage null lyd. Eller litt blubbende lyd - det kommer litt lyd, så må Squeezeboxen vente på at signalene blir gode nok - bufre opp - hvoretter det kommer litt lyd igjen o.s.v. Ikke til å holde ut når det skjer - men det skyldes som regel at kona har vært borti antennen på routeren eller noe slikt trivielt.

Å sende analoge signaler trådløst rundt, lar seg også gjøre - men det er vel noe som generelt ikke anbefales. Det blir sjelden hifikvalitet med trådløse analoge signaler i slike hjemmoppsett. Trådløse hodetelefoner f.eks. - de jeg har hørt, er greie nok, men ikke allverden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mhm, har et godt grep på det med signaloverføring og kvalitet nå. Er derfor jeg tror jeg skaffer meg denne i første omgang Behringer UCA222 U-Control USB lydkort - Musikklink AS, er helt ny i stereo verdenen så får se hva denne gjør. Kjøper jeg en dac nå så bør jeg jo oppgradere lydkortet i tilegg for å få maks valuta. Men om jeg starter med lydkort med innebygd dac så har jeg et greit utgangspunkt i starten, vurderer da marantz pm 7003 og pioneer Pioneer A-A6MK2 Integrert forsterker | Soundgarden

hva tenker dere om det?

edit: dropper pioneeren pga dårlig omtale i forhold til musikksmaken min, blir sannsynligvis marantzen, har mest lyst på en parasound p3, men finner ingen brukt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, du trenger ikke et lydkort for å bruke eller optimalisere en Dac ala Dacmagic. Dacmagic fungerer som et lydkort med mulighet for flere tilkoblinger enn kun pc.

Det eneste du mangler på Dacmagic er vel jackplugg ut. Ellers har du jo både rca og digitale utganger.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mye bør en dac magic går for på brukten? har sett to stykker, begge til 1600kr, er dette en grei pris? nypris er ikke mye mer - 2300kr

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •