Ekstern DAC til reciever - eller bruke pengene til øl?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstern DAC til reciever - eller bruke pengene til øl?

Hei! På late dager benytter jeg iTunes (lossless og mp3 320 kbs) som jeg forer inn digialt (optisk) til recieveren Denon 3806 via AirPort Xpress. Denonen håndterer mao DAC konverteringen. Jeg opplever imidlertid lyden som ikke så bra som når jeg forer musikken analogt fra CD spilleren.
    En ekstern DAC mellom AirPorten og recieveren er derfor en nærliggende tanke.
    Spørsmålet er imidlertid; Lyttepreferanser og rom gjør at jeg ikke bruker Stereo Pure Direct når jeg lytter til musikk. Vil ikke da recieveren gjøre en analog til digital konvertering av signalet for å prosessere signalet før den igjen gjør en digital til analog konvertering med sin egen DAC? Hvis dette er tilfelle – hvor mye er det da å hente på en ekstern DAC? Eller skal jeg heller bruke pengene på øl og musikk ;-) ??
    (På den andre siden er jo lyden analogt fra CD spilleren vitterlig bedre )

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke litt rart at du både liker intern DSP i receiver best, samtidig som at du liker analoglyden fra cd-spilleren enda bedre? Høres ut som "contradiction in terms", eller hva :-D

Dersom du faktisk liker analog cd-lyd best tror jeg det er en god sjanse for at du har noe å tjene på en god dac. Uansett ville jeg brukt pengene på musikk framfor øl. Tror jeg.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kvasve
    Hei! På late dager benytter jeg iTunes (lossless og mp3 320 kbs) som jeg forer inn digialt (optisk) til recieveren Denon 3806 via AirPort Xpress. Denonen håndterer mao DAC konverteringen. Jeg opplever imidlertid lyden som ikke så bra som når jeg forer musikken analogt fra CD spilleren.

Det ville vært en dårlig CD-spiller om den ikke låt vesentlig bedre enn komprimert avspilling, MP3 format eller noe annet.
    Jeg ville aldri finne på å fore min forsterker med noe annet enn CD, SACD eller DVD-Audio.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - musikk og øl kan være en hyggelig ting. Men fra spøk til alvor - før du kjøper en DAC, burde du prøve den hjemme hos deg selv. Jeg sier dette fordi jeg har opplevd mange ganger at når jeg har hatt DACene mine rundt for å demonstrere dem hos venner og kjente, har jeg rett som det er opplevd at de ikke gjør noe fra eller til. Alt henger sammen med alt. Noen ganger blir en DAC prikken over i'en - andre ganger sitter man der med et stort "tja?".

Denne advarselen gjelder naturligvis ikke i samme grad hvis du kjøper brukt - da kan du alltids få solgt DACen igjen uten noe særlig tap.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig det er selvmotsigelser ute å går her men ..

Når jeg benytter CD spilleren/analog inn spiller jeg Stereo med Sub aktivert. En eller annen signalprosessering foregår jo her - allikevel opplever jeg lyden som bedre enn med digitalt signal inn (også med lossless filer). Placebo? Ikke vet jeg?

Hovedspørsmålet er imidlertid; Er ekstern DAC bortkastet i det øyeblikk du ikke kjører signalet "rent" igjennom recieveren? Dvs at all bruk av sub/justering av lyd (feks EQ/romkorrigering) innebærer en AD/DA konvertering internt i recieveren som dermed eliminerer alle fordeler med en bedre ekstern DAC...?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sagt at signalgangen her vil gi et kanskje hørbart annet resultat, og at det vil være temmelig tilfeldig om det skulle låte bedre, siden du har introdusert ekstra elementer i signalkjeden:

S/PDIF -> D/A-> A/D -> DSP -> D/A

Dersom du absolutt vil ha 2.1 vil en bedre løsning være et multikanals lydkort av god kvalitet (evt multikanals ekstern dac), prosessering i PC og analog ut til receiver. Dette er ikke helt trivielt å få til dersom du skal ha full flex med spotify etc. ,men helt rett fram og veldig bra om du bruker intern DSP i f.eks. J.River Media Center (den har ALLE muligheter for 2.0 til 2.1, resampling, bass management etc, og koster hundrelapper).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedspørsmålet er imidlertid; Er ekstern DAC bortkastet i det øyeblikk du ikke kjører signalet "rent" igjennom recieveren? Dvs at all bruk av sub/justering av lyd (feks EQ/romkorrigering) innebærer en AD/DA konvertering internt i recieveren som dermed eliminerer alle fordeler med en bedre ekstern DAC...?
    Ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar :-). Oppfatter at det langt fra er sikkert at kombinasjonen ekstern DAC og reciever gir noen forbedring så lenge du ikke kjører signalet ubehandlet igjennom reciever. Og justeringsmulighetene til recieveren vil jeg gjerne ha. Tror jeg sparer pengene – men lover å ikke bruke alt til øl ;-).

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar :-). Oppfatter at det langt fra er sikkert at kombinasjonen ekstern DAC og reciever gir noen forbedring så lenge du ikke kjører signalet ubehandlet igjennom reciever. Og justeringsmulighetene til recieveren vil jeg gjerne ha. Tror jeg sparer pengene – men lover å ikke bruke alt til øl ;-).
    Har selv erfaring med dac og 3806, avhengig av kilde blir jo lyden bedre (var ikke imponert over dacen i 3806), men veldig stor forskjell får du ikke, da lyden blir farget mye av 3806. Eneste måte å unngå det er en stereo pre i tillegg, på effektforsterkeren, slik at musikk unngår 3806.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •