MCACC TRÅDEN (PIO sin RK) Nå med sub EQ - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 122
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Xqisit
    Da har jeg endelig fått kjørt MCACC fullt ut her etter guiden til trådstarter, syns det er betraktelig bedre enn bare når jeg kjørte den Auto MCACC og lot det være med det.

Happy happy! Det spiller også meget akseptabelt på stereo, med sub. Spiller sjelden uten da jeg liker at den fyller ut. Samtidig er USP-1 i hus og det betyr at suben må være med grunnet 50hz cut'en. Men det er ikke noe issue.

Så takk for at du gav meg troen på MCACC igjen! hehe.

Anbefaler alle som ikke er helt i mål å kjøre denne!
    Hyggelig at du har fått ting til å låte enda bedre!

Ja det er tydelig at man ikke bør slå seg til ro med med det første og beste resultatet MCACC kommer opp med - har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kjørt kalibrering,etter forskjellige metoder og div sammenligninger/plasseringer!
    Det som er genialt,er man alltid kan ta vare på den gamle for å ha noe å sammenligne med!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Veldig bra tråd, skal teste ut flere av forslagene her for å prøve å få kontroll på "MCACC beistet"

Har hatt en AX4 med MCACC og syns egentlig aldri at jeg fikk til en integrert lyd opplevelse i oppsettet den gang. Har nå en LX52 og har så langt ikke lykkes med å få MCACC til å gjøre jobben... Bl.a. ville den ikke gå med på at jeg hadde koblet en sub på den og receiver gikk i restart innimellom. Kanskje jeg har et feil eksemplar?

Poenget er at MCACC er jo bare firmware (software), men kan ikke se at Pioneer legger ut nye versjoner av denne på weben sin? Pioneer burde gjøre som IT leverandørene og legge ut nye versjoner med forbedringer og rettelser og det burde vært enkelt å oppdatere firmware på disse receiverne via USB inngang eller noe...

Noen som vet noe om dette?
    Kjenner ikke til dette ang oppgraderinger av firmware på disse - det får du evt høre med Pioneer norge om!

Men at den skal gå i restart under kalibreing er jo merkelig da,hvis du ikke får den til,så får du levere den inn til service!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått kjørt MCACC fullt ut her etter guiden til trådstarter, syns det er betraktelig bedre enn bare når jeg kjørte den Auto MCACC og lot det være med det.

Happy happy! Det spiller også meget akseptabelt på stereo, med sub. Spiller sjelden uten da jeg liker at den fyller ut. Samtidig er USP-1 i hus og det betyr at suben må være med grunnet 50hz cut'en. Men det er ikke noe issue.

Så takk for at du gav meg troen på MCACC igjen! hehe.

Anbefaler alle som ikke er helt i mål å kjøre denne!
    Ser ut til at det er flere av oss her som har fått troen på mcaccen,og endelig fått eit lydbilde som er bra Var berre heilt tilfeldig at eg selv fant denne tråden :-D

Så all ære til trådstarter for å ha hjulpet til med flere fornøyde pioneer/mcacc brukere

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm det skal ikke være lett dette..
    Etter å ha brukt mcacc oppsett med "all channel align" en god stund har jeg valgt å gå tilbake til oppsett med "symmetry", grunnen til dette er at det er mer behagelig å høre på dette over lengre tid.
    Dersom jeg sammenligner disse oppsettene direkte, kan førstnevnte føles bedre, men der lydbilde gjerne kan virke klarere og skarpere, er det også dette som gjør at det over lengre tid føles mer slitsomt (øre trøttende) å høre på, "stemmer" virker rett og slett til å være for skarp..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flytte på møblene?

Har brukt dagen på å testet ut MCACC i henhold til oppskriften til trådstarter.. og foreløpig er jeg veldig fornøyd! Har tidligere brukt front align da jeg syntes de andre variantene ble for "spisse".. men nå sitter lyden mye bedre når jeg bruker all ch adjust! og sub'en ble også mye kraftigere!! så takk for det 8) 8)

Men over til spørsmålet mitt. I artikkelen "hjemme hos" i bladet Hjemmekino, var der en som slet med å få lyden til å sitte. Løsningen ble da å bære ut diverse møbler før man kjørte ny autokorreksjon, møblene ble så satt på plass igjen, og resultatet ble da at lyden ble mye bedre. For meg høres dette rart ut da man vel gjerne vil ta hensyn til møblenes påvirkning på lyden når man kjører MCACC? Noen som har erfaring med dette? (eventuelt bor i et kollektiv sånn at du har noen som kan hjelpe deg å bære:-P )

Newcomer Xqisit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så ønsker man å fjerne alle momenter som gjør at du får ekstra refleksjonspunkter for lyden og heller får det så rent som mulig frem til mikrofonen, som igjen gir det nærmest optimale sluttresultatet.

Tok selv vekk alt fra puter i sofaen til ting mellom sofa og frontrekke. Totalen ble mye mye bedre enn første gangs auto MCACC til Torolans oppskrift + møblene ute av veien.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt endel sammenligninger på de forskjellige kalibreringene jeg har lagret. Spesielt på 125hz nivået her hos meg, er det store endringer
    Ved alle oppsett, der jeg har valgt "small"på alle høyttalere (sub 50hz)
    demper den 125hz kurven med ca -6db på alle høyttalere..
    Etter min oppfatning er dette langt fra optimalt, da alle høyttalerene fint spiller ned til 80hz..
    Så en manuell justering av eq i etterkant, kan gi klare forbedringer
    Kommer nå de neste dagene og ta noen kalibreringer med "large" på alle høyttalerene for å se hva resultatet blir da..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daytona
    Har tatt endel sammenligninger på de forskjellige kalibreringene jeg har lagret. Spesielt på 125hz nivået her hos meg, er det store endringer
    Ved alle oppsett, der jeg har valgt "small"på alle høyttalere (sub 50hz)
    demper den 125hz kurven med ca -6db på alle høyttalere..
    Etter min oppfatning er dette langt fra optimalt, da alle høyttalerene fint spiller ned til 80hz..
    Så en manuell justering av eq i etterkant, kan gi klare forbedringer
    Kommer nå de neste dagene og ta noen kalibreringer med "large" på alle høyttalerene for å se hva resultatet blir da..
    Ar den demper nivået på 125 hz har ikke noe med at høytalerne ikke kan spille det - det er nok fordi rommet har en "boost" i det området,der,og at den prøver å dempe det nivået,slik at frekvenskurven skal bli mest mulig jevn!
    Men det er jo ingenting i veien for å gjøre manuelle etterjusteringer som du nevner,hvis du synes dette låter bedre!

Hva gør den med "standing wave" da - demper den det området der også?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standing wave demper også 125hz område
    de 3 filtrene demper omkring 63, 95 og 120hz,
    litt ulikheter mellom kalibreringene er det..
    Det var nok tilfeldig at duppen ved 125hz var under "small" kalibreringen
    Jeg har tatt noen nye kalibreringer både med "small" og "large" og resultatet ble det samme, men ved de forskjellige kalibreringene varierte 125hz fra -6 til +1.25 ,vet ikke sikkert hva som er årsaken til dette, jeg har blandt annet prøvd og dempe lydnivået til -7 ved start av kalibreringen siden følsomheten på høyttalerene er så høy..

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få recieveren til å automatisk bytte mellom profiler, avhengig av kilden?

Tenker slik:

Spill med PS3 = HDMI 1 = MCACC profil nr. 1
    BluRay = HDMI 2 = MCACC profil nr. 2
    Musikk fra Apple TV = HDMI 3 = MCACC OFF
    TV = HDMI 4 = MCACC profil nr. 1 men da ProLogic.

Er en sånn sak mulig å få til?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få recieveren til å automatisk bytte mellom profiler, avhengig av kilden?

Tenker slik:

Spill med PS3 = HDMI 1 = MCACC profil nr. 1
    BluRay = HDMI 2 = MCACC profil nr. 2
    Musikk fra Apple TV = HDMI 3 = MCACC OFF
    TV = HDMI 4 = MCACC profil nr. 1 men da ProLogic.

Er en sånn sak mulig å få til?
    Å tilegne en bestemt memory til en bestemt inngang er ikke mulig!
    Men den husker automatisk hvilken lydmodus du pleier å bruke til den enkelte inngang! Når jeg velger TV/SAT inngangen,så går den automatisk til Dolby PL II music,som jeg bruker mest til TV!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja akkurat, det gjør det her også.

Problemet er bare at til musikk, så har jeg funnet ut at det rett og slett er best med MCACC OFF og da må jeg inn i menyen for å skru av og på.

Kanskje for mye å be om, men men, får bare bytte, er helt klart verdt det for lydens skyld.

Takk for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fulgte oppskriften i første post og må si det ble litt mer ro over lydbildet. Ikke noen revolusjon, men dog. Takk for tipset.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Radio Shack og DVE

Hei.
    Er det noe poeng i og kjøpe Radio shack og DVE for bedre kalibrering av pio lx 83 eller gjør full auto MCACC god nok jobb? Kjører et 7.1 system med høydekanaler.
    Mvh,
    Stian

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stisol
    Hei.
    Er det noe poeng i og kjøpe Radio shack og DVE for bedre kalibrering av pio lx 83 eller gjør full auto MCACC god nok jobb? Kjører et 7.1 system med høydekanaler.
    Mvh,
    Stian
    En Db-måler er noe alle lyd-entusiaster burde ha,men DVE disken har ikke mye for seg etter min mening!
    Du kommer langt med å laste ned noen sinustoner!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    En Db-måler er noe alle lyd-entusiaster burde ha,men DVE disken har ikke mye for seg etter min mening!
    Du kommer langt med å laste ned noen sinustoner!
    Takker for svar, har bestilt radio shack og DVE HD, nå mangler det bare og lære seg å bruke dette Holder på og lese meg opp her på forumet, så det skal vel gå bra.
    Kanskje du kan svare meg på noen spørsmål.
    1. Er det ikke sinustoner på DVE platen som jeg kan bruke?
    2. Skal mine HT stå på small eller large ved RK, alle ble satt til large. Ble elendig lyd i stero når jeg spiller musikk, var bedre lyd med min gammle H/K AVR65? Hva kan dette skyldes?

Mvh,
    Stian

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det er mulig å kjøre romkoreksjon kun i stereo med Pioneer Lx73?? Eller må en ha fult 5.1 eller 7.1 oppsett?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pagan
    Noen som vet om det er mulig å kjøre romkoreksjon kun i stereo med Pioneer Lx73?? Eller må en ha fult 5.1 eller 7.1 oppsett?
    Det skal være fult mulig å kjøre kun stereo romkorreksjon. Den finner ant høytalere ved første sveip å kjører rom.korr deretter. Bare husk å sette høytalere som LARGE så fremt du ikke bruke sub.

Newcomer BrunoBajsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp kjøpt nye LX55 og sliter med å få lyd i subwoofere etter auto MCACC. Hørte lyd i brumlebassen under kalibreringen, men ingenting etterpå.

Har en JBL ES250P subwoofer og Clark Synthesis TST239 rumperister i sofa.

Har letet i menyer og fjernkontroll uten å finne hvor jeg kan stille inn subwoofer, har også prøvd manuelt bakpå subwooferen, men får ingenting lyd.

Tips, godtfolk?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BrunoBajsen
    Har nettopp kjøpt nye LX55 og sliter med å få lyd i subwoofere etter auto MCACC. Hørte lyd i brumlebassen under kalibreringen, men ingenting etterpå.

Har en JBL ES250P subwoofer og Clark Synthesis TST239 rumperister i sofa.

Har letet i menyer og fjernkontroll uten å finne hvor jeg kan stille inn subwoofer, har også prøvd manuelt bakpå subwooferen, men får ingenting lyd.

Tips, godtfolk?
    For å få lyd i sub på stereo,så må du enten sette fronter som "small" (anbefalt),eller så må du sette sub til "plus" i stedet for "yes"!

Dette finner du i "speaker-setup" menyen!

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •