MCACC TRÅDEN (PIO sin RK) Nå med sub EQ - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 122
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Tenkte kanskje det kunne vere en ide å lage en egen tråd for Pioneer brukere,når det gjelder bruk av MCACC!
    Ideen er "stjålet" fra AVS forumet (USA),og der står det en guide som det kan lønne seg å prøve!
    Jeg er ingen "kløpper" i engelsk,så noen oversettelse vil jeg ikke gi meg ut på,men det må gjerne noen andre gjøre hvis dem har lyst og tid

Men her er hvertfall det som står i den guiden:

1) Set Reciever to MCAAC preset 1 (M1). Now Run Auto MCAAC with mic in you listening position (I taped the mic to the top of a two foot long shoe horn, and stuck the shoe horn inbetween the couch cushions, so the mic is right where my ears are during listening).

2) Go into Manual Sp Setup and change the SP settings if neccessary(crossover to 100hz for me and speakers to small)

3) Now re-run Auto MCAAC but select custom, and then select Keep SP settings. You will also be given the options to have MCAAC calibrate for symmetry, all ch adjust and front align. You may save each calibration to seperate presets or run just one of them, or run two of them. You will see these options after you select Keep Sp settings.

4) Now you have an Auto MCAAC calibration(s) saved to M1 (or to multiple presets if you chose more than one EQ calibration type in previous step: symmetry, front align, and all ch adjust) (....note: you must select which preset you want Auto MCAAC to save calibration data to before you enter the audio setup menu.) Now go into Data Management--------> Data Copy and copy M1's data to as many other free presets as you like.

5) Now go into Manual MCAAC--->EQ Professional------>Reverb Measurement and get a reading on the the frequency response characteristics of your room. Be sure to select EQ OFF(standing waves not controlled for via MCAAC fliters) in the Reverb Measurement menu because you don't want the standing wave adjustements (EQ on) to be factored in to the room reverb measurments. Also make sure you haven't moved the mic.

6) After test tones are done, go into Manual MCAAC--->EQ Professional------>Reverb View , and you can analyze the frequency response of individual channels at various frequencies. Based upon that data, you would select the appropriate capture delay time for MCAAC to capture data during for the upcoming EQ calibration.

Change that time frame under Manual MCAAC--->EQ Professional------>Advanced EQ Setup to whatever you decide is the appropriate capture delay time ....(Pioneer recommends 30-50 ms, but they encourage you to analyze the data under reverb view first and refer to the advanced MCAAc software manual for analysis purposes). Note: the default capture delay time is than 80-160 ms.

7) Change to the appropriate MCAAC preset before you run the new advanced EQ calibration with the new capture time. You choose which preset, but I would recommend a preset that is a carbon copy of an auto MCAAC calibration so that you can do an A-B comparison between auto EQ and advanced EQ. Go under Manual MCAAC--->EQ Professional------>Advanced EQ Setup to start the advanced EQ calibration, and MCAAC should make a more accurate calibration since it will now capture sonic information sooner after the speakers output sound, and get a read on what the frequency response is of the speakers themselves, and not the speakers and all the reverb which accumulates as time passes. (Default capture time is 80-160 ms and thus collects more reverb and less true speaker reading)

Now you should have an accurate calibration. Also, now you can easily compare the Auto MCAAC EQ effects that are stored in a preset with the advanced EQ effects in other presets while listening to content with a simple button press on the remote. You could also juice the base a few db in a preset, and also compare running the base a bit hot to a flat calibration that you have in other presets.

Grunnen til at jeg lager denne tråden,er at etter å ha eksprimentert med det som står der ang. bruk av "proffesjonal EQ",så har jeg fått et kraftig forbedret lydbilde her hos meg hvertfall

Ved å bruke Prof EQ,og sette delay-time til 20-40ms,og "all ch adjust" ,for så å kjøre EQ calibrering med disse parametrene,så fikk jeg et overraskende bra resultat!
    Jeg har næmlig litt problem med bredden i lydbildet,pga at den ene høytaleren er plassert alt for mye inn i et hjørne!
    Så når jeg har prøvd meg på f.eks Amused to death,og andre Qsound innspillinger,så har jeg ikke fått til det utrolig brede lydbilet som jeg VET er der!
    Men etter å har gjort dette,så spiller det så bredt som det aldri har gjort her før - på tross av denne malplasserte høytaleren!
    Og i tillegg så kommer musikken "trillende" ut i rommet på helt annen måte enn tidligere - dette merkes både på film og musikk!
    Bassen ble også betydelig strammet opp - mer punch,og mer kontant!
    Selv kona var overbevist om at her var det gjort store forbedringer

Det jeg så etter kalibreringen,var at den hadde gjort mye mindre korrigeringer på EQ båndet,enn ved tidligere kalibreringer!

Jeg har ikke så god peiling på hvordan,og hvorfor ting ble bedre - men bedre ble det hvertfall!
    Men det er slett ikke sikkert at dette har noe for seg hos alle,men hos meg hadde det absolutt noe for seg!

Så hvis dere har en Pio reciever,så kan dette vere lurt å jobbe litt med

Og hvis det er andre som har noen gode tips og erfaringer,så er dere hjertelig velkomne til å dele deres erfaringer i denne tråden!!

Driver å prøver ut det som du har gjort.Virker bra så langt Har du fullband phase wave på eller av? Eg synest kanskje det er litt mere punch med den av.Bruker du denne innstillingen du har kommet fram til på musikk i stereo og musikk i surround og? Eller slår du av mcaacen ved musikk????

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før synest eg mcaacen av/reset og kun ha level og distance på musikk var best,men synest det låter litt tamt og innestengt nå.Kjørte kalibreringen slik du hadde gjort og synest til nå at det virker bra .Kanskje eg har vanskelig rom som gjer at mcaacen funker her hos meg også.Er eit lite rom på 3,45 x 3,10...

Gjorde også noen forandringer på høytallerplassering.Har vel virket inn det også.Flyttet sofaen ca 20-25 cm utifra bakvegg,slik at eg kjem ivertfall noen få cm ut ifra bakhøytallere i sweetspot.Og flyttet center og frontene inn mot veggen slik at det var 16 cm klaring.Før var det 50 cm.sikkert best med 50 cm med tanke på dybde.Men høytallerene kom for nærme sweetspot.Ville ha dei lengst mulig ifra sweetspott :-D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost
    Før synest eg mcaacen av/reset og kun ha level og distance på musikk var best,men synest det låter litt tamt og innestengt nå.Kjørte kalibreringen slik du hadde gjort og synest til nå at det virker bra .Kanskje eg har vanskelig rom som gjer at mcaacen funker her hos meg også.Er eit lite rom på 3,45 x 3,10...

Gjorde også noen forandringer på høytallerplassering.Har vel virket inn det også.Flyttet sofaen ca 20-25 cm utifra bakvegg,slik at eg kjem ivertfall noen få cm ut ifra bakhøytallere i sweetspot.Og flyttet center og frontene inn mot veggen slik at det var 16 cm klaring.Før var det 50 cm.sikkert best med 50 cm med tanke på dybde.Men høytallerene kom for nærme sweetspot.Ville ha dei lengst mulig ifra sweetspott :-D
    Jo det er klart høytalerplasseringen spiller en veldig stor rolle - du bør jo prøve å ha ca den samme avstanden mellom høytalerne,som til sweetspot!

Og flytter du på høytalerne,så bør du jo ta en ny runde med MCACC selv om du bare har justert noen få cm!

Du kan jo også prøve med litt forskjellige mic plasseringer - bare 10-20 cm,kan gjøre ganske store utslag!

Ellers så kjører jeg alltid med både mcacc og fullband phase innkoblet - både til musikk og film!
    Det blir rett og slett den beste lyden på den måten synes jeg - både i stereo,og flerkanals musikk!

Men du kan jo også etterjustere litt i manuell EQ etter eget ønske da - etter at RK er tatt! Er jo så greit når man bare kan kopiere fra en memory til den andre,for så å eksprimentere litt med den!

Og har den gjort VELDIG store justeringer i EQ,så kan det nok vere greit å dempe disse noe - hvertfall der den har plusset på mange db!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer kicks sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende tråd. skal teste det som står her over helgen. Er ikke fornøyd med lyden med romkorreksjon i stereo (har pioneer lx52). Da spiller jeg heller med en "tom" lydinstilling uten noen form korreksjoner. Får håpe tipsene i tråden hjelper meg på vei, så slipper jeg kanskje å veksle mellom lyd innstillingene

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blarg
    En annen ting jeg lurer på, har brukt symmetry hva er forskjellen all ch adjust- front align, har ikke boken.
    Jeg lurer på det samme. Noen som vet dette?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Jeg lurer på det samme. Noen som vet dette?
    Ved symmetry korrigeres høytalere parvis, dvs. begge fronter likt osv..
    Ved "all chj adjust" korrigeres hver enkelt høytaler induviduelt til en flat frekvensrespons!
    Ved "front align" står frontene ukorrigert,og reciever prøver å få de øvrige høytalere like som frontene klangmessig!

Selv bruker jeg "all ch adjust" som utgangspunkt,da det blir best resultat her hos meg (usymetrisk høytaler plassering i rom)!

Så går jeg inn å tar noen små manuelle etterjusteringer etter egen smak etterpå:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D

For all del, kjør full autokalibrering - og benytt dette også på musikk, det er jo rommet som er problemet! EQ på er trylleformelen for godlyd, hvis ikke blir det fort flatt og kjedelig.

Dessuten, med fullvoksne fronter og senter som du har, så bør de absolutt stå på "large" og subwoofer primært være avslått når du spiller muslikk. Dvs. står subwoofer innstilt på "yes" i høyttaler-oppsettet, så er sub som kjent innaktiv i stereo.

Hvis du ikke tror dette funker bedre enn å slå av EQ osv, så lagre denne innstillingen som eget forvalg i MCACC og sammenligne med innstilling er der alle godsakene er slått av og høyttalerne står på small. Tenker du vil høre stor forskjell
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Dessuten, med fullvoksne fronter og senter som du har, så bør de absolutt stå på "large" og subwoofer primært være avslått når du spiller muslikk.
    Hvorfor det? Musikk er jo mye kulere med subwoofer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Er i utgangspunktet enig i dette,men det kommer jo en del an på kvaliteten,og plasseringen både til fronter og sub også!!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Fordi han har fronter som gir god og dyp bass (B&W 683) og fordi det generelt er vanskelig å integrere subwoofer i et stereooppsett. Gir ikke frontene nok bass i utgangspunktet, så stiller saken seg annerledes, naturligvis. Fasiten er å forsøke begge alternativene.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi han har fronter som gir god og dyp bass (B&W 683) og fordi det generelt er vanskelig å integrere subwoofer i et stereooppsett. Gir ikke frontene nok bass i utgangspunktet, så stiller saken seg annerledes, naturligvis. Fasiten er å forsøke begge alternativene.
    Nå er det en smakssak hvordan man opplever det, selvfølgelig, men personlig synes jeg ikke 683 gir spesielt dyp bass. Og siden en sub er nettopp en dypbasshøyttaler ville jeg anbefale det sterkt sammen med 683.

Du har klart et poeng når det gjelder integrering, men min erfaring er at det ofte høres bedre ut med sub selv når denne ikke er optimalt integrert. Men det er som sagt spørsmål om smak. Det vi antakelig kan være enige om er at tøffe fronter kombinert med en velintegrert sub kan være fantastisk :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

683

For all del, kjør full autokalibrering - og benytt dette også på musikk, det er jo rommet som er problemet! EQ på er trylleformelen for godlyd, hvis ikke blir det fort flatt og kjedelig.

Dessuten, med fullvoksne fronter og senter som du har, så bør de absolutt stå på "large" og subwoofer primært være avslått når du spiller muslikk. Dvs. står subwoofer innstilt på "yes" i høyttaler-oppsettet, så er sub som kjent innaktiv i stereo.

Hvis du ikke tror dette funker bedre enn å slå av EQ osv, så lagre denne innstillingen som eget forvalg i MCACC og sammenligne med innstilling er der alle godsakene er slått av og høyttalerne står på small. Tenker du vil høre stor forskjell

Ifølge geir nordby i lyd og bilde,så skulle standing wave,full phase,eq,osv resetes/slåes av da dei gjorde at bassen aldri fikk den punchen den skulle med dei på.Men dette gjaldt eldre modeller (lx81,osv).

Men nå når eg har testa litt og gjort slik toloran har gjort angående kalibrering/innstillinger,så synest eg det er tamt med mccac avslått,og mye bedre/livligere med den på

Angående subwoofer.Av og til når eg kjøre pure direct,so er alikavel suben på På noen musikktyper so er det greit med sub,men av og til blir den for voldsom.Men sikkert ikkje lett å få den heilt perfekt inn i lydbildet i stereo.

Har lest mye att og fram om dette med large og small.Noen sier at å ha dei på large kan skade høyattallerene,og noen sier at å ha dei på small so vil receiveren drive dei lettere og dei vil gjere det dei er best på.Blir ikkje klok på dette.Hehe :-?

Men dersom eg stiller fronter og center på large i menyen,vil eg da merke forskjell når eg går ut av menyen,eller må eg kalibrere først? :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge geir nordby i lyd og bilde,så skulle standing wave,full phase,eq,osv resetes/slåes av da dei gjorde at bassen aldri fikk den punchen den skulle med dei på.Men dette gjaldt eldre modeller (lx81,osv).

Men nå når eg har testa litt og gjort slik toloran har gjort angående kalibrering/innstillinger,så synest eg det er tamt med mccac avslått,og mye bedre/livligere med den på

Angående subwoofer.Av og til når eg kjøre pure direct,so er alikavel suben på På noen musikktyper so er det greit med sub,men av og til blir den for voldsom.Men sikkert ikkje lett å få den heilt perfekt inn i lydbildet i stereo.

Har lest mye att og fram om dette med large og small.Noen sier at å ha dei på large kan skade høyattallerene,og noen sier at å ha dei på small so vil receiveren drive dei lettere og dei vil gjere det dei er best på.Blir ikkje klok på dette.Hehe :-?

Men dersom eg stiller fronter og center på large i menyen,vil eg da merke forskjell når eg går ut av menyen,eller må eg kalibrere først? :-D
    Large el small er en evig diskusjon ja,men dette kommer selvsagt an på kvaliteten til både frontene,og suben - pluss plasseringen og kalibreringen!
    Men man bør i de aller fleste tilfeller unngå å ha sub til "plus" hvertfall!
    Skal man bruke sub til musikk,så BØR frontene stå som "small"!
    Dette kan man da lett høre hva som blir best,ved å spille musikk og så gå inn i menyen å switche frem og tilbake mellom small og large få frontene!
    Og det er da enklest hvis man har en kilde som er koblet til analogt,optisk el coax,for da forsvinner ike lyden når man går inn i menyen!
    Man bør også eksprimentere med å forandre avstanden til sub i receiver!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS... det oppgraderte MCACC får skryt i kommede hjemmekino bladet

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    PS... det oppgraderte MCACC får skryt i kommede hjemmekino bladet
    Javel - det blir spennende å lese

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det han (Nordy) sier er definitivt feil.
    På mine CM9, som har en karakteristikk ganske lik dine høyttalere, så ser jeg at EQ har hevet nivået på 63HZ med 5 db. Og det høres godt, derfor blir det litt lite bass på 'pure' sammenlignet med romkorrigert. Men det er klart dette avhenger av høyttalere. Tviler på at MCACC i noen tilfeller gjør bassen tammere.

Du må kjøre ny korreksjon med høyttalerne i LARGE, ellers får du ikke denne bass-hevningen.

Og hvorfor skulle det skade høyttalerne å stille dem inn på large? På stereoforsterkere har man ikke mulighet til å sette dem til small. Iallefall var det ikke slik før.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget noen "unoter" med MCACC, som jeg ikke har lagt merke til før.

Når man kjører full auto MACCC, så settes høyttalerne automatisk til "large". Ikke nok med det, men alle preset (M1, M2 osv) lagres da som large. Hver gang man endrer høyttaler-oppsettet (f.eks fronter og senter til large og surround som small), så endres alle M1, M2 osv. til dette. Individuelt oppsett er ikke mulig.

Dette er lite heldig, mildest talt, da man med dette mister muligheten til å sammenligne innstillinger i small og large direkte.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget noen "unoter" med MCACC, som jeg ikke har lagt merke til før.

Når man kjører full auto MACCC, så settes høyttalerne automatisk til "large". Ikke nok med det, men alle preset (M1, M2 osv) lagres da som large. Hver gang man endrer høyttaler-oppsettet (f.eks fronter og senter til large og surround som small), så endres alle M1, M2 osv. til dette. Individuelt oppsett er ikke mulig.

Dette er lite heldig, mildest talt, da man med dette mister muligheten til å sammenligne innstillinger i small og large direkte.
    Det gjorde ikke min 71. Satte alt till large, men mcacc satte centeren til small. Uansett kjører jeg alt i large, Det eneste forskjellen i large/small er bassen i den første parameteren i eq. Da slipper jeg å skjifte til large når jeg spiller i stereo. Drar bare ned den første i eq som jeg bruker til film.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjorde ikke min 71. Satte alt till large, men mcacc satte centeren til small. Uansett kjører jeg alt i large, Det eneste forskjellen i large/small er bassen i den første parameteren i eq. Da slipper jeg å skjifte til large når jeg spiller i stereo. Drar bare ned den første i eq som jeg bruker til film.
    Er det ikke bare 63hz som forandres ved large/small. Uansett så synes jeg denne innstilingen er lettvindt. Har lest noen må inn i menyen for å skifte mellom film mod å stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

large

Er det ikke bare 63hz som forandres ved large/small. Uansett så synes jeg denne innstilingen er lettvindt. Har lest noen må inn i menyen for å skifte mellom film mod å stereo.
    Men dersom man kjører mcaac off,så blir vel frontene automatisk large eller?

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •