MCACC TRÅDEN (PIO sin RK) Nå med sub EQ - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 122
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,977
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Samme som meg da.. bare lurte på hva som var normalt av verdier på den

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klippet fra pioneers hjemmeside...

The X-Curve setting adjusts the tonal balance of your speaker system for film soundtracks.

Most soundtracks mixed for cinema sound too shrill or harsh when played back in your living room. The X-Curve setting acts as a re-equalization for home theatre listening, restoring proper tonal balance of movie soundtracks.

Newcomer Xqisit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere enn meg som synes MCACC'en gir et håpløst resultat, samma hva?

Syns lyden blir sykt kjipt og flat når jeg kjører MCACC på min VSX-LX60... Ikke noe punch i sub'en i det hele tatt og høytalerne gjør heller ingen god innsats.

Har skrudd av MCACC og dempet diskant til -2 og satt bass til +2 ut av recieveren..

Noen tips? For vil jo gjerne få en MCACC profil å gi meg et fornuftig resultat. Er bare at det spiller noe så j***** bra ved å skru av MCACC...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,977
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Klippet fra pioneers hjemmeside...

The X-Curve setting adjusts the tonal balance of your speaker system for film soundtracks.

Most soundtracks mixed for cinema sound too shrill or harsh when played back in your living room. The X-Curve setting acts as a re-equalization for home theatre listening, restoring proper tonal balance of movie soundtracks.
    Stemmer Den kutter med valgt db verdi fra 2khz i hver oktav oppover!
    Veldig greit funksjon, bare lurte på hva dere andre brukte

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Stemmer Den kutter med valgt db verdi fra 2khz i hver oktav oppover!
    Veldig greit funksjon, bare lurte på hva dere andre brukte
    Vil tro det er noe det samme som kino prossesorer bruker.

Det er en funksjon som ville funke svært godt for folk med klipsch som sliter med hard diskant

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xqisit
    Er det flere enn meg som synes MCACC'en gir et håpløst resultat, samma hva?

Syns lyden blir sykt kjipt og flat når jeg kjører MCACC på min VSX-LX60... Ikke noe punch i sub'en i det hele tatt og høytalerne gjør heller ingen god innsats.

Har skrudd av MCACC og dempet diskant til -2 og satt bass til +2 ut av recieveren..

Noen tips? For vil jo gjerne få en MCACC profil å gi meg et fornuftig resultat. Er bare at det spiller noe så j***** bra ved å skru av MCACC...
    Hos meg er det stikk motsatt men.....
    Nå har jo jeg en noe nyere modell,så det kan jo ha noe med saken å gjøre!

Ellers er det bare å prøve seg frem med så mye som mulig - både med forskjellige mic plasseringer og f.eks bruke all ch adjust fremfor symmetry!
    Gå inn å se om den gjør veldig store dempinger i bassen i "standing wave " menyen!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal måle på nytt mer i morgen, hjemme for sent til å dra på å høre på det idag, men jeg skal endre litt på det underveis. Har kun testet det med å flytte mic'en foreløpig.

Når det er sagt har jeg akkurat ommøblert her og håper det skal hjelpe litt på sparket her, løftet ting litt frem på gulvet, spredt de litt osv.

Ser ut til at bruksanvisningen må frem igjen, for husker ikke alt dette lengre, hehe.

Takk for tips. Mulig jeg bare har kjørt symmtry ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,977
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett romkorreksjon så MÅ følgende være tilstede før man kjører:

- Stereobildet er optimalt og høyttalerne plassert deretter. FREM MED TOMMESTOKK!!
    - Alle ting som står i direkte veien mellom høytt og mikrofon på bort.
    - mikrofon skal plasseres, helst på stativ, der øra dine er! har du ikke stativ, lag til et. Essesnsielt er det at det mikrfonen plasseres på ikke er større en mikrofonen selv( for å unngå refleksjoner)

Romkorreksjonen til Pioneer er MEGET bra og vil i stort sett alle tilfeller lage lyden til den bedre. jo lettere utgangspunkt den har å jobbe med jo bedre blir det

Har du andre konkrete spørsmål er det bare å skyte i vei!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Tommestokk og måling fra senter av sitteposisjon og ut til sidene fra front: check. Looks nice.

- Stuebord på kjøkkenet: check.

- Stativ: in progress!

Følger rådet slavisk og håper på resultat jeg kan leve litt mer med. Alt må prøves

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min måte og gjøre dette på:

-Kjøre MCACC
    -Inn å sjekke/kontroll måle
    -endre speaker settings, reverb time og lowpass(hos meg funker 50hz best)
    -kjøre MCACC med EQ pro

Når dette er ferdig går jeg inn og endrer EQ på hver kanal slik jeg syns det blir best.
    Hos meg blir det dempet en del fra 125hz til 500hz, så disse justerer jeg bare slik jeg ønsker.
    Bruker DB måler og justerer ht slik at de spiller på samme nivå i lytte posisjon. MCACC hos meg bommer stort sett med 3-4 db, noe jeg syns er mye.
    Sub endrer jeg avstand til den sitter som den skal. Har ikke fase vending på sub, så eneste måten å få dette til på er å "flytte" den frem og tilbake.

Har en Pio VSX-AX4aSi.

Har ingen akustiske tiltak da dette er stua annet enn standard møbler, men takhøyden er fra 2,6meter til 4,75 meter(skråtak med åpen himling) og jeg tror dette hjelper litt. Hvertfall på stående bølger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Mine erfaringer og spm

Jeg bor i en blokkleilighet som består av bettong , jobber i en større lyd og bilde kjede så har hatt med meg mang en forsterker , både stereo og hjemmekino hjem for å teste...

Resultatet har alltid blitt det samme, Masse joooming og dundring i bettong , samt masse stående bølger (bettong absorberer dårlig

Den dagen jeg kom hjem med min første lx fra pioneer (lx71) endret ting seg.

kalibreringen tok vekk ståande bølger, joooming og dundring...merket også at selve lydbildet ble litt lavere en om man kjører rent uten kalibrering , men kvaliteten på lyd var ekstremt bra.

Etter dette har jeg hatt lx81 og nå lx82 og er fortsatt like fornøyd.

har også testet disse forsterkerene i lytterom som er perfekte og iokke har noen feil , og da låter de faktisk bedre uten kalibrering.

Alt i alt betyr dette at om man har vanskelige lytterom er pioneer en gave som det er lett å sette pris på ''

-Jeg lurer litt på hva en X-Curve innstilling gjør direkte på lyd?
    -Lurer også på om det finnes en fungsjon som gjør at man kan sette opp målemic i en possisjon som gjør at den beste lyden ligger mellom to punkter(målinger)
    Om man setter opp micen i høyre side av sofaen for så og sette den i venstre side , og få lyden optimal mellom disse punktene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Mine erfaringer og spm

Jeg bor i en blokkleilighet som består av bettong , jobber i en større lyd og bilde kjede så har hatt med meg mang en forsterker , både stereo og hjemmekino hjem for å teste...

Resultatet har alltid blitt det samme, Masse joooming og dundring i bettong , samt masse stående bølger (bettong absorberer dårlig

Den dagen jeg kom hjem med min første lx fra pioneer (lx71) endret ting seg.

kalibreringen tok vekk ståande bølger, joooming og dundring...merket også at selve lydbildet ble litt lavere en om man kjører rent uten kalibrering , men kvaliteten på lyd var ekstremt bra.

Etter dette har jeg hatt lx81 og nå lx82 og er fortsatt like fornøyd.

har også testet disse forsterkerene i lytterom som er perfekte og iokke har noen feil , og da låter de faktisk bedre uten kalibrering.

Alt i alt betyr dette at om man har vanskelige lytterom er pioneer en gave som det er lett å sette pris på ''

-Jeg lurer litt på hva en X-Curve innstilling gjør direkte på lyd?
    -Lurer også på om det finnes en fungsjon som gjør at man kan sette opp målemic i en possisjon som gjør at den beste lyden ligger mellom to punkter(målinger)
    Om man setter opp micen i høyre side av sofaen for så og sette den i venstre side , og få lyden optimal mellom disse punktene.
    X-kurve funksjonen demper diskanten gradvis i step på 0,5 db pr oktav fra 2khz og oppover! Grei funksjon,hvis man synes det blir for lyst i toppen!

Det finnes jo en mulighet for å bruke 3 micplasseringer ved korrigering!
    Står på side 100 i manualen - har aldri prøvd dette selv!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekte her om dagen med MCACC med 3 målinger. Dette finner du under EQ PRO og std Wave i auto MCACC meny. Men du MÅ legge inn avstand etter på selv tok selv å kopierte avstand fra tidligere minne.

Så nå har jeg 1 minne med kun avstand/nivå uten EQ og 3 for prog som vist tidligere i tråden og 1 minne med 3 sitte plasser med standing wave Digger korreksjonen til PIO som jeg synes fungerer bra når en gir den litt for jobb.

Bruker selv kamera stativ som mic holder. Men har på følesen at MCACC ikke funker optimalt på rundstråle høytalere?? Flere som har erfaring på dette? Liker lyden best ukorrigert på EQ men korrigert på std wave for bassen.

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det du bør gjøre,er å kjøre alle testfrekvenser fra hvertfall 20 hz til 150hz!
    Sjekk om det er noen frekvenser som har store dipper eller topper!
    Selv hadde jeg veldig dårlig nivå fra ca 70 til 90hz,men dette fikk jeg utliknet en del ved å øke avtand til sub med ca en meter!

Man må bare prøve seg frem litt,for å få det jevnest mulig,men gjerne med en jevn økning fra 90-100 hz og nedover - såkalt housekurve!

Om dette audio tools som du snakker om er godt,vet jeg ikke - kjenner ikke til det!

Ellers så finner du jo masse nyttig på kringlyd.no

Her ser du hvordan frekvensresponsen er hos meg!
    Jeg får se etterhvert om jeg går til anskaffelse av slikt måleutstyr, jeg har ikke så god greie på hvordan jeg skal ta slike målinger i hele frekvens området, og heller ikke hvordan jeg skal få dette lagt inn på pc..

Når det gjelder min nåværende brukte kalibrering så er jeg i grunnen meget fornøyd med subwoofers samspill med fronthøytallerene til musikk, jeg har juster mitt oppsett med alle høytallere til small og 50hz deling "all ch adj"
    på memory 1 har jeg musikk kalibrert fra sweet spot med 3 kalibreringer ved hjelp av eq pro og s-wave
    på memory 2 "film" har jeg samme kalibreringen, bare at her har jeg flytte mikrofonen til de tre aktuelle sitte posisjonene..

På forhånd har jeg justert "chanel level" manuelt, da recieveren ellers demper alle høyttalerenes nivåer eks subwoofer til -10db.
    Jeg har også utført precision distanse kalibrering av front og senter for å optimalisere plasseringen av disse..
    Til film er jeg mindre fornøyd med dette oppsettet, og da særlig til vanlig tv titting ved moderat lydnivå, her syntes jeg det låter litt for spinkelt..

Selv om det er feil å velge fronter, senter og bakhøytallere til "large" samtidig som man har subwoofer til plus og 50hz, gir dette alikevel ett mektigere lydbilde, og det fungerer meget bra, opp til ett moderat lydnivå, ulempen er at det blir veldig mye switching mellom de forskjellige høyttaler opsettene..
    Det som fungerer som en halvgod løsning da er å velge memory 2 oppsettet, og da "midnight on" pluss "S.RTRV" til on på TV kanalen..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett romkorreksjon så MÅ følgende være tilstede før man kjører:

- Stereobildet er optimalt og høyttalerne plassert deretter. FREM MED TOMMESTOKK!!
    - Alle ting som står i direkte veien mellom høytt og mikrofon på bort.
    - mikrofon skal plasseres, helst på stativ, der øra dine er! har du ikke stativ, lag til et. Essesnsielt er det at det mikrfonen plasseres på ikke er større en mikrofonen selv( for å unngå refleksjoner)

Romkorreksjonen til Pioneer er MEGET bra og vil i stort sett alle tilfeller lage lyden til den bedre. jo lettere utgangspunkt den har å jobbe med jo bedre blir det

Har du andre konkrete spørsmål er det bare å skyte i vei!
    Hei. Legger miken oppå hodet når jeg kjører kalib, er det helt på bærtur. Har funnet et mikrofonstativ. Må jeg flytte stolen jeg sitter i når jeg kjører koreksjon. En annen ting jeg lurer på, har brukt symmetry hva er forskjellen all ch adjust- front align, har ikke boken.

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blarg
    Hei. Legger miken oppå hodet når jeg kjører kalib, er det helt på bærtur. Har funnet et mikrofonstativ. Må jeg flytte stolen jeg sitter i når jeg kjører koreksjon. En annen ting jeg lurer på, har brukt symmetry hva er forskjellen all ch adjust- front align, har ikke boken.
    Jeg bruker ett kamera stativ, microfonen skal være i ørehøyde..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,977
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blarg
    Det vil jeg ikke anbefale. Fordi hodet ditt reflekterer lyden og demper/øker i kalibreringen.

Jeg lagde et stativ vha to fjernkontroller. Sett de mot hverandre som en omvendt V ned i nakkepura og putt mikken på toppen!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg ikke anbefale. Fordi hodet ditt reflekterer lyden og demper/øker i kalibreringen.

Jeg lagde et stativ vha to fjernkontroller. Sett de mot hverandre som en omvendt V ned i nakkepura og putt mikken på toppen!
    Jeg laget stativ ved hjelp av feiekost stappet ned mellom putene i midten av sofaen og litt dobbeltsidig teip så var vi i mål. Gav forskjellig resultat fremfor å ha mic'en liggende på en stabbel av bøker for eks...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daytona
    Jeg får se etterhvert om jeg går til anskaffelse av slikt måleutstyr, jeg har ikke så god greie på hvordan jeg skal ta slike målinger i hele frekvens området, og heller ikke hvordan jeg skal få dette lagt inn på pc..

Når det gjelder min nåværende brukte kalibrering så er jeg i grunnen meget fornøyd med subwoofers samspill med fronthøytallerene til musikk, jeg har juster mitt oppsett med alle høytallere til small og 50hz deling "all ch adj"
    på memory 1 har jeg musikk kalibrert fra sweet spot med 3 kalibreringer ved hjelp av eq pro og s-wave
    på memory 2 "film" har jeg samme kalibreringen, bare at her har jeg flytte mikrofonen til de tre aktuelle sitte posisjonene..

På forhånd har jeg justert "chanel level" manuelt, da recieveren ellers demper alle høyttalerenes nivåer eks subwoofer til -10db.
    Jeg har også utført precision distanse kalibrering av front og senter for å optimalisere plasseringen av disse..
    Til film er jeg mindre fornøyd med dette oppsettet, og da særlig til vanlig tv titting ved moderat lydnivå, her syntes jeg det låter litt for spinkelt..

Selv om det er feil å velge fronter, senter og bakhøytallere til "large" samtidig som man har subwoofer til plus og 50hz, gir dette alikevel ett mektigere lydbilde, og det fungerer meget bra, opp til ett moderat lydnivå, ulempen er at det blir veldig mye switching mellom de forskjellige høyttaler opsettene..
    Det som fungerer som en halvgod løsning da er å velge memory 2 oppsettet, og da "midnight on" pluss "S.RTRV" til on på TV kanalen..
    Hva som er "feil" eller ikke er det jo egentlig kun du som kan avgjøre!
    Det er dine ører som skal tilfredstilles:smile:
    Men å ha alle høytalere til "large" kan da vel ikke vere nødvendig vel?

Selv har jeg alltid S.Rtrv til "on" uansett!!
    Kan også legge til at den grafen jeg viste bilde av,er til film bruk med ca 3db ekstra på subkanalen i forhold til hva jeg bruker til musikk!

Du behøver jo ikke legge målingene inn på pc,for å få en noenlunde oversikt over frekvenskurven din - bare å kjøre de forskjellige sinustonene,og måle hvor mange db hver enkelt frekvens gir! Skriv det gjerne ned,og se hvilke frekvenser som utpeker seg,enten opp eller ned,og prøv å gjøre noe med dem!

Ellers så blir det litt switching som du sier - dumt at det ikke går an lagre forskjellige høytaleroppsett til de forskjellige memoryene!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forstått det slik at mikrofonen skal aldri være nærmere enn 1 meter ifra bakvegg??? Tror det var ein fra kringlyd.no som sa dette.Muligens flageborg...

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •