mulig å konbinere stereo med kino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

mulig å konbinere stereo med kino?

Hei. Har ett stereoanlegg jeg er meget fornøyd med, men ønsker å kunne se film i 5.0, kanskje med en sub på sikt. Har nå en to kanals effektforster og en forforsterker som jeg vil fortsette å bruke til musikken. Ønsker også å bruke høytalerne som jeg har i stereo oppsettet i kino løsningen. Er dette mulig og hva trenger jeg? Vil jo i praksis bruke høytalene på to forskjellige forsterke. Signalkilden inn på musikk og film er ikke den samme. Har en ekstra effektforster liggende som jeg kan evt bruke på bakhoytallere. T er trikset f eksempel en slags switch på høytallerne, eller finnes det recievere med gode løsninger. Takker for alle tips.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få dette til å fungere mest mulig knirkefritt bør du ha en stereo forforsterker med home theater bypass. For eks. parasound nc2100

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, så er egentlig ingen andre muligheter uten å bytte forforsterker? Kanskje lage en hoytaller switch med en kontaktor da, selv om det ikke blir så "stillig" vil det jo fungere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke nødvendigvis å bruke effektforsteren på film oppsettet så kanskje lage en bryter med stilling 1 og 2 f. Eksempel da, hvis eneste alternativet er å bytte stereo forforsterker. Men blir ikke så "stillig" da...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller alternativ c:

Kjøpe en reciever med per out, lager en boks med fire rca plugger inn og to ut, med en kanalvelger, slik at jeg bruker stereo effektforsteren til frontene i begge oppsettene?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, maser litt til hehe :

Har nå funnet ut at jeg kan bruke en slik rca-switch som de har på clas Ohlson eller noe lignende det:
    Clas Ohlson Internettbutikk

Kobler så ut signalen på begge forsterkerne til denne, så fra denne til effektforsterkeren. Burde jo fungere?

Men, med så mye utstyr på surround recievere, må vel finnes noen har muligheten slik at jeg kobler stereo-pre inn på recieveren, og kobler effektforsterkeren på pre-out på recieveren, og da kunne velge "bypass" eller noe slikt hvis jeg vil bruke stereo, og følgelig bruke recieveren når jeg vil se på film via stereo effektforsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal ha en slik løsnin ville je gått for en pre med cinema inngang, jeg vurderer i disse dager å kjøpe rørforsterker til mitt oppsett og da skal jeg ha en audio note l4 el34 på låns, hvis jeg kjøper denne eller mcintosh mc2102 som jeg oså vurderer så skal jeg bruke en audio note L2 pre amp som upgrade audio lager en cinema inngang til meg på, dette koster hundrelapper å få gjort så det er det vel verdt

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, men det innebærer å bytte pre i stereo-oppsettet, som jeg i utgangspunktet helst ikke vil gjøre... det må vel kunne gå ann å gjøre "motsatt" med en reciever som har en bypass eller "stereo" inngang eller noe sånt?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel løsning som fungerer er å koble pre out fra receiver til en valgfri inngang på stereo pre. Sett volumkontrollen på f.eks klokken 12 på stereo pre (hvis det er høyt uten forvrengning) og kjør autokalibrering e.l. på receiver så alle høyttalerene spiller like høyt. Hver gang du skal se film setter du volumkontrollen på stereo pre på klokken 12 (eller hva du velger) og velger riktig inngang. Voila.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var egentlig en smart løsning. Og innebærer å slippe å kjøpe noe ekstra utstyr, og sparer en kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Ja, det var egentlig en smart løsning. Og innebærer å slippe å kjøpe noe ekstra utstyr, og sparer en kabel.
    Nettopp

Gjør du det på den måten blir det egentlig helt likt som å bruke en pre med en volum fixed inngang til hjemmekino bruk. Minuset er at du må huske å sette volumet likt hver gang selv, men det er en liten pris å betale hvis en kan beholde utstyr som en er fornøyd med mener jeg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det enkle er ofte det beste

Jeg som har sittet å fantasert om å lage noen løsninger ved hjelp av noen rele'er og alt mulig rart, hehe.

Rart at man alltid skal gjøre ting så vanskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    det enkle er ofte det beste

Jeg som har sittet å fantasert om å lage noen løsninger ved hjelp av noen rele'er og alt mulig rart, hehe.

Rart at man alltid skal gjøre ting så vanskelig.

tror eddie på forumet her gjør det slik, fikk ikke med meg at du hadd utstyr du ville beholde når jeg skrev mitt svar til deg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker denne løsningen selv. Min passive pre står på full gnu når jeg ser film, gjør ikke annet da enn å slippe signalet rett gjennom.

Har selvsagt glemt et par ganger å skru den opp, eller glemt å velge riktig inngang. Lite lyd fra frontene da og en god måte å teste kvaliteten på senteren he he. Ble forøvrig oppdaget fort da filmen var i gang...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •