Nybegynner trenger hjelp til 5.1 surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner trenger hjelp til 5.1 surround

Hei!
    Nå har jeg søkt rundt på internett i et par dager og blir bare mer, og mer forvirret av alt jeg leser. Så da spørr jeg likesågodt her.

Jeg skal kjøpe meg 5.1 surroundpakke fra Surround.no - Høyttaler spesialisten Yamaha RX-V465 + Dynavoice 5.1-pakke svart Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten og lurer dermed på hvilke kabler jeg trenger og hvor jeg skal koble de for å få lyd fra Xbox 360, Bluray-spiller og PC. En annen ting er også hvordan jeg skal få koblet alt dette til tven.

På forhånd takk for svar.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen som ny bruker på avforum

vanskelig å gi eksakt oppkopling pga litt lite info

type lyd skal du ha ut av pc (bare stereo eller stereo + DD 5.1/DTS)
    Er tanken å kjøre bilde (video) fra pc til tv skjerm også.
    Beste er å vite PC navn + nr eller er det en selvbygger pc så skriv navn + nr på hovedkort , skjermkort om du har , lydkort om du har
    (og greit om du skriver bare lyd eller lyd+video som pc tenkt brukt til)

Type tv (navn+nr) du har eller opplysning om type innganger den har
    Dette fordi man bør vite type innganger den har mulighet til

Er Xbox 360 gammel med bare VGA ut eller av nyere dato med HDMI ut
    __________________________________________________ _______________
    Det normale med utstyr av nyere dato er HDMI fra Blu Ray spiller til reciver , HDMI fra Xbox360 til reciver , HDMI fra reciver til tv
    (HDMI er for både lyd og bilde )
    HDMI er flere versjoner så man må/bør passe på å få en kabel som er dimmensjonert for jobb den skal gjøre
    Pc oppkopling ? blir ut fra pc og muligheter

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har HDMI utganger på både pc, Xbox og Blu ray spillere. Så vil det si at jeg bare kan koble HDMI fra de overnevnte inn i reciever på inngangene og HDMI kabel fra Reciever på utgangen og til tven?

Edit: Alle HDMI kablene mine er 1.3

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffer17
    Jeg har HDMI utganger på både pc, Xbox og Blu ray spillere. Så vil det si at jeg bare kan koble HDMI fra de overnevnte inn i reciever på inngangene og HDMI kabel fra Reciever på utgangen og til tven?

Edit: Alle HDMI kablene mine er 1.3
    I teorien ja, men i praksis er det litt verre av to grunner. HDMI utgangen på pc'en din kan kanskje ikke sende ut lyd (hva slags skjermkort har du?) og Receiveren du kjøper kan kanskje ikke ta imot lyd via HDMI. Endel billigere receivere eller tidligere modeller hadde ikke denne muligheten, så da må du ha optiske kabler eller rca-kabler for å hente ut digital lyd fra de forskjellige enhetene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en gammel reciever nå med to gulvhøytalere, der jeg har koblet hdmi enhetene til tven og brukt en vanlig audiokabel (rød,hvit) fra tven til recieveren, og det fungerer også med pcen. Når jeg får gjort det med min gamle Kenwood reciever må det da være mulig å gjøre det samme, bare med hdmi kabel på den nye?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man leser det trådstarter skriver så ser man at det ikke er en gammel receiver det er snakk om...
    Du gjør som du foreslår selv Kristoffer17: HDMI-kabler fra enhetene og inn i receiver og HDMI fra receiver til TV. Om det da er noe som ikke fungerer må du starte med litt feilsøking, men i utgangspunktet har du hdmi på alt og da er sjansene store for at det fungerer uten mer hazzle.
    Forøvrig skal man lete lenge etter en receiver som ikke kan ta mot lyd på hdmi-inngangen...det er default i spec'en på hdmi...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reciveren er ingen begrensning for HDMI og bilde/lyd Kristoffer17

Xbox , BD spiller kopler du til reciver med HDMI og HDMI ut reciver inn tv
    (det er endel innstillinger for optimalt bilde/lyd i avspillere og i forhold til type tv å video oppløsning den støtter men utstyr du har er garantert omtaler med best oppkopling her på avforum om du søker + du bør bruke manual som følger med komponentene dine for hvordan innstille)

PC delen er man avhengig av hvem type komponenter som er i pc
    (man kan sikkert utforske med å prøve feks HDMI med innstillinger i pc)
    men i hovedtrekk har man HDMI skjermkort som kan eller ikke kan overføre lyd over HDMI , HDMI skjermkort som kan ikke kan bitstreame lydcodec men bare sende multichannel PCM , HDMI hovedkort med video brikkesett som kan eller ikke kan osv
    så for å vite om HDMI kan brukes til både bilde/lyd må man vite type video brikkesett (HDMI ut hovedkort...atså navn+nr hovedkort)
    eller
    Har man skjermkort så må man vite type.

Hvordan man finner ut hva man har
    Har man kjøpt komplett pc vil det følge med en manual som forklarer mulighetene

Har man bygget pc eller utvidet kjøpt pc selv følger det med manual til skjermkort/hovedkort

Har man ingen tilgjengelig info men vet produktnavn kan man hente info fra produsent på deres hjemmeside eller ellers på nettet ved feks søk på google

Vet man ikke hva skjermkort/hovedkort heter kan man kjøre maskinvarediagnose
    ITpro Nedlastinger: Verktøy / Maskinvare Diagnose
    å få opplysning på komponenter for så bruke denne infoen til videre søk på produsenthjemmesider/nett generelt

eller om man greier å lese komponentnavn på selve komponentene i selve pc*n enten bare ved å titte inni eller ved å ta ut komponenter å lese på dem for så søke på produsent hjemmeside /nettet
    (tar man ut komponenter må all strøm brytes å man bør ta forhånsregler om statisk elektrisitet)

Ut fra det får man da info om hva som støttes over HDMI eller ikke å støttes ikke lyd må man se om feks coaxial eller optisk lydtilkopling støttes av lydbrikke hovedkort eller ved bruk av lydkort , for så sjekker manualer , produsenhjemmeside , nettet osv

Har man funnet ut hvem og hva må jo også pc innstilles ut fra software man har i pc som fungerer med hardware

Har man ikke mulighet for lyd HDMI , optisk , coax så er alternativet analogt ut (phono kabel) eller ved kjøp av eksternt lydkort (USB) eller brare USB til spdif converter (men da får du vel bare stereo)

Det er jo mulig du har en Blu Ray spiller som kan mota stream over nettverk å det du anser som formater du skal ha fra pc å da trenger du ingen HDMI i det hele tatt.

Les manualer over ditt utstyr , grav å spør over ting du lurer på eller søk på nettet
    Reciver , pc , lydformater , avspillere osv er ganske omfattende å kjekt å lære litt også for mest mulig glede og utnyttelse.

HDMI pc ...........skriver du pc navn nr eller komponent navn nr vil noen sikkert kunne finne eksakt svar for deg om du ser dette som vanskelig

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen!
    Jeg har en TOSHIBA Satellite U400

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen!
    Vista ?

Tar et utgangspukt at du har OS vista som jeg tror er vanlig på disse maskinene
    Det står ingen ting i manual til PC om lyd HDMI
    (laptop og lyd er altid et eneste stort rot da det er så mange varianter til lyd)

Helt sikker på oppkopling er jeg ikke så du må prøve men HDMI video må koples som til ekstern skjerm

Jeg tror din pc støtter lyd ut HDMI (stereo , dd 5.1 , dts) men du må forsøke å få sendt digitallyden til HDMI utgangen
    (er ikke samme pc som din men prøv fremgangsmåte)
    aktivere digital lyd over HDMI i Windows Vista ---->
    Google Oversetter

Vil vel sjekke skjermdriver innstillinger
    (nvidia controll center eller hva du har på din pc)
    for å aktivere for hdmi ut og audio spdif HDMI)

Avspillingsprog du bruker (feks vlc player eller andre vil sikkert også ha s/pdif aktivering)

Slik jeg ser det kan du avspille film , musikk med stereo eller ekte surround fra pc til reciver

Du får prøve HDMI

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Forøvrig skal man lete lenge etter en receiver som ikke kan ta mot lyd på hdmi-inngangen...det er default i spec'en på hdmi...
    Bare å google litt så finner du mange som har problemer med receiverne sine og hdmi/lyd. Selv om det er spesifisert at HDMI skal kunne transportere lyd betyr ikke det at produsenten nyttegjør seg av muligheta ved å ta ut lyden, vet mange billigere receivere bare bruker hdmi-delen som en pass-through/switcher uten å bruke lyd-delen, og krever optisk/coax i tillegg desverre.

Sony har gjort dette på flere av sine (min 520 f.eks) og mener også, uten å kunne bekrefte dette, at Yamaha og Pioneer sine billigste modeller brukte samme prinsippet. Mao, man trenger ikke lete så veldig lenge...

Til trådstarter: Har googlet endel rundt nå, ser ut som pc'en din skal takle lyd via hdmi, og receivern din tar HDMI-lyd inn uten problemer. Forrige innlegget mitt var ikke ment som skremselspropaganda, bare et par ting å være obs på. Så er det bare å få pc'en konfigurert riktig, noe jeg har en mistanke om kan bli litt skattejakt mellom innstillinger i windows og evt avspillingsprogrammer du bruker. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen!
    Spiller egentlig ikke noen rolle hvile pc du har. Installer ett hjemme server program og kjør musikk og film vi xboxen. Det funker glimrende på ps3 i allefall.

Bakdelen er at du sannsynligvis ikke kan spille av mer en musikk, film og bilder, men du trenger nå forsåvidt ikke å ha en bærbar pc koblet opp på storskjerm når du skal sitte på msn eller lese avisen. Da er det uansett mer behagelig å bare ha den i fanget, eller på bordet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk,takk for hjelpen!

Det var bare å koble hdmi kablene riktig også funket alt perfekt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •