Veldig veldig mye effekt! ADVARSEL! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 178 av 178
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Klasse A, B og AB (som din Parasound) styrer utspenningen ved å åpne og lukke transistorenes current flow gradvis. For eksempel, om man skal ha litt høyere spenning åpner man transistoren mot den positive siden av strømforsyningen litt mer.

Klasse B har helt lukkede transistorer når spenningen ut er lik null.
    Klasse AB har litt åpne transistorer når spenningen ut er null, men når signalet overgår noen watt lukker transistorene på hver side suksessivt med signalet.
    Klasse A har så åpne transistorer at de i prinsippet aldri lukkes selv ved høye effekter. Fordelen med klasse AB er at man fjerne støy som kan oppstå når transistorene åpner og lukker ved svært lave signaler.
    Fordelen med klasse A, i tillegg til den i klasse AB, er at den kontrollerer laster bedre.

Klasse G og BASH består av en regulert strømforsyning som lager en "grovskåren" versjon av audiosignalet, så sitter det en klasse AB-forsterker etter denne igjen som finkorrigerer signalet ut.

Klasse D genererer utspenningen ved at transistorene åpner og lukker lynraskt. Transistoren mot + og transistoren mot - er aldri åpne samtidig. De er heller aldri delvis åpne, de er alltid helt åpne eller helt lukkede. Støyen som genereres av selve switchingen ligger fra ca 400kHz og oppover, og fjernes med et filter. Klasse D er kjent for å være svært effektive, men to andre fordeler er at de har overlegen lastkontroll og harmonisk forvrengningsmønster først og fremst konsentrert rundt lave harmoniske.

Klasse H er litt diffust. Vi har såkalte H-bridge konstruksjoner. Det betyr at man har en forsterkerkrets på plusspolen og en på minuspolen til høyttaleren. Man får da i prinsippet dobbelt så høy signalspenning og dermed 4 ganger så høy effekt. Imidlertid brukes ofte betegnelsen class H om forsterkere som likner klasse G og BASH om jeg har fått med meg dette rett.

Vi har også en klasse T. Det er en klasse D med et tredje hvilepunkt (0V) som skal gjøre switchingen renere. Konstruksjonen refereres på fagspråket til som en tri state switching amplifier. Imidlertid kalles teknologien Tripath (TI) så det er 3 potensielle forklaringer på hvorfor de har kalt dette klasse T.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Og om man har konstruert forsterkeren for 230V inn, noe som gir 95V pr rail, også plutselig øker spenningen til 264,5V (+15%) så øker også spenningen pr rail med 14,25V, altså øker 190V P-P til 218,5V.

McBain: Om man bruker en H-bridge konstruksjon så får man spenningssving på ca 110-115V peak. Med 115V peak spenningssving får man en sinuseffekt på ca 830W ved 8 ohm.
    Hvordan tror du Classe CA-2200 som jeg linket til målinger av er konstruert? Den skal visstnok kjøre som klasse A opp til 60 watt, jmf. en eller annen test jeg har lest.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et kjempe svar Snickers-is Lærte jeg noe i dag å ^^
    Min tråd

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Kanskje litt dumt spørsmål det her, men hva er egentlig forskjell på klassene ?
    Leser hele tiden, Klasse D, H og den mye omtalte Klasse A.

Hvilken klasse er min effekt? NC2250, og hva vil det si?

Jeg var for sein, beklager !

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Hvordan tror du Classe CA-2200 som jeg linket til målinger av er konstruert? Den skal visstnok kjøre som klasse A opp til 60 watt, jmf. en eller annen test jeg har lest.

Dette er en AB konstruksjon. Den har bias juster slik at den kan gi en viss effekt ut, uten at biasstrømmen endrer seg. Over X watt (60?) fungerer den som klasse B og strømmen følger signalet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er den konstruert med ganske høy bias, litt lav lastmargin og relativt lite global tilbakekobling. Noe spes du tenkte på?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette er en AB konstruksjon. Den har bias juster slik at den kan gi en viss effekt ut, uten at biasstrømmen endrer seg. Over X watt (60?) fungerer den som klasse B og strømmen følger signalet.
    Biasstrømmen endrer seg umiddelbart når den tilføres signal. Kort sagt kan man beskrive klasse A-prinsippet som en shuntregulator, som fungerer som følger:

Strømkilde mater shuntregulator og last. Om kapasiteten til strømforsyningen er 1A ligger shuntregulatoren og forbruker 1A kontinuerlig uten last. Om man trekker 278mA ut vil shuntregulatoren redusere til 722mA. På den måten holdes strømtrekket fra strømkilden konstant. Dette skal man etter sigende finne i gamle Tandberg-produkter for å strømforsyne signalkretsene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ble dårlig formulert. Jeg tenkte på strømmen gjennom transistorene i strømforsyningsbiten.

Du har så klart helt rett.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott gjennomgang av de ulike klassene, Snickers...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er den konstruert med ganske høy bias, litt lav lastmargin og relativt lite global tilbakekobling. Noe spes du tenkte på?
    Hehe...og hvilke egenskaper gir dette?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lav lastmargin er vel ikke helt korrekt sagt, men en anelse lastsensitivitet. De kan bli litt "myke" i klangen på vanskelige laster.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lav lastmargin er vel ikke helt korrekt sagt, men en anelse lastsensitivitet. De kan bli litt "myke" i klangen på vanskelige laster.
    Interresant. Med myk, mener du da avrulling i toppen? Når det gjelder kubemåling fikk den jo masse skryt av svenskene, så er vel ikke effekten direkte?

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er ved vanskelige laster så kan det være at den mister kontrollen i bassen kanskje? :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oktober-utgaven av bladet Elektor har en artikkel som beskriver en effektforsterker "with high-end performance". De bruker ikke mindre enn 32 stk. (NE)5532 opamp's koblet i parallell. Uteffekt er forsåvidt ikke voldsom, men enkelte andre attributter imponerer vel? Er dette et eksperiment som ikke føyer seg inn i standard-gruppene A, B, D, H etc? Tok en scan av publiserte specs:

Veldig veldig mye effekt! ADVARSEL!-spec-jpg

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Oktober-utgaven av bladet Elektor har en artikkel som beskriver en effektforsterker "with high-end performance". De bruker ikke mindre enn 32 stk. (NE)5532 opamp's koblet i parallell. Uteffekt er forsåvidt ikke voldsom, men enkelte andre attributter imponerer vel? Er dette et eksperiment som ikke føyer seg inn i standard-gruppene A, B, D, H etc? Tok en scan av publiserte specs:
    Dette er en helt vanlig AB.
    Om man bruker op-amper eller diskret oppbygning spiller ingen rolle, faktisk så er de aller fleste effektforsterkere oppbygd som en op-amp kretsmessig, men det brukes diskrete komponenter (hver eneklt transistor og motstand er montert for seg selv på et printkort) i stedet for en integrert krets (en liten boks med mange bein og mange transistorer inni som du ikke ser).
    Det spesielle her er at det brukes mange op-amper i parallell i utgangen i stedet for effekttransistorer.

Tomgangsstrøm er oppgitt til 300mA, og det er for lite til å drive lasten i maks oppgitt effekt, derfor er det ikke "ekte" klasse A.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interresant. Med myk, mener du da avrulling i toppen? Når det gjelder kubemåling fikk den jo masse skryt av svenskene, så er vel ikke effekten direkte?
    Hmm, vanskelig å si eksakt hva som skjer. Classe har jo alltid vært sånn. Kubemålingen er jo kun ved en frekvens og sier ingen ting om forvrengning i så måte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy

Veldig veldig mye effekt! ADVARSEL!-spec-jpg
    Jøss, det var jaggu noe av den artigste konstruksjonen jeg har sett på lenge.

Dette må vel bli en 1W klasse AB.

En potensiell ulempe med en slik konstruksjon er at disse opampene ikke er spesielt dedikerte for reaktive laster.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Enig i at det er en original konstruksjon. Neste nummer skal visstnok diskutere designet mer inngående og også videre utvikling av konseptet. Ellers inneholder artikkelen komplett skjema dersom noen skulle være fristet til et lite diy i disse høsttider...

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •