Takk for svar.Ble litt klokere

Det er vel kanskje et litt lite kjent fenomen at mange produsenter oppgir lavere effekt i 8 ohm,for at den skal se mer strømsterk i 4 ohm.Den såkalte doblingen.Dette er det vel de "færreste" som klarer så de skriver 200w i 8 ohm og 400 i 4 ohm,men ofte er de f.eks 250 w i 8 ohm.
Spm 1. Eller har jeg blitt feilinformert?
Når jeg er på utkikk etter effektforsterkere så ser jeg (klarer ikke å la vær) på watt,strømforsyninga,forvrenging ved måling,dempingsfaktor,pris,vekt (av gammel vane-f.eks klasse D (Rotel) veier jo som noen liter melk og det er det sikkert en god grunn til) og kondensatorene.
På utgangstransistorene(f.eks 15 stk 15 A),input i ohm,input gain,signal/støyforhold (over 90 er godkjent?) osv så henger jeg ikke med.
Spm 2.Hvis man tar utgangspunkt i f.eks Parasound NC2250 og Rotel sin Classic 200w (finn gjerne andre eksempler selv hvis det er lettere) .Er det noe annet vi bør se på for å få indikasjon på hvilken som har mest krefter eller må man rett og slett lytte før kjøp?(ofte vanskelig for min del).
Har noen spm til,men håper du svarer på litt av det jeg spør om nå.Tipper en del lurer på det samme og vil lære litt.