Veldig veldig mye effekt! ADVARSEL! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 178
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for svar.Ble litt klokere :-)
    Det er vel kanskje et litt lite kjent fenomen at mange produsenter oppgir lavere effekt i 8 ohm,for at den skal se mer strømsterk i 4 ohm.Den såkalte doblingen.Dette er det vel de "færreste" som klarer så de skriver 200w i 8 ohm og 400 i 4 ohm,men ofte er de f.eks 250 w i 8 ohm.

Spm 1. Eller har jeg blitt feilinformert?

Når jeg er på utkikk etter effektforsterkere så ser jeg (klarer ikke å la vær) på watt,strømforsyninga,forvrenging ved måling,dempingsfaktor,pris,vekt (av gammel vane-f.eks klasse D (Rotel) veier jo som noen liter melk og det er det sikkert en god grunn til) og kondensatorene.

På utgangstransistorene(f.eks 15 stk 15 A),input i ohm,input gain,signal/støyforhold (over 90 er godkjent?) osv så henger jeg ikke med.

Spm 2.Hvis man tar utgangspunkt i f.eks Parasound NC2250 og Rotel sin Classic 200w (finn gjerne andre eksempler selv hvis det er lettere) .Er det noe annet vi bør se på for å få indikasjon på hvilken som har mest krefter eller må man rett og slett lytte før kjøp?(ofte vanskelig for min del).

Har noen spm til,men håper du svarer på litt av det jeg spør om nå.Tipper en del lurer på det samme og vil lære litt.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fryktelig interessant og lærerik tråd dette her!
    Har selv vært litt opphengt i watt men etter litt lesing her så har det forandret seg ganske mye
    Keep up the good work Snickers!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Takk for svar.Ble litt klokere :-)
    Det er vel kanskje et litt lite kjent fenomen at mange produsenter oppgir lavere effekt i 8 ohm,for at den skal se mer strømsterk i 4 ohm.Den såkalte doblingen.Dette er det vel de "færreste" som klarer så de skriver 200w i 8 ohm og 400 i 4 ohm,men ofte er de f.eks 250 w i 8 ohm.

Spm 1. Eller har jeg blitt feilinformert?

Når jeg er på utkikk etter effektforsterkere så ser jeg (klarer ikke å la vær) på watt,strømforsyninga,forvrenging ved måling,dempingsfaktor,pris,vekt (av gammel vane-f.eks klasse D (Rotel) veier jo som noen liter melk og det er det sikkert en god grunn til) og kondensatorene.

På utgangstransistorene(f.eks 15 stk 15 A),input i ohm,input gain,signal/støyforhold (over 90 er godkjent?) osv så henger jeg ikke med.

Spm 2.Hvis man tar utgangspunkt i f.eks Parasound NC2250 og Rotel sin Classic 200w (finn gjerne andre eksempler selv hvis det er lettere) .Er det noe annet vi bør se på for å få indikasjon på hvilken som har mest krefter eller må man rett og slett lytte før kjøp?(ofte vanskelig for min del).

Har noen spm til,men håper du svarer på litt av det jeg spør om nå.Tipper en del lurer på det samme og vil lære litt.
    Kan tenke meg det går på strømforsyningen, trafoen.
    Har selv to stk rørforsterkere, samme merke og modell (samme watt) men 2 års forskjell.
    Nyeste er mye kraftigere en den andre. Vet strømforyningen er blitt oppgradert, kraftigere.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Tusen takk

Nå har jeg vært på dette forumet i over 6 år men aldri har jeg lest en tråd hvor jeg har lært så mye som her og jeg har 4 års elektronikk utdannelse. Har riktignok jobbet innenfor et helt annet fagfelt. Utrolig informativt , tusen, tusen takk Snickers-is.

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest igjennom hele, veldig bra at folk som har peiling vil dele litt av kunnskapen!
    Bare synd jeg ikke skjønte alt like godt :evil:

Sandlien

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bara å fyra laus med spørgesmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvor massivt avhenger av avstanden. Typisk kan man fint doble eller 4-doble det tverrsnittet som er påkrevet for den aktuelle kursen.

Problemet gjelder først og fremst forsterkere med SMPS (switchmode strømforsyning) men forsterkere med tradisjonell PSU vil også være rammet, bare at resultatet er ekstremt høy forvrengning.
    Har dette noe effekt på klasse H forsterker? Har et gammelt hus med eldre strømnett. Har to klasse H forsterkere som er brokoblet og som gjerne kutter litt ved veldig høy spilling.

Og hva ville du sagt om denne PA-forsterkeren?
    • Frequency Response: 0/-0.5dB ; 20Hz-20KHz, 0/-3dB: 5Hz-60KHz
    • Rated Output Power (Stereo): 600 watts at 8 ohms; 900 watts at 4 ohms; 1400 wats at 2 ohms
    • Rated Output Power (Mono): 1800 watts at 8 ohms; 2800 watts at 4 ohms
    • At Full Power @4 ohms: 32A / 16A
    • Signal to Noice Ratio: 20 Hz - 20k Hz - 104dB
    • Distortion (SMPTE-IM): .04%
    • Output Circuitry: H
    • Damping Factor (400 Hz): 350

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forsterker

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Litt mer spartansk: Unngå PA-forsterkere
    Kansje litt lurt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du det er derfor Crown stopper ved railspenning på ca 195V?

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Tror du det er derfor Crown stopper ved railspenning på ca 195V?

Jeg lurer på akkurat det samme!

Har en xti-4000 i tankene, men har egentlig ikke noe kjennskap til den.

Står jo en del lovord om den også, men det gjør jo det om nesten alt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iskrem
    Har dette noe effekt på klasse H forsterker? Har et gammelt hus med eldre strømnett. Har to klasse H forsterkere som er brokoblet og som gjerne kutter litt ved veldig høy spilling.

Og hva ville du sagt om denne PA-forsterkeren?
    • Frequency Response: 0/-0.5dB ; 20Hz-20KHz, 0/-3dB: 5Hz-60KHz
    • Rated Output Power (Stereo): 600 watts at 8 ohms; 900 watts at 4 ohms; 1400 wats at 2 ohms
    • Rated Output Power (Mono): 1800 watts at 8 ohms; 2800 watts at 4 ohms
    • At Full Power @4 ohms: 32A / 16A
    • Signal to Noice Ratio: 20 Hz - 20k Hz - 104dB
    • Distortion (SMPTE-IM): .04%
    • Output Circuitry: H
    • Damping Factor (400 Hz): 350
    Det er jo en form for klasse D. Det er rimelig å anta at den jobber med 150V transistorer, men båndbredden er jo ikke akkurat voldsom.

Klasse H er egentlig litt misvisende, det henviser faglig sett til en brokoblet forsterker men brukes ofte om en topologi som likner klasse G eller BASH.

Det betyr at den vil være rammet av samme fenomen som SMPS-strømforsyninger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner det relativt lite sannsynlig at de kjører spenningsstabilisert PSU. Det skulle bety 97,5V pr rail, i overkant tight for en 200V transistor vil jeg si. Mange spenningsnett er jo spesifisert til +/- 15%. Det betyr 225V peak. Det er god margin for en 250V transistor. Imidlertid kunne de nok trygt kjørt 10-15V høyere, så det er nok rimelig å anta at det er andre argumenter for at de har endt opp på akkurat det tallet.

Om de kjører spenningsregulering kan de i prinsippet kjøre 200V transistorer.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på her er hvordan man da får til å lage store forsterkere med 150V transistorer? Ikke at de nødvendigvis er ekstremt store, men si 2x300 watt i 8 ohm. Kan man seriekoble transistorene på noe vis, eller er man nødt til å bruke transistorer med høyere spenning?

Har selv en Classe CA-2200 som oppgis til:

power/channel (continuous)
    (120VAC line, 1kHz signal regulated to 1% THD + noise into resistive load, all channels driven)
    load (resistive)
    8Ω 200W
    4Ω 400W

Nå har jeg 230V versjonen, men CA-2200 har blitt målt til bedre enn dette:

http://www.classeaudio.com/reviews/r...sik_112005.pdf

(side 2 er det powercube-måling)

Her er 3 kanalsversjonen, som er identisk bortsett fra å være skalert til en ekstra kanal (målt av stereophile)

Stusser litt her over at produsenten oppgir dårligere verdier enn det forsterkeren faktisk leverer. Den leverer jo over 250 watt i 8 ohm og over 500 i 4 ohm ved målingene til stereophile ved 1% thd.

Edit: Så at jeg feilleste grafen ifht. effekt. Effekten er faktisk dårligere på 4 ohm. Jeg tror dog at 3-kanalsvarianten relativt sett har mindre strømforsyning pr. kanal, uten at jeg er sikker på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner det relativt lite sannsynlig at de kjører spenningsstabilisert PSU. Det skulle bety 97,5V pr rail, i overkant tight for en 200V transistor vil jeg si. Mange spenningsnett er jo spesifisert til +/- 15%. Det betyr 225V peak. Det er god margin for en 250V transistor. Imidlertid kunne de nok trygt kjørt 10-15V høyere, så det er nok rimelig å anta at det er andre argumenter for at de har endt opp på akkurat det tallet.

Om de kjører spenningsregulering kan de i prinsippet kjøre 200V transistorer.
    Litt usikker på hva du legger i spenningsregulering i dette tilfellet. De har PFC dersom det er det du sikter til.

Men dersom du har ca 100V pr. rail. Hvorfor holder det ikke med 200V transistor. Er det ikke normalt at den står koblet mellom rail, og flytende jord, altså virtuell null?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    .. Er det ikke normalt at den står koblet mellom rail, og flytende jord, altså virtuell null?
    Ikke i et pulsbreddemodulert/klasse-D utgangstrinn, der er alltid den ene transistoren helt på og den andre helt av, dvs. den ene har alltid nesten hele spenningen over seg (=2x ene railen).

Det er som regel noe "å gå på", transistorer har alltid en viss variasjon i forhold til hvordan de faktisk blir i en produksjon, så er man ikke veldig uheldig går det å kjøre med noe høyere spenning.

Imidlertid så er det vel neppe noen vel bevart designer som baserer seg på noe slikt - smeller det, så ligger det fort 200V DC ut til høyttaleren, og da hjelper det ikke hvor mange watt den er oppgitt til å tåle.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og om man har konstruert forsterkeren for 230V inn, noe som gir 95V pr rail, også plutselig øker spenningen til 264,5V (+15%) så øker også spenningen pr rail med 14,25V, altså øker 190V P-P til 218,5V.

McBain: Om man bruker en H-bridge konstruksjon så får man spenningssving på ca 110-115V peak. Med 115V peak spenningssving får man en sinuseffekt på ca 830W ved 8 ohm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og om man har konstruert forsterkeren for 230V inn, noe som gir 95V pr rail, også plutselig øker spenningen til 264,5V (+15%) så øker også spenningen pr rail med 14,25V, altså øker 190V P-P til 218,5V.
    Er det ikke akkurat dette PFC skal kompensere for? Eller virker PFC bare èn vei? Jeg vet at den regulerer opp spenningen, om den blir for lav, men litt usikker på om den også reduserer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Ikke i et pulsbreddemodulert/klasse-D utgangstrinn, der er alltid den ene transistoren helt på og den andre helt av, dvs. den ene har alltid nesten hele spenningen over seg (=2x ene railen).

Da er jeg med Har ikke lest så mye om klasse D på ett sånt plan.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt på tynn is her, men jeg forstår det slik:

Power factor er forholdet mellom faktisk konsumert effekt og produktet av VA. Dete er en faktor som først og fremst er interessant i forbindelse med AC-kretser. I sammenhengen forsterkere med SMPS tror jeg PFC sitter i tilknytning til strømforsyningens primærside, og har som oppgave å holde power factor så nær 1 som mulig slik at man får utnyttet strømkapasiteten i det elektriske anlegget mer effektivt enn uten PFC. Dette har med andre ord i såfall ingen ting med nominell nettspenning å gjøre.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt dumt spørsmål det her, men hva er egentlig forskjell på klassene ?
    Leser hele tiden, Klasse D, H og den mye omtalte Klasse A.

Hvilken klasse er min effekt? NC2250, og hva vil det si?

Min tråd

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •