Veldig veldig mye effekt! ADVARSEL! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 178
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    H og G er teknikker som baserer seg på mye av det samme som "power downconverter". Det samme gjelder BASH. De produserer et grovt audiosignal før selve forsterkertrinnet som da får mindre spenningsfall og dermed høyere virkningsgrad.
    DJz.dk - Forum: Klasse H forstærker
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg setter to effekttrinn opp mot hverandre på jbl tl260. (Det er disse jeg testet på) Alt av autokalibrering er avslått og kjører med fronter i full range.

Er det da kontrollen klasse D gir eller er det kreftene som gjør at de har mer kontroll enn den jeg testet mot(Emotiva xpa-5). Det som skjedde når jeg begynte å bli god og varm i trøya var at mine oberon 6.1 klippet, mens XPA5 begynte å forvrenge og miste kontroll.(bass elementene)
    Vil legge til at dette var på et nivå som var relativt høyt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse I er ukjent for meg. Kan det være et markedsnavn?
    Crown har utviklet og patentert, The Class-I Amplifier

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Om jeg setter to effekttrinn opp mot hverandre på jbl tl260. (Det er disse jeg testet på) Alt av autokalibrering er avslått og kjører med fronter i full range.

Er det da kontrollen klasse D gir eller er det kreftene som gjør at de har mer kontroll enn den jeg testet mot(Emotiva xpa-5). Det som skjedde når jeg begynte å bli god og varm i trøya var at mine oberon 6.1 klippet, mens XPA5 begynte å forvrenge og miste kontroll.(bass elementene)
    Vil legge til at dette var på et nivå som var relativt høyt.
    Det du kaller "klipping", er det at den kutter et kort øyeblikk? Det er i såfall mangel på kapasitet i strømnettet. Med mindre spenningsfall på strømsiden vil du kunne spille vesentlig høyere.

Kontrollen opp til en forsterker av en eller annen grunn "gir seg" har ingen ting med effekt å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kaller "klipping", er det at den kutter et kort øyeblikk? Det er i såfall mangel på kapasitet i strømnettet. Med mindre spenningsfall på strømsiden vil du kunne spille vesentlig høyere.

Kontrollen opp til en forsterker av en eller annen grunn "gir seg" har ingen ting med effekt å gjøre.
    Akkurat det samme skjedde med mine Midgard (kutter et kort øyeblikk..da på Cerwin Vega AL1002), men dette var på et så høyt nivå at det var ubehagelig å være i rommet.. Hvor stort må spenningsfallet være før de kutter? Har såpass "OK" hifikurs at jeg tviler egentlig sterkt på at det var noe spenningsfall å snakke om..

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

har akkurat lest hele tråden

og må bare si takk til Snickers-is for at du gidder å bruke så mye tid på å forklare forsterker-teknikk!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Akkurat det samme skjedde med mine Midgard (kutter et kort øyeblikk..da på Cerwin Vega AL1002), men dette var på et så høyt nivå at det var ubehagelig å være i rommet.. Hvor stort må spenningsfallet være før de kutter? Har såpass "OK" hifikurs at jeg tviler egentlig sterkt på at det var noe spenningsfall å snakke om..
    Mener de skal droppe under 190V før de kutter.

En bra kurs til effektforsterkere bør ha massivt kabeltverrsnitt. Det er impulsene som får spenningen til å droppe. Strømkablene får helt enkelt for stor induktans og en vesentlig del av motstanden i dem blir derfor induktiv motstand som kommer i tillegg til kabelens resistivitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor massivt snakker vi om, og er det bare klasse D det gjelder?

Kjører nå 3 Behringer EP4000 og en EP2500 (henter ca 1,5kW av hver) på en 16A kurs, tipper 2,5kvmm.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener de skal droppe under 190V før de kutter.

En bra kurs til effektforsterkere bør ha massivt kabeltverrsnitt. Det er impulsene som får spenningen til å droppe. Strømkablene får helt enkelt for stor induktans og en vesentlig del av motstanden i dem blir derfor induktiv motstand som kommer i tillegg til kabelens resistivitet.
    Jeg har lagt en 4kvadrat rett i fra sikringsskapet (ca. 10-11meter mener jeg å huske det var). Bor heller ikke særlig langt i fra en trafo og måler tett oppunder 240v mellom fasene, men nok om det..

En annen ting som er litt mer "on-topic". Hvordan reguleres volumet i disse forsterkerene? I tilfelle det blir løst på samme måte som Lyngdorf løser volum justeringen sin så burde vel forsterkerene med 200v+ fungere bra så lenge man ikke har railspenningen(?) over 200v om det er slik å forstå at det er den høye spenningen i seg selv som er problemet.

Snipper en kort forklaring i fra lyngdorf.com her;
    "However, the truly unique aspect of the power supplies in the Lyngdorf true digital amplifiers is that it actually works as the volume control of the product. When you are playing at low volume levels, the voltage supplied to the output stage is low - when you turn up the volume control you increase the voltage, and thereby the output, from the amplifier.
    This is implemented as a DC -> DC converter. On the "primary" side full voltage is constantly applied and then the DC -> DC converter switches the voltage needed for a given setting of the volume control to the "secondary" side (= the voltage supplied to the output stage)."

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    og må bare si takk til Snickers-is for at du gidder å bruke så mye tid på å forklare forsterker-teknikk!
    Ja, vil takke jeg også. Utrolig interessant

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hvor massivt snakker vi om, og er det bare klasse D det gjelder?

Kjører nå 3 Behringer EP4000 og en EP2500 (henter ca 1,5kW av hver) på en 16A kurs, tipper 2,5kvmm.
    Hvor massivt avhenger av avstanden. Typisk kan man fint doble eller 4-doble det tverrsnittet som er påkrevet for den aktuelle kursen.

Problemet gjelder først og fremst forsterkere med SMPS (switchmode strømforsyning) men forsterkere med tradisjonell PSU vil også være rammet, bare at resultatet er ekstremt høy forvrengning.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Jeg har lagt en 4kvadrat rett i fra sikringsskapet (ca. 10-11meter mener jeg å huske det var). Bor heller ikke særlig langt i fra en trafo og måler tett oppunder 240v mellom fasene, men nok om det..

En annen ting som er litt mer "on-topic". Hvordan reguleres volumet i disse forsterkerene? I tilfelle det blir løst på samme måte som Lyngdorf løser volum justeringen sin så burde vel forsterkerene med 200v+ fungere bra så lenge man ikke har railspenningen(?) over 200v om det er slik å forstå at det er den høye spenningen i seg selv som er problemet.

Snipper en kort forklaring i fra lyngdorf.com her;
    "However, the truly unique aspect of the power supplies in the Lyngdorf true digital amplifiers is that it actually works as the volume control of the product. When you are playing at low volume levels, the voltage supplied to the output stage is low - when you turn up the volume control you increase the voltage, and thereby the output, from the amplifier.
    This is implemented as a DC -> DC converter. On the "primary" side full voltage is constantly applied and then the DC -> DC converter switches the voltage needed for a given setting of the volume control to the "secondary" side (= the voltage supplied to the output stage)."
    Problemet er kort og godt transistortypene som tåler de høye spenningene. De blir ikke bedre av at man for eksempel bare kjører 10V over dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er kort og godt transistortypene som tåler de høye spenningene. De blir ikke bedre av at man for eksempel bare kjører 10V over dem.
    Ok.

I et klasse D-trinn ligger hele spenningen over en av utgangstransistorene til en hver tid.
    Det jeg siterte i mitt forrige innlegg om å ta ned spenningen før effektrinnet er da lite brukt? Og hvorfor er det egentlig lite brukt i tilfelle? Finst det noen bakdeler med en slik løsning?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...det er det mange som drømmer om.

I det siste har en trend med at folk dytter inn PA-forsterkere med veldig mye effekt i oppsettene sine dukket opp. Med klasse D er det ganske lett å oppnå veldig mye effekt.

Alle husker sikkert Oberon 6.1 som stoppet på 600W RMS i 8 ohm. Rotel har/hadde en tilsvarende konstruksjon. Det samme gjelder en del andre mindre kjente konstruksjoner der ute. I tillegg finnes en del konstruksjoner som ligger omkring 150 eller opp til 180W i 8 ohm. Hvorfor er det så mange konstruksjoner med akkurat disse strategiske tallene?

Forklaringen er bortimot like enkel som den er selvsagt. For å lage en forsterker på rundt 210W kreves en driftspenning på omkring +/- 75V. Om man brokobler en slik konstruksjon ender man typisk på rundt 840W. Med sikkerhetsmarginer for avvik i nettspenning, tapselementer osv ender man på omkring 180W på en ikke brokoblet konstruksjon, og omkring 600W på en brokoblet konstruksjon.

Så hvorfor ikke bruke høyere spenning?

I et klasse D-trinn ligger hele spenningen over en av utgangstransistorene til en hver tid. Med +/- 75V ligger 150V over en av utgangstransistorene og dette skal denne transistoren tåle uten å kollapse. Det finnes en rekke gode 150V transistorer på markedet.

Hva så med 200, 250 og 300V transistorer?

Med 300V railspenning kan vi teoretisk oppnå omkring 3000W RMS i 8 ohm, men hva med lyden? Det finnes pr i dag ikke 300V transistorer som er egnet til annet enn subwooferforsterkere. Man kan presse dem til å jobbe fullrange men det blir mye støy og mye stygg forvrengning ut av det. Det kan neppe kalles hifi.

Hva med 200 og 250? Det er her utviklingen kanskje gir oss noe nytt og spennende i overskuelig fremtid. IR har for øyeblikket en 200V som er "ok" men ikke "kjempebra". De har også en 250V som er "litt mindre ok" men fortsatt blant det absolutt beste som er å oppdrive. Imidlertid er disse laaangt fra ytelsene til de beste 150V transistorene, også IR sine egne 150V transistorer.

Hvor gode behøver slike transistorer å være?

I dagens marked dominerer 150V transistorene hifi-markedet. Man anser ikke en klasse D for å være perfekt (man anser heller ikke en klasse A for å være perfekt for den saks skyld), og forbedringspotensialet ligger først og fremst i den begrensning som transistorene gir.

Derfor bør man kanskje spørre seg om man skal satse på en klasse D forsterker med mer enn 150V P-P om man er ute etter en seriøs hififorsterker.
    F.eks. Hypex UCD400HG bruker 150V transistor (Fairchild FDP42AN15A0)
    http://www.fairchildsemi.com/ds/FD%2FFDP42AN15A0.pdf
    Men disse mudulene er oppgitt til å gi ca 210W i 8 ohm.
    Har de tynet FDP42AN15A0 helt på grensen eller er ikke oppgitt effekt
    helt ærlig?
    ps. jeg har Hypex UCD400HG i dual mono konfig. med SMPS400 (switch mode)
    spiller bedre en noe annet jeg brukt tidligere.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex er klasse D, så tradisjonelt som det nesten kan bli. De henviser også til en patent, men det er kun en løsning som Brynjar Kvanlid brukte da han konstruerte en klasse D for Philips i 1970 og selv da var ikke den løsningen ny. Det er en del som har påpekt dette på DIYaudio forumet men konstruktøren svarer unvikende.

Om man liker dem eller ikke blir en smakssak. Lastmarginen er en del lavere enn på andre klasse D det er naturlig å sammenlikne med, men det er også såpass PSU-avhengig at det ikke er så lett å gjøre direkte sammenlikninger.
    Hypex skryter jo av at måten de konstruerer klasse D forsterkerne sine
    på gjør de frekvensstabile uavhengig av last, noe som bekreftes av en test
    Det Italienske www.suono.it gjorde da de testet div. klasse D forsterkere i 2006.
    (fant ikke linken så legger inn et bilde av målingene de gjorde)
    Forstår det slik at det er spenningen på utg. som måles ved forskjellige
    frekvenser, med 4 forskjellige høyttalere.
    Noen av forsterkerne har jo mange dB avvik i det hørbare omr.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    F.eks. Hypex UCD400HG bruker 150V transistor (Fairchild FDP42AN15A0)
    http://www.fairchildsemi.com/ds/FD%2FFDP42AN15A0.pdf
    Men disse mudulene er oppgitt til å gi ca 210W i 8 ohm.
    Har de tynet FDP42AN15A0 helt på grensen eller er ikke oppgitt effekt
    helt ærlig?
    ps. jeg har Hypex UCD400HG i dual mono konfig. med SMPS400 (switch mode)
    spiller bedre en noe annet jeg brukt tidligere.
    Effekten stemmer nok, men det er litt vesentlig når man lager en forsterker å tenke over at den skal brukes i et strømnett med en viss variasjon. La oss si man lager et forsterkerkort, man spesifiserer max spenning, og forsterkeren klarer seg fint med den spenningen og har greit med sikkerhetsmargin osv.

Så bygger man en komplett forsterker, og nettleverandøren tillater seg 15% nominelle avvik. I tillegg skal det tåle en og annen transient på nettet... Det betyr at man må kjøre driftspenningen ganske langt under 150V P-P. I teorien skulle man jo kunne komme over 300W RMS på en SE-konstruksjon uten å gå over 150V P-P, men det er ikke praktisk gjennomførbart.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Hypex skryter jo av at måten de konstruerer klasse D forsterkerne sine
    på gjør de frekvensstabile uavhengig av last, noe som bekreftes av en test
    Det Italienske www.suono.it gjorde da de testet div. klasse D forsterkere i 2006.
    (fant ikke linken så legger inn et bilde av målingene de gjorde)
    Forstår det slik at det er spenningen på utg. som måles ved forskjellige
    frekvenser, med 4 forskjellige høyttalere.
    Noen av forsterkerne har jo mange dB avvik i det hørbare omr.
    Interessant test, men ingen av de anvendte høyttalerne er noe særlig utfordring oppover i mellomtone og diskant. De fleste testkandidatene er jo også nær sagt leketøysforsterkere. Sist, men ikke minst, forstår jeg det slik at Hypexen ikke er en standard Hypex, men en variant fra en liten nisjeprodusent.

Skulle være interessant å lese testen i sin helhet for å se om de oppgir mer kompletterende data.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant test, men ingen av de anvendte høyttalerne er noe særlig utfordring oppover i mellomtone og diskant. De fleste testkandidatene er jo også nær sagt leketøysforsterkere. Sist, men ikke minst, forstår jeg det slik at Hypexen ikke er en standard Hypex, men en variant fra en liten nisjeprodusent.

Skulle være interessant å lese testen i sin helhet for å se om de oppgir mer kompletterende data.
    Ja det stemmer nok.

lagt ved den .pdf fila jeg hadde, står dessverre på italiensk, men går kanskje
    å kopiere ut noe tekst i google oversetter

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den endrer railspenning når man reduserer impedansen. Dynamisk effekt ser mer ordinært ut, og i 2 ohm øker den en del ift 4 ohm.
    Jeg har ett par spm til,men starter med dette for å ikke overlesse deg.
    For en som kan litt mer enn mannen i gata,men med andre ord begrenset.Fint om du svarer så enkelt som mulig.
    Hva mener du med railspenningen ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fant tråden ja

Railspenningen er kort og godt strømforsyningen til forsterkeren. Den vanligste måten å koble en forsterker på er ved at to transistorer (eller to sett transistorer) er koblet til høyttalerutgangens + -pol. Den ene av disse transistorene er koblet til strømforsyningens + -pol, den andre er koblet til strømforsyningens - -pol. I hvile skal spenningen ut på høyttalerterminalen ligge midt mellom strømforsyningens - og + -pol.

Spenningen mellom strømforsyningens + og - -pol er det vi kaller railspenning. Det finnes normalt andre speningsforsyninger for andre trinn i en effektforsterker, dermed er betegnelsen nyttig for å vite eksakt hvilken spenning man snakker om.

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •