Veldig veldig mye effekt! ADVARSEL! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 178
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når man tenker på en ting hender det at man husker etter hvert. Jeg mener å huske Emotiva kommer fra Kinesiske Homni som driver med litt hjemmeutstyr, PA og bilstereoforsterkere.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...hmm, jeg trodde fabrikken/eieren av Emotiva også hadde en finger med i spillet også rundt Parasound...? Jaja, jeg tror vel uansett at produksjonslokasjon etterhvert har stadig mindre betydning, det er designet, komponentene og kvalitetskontrollen som utgjør et produkt, ikke hvilken nasjonalitet det er på vedkommende som skrur dette sammen...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ukjent for meg. Det eneste kjente navnet jeg har sett i assosiasjon med Emotiva er Bob Carver, men han skal visstnok ha problemer med å huske dette selv.

Parasound er jo utviklet fortrinnsvis i Finland (var i hvertfall tidligere). John Curl har vært innvolvert i noen av produktene (til Parasound) da.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener og ha lest at Emotiva tidligere laget innmat til både Parasound og Sunfire (Bob carver).
    Emotiva sine forsterkere er AB, men tror de har solgt annen type tidligere. Man finner målinger her:
    Emotiva XPA-1 Monoblock Power Amplifier

Emotiva XPA-2 Stereo Power Amplifier

Emotiva XPA-2 Two Channel Amplifier Review — Reviews and News from Audioholics

Skulle vi tro målingene og tilbakemeldinger så er Emotiva definitivt high-end, men ikke high-end pris. Har sett folk sammenlignet Emotiva XP-1 monoblokkene mot Krell, Bryston, McIntosh, PassLabs og Classé. Og Emotiva har vært helt på høyde med disse og bedre enn flere av de ifølge bruker tilbakemeldinger.

Får du ikke ræven i gir Snickers, så kjøper jeg en Emotiva. :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vet ikke så mye om Emotiva, men så vidt jeg vet skal de være klasse AB. Jeg fikk en gang se målinger som sammenfalt veldig med en kinesisk PA-konstruksjon som også er klasse AB (husker ikke hvilken). Det er rimelig å anta at det kan være samme forsterker med ulik design og hhv med og uten vifte uten at det egentlig betyr noe. Mengden kjøleribber tyder også på at det klasse D (PSU veier tross alt ikke mer enn ca 8-9kg mens forsterkeren er oppgitt å veie 35kg). Jeg husker ikke hvor de målingene lå (ett eller annet sted på nettet der forsterkerne var testet), men det var blant annet enn burst-måling som avslørte en noe underdimensjonert PSU der. Noen andre som husker?

Uansett, jeg er temmelig sikker på at det er en klasse AB.
    takker så mye for at du gir av din kompetanse på dette spørsmålet snickers,
    så vidt jeg vet er de ett selskap som produserer en del for andre merker også, for noen år tilbake bestemte eieren at han ville laget noe eget , dermed dukket emotiva etterhvert opp, den forrige serien rpa? var en klasse h? forsterker, kanskje det er denne serien som lignet på den kinesiske varianten? det finnes mange merker som har fått innmat fra emotiva, finner blandt annet en amerikansk 5 kanals forsterker som er mistenklig lik xpa/upa 5 som koster 3 ganger prisen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...hmm, jeg trodde fabrikken/eieren av Emotiva også hadde en finger med i spillet også rundt Parasound...? Jaja, jeg tror vel uansett at produksjonslokasjon etterhvert har stadig mindre betydning, det er designet, komponentene og kvalitetskontrollen som utgjør et produkt, ikke hvilken nasjonalitet det er på vedkommende som skrur dette sammen...
    det er det samme som jeg tror også, tror de har en tidligere produkssjonsansvarlig hos para jobbende hos seg, fordelen med emotiva blir
    jo det prismessige med at man kobler bort 2 ledd selv om man selv står for moms osv

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man tenker på en ting hender det at man husker etter hvert. Jeg mener å huske Emotiva kommer fra Kinesiske Homni som driver med litt hjemmeutstyr, PA og bilstereoforsterkere.

kan nok hende de produseres hos homni på oppdrag for emotiva,men eierskapet er vel amerikansk

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han ene fra Emotiva er medeier i Homni.

Skal vi forlate akkurat det emnet? Det finnes vel en egen tråd til det et annet sted...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først er inne på Class D moduler. Hva er å få tak i for DIY ( Hypex er bra , men kunne vært bedre ? ) Coldamp,, Zappulse ( De få gangene de er å få tak i )

Litt OT, men sånn er det bare..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICE er vel å oppdrive fra tid til annen. Så er det "New class D"... Ikke så mange fler vel? BASH da, og disse "class G"-plateforsterkerne til PE. Abletec-modulene blir kanskje også tilgjengelig for DIY etter hvert.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Mener og ha lest at Emotiva tidligere laget innmat til både Parasound og Sunfire (Bob carver).
    Emotiva sine forsterkere er AB, men tror de har solgt annen type tidligere. Man finner målinger her:
    Emotiva XPA-1 Monoblock Power Amplifier

Emotiva XPA-2 Stereo Power Amplifier

Emotiva XPA-2 Two Channel Amplifier Review — Reviews and News from Audioholics

Skulle vi tro målingene og tilbakemeldinger så er Emotiva definitivt high-end, men ikke high-end pris. Har sett folk sammenlignet Emotiva XP-1 monoblokkene mot Krell, Bryston, McIntosh, PassLabs og Classé. Og Emotiva har vært helt på høyde med disse og bedre enn flere av de ifølge bruker tilbakemeldinger.

Får du ikke ræven i gir Snickers, så kjøper jeg en Emotiva. :razz:
    Emotiva har nok aldri laget noe som helst til hverken Sunfire eller Parasound.

The amp was first designed for Phoenix Gold and was to be sold under the Carver Digital name. The founder of Emotiva worked as a marketing rep for a company called Homni, a small(at that time) electronics company in China. Just prior to Bob leaving Carver Corporation, they had begun to farm out circuit board design to them. After Carver was sold to Poenix Gold, that relationship deepened, culminating in the amp we are talking about.

Prior to it's introduction to market, the contract to build them was desolved due to Phoenix Gold loosing the rights to the Carver name. Phoenix lost the rights to the design when the contract was cancelled. By this time, Dan Laufman had aquired a significant ownership stake in Homni. He rebranded this amp as Emotiva. The rest is history.... I spoke to Bob C. about this today. His recollection of events is not 100% because he was not involved with the company any longer when these events occured.

Forøvrig har Bob Carver patent på sin forsterkerteknologi (trackingdownconverter) men det finnes endel produsenter som bruker denne teknologien på lisens.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lest meg igjennom hele tråden her. Mye bra. Hvordan er klasse D i forhold til "klasse I" watt? Mener det er klasse I watt i min CV subb.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han ene fra Emotiva er medeier i Homni.

Skal vi forlate akkurat det emnet? Det finnes vel en egen tråd til det et annet sted...

selvfølgelig, følger dog videre med her, spennende tråd

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringen maskinisten. Enten så har jeg lest feile rykter eller så husker jeg dårlig.

Hva går trackingdownconverter forsterkerteknologi ut på?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Har nå lest meg igjennom hele tråden her. Mye bra. Hvordan er klasse D i forhold til "klasse I" watt? Mener det er klasse I watt i min CV subb.
    Klasse I er ukjent for meg. Kan det være et markedsnavn?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Takk for oppklaringen maskinisten. Enten så har jeg lest feile rykter eller så husker jeg dårlig.

Hva går trackingdownconverter forsterkerteknologi ut på?
    Enkleste og beste forklaringen på det får du om du leser og studerer dette dokumentet og ser på skissene, men dette blir jo litt OT, men det minste er det jo interessant nok vil jeg tro. les fra og med avsnittet 'conventional amplifier' og ned..

http://www.thecarversite.com/yetanot...Whitepaper.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex er klasse D, så tradisjonelt som det nesten kan bli. De henviser også til en patent, men det er kun en løsning som Brynjar Kvanlid brukte da han konstruerte en klasse D for Philips i 1970 og selv da var ikke den løsningen ny. Det er en del som har påpekt dette på DIYaudio forumet men konstruktøren svarer unvikende.

Om man liker dem eller ikke blir en smakssak. Lastmarginen er en del lavere enn på andre klasse D det er naturlig å sammenlikne med, men det er også såpass PSU-avhengig at det ikke er så lett å gjøre direkte sammenlikninger.
    Jeg er i den situasjon at jeg har allerede kjøpt og testet Hypex 400 moduler og er forsåvidt fornøyd. Men som en ekte DIY er man jo alltid på jakt etter "det beste".
    Du sier at Hypex har noe dårlig lastmargin. Vil det si at utgangsspenningen har en tendens til å synke når lasten blir stor? I så fall er det er jo ganske klart at dette er PSU avhenging. Men forutsatt en meget stabil PSU. Er Hypex fremdeles dårligere en konkurrentene på dette? Og skyldes dette noen typiske konstruksjonsmessige svakheter?
    Ble mange spørsmål dette... Håper du kan ta deg til et kjapt svar.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse I er ukjent for meg. Kan det være et markedsnavn?
    My bad. Mente klasse H.

Cerwin Vega CVA-121x 21" Active Powered Subwoofer - PlanetDJ.com

http://www.cerwin-vega.com/content/ActiveSeries.pdf
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aaanekre
    Jeg er i den situasjon at jeg har allerede kjøpt og testet Hypex 400 moduler og er forsåvidt fornøyd. Men som en ekte DIY er man jo alltid på jakt etter "det beste".
    Du sier at Hypex har noe dårlig lastmargin. Vil det si at utgangsspenningen har en tendens til å synke når lasten blir stor? I så fall er det er jo ganske klart at dette er PSU avhenging. Men forutsatt en meget stabil PSU. Er Hypex fremdeles dårligere en konkurrentene på dette? Og skyldes dette noen typiske konstruksjonsmessige svakheter?
    Ble mange spørsmål dette... Håper du kan ta deg til et kjapt svar.
    Jeg mener fortrinnsvis lastmargin ift reaktiv last, ikke lav impedans. Klasse D er som prinsipp ikke ideelt til å lage forsterkere som er beregnet på å drive 0,5 ohm og 8 ohm samtidig optimalt. Det er da altså snakk om svært tungdrevne høyttalere i form av resonanskomponenter som gir store avvik i de elektriske fasevinklene.

Hypex er derimot ikke spesielt dårlige på dette, bare ikke best blant klasse D-konstruksjoner som jo jevnt over er helt rå på dette, spesielt ved lave frekvenser. Årsaken er sannsynlig vis knyttet til en litt overivrig motkobling.

Det er svært PSU-avhengig på klasse AB, men ikke på klasse D. Imidlertid har ofte ikke klasse D så bra PSRR, så kvaliteten i strømforsyningen er uansett helt avgjørende. Avkoblingskondensatorer nær forsterkerkortet kan bety mye for eksempel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H og G er teknikker som baserer seg på mye av det samme som "power downconverter". Det samme gjelder BASH. De produserer et grovt audiosignal før selve forsterkertrinnet som da får mindre spenningsfall og dermed høyere virkningsgrad.

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •