Veldig veldig mye effekt! ADVARSEL! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 178
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt moro med Snickers' tråder , som NorCad sier så er ikke alle teser og utsagn veldig kompatible hos oss som bare ble utdelt RAM.

"Da er jeg like langt " har jeg sett tidligere i denne type tråder , motvillig erkjenner jeg at jeg , igjen , ikke kan bidra med mer enn å sette på popcornkjelen igjen og atter en gang trykke på den røde record-knappen på pvr-hjernen v1.33...

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvnakke
    Litt moro med Snickers' tråder , som NorCad sier så er ikke alle teser og utsagn veldig kompatible hos oss som bare ble utdelt RAM.

"Da er jeg like langt " har jeg sett tidligere i denne type tråder , motvillig erkjenner jeg at jeg , igjen , ikke kan bidra med mer enn å sette på popcornkjelen igjen og atter en gang trykke på den røde record-knappen på pvr-hjernen v1.33...
    +1....veldig bra tråd

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det kan jo høres ut til at høyttalerne dine ikke matcher noen av forsterkerne dine perfekt selv om de later til å matche rørampen bedre enn hegelen.
    Det er vel heller ikke utenkelig at frekvensresponsen hos Lovemusikk har en del dip'er og daler som gjør at det låter for slankt med en forsterker med kontroll?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Nå har du jo helt klart peiling på det du snakker om her, og har sagt at du har interesser innen området.
    Fikk litt følelsen av at første innlegget bar litt preg av å forsvare egen kvalitet (pris ?) ved å argumentere at konkurrerende, kraftigere (rimeligere?) produkter kanskje ikke er like bra, og da ved å påpeke spesifikke ting man bør styre unna..
    Det er jo alltid vanskelig å snakke om det som engasjerer en, samtidig som man jobber med det som engasjerer en.

Imidlertid er situasjonen den at jeg leverer både klasse D i "lavere" effektklasser og PA-forsterkere opp til 8kW.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    - Hva skjer egentlig ved brokobling, bortsatt fra økt (doblet) effekt? Og hva er negativt og positivt ved å brokoble?
    Tenk deg at du seriekobler to batterier og to lommelyktpærer. Du får da dobbelt så høy spenning, dobbelt så høy motstand og dobbelt så mye effekt. Når man brokobler en forsterker kobler man begge forsterkertrinnene i serie med hverandre. Det gir dobbelt så høy spenning, dobbelt så høy utgangsimpedans, halvparten så god lastkontroll, dobbelt så høy THD osv, men strømkapasiteten forblir uendret. Det er også derfor brokoblede forsterkere bare klarer doble impedansen av en ikke brokoblet forsterker.

En forsterker kan bygges for alle impedanser. Det betyr at om en forsterker er bygget for å kjøre utelukkende brokoblet er det ingen egentlige vesentlige svakheter med en slik løsning.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    - Enkelte forsterkere har hauger av transistorer i utgangstrinnet, mens andre har få, men hva er forskjellen og hvorfor?
    Det kommer an på veldig mye, blant annet hvor lave impedanser man vil drive, hvor høy railspenning man kjører, hvilke transistorer man bruker, hvordan forsterkeren er bygget opp forøvrig osv. Noen klare retningslinjer for hva som er best finnes ikke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amiga
    Da er jeg like langt :-)...
    Det forstår jeg. Jeg han heller ikke huske når jeg sist så en helt ordinær klasse D der produsenten inrømmer at det er en ordinær klasse D. Det er så vidt jeg vet ingen ting ved verken kretsen eller ytelsen til den forsterkeren som gir noen grunn til å kalle den noe annet enn en ordinær analog klasse D. Jeg har også fått det bekreftet fra flere meget pålitelige kilder.

Den råeste ytelsen jeg noen sinne har sett fra en klasse D er en krets som er veldig tradisjonell. Det eneste som skiller den fra en helt ordinær klasse D er en liten reguleringskrets. Jeg synes det blir feil å bortforklare at det er en klasse D og ingen ting annet. Allikevel har jeg sett 140kHz med linear 1. ordens motkobling, dempingsfaktor på mer enn 320 ved alle frekvenser og 0,001% THD ved alle frekvenser (med forbehold om at jeg husker alle tallene helt korrekt). Med motkoblingstopologien den benytter er også lastmarginen helt hinsides, men altså, fortsatt en ordinær klasse D.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er vel heller ikke utenkelig at frekvensresponsen hos Lovemusikk har en del dip'er og daler som gjør at det låter for slankt med en forsterker med kontroll?
    For det første tror jeg det generelle nivået i bassen kan bli noe for lavt med Hegelen som en kombinasjon av alt utstyret, rommet, plassering osv. Det er ganske vanlig og vi er ekstremt ømfientlige for små avvik i den generelle klangbalansen. Forskjellen kan ligge allerede på den analoge inngangen. Du hørte jo selv forskjellen på Micromega PA20 og lydkort rett i forsterker hos deg. Det er nesten fristende å tenke "minst 3dB forskjell" på klangbalansen, men selv en halv dB kan føre til ganske sjokkartede forskjeller.

En annen faktor er at lovemusikk sine høyttalere bare har fått 10-15 (?) timer halvhøyt nivå. Spillingen på lavt nivå kan vi nesten se bort i fra. Om han får gitt dem litt tung og dyp bass så elementene får svinge seg litt skikkelig blir de nok en del mørkere i klangen. Det kan også være enkelte fokusfrekvenser oppover inntil resonansfrekvensene til elementene får stabilisert seg så de spiller med delefilteret slik det er ment å fungere. Som regel fører det til peaker i frekvensresponsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk deg at du seriekobler to batterier og to lommelyktpærer. Du får da dobbelt så høy spenning, dobbelt så høy motstand og dobbelt så mye effekt. Når man brokobler en forsterker kobler man begge forsterkertrinnene i serie med hverandre.
    Man får da vittig 4 ganger effekten på en brokobling......teoretisk

Edit: Nå er det mange år siden jeg gikk på skolen, og har hukommelse som en middels stor gullfisk, men jeg mener vi lærte at vi paralell koblet. Ser ikke for meg hvordan du skal få mere effekt ut av samme transistor selv om du har høyere inn signal. Og de fleste er vel seriekoblet fra før ved en "darlington kobling"

Det er mulig jeg tenker feil, langt på natt nå....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Man får da vittig 4 ganger effekten på en brokobling......teoretisk

Edit: Nå er det mange år siden jeg gikk på skolen, og har hukommelse som en middels stor gullfisk, men jeg mener vi lærte at vi paralell koblet. Ser ikke for meg hvordan du skal få mere effekt ut av samme transistor selv om du har høyere inn signal. Og de fleste er vel seriekoblet fra før ved en "darlington kobling"

Det er mulig jeg tenker feil, langt på natt nå....
    Det ble muligens litt "midt på natten-blanding" her.

Du tenker riktig ift brokobling og effekt, men det er gitt at man beholder lasten. I mitt eksempel la jeg også 2 laster i serie.

La oss si at man har en forsterker som yter 2x100W i 4 ohm. Om man kobler den opp mot to 4 ohms laster yter den altså totalt 200W. Om man brokobler den og kobler de to 4 ohms lastene i serie yter den fortsatt 200W totalt. Jeg så for meg at det eksempelet var illustrerende for hva som skjer.

Beholder man bare den ene lasten vil effekten 4-dobles (teoretisk) i forhold til hva en kanal yter.

Effekten du får ut av en transistor konstruksjon avhenger av spenning ut og last som i sin tur gir strømmen og dermed effekten. Om man seriekobler 2 forsterkere (brokobler) vil spenningen dobles helt enkelt.

Transistorer som jobber sammen mot en rail er alltid parallellkoblede.

Darlingtontransistorer kobles bare som ordinære transistorer. De har ikke særlig andre karakteristika enn svært høy HFE.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første tror jeg det generelle nivået i bassen kan bli noe for lavt med Hegelen som en kombinasjon av alt utstyret, rommet, plassering osv. Det er ganske vanlig og vi er ekstremt ømfientlige for små avvik i den generelle klangbalansen. Forskjellen kan ligge allerede på den analoge inngangen. Du hørte jo selv forskjellen på Micromega PA20 og lydkort rett i forsterker hos deg. Det er nesten fristende å tenke "minst 3dB forskjell" på klangbalansen, men selv en halv dB kan føre til ganske sjokkartede forskjeller.

En annen faktor er at lovemusikk sine høyttalere bare har fått 10-15 (?) timer halvhøyt nivå. Spillingen på lavt nivå kan vi nesten se bort i fra. Om han får gitt dem litt tung og dyp bass så elementene får svinge seg litt skikkelig blir de nok en del mørkere i klangen. Det kan også være enkelte fokusfrekvenser oppover inntil resonansfrekvensene til elementene får stabilisert seg så de spiller med delefilteret slik det er ment å fungere. Som regel fører det til peaker i frekvensresponsen.
    Veldig intresant svar og godt svar.. der lærte vi litte grann til. 8)
    Skal få kjørt dei litt mer med tung bass og mer lyttehøyde, koble om til Hegelen igjen så skal dei nok få kjørt seg.
    :-) Uten å blåse dei.. ;-)

Du skriver utstyret.. Hva hadde passet bedre til Hegel uten å koste for mye? litt utenfor tråden, så trenger ikke svare på det.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at en grunn til at mange velger PA er høy effekt i forhold til prisen du må betale.

Har du konkrete eksempler på klasse D (effekt)forsterkere, med gode hifi-egenskaper som du beskriver her, men som samtidig har et fornuftig prisnivå?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere basert på ICE ASP er fortsatt veldig konkurransedyktige. Jeg er selv ikke så stor fan av de andre modulene (de er bra til prisen, men til noen titalls dollar inkl PSU får man ikke hva som helst). De jeg henviser til er dessverre enten veldig dyre eller ikke på markedet ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere basert på ICE ASP er fortsatt veldig konkurransedyktige. Jeg er selv ikke så stor fan av de andre modulene (de er bra til prisen, men til noen titalls dollar inkl PSU får man ikke hva som helst). De jeg henviser til er dessverre enten veldig dyre eller ikke på markedet ennå.

har du noen formening om emotivas xpa 1? 1x500 watt eller om emotivas forsterkere / filosofi generellt?
    grunnen til at jeg spør er at hos meg så er upa 1 til ca 3300 kr x2,en langt bedre match til rf63 enn f.eks 2250 fra parasound til 14 k
    er dette helt ot så beklager jeg snikers

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med hypex?

Disse er jo populære blant DIY.
    Er dette bare dårlig, middelmådig, eller bra?

Ellers en bra tråd som jeg håper mange leser

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aaanekre

Hypex holder nok til mer enn bare DIY, når et studio som det på bildene bruker de. ;-)

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT, men pent! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen konkret sammenheng mellom denne transistoren det snakkes om i klasse D konstruksjoner og avrullingen på frekvens i "toppen"?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    har du noen formening om emotivas xpa 1? 1x500 watt eller om emotivas forsterkere / filosofi generellt?
    grunnen til at jeg spør er at hos meg så er upa 1 til ca 3300 kr x2,en langt bedre match til rf63 enn f.eks 2250 fra parasound til 14 k
    er dette helt ot så beklager jeg snikers
    Jeg vet ikke så mye om Emotiva, men så vidt jeg vet skal de være klasse AB. Jeg fikk en gang se målinger som sammenfalt veldig med en kinesisk PA-konstruksjon som også er klasse AB (husker ikke hvilken). Det er rimelig å anta at det kan være samme forsterker med ulik design og hhv med og uten vifte uten at det egentlig betyr noe. Mengden kjøleribber tyder også på at det klasse D (PSU veier tross alt ikke mer enn ca 8-9kg mens forsterkeren er oppgitt å veie 35kg). Jeg husker ikke hvor de målingene lå (ett eller annet sted på nettet der forsterkerne var testet), men det var blant annet enn burst-måling som avslørte en noe underdimensjonert PSU der. Noen andre som husker?

Uansett, jeg er temmelig sikker på at det er en klasse AB.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aaanekre

Hypex er klasse D, så tradisjonelt som det nesten kan bli. De henviser også til en patent, men det er kun en løsning som Brynjar Kvanlid brukte da han konstruerte en klasse D for Philips i 1970 og selv da var ikke den løsningen ny. Det er en del som har påpekt dette på DIYaudio forumet men konstruktøren svarer unvikende.

Om man liker dem eller ikke blir en smakssak. Lastmarginen er en del lavere enn på andre klasse D det er naturlig å sammenlikne med, men det er også såpass PSU-avhengig at det ikke er så lett å gjøre direkte sammenlikninger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Er det noen konkret sammenheng mellom denne transistoren det snakkes om i klasse D konstruksjoner og avrullingen på frekvens i "toppen"?
    Ja, det er det i høyeste grad. Parametrene som betyr noe i sammenhengen har mye med hastighet å gjøre og derfor er båndbredden typisk lavere på klasse D med veldig mye effekt. Det samme gjelder hvor mye THD de har og hvor i frekvensområdet denne begynner å øke.

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •