Veldig veldig mye effekt! ADVARSEL! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 178
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja, riktig..
    Men på mine Vienna Mozart som er 4 ohm, så hvorfor spiller min Hegell effekt tammere og ikke like ekte selv om Hegel er en av dei beste når det gjelder lyd, mens MAen som er rørforsterker med mye mindre watt oppleves som mektigere, kan det forklares? eller blir det bare bortforklart med tilpassing av utstyr? Hadde vert intresant å fått en forklaring på en sånn generell problemstilling, vis det går?
    Jeg hadde en Meridian 2x200w i 8 ohm på B&W 803 N.Bassen var svært presis og på grensa til brutal.Men den gikk ikke så dypt.Med en Musical Innovation 150w i 8 ohm var lyden mye mykere over hele fjøla og med en fyldigere bass som gikk mye dypere.Når det kom til rå kraft hvis det skulle spilles høyt var det stor forskjell på de 50 watta i favør Meridian.På lavt til normalt volum oppfattes nesten MI-en som kraftigere pga den fyldige,dype bassen.Var det noe ala dette du også har som resultat?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hva med Nad M3 som oppgir det samme i både 8 og 4 ohm?Hva er greia der?Den operer ikke akkurat i Donald Watt heller.
    Jeg tror den endrer railspenning når man reduserer impedansen. Dynamisk effekt ser mer ordinært ut, og i 2 ohm øker den en del ift 4 ohm.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det nærmeste vi har et system for å kunne kvantifisere forsterkeres kapasitet er svenskenes powercube. Den viser hvor mange watt forsterkeren leverer ved en gitt impedans og fasevinkel.

En bra designet forsterker:

Problemet er å finne slike målinger for de produktene man vil sammenlikne.
    Husker jeg ble presentert slike målinger da skulle oppgradere første gangen.

Rotel 2 og 3 kanals (rb 991 og 993) hadde en graf som så slik ut ja. Var vel reprints av hemmabio's tester om jeg ikke husker feil.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg hadde en Meridian 2x200w i 8 ohm på B&W 803 N.Bassen var svært presis og på grensa til brutal.Men den gikk ikke så dypt.Med en Musical Innovation 150w i 8 ohm var lyden mye mykere over hele fjøla og med en fyldigere bass som gikk mye dypere.Når det kom til rå kraft hvis det skulle spilles høyt var det stor forskjell på de 50 watta i favør Meridian.På lavt til normalt volum oppfattes nesten MI-en som kraftigere pga den fyldige,dype bassen.Var det noe ala dette du også har som resultat?
    Jepp!
    Spiller dypere og mektigere liksom. Men bassen er og tørr,rask hi-end på den MAen, men og på noe musikk for lite fast, variere på musikken.
    Er nok som Snickers sier at Hegel har høy dempingsfaktor og vis eg forstod riktig, at hegelen har så stålkontroll at det blir sånn. Hegelen har krefter som fy.. så står ikke på det..men kanskje ikke helt rettferdig å samenligne den med en rørforsterker heller da!?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten regel jeg har lært er vel f.eks 1500 VA er 1500W maks forbruk og maks 1500 W ut.Dette var det en lydfreak som gikk på lydskole som lærte meg.Men har han sovet i timen eller jukser produsentene med forbruket så ikke folk skal frykte strømregninga så mye?
    Rotel er kjent for å holde det de skriver,men Rotel sin klasse D er oppgitt til 5x250 i 8 ohm og 5x500w i 4 ohm med dempingsfaktor på 400.Min receiver som er relativt kraftig har 60 til sammenligning.Noen imponerende tall.Men hvordan tolker man da Power Consumption på 600W?Spurte Lsound,men de hadde ikke noe svar å gi meg og tippet det var snittforbruk.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Jepp!
    Spiller dypere og mektigere liksom. Men bassen er og tørr,rask hi-end på den MAen, men og på noe musikk for lite fast, variere på musikken.
    Er nok som Snickers sier at Hegel har høy dempingsfaktor og vis eg forstod riktig, at hegelen har så stålkontroll at det blir sånn. Hegelen har krefter som fy.. så står ikke på det..men kanskje ikke helt rettferdig å samenligne den med en rørforsterker heller da!?
    Det kan jo høres ut til at høyttalerne dine ikke matcher noen av forsterkerne dine perfekt selv om de later til å matche rørampen bedre enn hegelen.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo høres ut til at høyttalerne dine ikke matcher noen av forsterkerne dine perfekt selv om de later til å matche rørampen bedre enn hegelen.
    Ikke veit eg, men forbehold om at høyttalerne er nye og må innspilles. Løsnet litt da, men ikke fått mer en max 50 timer og kanskje ikke mer en 5-10 med litt aktiv lytting som da er litt mer volum en når det står på til tv og bakgrunnmusikk.
    Dette med at det kan vere litt ullen bass er eg ikke riktig sikker på..Er jo en rørforsterker og liksom hørt det er slik på rørforsterkere, men det er kansje berre når den blir presset opp mot forvrenging?
    I tillegg har eg fått justert litt på høyttalerne som gav fastere bass og bedre lydbilde. Av og til er rørforsterkeren fastere i bassen enn Hegelen, men hva skjer da, når en alltid har hørt det er omvendt, noe det og er av og til.
    F.eks kan en nå "se" inn på cena til Metallica og høre ting eg aldrig har hørt før, du ser og hører liksom ting inne på cena, og cymbalene er skremmende ekte lyd på, også det andre som f.eks gitaren er en snert i som gjer at en sitter å gliser litt. Så MAen virker som en mye mye bedre match, men eg leter etter en transistor som kan måle seg med MA, finnes det og hva? Eller bare leter eg etter noe som ikke finnes, føler litt det at rørlyd med klarheten og det ekte lydbildet klarer ikke en transistor?
    Røra som gjer dette alene, eller er det noe med strøm og dempingsfaktor eller noe annet?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyngdorf SDA 2175

Hei,

Hvordan fungerer dette Semi-Digitale systemet som Lyngdorf bruker i nevnte modell.

Har en slik og spurt elektro folket på jobb, men aldri fått noe skikkelig svar da de er selv usikre :-)

Håper på ett noenlunde forståelig svar :-)

Mvh
    Tommy

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er den helt analog.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jo endt opp med å bli en flaming av PA-forsterkere fordi du ut i fra din "tekniske"-kompetanse og ut fra papirer sier at de suger? Dette bler jo helt feil.

En annen manns bæsj er en annens gull!

Vedder på du har sittet oppe dag og natt og pugget på temaet etter at BEF bestemte seg for PA-forsterkere til kinoen.

Om profesjonelle lydteknikkere fra verden rundt klarer seg med Line-Array systemer drevet av PA-forsterkere (og ikke hi-fi forsterkere til 200.000 pr. element). Hvorfor skal ikke dine ører klare det?

Konserter med band som har vært i bransjen sikkert mer år enn deg også spiller jo med en relativt lik lyd live som på plata? Er det plata som suger ræv eller har du ett fantastisk anlegg som gjør musikk om til magi framfor frekvenser og enkelt sagt "luft"?..

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @hokeyh
    Falt ut av feil seng med feil bein i morges?
    Hr. Snickers har nok ikke stormpugget dette i løpet av helga. Gjør et lite søk på Midgard Audio samt Gaia høyttalere og sett deg litt mer inn i ting før du slenger ut slike påstander. Bare et lite tips

Og som lydmann burde du vite at hifi og livelyd er to helt forskjellige verdener.

Alt i beste mening
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Dette har jo endt opp med å bli en flaming av PA-forsterkere fordi du ut i fra din "tekniske"-kompetanse og ut fra papirer sier at de suger? Dette bler jo helt feil.

En annen manns bæsj er en annens gull!

Vedder på du har sittet oppe dag og natt og pugget på temaet etter at BEF bestemte seg for PA-forsterkere til kinoen.

Om profesjonelle lydteknikkere fra verden rundt klarer seg med Line-Array systemer drevet av PA-forsterkere (og ikke hi-fi forsterkere til 200.000 pr. element). Hvorfor skal ikke dine ører klare det?

Konserter med band som har vært i bransjen sikkert mer år enn deg også spiller jo med en relativt lik lyd live som på plata? Er det plata som suger ræv eller har du ett fantastisk anlegg som gjør musikk om til magi framfor frekvenser og enkelt sagt "luft"?..
    oppsann..

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    @hokeyh
    Falt ut av feil seng med feil bein i morges?
    Hr. Snickers har nok ikke stormpugget dette i løpet av helga. Gjør et lite søk på Midgard Audio samt Gaia høyttalere og sett deg litt mer inn i ting før du slenger ut slike påstander. Bare et lite tips

Og som lydmann burde du vite at hifi og livelyd er to helt forskjellige verdener.

Alt i beste mening
    Det var en påstand som ikke var ment vondt, men hva jeg har oppfattet det som.

Hifi og live er egentlig sånn sett ikke to helt forskjellige verdener. Det er samme som å si at en hjemmekino er en annen verden som kino. Poenget er jo at hjemmekinoen PRØVER så godt som mulig og gjengi kinoen eller tar jeg feil?

Er ikke da hifi en måte å prøve å gjenskape studioet hvor musikken ble spillt inn? Eller for den saksskyld live-musikk? Ikke i den forstand at vi snakker om en pub med en 16-åring bak mikseren, men mtp. større konserter/festivaler..

Er ikke en lydmanns jobb å prøve å gjengi realistisk lyd? Og selvfølgelig i den forstand at bandet får det slik de vil ha og at det hørres ut slik som det skal?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vi vel vært inne på før, men altså, jo høyere dempningsfaktor, jo mer kontroll og dermed jo mindre bass, mindre nivå ved elementenes resonansfrekvens, mindre nivå ved positive impedanser (typisk ved delefrekvensene), mindre nivå på lokale membranresonanser osv osv.

Kort sagt, en ganske betydelig endring i frekvensgangen.
    Er konsekvensen av dette at MA'en spiller med betydelig mer forvrengning? Altså mer uren lyd, som noen synes er "varmere" og derav mer "behagelig" å høre på. En annen bieffekt her er "fetere" bass...?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart mer riktig å trekke paralleller mellom kino og hjemmekino enn mellom hifi og PA. Når jeg lytter til et hifioppsett sitter jeg utelukkende i sweetspot. Det har jeg aldri gjort på konsert.

Ellers sier jeg bare at klasse D blir bedre om man kan unngå transistorene som tåler 200V eller mer. Det kan ikke akkurat kalles flaming. Jeg synes det er feil å forsøke å kneble fakta slik du gjør her hokeyh. Siden du bragte pro-lyd-emnet på banen, hvor mange ganger har du sett klasse D PA-amper på flere kilowatt bli brukt i monitoring eller mastring?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Er konsekvensen av dette at MA'en spiller med betydelig mer forvrengning? Altså mer uren lyd, som noen synes er "varmere" og derav mer "behagelig" å høre på. En annen bieffekt her er "fetere" bass...?
    Ikke egentlig, men om man setter sammen en høyttaler med relativt kraftige resonanskomponenter som er ment å skulle holdes under kontroll av forsterkeren, og en liten rørforsterker, blir det en del monotone lyder som stikker seg ut.

En annen interessant faktor er at forsterkeren fungerer som last på høyttaleren. Jo lavere dempningsfaktor (i praksis) jo mer forvrengning genererer faktisk høyttalerelementene. Men akkurat dette forholdet kan allerede være på tur om delefilteret er dårlig.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers sier jeg bare at klasse D blir bedre om man kan unngå transistorene som tåler 200V eller mer.
    Nå har du jo helt klart peiling på det du snakker om her, og har sagt at du har interesser innen området.
    Fikk litt følelsen av at første innlegget bar litt preg av å forsvare egen kvalitet (pris ?) ved å argumentere at konkurrerende, kraftigere (rimeligere?) produkter kanskje ikke er like bra, og da ved å påpeke spesifikke ting man bør styre unna..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid like imponert over kunnskapsnivået Snickers-is, det er tydelig at du fikk utlevert en større harddisk enn meg ved fødselen
    Og ettersom jeg har blitt eldre virker det som det meste av lagringen foregår i RAM, for etter en natt i stand-by er det meste tapt :-D

Men jeg prøver meg med et par dumme spørsmål allikevel:
    - Hva skjer egentlig ved brokobling, bortsatt fra økt (doblet) effekt? Og hva er negativt og positivt ved å brokoble?
    - Enkelte forsterkere har hauger av transistorer i utgangstrinnet, mens andre har få, men hva er forskjellen og hvorfor?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er den helt analog.
    Da er jeg like langt :-)

Dette finnes på følgende link : Lyngdorf - Product - SDA 2175

The SDA 2175 is not your regular class D power amplifier. The output stage uses Pulse Width Modulation with a patented switch speed optimization technology. This ensures a low and linear natural distortion, and an unmatchable performance is achieved by using less feedback compared to typical Class D amplifiers.
    And the fully balanced signal path all the way through the amplifier to the PWM conversion stage guarantees a remarkable performance with a signal-to-noise ratio superior to any other Class D amplifier in the market!

Mvh
    Tommy

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •